A vznikli písmenká

Späť
zlý
dobrý, ale ...

Popis: Pri mojej dlhoročnej práci s deťmi som dospela k názoru, že pre prvákov je veľmi náročné zapamätať si štyri tvary písmena, pridať k nim zvuk, predstaviť si ich, zapísať, ale i prečítať. Cvičebnica, ktorá slúži ako doplnok k šlabikáru, umožní žiakom 1. ročníka základných škôl oboznámiť sa s písmenami hravou a zábavnou formou. Časti Počúvajme, pozerajme sa, vyslovujme a Vyslovujme a maľujme pomôžu žiakovi „dostať do uší“ zvuk danej hlásky. Časť Počúvajme, pozerajme sa, vyslovujme sa zameriava na zvukovú stránku jazyka. Učiteľ stojí pred žiakmi a vyslovuje danú hlásku. Žiaci si všímajú postavenie rečových orgánov pri utváraní hlásky, najmä aký tvar majú ústa a kde je postavený jazyk pri jej vyslovovaní. Napokon žiak sám vyslovuje danú hlásku. Výslovnosť musí byť správna a „čistá“, pretože ak žiak nesprávne vyslovuje, potom má problém nielen s čítaním, ale aj písaním – zamieňa podobne znejúce hlásky. Keď to žiaci zvládli, precvičujme výslovnosť v slovách. Slúži na to časť Počúvajme, pozerajme sa, vyslovujme, v ktorej sa všetky slová začínajú na dané písmeno. Učiteľ vyslovuje po jednom slove, žiaci opakujú. Cieľom je, aby si žiaci uvedomili, že každá hláska má svoj zvuk a zodpovedá jej isté písmeno, aby vedeli daný zvuk rozpoznať v slovách medzi ostatnými hláskami. Počúvajú, či daná hláska stojí na začiatku slova, alebo na konci slova. Časť Vyslovujme a maľujme Cieľom je, aby si žiaci preverili zvukovú stránku jazyka. Pomôžu im v tom štyri obrázky, každý je pomenovaný. Učiteľ a neskôr žiaci dané slovo prečítajú. Pozorne počúvajú. Ak sa slovo začína na preberanú hlásku, obrázok vymaľujú, ak sa na ňu končí, obrázok zakrúžkujú. Žiaci si takto osvoja zvukovú stránku jazyka. Časti Objavujme písmená a Tvoríme písmená Keď žiaci zvládnu zvukovú stránku jazyka, prejdeme k tvarom písmen. Cieľom je osvojiť si všetky štyri tvary písmena. Keďže tvary každého písmena sú osobité a žiakom nič nehovoria, spoznávajú ich prostredníctvom kratučkých príbehov. V nich vystupujú zvieratá a veci, ktorých tvary sa zámerne podobajú na tvary písmen, aby si ich žiaci mohli lepšie a rýchlejšie osvojiť. Učiteľ rozpíše na celú tabuľu štyri tvary jedného písmena. Prerozpráva žiakom príbeh, pričom súčasne ukazovákom prechádza po tvaroch písmena. Deti učiteľa sledujú, spolu s ním rozprávajú príbeh a súčasne vo vzduchu kreslia tvary písmen. Potom si každý žiak sám prerozpráva príbeh a súčasne prechádza prstom po písmenách v časti Tvoríme písmená. Takýmto spôsobom si nielen zapamätá tvary písmen, ale aj si uvedomuje, ako sa písmená píšu. Smer pri písaní písmen je vyznačený šípkami. Napokon si precvičuje tvary písmen v zošitoch s predlohou, ktoré sú na to určené. Časť Hráme sa na detektívov Cieľ: Upevniť si tvary písmen. Na obrázku sú zašifrované písmená. Úlohou žiakov je vyhľadať a obtiahnuť aspoň jeden tvar písaného či tlačeného preberaného písmena. Takto sa presvedčíme, či žiaci zvládli všetky tvary písmena. Ak áno, za odmenu si môžu obrázok vymaľovať, ak nie, mali by sa vrátiť k častiam Tvoríme písmena a Objavujeme písmená a podľa príbehu si ujasniť všetky štyri tvary písmena. Časť Hľadáme Cieľ: Rozlíšiť preberané písmeno medzi ostatnými písmenami. Žiaci hľadajú a krúžkujú tlačené tvary písmena. Časť Obťahujeme Cieľ: Rozlíšiť písané tvary preberaného písmena medzi ostatnými písmenami a obtiahnuť ich perom. Časť Opakujeme Cieľ: Zopakovať si všetky doteraz preberané písmená. Ukrývajú sa v zvieracích motívoch. Učiteľ ich náhodne ukazuje a žiaci ich čítajú. Takto sa presvedčíme, či naozaj zvládli všetky tvary písmen. Keď to dokážu, môžeme sa tešiť spolu s nimi. Za odmenu si môžu obrázok vymaľovať. Nuž, poďme tvorivo a hravo objavovať čarovný svet písmen. Prajem vám, ale najmä žiakom, veľa príjemných a užitočne strávených chvíľ s pracovným zošitom. Autorka


Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Adriana Bodová | (31.03.2012 15:09 - neprečítaný)

Komentár ku: dobrý, ale ...
Komentár bol odstránený správcom!

* Reagovať | Zuzana Šišovská | (24.09.2015 21:43 - neprečítaný)

Je tento pracovný zošit dostupný v knihkupectve ?

* Reagovať | Andrea Kováčová | (03.04.2017 22:37 - neprečítaný)

používame a veľmi sa mi osvedčil aj v práci s integrovanými žiakmi


*Pridať komentár

Učiteľ: Tatiana SogelováViac 

Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
Ročník: 0. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ

Autor: Tatiana Sogelová
Typ dokumentu: Učebný materiál
Vytvorené dňa: 04.04.2012 22:50
Formát súboru: pdf
Veľkosť: 3603 kB

Licencia:

Jazyk: Slovenčina Slovenčina

  Podrobne  

História dokumentu

Od tohto autora

Súvisiace dokumenty

Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.

Podobné dokumenty

Triednictvo 1. ročník ZŠ, 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Jaroslava Koníčková
Matematika, Triednictvo 0. ročník ZŠ, 1. ročník ZŠ Gabriela Slovaková
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Viera Jančová
Slovenský jazyk a literatúra, Školský klub detí 1. ročník ZŠ Dagmara Švábová
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Eva Gastnerová
Slovenský jazyk a literatúra 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Edita Slobodová
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Slávka Kalakayová
Slovenský jazyk a literatúra, Triednictvo 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ Jozef Kováč
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Slávka Vrbjárová
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Oľga Oslanecová
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Gabriela Ilavská
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Danka Spišáková
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Renata Ráczová
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ Adriana Gondová