FAQ

Digitalna učebnica

Prijatie nových pedagógov

Rating

Dokumenty

Bezkriedy - Zborovňa učí doma

Kurikulum - Otázky a odpovede

Úloha učiteľa a plánovanie

Hodnotenie a rozvoj žiakov

Zmeny v praxi


Digitalna učebnica

1. Kto každý sa môže zaregistrovať?
Zaregistrovať sa môžu
• materské školy,
• základné školy,
• špeciálne školy,
• stredné školy,
• umelecké školy,
• centrá voľného času,
• poprípade občianske, resp. rodičovské združenie pri škole,
• v prípade málotriednych škôl, kde je štatutárnym zástupcom obec, resp. mesto, je objednávateľ obec, resp. mesto.
2. Ako sa môže škola zaregistrovať?
Škola, resp. iný vyššie menovaný subjekt, pošle objednávku mailom – kniznica@komensky.sk, resp. telefonicky na 0552851361 u pani Kristíny Rybárovej.
Pri objednávke je potrebné uviesť
• presný názov školy,
• štatutárneho zástupcu,
• dátum začatia poskytovania služby virtuálnej knižnice (vždy k prvému v mesiaci)
• a taktiež je potrebné uviesť počet žiakov na škole.

3. Môžu Virtuálnu knižnicu používať aj žiaci?
Pre žiakov je k dispozícii bezplatný portál www.bezkriedy.sk, ktorý dostane k dispozícii škola, ktorá uzavrie zmluvu na poskytovanie služieb virtuálnej knižnice www.zborovna.sk

Zoznam tried doplní škola do tabuľky, ktorú im automaticky po podpise zmluvy posielame mailom z mailovej adresy - kniznica@komensky.sk, v prípade akýchkoľvek otázok, resp. nejasností kontaktuje pani Kristínu Rybárovú a mailovej adrese kniznica@komensky.sk alebo na telefónnom čísle 0552851361.

Prijatie nových pedagógov

4. Ako správne komunikovať s administrátorom spoločnosti Komensky – poskytovateľ služby Virtuálna knižnica pre rýchle a efektívne vybavenie mojej žiadosti?
Pri komunikácií s nami uvádzajte vždy Vaše celé meno a názov Vašej školy. Vieme Vás tak rýchlo v systéme nájsť a v priebehu niekoľkých minút vybaviť Vašu žiadosť. Kontaktujte sekretariat@komensky.sk alebo t.č. 055/285 13 60.
5. Ako mám postupovať, ak mám problém s prihlásením sa do zborovne.
Ak ste heslo stratili, zabudli, alebo ak ste si ho zmenili a nepamätáte si to nové, kontaktujte sekretariat@komensky.sk a bude Vám heslo zaslané. Ak ste si heslo zmenili, my ho už v systéme nevieme zistiť, vieme Vám však vygenerovať nové. Ak heslo máte a napriek tomu sa Vám nedá prihlásiť, kontaktuje taktiež sekretariat@komensky.sk ale predtým si prosím skontrolujte či zadávate správne heslo. /heslo je zložené prevažne s prvých troch písmen Vášho mena, prvých troch písmen Vášho priezviska a s poradového trojčíslia. Stačí ak sa zamení jednotka za malé L alebo nula za veľké O... a systém Vás už nepustí ďalej. Heslo môžete skúsiť zadať aj viackrát, systém Vás určite nezablokuje.
6. Ako mám postupovať, ak chcem aktualizovať menný zoznam pedagógov alebo údaje našej školy na portáli www.zborovna.sk?
Ak chcete aktualizovať menný zoznam pedagógov Vašej školy /pridať nového pedagóga, vymazať učiteľa, ktorý už na Vašej škole nepracuje, zmeniť akékoľvek údaje pedagógov v našom systéme – mail, priezvisko, titul.../ alebo ak chcete meniť údaje Vašej školy /nová adresa, nové IČO, nový mailový kontakt na školu.../ kontaktujte prosím sekretariat@komensky.sk
7. Koho mám v spoločnosti Komensky osloviť, ak mám otázky ohľadne portálu www.zborovna.sk?
Otázky ohľadne akejkoľvek administrácie na portály www.zborovna.sk adresujte na sekretariat@komensky.sk alebo na t.č. 055/285 13 60.
8. Koho mám v spoločnosti Komensky osloviť, ak mám otázky ohľadne portálu www.bezkriedy.sk?
Otázky ohľadne akejkoľvek administrácie na portály www.bezkriedy.sk adresujte na kniznica@komensky.sk alebo na t.č. 055/285 13 61.

Rating

9. Na základe akých kritérií sa vyhodnocuje učiteľ mesiaca a ktorí učitelia sú zaradení do tohoto rebríčka?
Do rebríčka "Učiteľ mesiaca" sú zaradení všetci učitelia, ktorí v danom mesiaci pridali do Virtuálnej knižnice aspoň jeden vlastný dokument. Vlastným dokumentom sa rozumie dokument, u ktorého je učiteľ uvedený ako autor alebo spoluautor.
10. Napriek príspevkom do Virtuálnej knižnice v mesiacoch február a marec som v tomto rebríčku dosiahla hodnotenie 0,00.
V rebríčku sa berú do úvahy len dokumenty, u ktorých ste uvedení ako autor alebo spoluautor. Účelom tohoto opatrenia je podporiť vlastnú autorskú tvorbu učiteľov.
11. Ráno som mala aktuálny rating v hodnotení 3,25, poobede sa mi rating znížil na 2,70. Mohla by som poznať príčinu zníženia ratingu?
Ku zníženiu ratingu môže dôjsť pri niektorej z týchto udalostí:
• Výmaz dokumentu - dokument sa tým pádom prestane počítať do celkového ratingu učiteľa.
• Nahradenie dokumentu novšou verziou - každá verzia má svoj rating a do rebríčka sa počíta len rating najnovšej verzie.
• Zmena autorstva dokumentu - väčšou mierou sa do rebríčka berú dokumenty, kde je učiteľ autorom, menšou dokumenty, kde je učiteľ spoluautorom. Dokumenty, u ktorých učiteľ nie je autorom ani spoluautorom, sa neberú do úvahy.
• Odstránenie dokumentu ako obľúbeného dokumentu u iného učiteľa - rating stúpa tým viac, čím viac učiteľov si ho "skopíruje" k sebe. Ak ho potom vymažú, rating dokumentu klesne.
• Deaktivácia učiteľov, ktorí za dokument hlasovali - v takom prípade strácajú platnosť ich hlasy a rating dokumentu sa môže znížiť. K deaktivácii často dochádza na začiatku školského roka, keď školy nahlasujú zmeny v učiteľskom zbore.
• Zmena algoritmu výpočtu na strane poskytovateľa - spoločnosti KOMENSKY, s.r.o.. Spôsob výpočtu ratingu je priebežne vylepšovaný, aby lepšie plnil svoju funkciu. K týmto zmenám obvykle dochádza hneď na začiatku mesiaca, aby sa nemenili pravidlá počas trvania súťaže.
12. K čomu slúži rating, keď číslo v mojej knižnici je iné, než vo výslednej tabuľke?
Číslo vo Vašej knižnici je súčtom ratingu všetkých dokumentov, ktoré ste do Virtuálnej knižnice pridali za celé obdobie jej trvania. Číslo v mesačnom rebríčku vychádza len z ratingu desiatich najlepších Vašich dokumentov pridaných za daný mesiac. Plná váha sa počíta len dokumentom, ktorých ste výlučným autorom a menšia váha dokumentom, u ktorých ste spoluautorom. Dokumenty, ktorých autorom je niekto úplne iný, sa neberú do úvahy.
13. Ako presne sa vypočítava rating dokumentu? Môžete poskytnúť presný vzorec?
Presný spôsob výpočtu ratingu nie je verejný a nie je možné ho sprístupniť.
14. Pridala som pred pol hodinou vlastný autorský dokument, ktorého rating od tejto doby stúpol o 1 bod. Môj rating v aktuálnom mesačnom rebríčku sa ale vôbec nezmenil. Prečo?
Rating v mesačnom rebríčku nie je spočítavaný online, ale len pár-krát za deň. Treba počkať niekoľko hodín, aby sa zmena prejavila.

Dokumenty

15. Neviem vymazať dokument, po vymazaní sa presunie do koša a stále je k dispozícii v Zborovni.
Dokument je možne do 24 hodín od vloženia definitívne zmazať z knižnice učiteľom, ktorý dokument vložil. Po 24 hodinách sa dokument po vymazaní presunie do koša, avšak stále je prístupný učiteľom, z toho dôvodu, že si daný dokument už mohol niekto pridať do svojej knižnice. Po 24 hodinách dokument definitívne maže správca a to tak, že pri detaile dokumentu kliknete na nahlásiť správcovi (červený smajlík) a napíšete dôvod výmazu.

Bezkriedy - Zborovňa učí doma

16. Ako môžem poslať žiakom materiál do Bezkriedy?
Akýkoľvek materiál posiela učiteľ žiakom zo Zborovne. Slúži na to záložka Učiteľ. Jednoducho môžete vybraným triedam zasielať oznamy, testy, učebné materiály, úlohy... Viac nájdete v Návode
17. Kde spravuje učiteľ triedy?
Učiteľ spravuje triedy v záložke Škola. V nej môže triedy vytvárať a môže si vybrať triedy, ktoré učí. Týmto triedam potom môže zasielať materiály, správy, úlohy a podobne. Postup nájdete v Návodoch
18. Ako učiteľ používa Bezkriedy.sk?
Učiteľ používa Bezkriedy.sk zo Zborovne. Zo zborovne im vkladá elektronický obsah, ten sa žiakom objaví v Bezkriedy. Učitelia chodia iba do Zborovne a žiaci iba do Bezkriedy.
19. Čo môžu žiaci nájsť na Bezkriedy.sk?
Žiaci na www.bezkriedy.sk nájdu učebné materiály v Digitálnej učebnici, ktorá je súčasťou portálu. V Digitálnej učebnici sa nachádza vyše 34.000 učebných materiálov rozdelených podľa predmetov a ročníkov. Ďalej môžu žiaci na portáli bezkriedy.sk nájsť komunikáciu s ich pedagógmi, oznamy, úlohy, testy, učebné materiály a podobne
20. Ako vložím žiakov do triedy?
Žiakov je možné do tried pridávať, odoberať alebo ich presúvať z triedy do triedy. Viac nájdete v návodoch.
21. Môžem niekde vidieť, ako vidia žiaci portál Bezkriedy?
Áno, kliknite na záložku Žiak a uvidíte ako vidia portál Bezkriedy a Vaše materiály Vaši žiaci.
22. Ako sa žiak prihlási do Bezkriedy?
Žiak sa do bezkried prihlási prostredníctvom svojho mena a hesla. Veľká časť žiakov už svoje meno heslo má, ak nie, žiaka registruje rodič na základe triedneho kódu. Nájdete v záložke Škola triedny kód a ten prepošlete rodičovi. Rodič sa zaregistruje na portáli www.bezkriedy.sk, počas registrácie od neho vypýtame triedny kód, triedny kód ho nastaví do Vašej triedy. To je všetko. Celý postup nájdete v Návode.
23. Komu je určený portál Bezkriedy.sk?
Portál www.bezkriedy.sk je určený žiakom. Počas karantény je prístupný všetkým žiakom ZŠ a SŠ.

Kurikulum - Otázky a odpovede

24. Škola zavádza vlastný predmet , napr. Zdravotná telesná výchova v rámci disponibilnej hodiny. Je možné danú hodinu zakomponovať do predmetu TSV alebo treba vypracovať osobitné UO pre daný predmet? Pričom výkonový a obsahový štandard ZRT nekorešponduje s obsahom povinnej TSV. Ďakujem. Balajová

Ak obsah a ciele Zdravotnej telesnej výchovy nekorešpondujú s výkonovým a obsahovým štandardom povinnej TSV, nie je možné danú hodinu zakomponovať do TSV ako jej súčasť. Ak ide o nový predmet (aj keď využíva hodinovú dotáciu z disponibilných hodín), a jeho obsah sa líši od povinného TSV, je potrebné vypracovať vlastné učebné osnovy pre Zdravotnú telesnú výchovu.

25. Ako rieši nová kurikularna reforma učenie sa emóciám a ich zvládanie v bežnom školskom, či mimoškolskom dni?
Kým v minulosti sa školy zameriavali predovšetkým na vedomosti a kognitívne schopnosti , nová kurikulárna reforma si uvedomuje, že pre úspech v živote a celkovú pohodu sú veľmi dôležité emocionálne a sociálne zručnosti detí.
Učenie sa emóciám a ich zvládaniu nieje riešené ako samostatný predmet , ale je prelínané a integrované do všetkých predmetov a aktivít v škole. Metódy, ako je projektové vyučovanie, práca v skupinách, diskusie, hranie rolí, prirodzene podporujú rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností. Žiaci sa učia spolupracovať, riešiť konflikty, vyjadrovať svoje názory a počúvať druhých. Mnohé školy, ktoré už implementujú reformu, zavádzajú pravidelné ranné kruhy, kde majú žiaci priestor podeliť sa o svoje pocity, zážitky, a tým sa učiť porozumieť sebe aj druhým. Témy ako duševné zdravie, prevencia šikanovania, prosociálne správanie sú prirodzene začlenené do rôznych oblastí vzdelávania. 
Žiaci sú vedení k tomu, aby hodnotili samých seba, uvedomovali si svoje silné stránky a oblasti, na ktorých musia pracovať. Rovnako učiteľ  kladie dôraz na priebežné hodnotenie, ktoré žiakovi poskytuje spätnú väzbu k tomu, ako sa zlepšuje nielen vo vedomostiach, ale aj v sociálnych a emocionálnych zručnostiach. Učiteľ pomáha žiakovi uvedomiť si jeho pokroky v komunikácii, empatii, sebaregulácii.
Reforma zdôrazňuje, že škola by nemala fungovať izolovane. Je dôležité zapájať rodičov do procesu vzdelávania a informovať ich o dôležitosti rozvoja sociálnych a emocionálnych zručností, prepájanie s mimoškolskými aktivitami, ktoré rozvíjajú well-being.
26. Dobrý deň, momentálne sme v procese tvorby školského vzdelávacieho programu. Rada by som sa informovala, či znenie výkonových štandardov musí byť identické so znením uvedeným na stránke vzdelavanie21.sk, alebo je prípustné ich štylistické preformulovanie – za predpokladu, že význam zostáva úplne zachovaný. Ďakujem Vám za odpoveď. Aďka

Áno, je možné výkonové štandardy štylisticky preformulovať. Čo je kľúčové, je to, aby význam zostal úplne zachovaný. Nezáleží na tom, či použijete iné slovo alebo zmeníte poradie viet, dôležité je, aby preformulovanie nepozmenilo pôvodný zámer a obsah štandardov.

27. Budú ranné kruhy povinné v rámci nového kurikula alebo to zostane ako rozhodnutie konkrétnej školy?

Ranné kruhy nie sú príkazom – v štátnom vzdelávacom programe (ŠVP) nie je napísané, že ich škola musí realizovať. Sú odporúčané ako forma práce, ktorá prirodzene podporuje kľúčové kompetencie napr. komunikáciu, empatiu, zdieľanie pocitov, reflektovanie, spoluprácu a sebareguláciu. Je na škole (alebo učiteľovi), či a ako ranné kruhy zavedie. 

28. Aká zmena je na vyučovaní oproti tomu, na čo sme boli zvyknutí?
Zmena je najmä v tom, ako premýšľame nad tým, čo žiaci potrebujú vedieť a vedia urobiť. Už to nie je len o tom, že preberieme všetky písmenká a príklady, ale že žiaci začnú rozumieť svetu okolo seba, rozvíjať sa celostne, cez pohyb, rozhovor, spoluprácu. V praxi to vyzerá tak, že učitelia viac kombinujú predmety, využívajú tematické bloky a dávajú žiakom priestor objavovať.
29. Môžeme stále pracovať podľa učebnice, ktorú máme k danej téme/učivu?

Je dobré pozrieť sa na výstupy v kurikule – ak ich učebnica podporuje, môže sa pokojne používať. Mnoho učiteliek si vytvára vlastné pomôcky, niektoré kombinujú viac zdrojov. Dôležité je, že sami rozhodujete, čo si vyberiete a prečo.


Môžete sa nimi inšpirovať, ale plánovanie už nie je viazané na kapitoly. Prispôsobte si materiály žiakom a kombinujte učebnicu s online zdrojmi či projektmi. Učebnica je základ, nie jediný zdroj, a môžete ju doplniť o interaktívne metódy. Nový kurikulárny prístup poskytuje flexibilitu prispôsobiť výučbu kompetenciám, ktoré chceme u žiakov rozvíjať, a formám, ktoré im najlepšie vyhovujú.

Niektoré vydavateľstvá zamerané na tvorbu školských a vzdelávacích pomôcok už ponúkajú produkty v súlade s novým ŠVP.

30. Čo ak niektorí žiaci na konci prvého ročníka ešte nevedia čítať alebo písať? Ako budeme plniť výstupy?

Z toho, že na konci prvej triedy niektorí žiaci ešte nemusia byť zdatní v čítaní a písaní, nie je potrebné mať obavy. Nový prístup v kurikule sa totiž sústreďuje nielen na finálne výsledky, ale aj na to, ako sa žiaci učia a aké zručnosti získavajú. Každý žiak potrebuje svoj čas a má svoj vlastný spôsob, ako si veci osvojuje, a to je úplne v poriadku. Dôležité je, aby ste im zabezpečili podporujúcu a inšpiratívnu cestu učenia, ktorá im umožní rásť podľa ich osobných potrieb.


Dôležité je, že sa výstupy v novom kurikule hodnotia na úrovni celého prvého cyklu (1. - 3. ročník), nie len na konci prvého ročníka. To znamená, že kompetencie ako čítanie a písanie sa majú rozvíjať postupne počas celého prvého cyklu a nie nutne dosiahnuť v prvom ročníku.

31. Ako sa mení spolupráca s rodičmi v súvislosti s novým kurikulom?

Zavádzanie nového kurikula mení aj pohľad na vzťah medzi školou a rodičmi. Už nejde len o príležitostné informovanie o známkach či správaní dieťaťa. Dôraz sa kladie na partnerský prístup – budovanie dôvery, spoločných cieľov a otvorenej, zrozumiteľnej komunikácie medzi učiteľom a rodinou.


Úloha učiteľa sa v tomto vzťahu posúva – nie je len nositeľom hodnotení, ale stáva sa sprievodcom, ktorý pomáha rodičovi porozumieť, ako sa dieťa učí, čo mu ide, kde potrebuje podporu a ako možno jeho rozvoj účinne posilniť. Známky už nie sú jediným ukazovateľom výkonu – dôležitejšie je sledovať pokrok dieťaťa, rozvoj jeho kompetencií a individuálny posun v učení.


Spolupráca s rodičmi tak získava novú formu. Namiesto jednorazových triednych schôdzok sa viac osvedčujú pravidelné konzultácie, práca s portfóliom alebo krátke spätné väzby. Takýto spôsob umožňuje rodičovi cítiť sa ako súčasť vzdelávacieho procesu – nie len ako pasívny príjemca informácií.


Veľký význam má aj zapojenie rodičov do učenia mimo školy – nie formou doučovania, ale prostredníctvom bežných každodenných situácií. Spoločné čítanie, rozhovory o školských témach, hranie hier alebo jednoduché praktické aktivity môžu výrazne prispieť k rozvoju schopností dieťaťa. Učiteľ tu zohráva rolu podporovateľa a môže rodičovi ponúknuť konkrétne tipy, ako tieto aktivity prirodzene zaradiť do bežného dňa.


Je tiež dôležité, aby rodičia porozumeli novému jazyku kurikula. Termíny ako výstupy, kompetencie či formatívne hodnotenie môžu pôsobiť neznámo. Preto je užitočné vysvetľovať zmeny jednoducho, vecne a na konkrétnych príkladoch z praxe. Viaceré školy už pripravujú letáky, videá alebo krátke správy, ktoré pomáhajú rodičom lepšie sa zorientovať v novom prístupe.


Zmyslom tejto zmeny je vytvoriť skutočné partnerstvo medzi školou a rodinou. Cieľom nie je hľadať chyby, ale spoločne rozvíjať silné stránky dieťaťa a hľadať cesty, ako ho čo najlepšie podporiť v jeho raste. Učiteľ a rodič tak ťahajú za jeden povraz – v prospech dieťaťa.


Ak sa rodičia cítia súčasťou procesu, sú ochotnejší spolupracovať a vnímajú školu ako spojenca, nie kritika.

Úloha učiteľa a plánovanie

32. Aká je rola učiteľa v novom kurikule?

V novom kurikule sa rola učiteľa výrazne mení – z „odovzdávateľa učiva“ sa stáva sprievodcom učením, facilitátorom/sprievodcom a podporovateľom rozvoja detí. Nejde už o to, aby žiaci pasívne prijímali informácie, ale aby aktívne objavovali, skúmali, kládli otázky, spolupracovali a samostatne premýšľali. Úlohou učiteľa je vytvárať také prostredie a situácie, v ktorých sa to môže diať.

33. So zavádzaním nového kurikula sú potrebovné úplne nové učebné plány?

Nie, nie je potrebné vytvárať úplne nové učebné plány od nuly – ale áno, je potrebné ich postupne aktualizovať tak, aby zodpovedali novému štátnemu vzdelávaciemu programu (ŠVP).

Tá hlavná zmena je v tom, že už nebudeme plánovať len podľa toho, čo sa má prebrať. Teraz sa budeme pozerať na to, čo majú žiaci na konci vedieť a dokázať (výstupy zo Štátneho vzdelávacieho programu).


A tu prichádza tá dobrá správa pre vás – máte väčšiu slobodu, tzv. kurikulárnu autonómiu. To znamená, že vy rozhodujete o tom, aké učivo, aké metódy a ako budete učiť, aby ste štátom dané výstupy dosiahli. Nikto vám presne nepovie, čo musíte na každej hodine robiť.

V praxi to bude vyzerať tak, že si najprv pozriete ,ktoré musíte spĺňať. Potom si ich v škole rozdelíte, napríklad, čo sa bude robiť v prvom ročníku, čo v druhom a tak ďalej. A na základe týchto výstupov si vytvoríte väčšie témy, ktoré budú prepojené a zaujímavé pre žiakov.

Ku každej takejto téme si potom naplánujete konkrétne aktivity, čo budú žiaci robiť, ako sa budú učiť, a tiež si premyslíte, ako budete zisťovať, či sa tie výstupy naozaj učia a dosahujú – teda rôzne formy hodnotenia, ktoré budú sedieť k tým aktivitám a potrebám žiakov."

34. Kto nám pomôže s prípravou a kde nájdeme „výstupy“, o ktorých všetci hovoria?

Ak príprava na nový spôsob výučby vyvoláva pocit, že je toho príliš veľa, spolupráca s kolegami, mentorom alebo externými odborníkmi môže výrazne uľahčiť vašu prácu. Získanie podpory v rôznych formách, či už cez školenia, komunitu učiteľov alebo školské vedenie, je kľúčové na to, aby ste sa cítili istejšie a zvládli túto výzvu.



Školský vzdelávací program je je k dispozícii na oficiálnej stránke www.vzdelavanie21.sk a niektoré školy ho zverejňujú aj na svojich stránkach. Na spomínanej stránke si viete stiahnuť celú verziu ŠVP v PDF verzii alebo je tam sprístupnená v digitálnej verzii. Rovnako sa na danej stránke nachádzajú už aj ukážkové školské vzdelávacie programy základných škôl pre všetky cykly vzdelávania.

Hodnotenie a rozvoj žiakov

35. Ako sa zmení hodnotenie žiakov v súvislosti s novým kurikulom?

Hodnotenie v novom kurikule sa výrazne posúva od tradičného známkovania k celistvému posudzovaniu žiakovho pokroku a rozvoja kompetencií. Už nejde len o to, koľko si žiak zapamätal, ale ako vie získané vedomosti používať v rôznych situáciách, ako spolupracuje, komunikuje, premýšľa a rieši problémy.


Dôležitým prvkom je slovná spätná väzba, ktorá nahrádza jednoduché hodnotenie „správne/nesprávne“ hlbším porozumením. Učiteľ dieťaťu konkrétne povie, čo zvláda, na čom môže pracovať a aký pokrok dosiahlo.


Ďalšou zmenou je využívanie žiackych portfólií, do ktorých si deti zaznamenávajú svoje práce, výtvory a projekty. Tieto portfóliá dokumentujú ich učenie a sú aj nástrojom sebareflexie – žiaci sa učia sami hodnotiť svoj pokrok a hovoriť o ňom. Reflektujú, čo sa im darilo, čo ešte chcú zlepšiť a čo by mohli skúsiť inak.


Hodnotenie v novom kurikule tiež podporuje formovanie zodpovednosti detí za vlastné učenie. Sebahodnotenie a sebareflexia sa preto postupne stávajú bežnou súčasťou vyučovania – a to už aj u najmladších žiakov na 1. stupni.


Mnohé školy volia kombinovaný prístup k hodnoteniu žiakov – v nižších ročníkoch používajú slovné hodnotenie, v neskorších kombináciu so známkami. Každá škola si podľa vlastných podmienok určí formu hodnotenia vo svojom školskom vzdelávacom programe.

36. Aký dôraz sa kladie na digitálne kompetencie žiakov a ako ich mám rozvíjať vo svojom predmete?

V novom kurikule sa na digitálne kompetencie kladie výrazne väčší dôraz ako v minulosti. Už to nie je len o tom, či žiak vie zapnúť počítač, to je samozrejmosť. Teraz ide o to, aby žiaci vedeli technológie aktívne využívať pri učení sa nových vecí, keď niečo sami vytvárajú, keď s niekým komunikujú online, a hlavne, aby sa v online svete vedeli bezpečne pohybovať a kriticky vyhodniť riziká online sveta. Mnohé školy majú k dispozícií školského digitálneho koordinátora, ktorý dokáže efektívne pomôcť a implementovať digitálnu výučbu v danej téme. V praxi rovnako mnoho učiteľov používa učebnice, ktoré majú interaktivitu a uľahčujú sprístupnenie digitálneho obsahu do výučbu.

Zmeny v praxi

37. Ako si máme nájsť čas na všetko, čo nové kurikulum prináša, popri našej bežnej práci?

Hlavným kľúčom je postupnosť, tímová spolupráca a uvedomenie si, že netreba byť na všetko sám/sama.



V praxi sa učiteľkám najviac osvedčilo zavádzať zmeny postupne a s rozvahou. Nie je potrebné meniť všetko naraz – úplne postačí, ak si zvolíš jednu oblasť, napríklad čítanie, hodnotenie alebo projektové vyučovanie, a začneš v nej pracovať podľa nového kurikulárneho prístupu. Aj drobná zmena, ako iný spôsob zadania úlohy alebo väčší dôraz na skupinovú prácu, je dôležitým krokom vpred.



Veľkou oporou je aj spolupráca s kolegyňami. Na mnohých školách sa začalo rozvíjať tímové plánovanie, kde si učiteľky navzájom delia prípravy, nápady a materiály. Niektoré si rozdelia výstupy v rámci predmetov a každá pripraví aktivity, ktoré si následne zdieľajú – čo výrazne šetrí čas aj energiu.


Pomáha aj využívanie už hotových pomôcok. Vzniklo množstvo podporných materiálov – od učebných scenárov až po pracovné listy a online nástroje. Nie je nutné všetko vymýšľať od nuly. Materiály si môžeš upraviť podľa potreby, prispôsobiť žiakom a ušetriť si tak cenný čas na iné aktivity.


Mnohé učiteľky tiež zistili, že veľa prvkov nového kurikula už dlhodobo intuitívne používajú – napríklad pri práci v skupinách, v tvorivých aktivitách či v hodnotení žiakov. Často ide len o to naučiť sa pomenovať tieto činnosti jazykom kurikula, napríklad „žiak opisuje situáciu“ = rozvíja komunikačnú kompetenciu.


Veľmi dôležitá je aj podpora vedenia školy a mentorov. Viaceré školy už upravujú časové dotácie, harmonogram porád či metodické dni tak, aby vytvorili priestor na spoločné plánovanie a prácu s kurikulom.


V konečnom dôsledku ide o to, nájsť si svoj vlastný spôsob, ako zmenu uchopiť – nie rýchlo, ale udržateľne a s pocitom zmysluplnosti.