/ Daria Lubiková / Matematika / 7. ročník / Pomer / priamaAnepriamaUmera / Priama ci nepriama umernost

Priama ci nepriama umernost

Späť
zlý
dobrý, ale ...

Popis: Základné rozlíšenie priamej a nepriamej úmernosti. Tvorenie pomocnej vety - čím viac, tým viac - priama úmernosť resp. čím viac, tým menej - nepriama úmernosť.


Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Daria Lubiková | (12.05.2013 17:22 - neprečítaný)

Moja prvotina, mozno s chybickami krasy, ale snazila som sa. Obrazky trochu velke, ak sa mi podari, tak to upravim

* Reagovať | Ján Žabka | (01.06.2013 23:11 - neprečítaný)

Dobrý deň. Užitočná práca.
Navrhoval by som vám zmeniť otázku \"Čím viac, tým viac\" na \"Koľkokrát viac, toľkokrát viac\", pretože \"Čím viac, tým viac\" platí aj pre iné typy funkcií ako priamu úmernosť. Deti môžu považovať mylne za priamu úmernosť aj lineárnu funkciu (napr. účet za telefón), pretože aj tam platí, že čím viac pretelefonujú, tým viac zaplatia, ale nemusí ísť o priamu úmernosť.
Všetko dobré, Jano Žabka

* Reagovať | Daria Lubiková | (12.06.2013 21:16 - neprečítaný)

este by ste mi mohli vysvetlit, preco ucet za telefon nie je priama umera? dakujem

* Reagovať | Ján Žabka | (12.06.2013 21:42 - neprečítaný)

Písal som, že nemusí ísť o priamu úmernosť, nepísal som, že to nie je priama úmernosť.
Ak platíte za pretelefonované sekundy - za každú napr. 0,02 eura, a neplatíte žiadny paušál, tak je to priama úmernosť:
cena = 0,02 . počet sekúnd.
Ak platíte paušál (telefonovanie zdarma) napr. 20 eur a okrem toho napr. za SMSky - 0,05 eura za každú, tak výsledná suma je
cena = 20 + 0,05 . počet SMSiek
takže ide o lineárnu funkciu, nie o priamu úmernosť.

* Reagovať | Ján Žabka | (02.06.2013 21:53 - neprečítaný)

Ešte vás chcem upozorniť, že v úlohe 9 sa nejedná o priamu úmernosť, ako uvádzate vo výsledkoch, ale ide o rastúcu kvadratickú funkciu. Tá je práve peknou ukážkou toho, že slovné spojenie \"Čím viac, tým viac\" opisuje rastúcu funkciu a nie priamu úmernosť.

* Reagovať | Daria Lubiková | (06.06.2013 08:58 - neprečítaný)

Ďakujem za upozornenie. Držala som sa pracovného zošita z matematiky pre 7.ročník. Upravím testové otázky.

* Reagovať | Ján Žabka | (06.06.2013 11:05 - neprečítaný)

Ak sa môžem opýtať, ktorého pracovného zošita?

* Reagovať | Daria Lubiková | (09.06.2013 22:49 - neprečítaný)

Pomocník z matematiky pre 7. ročník ZŠ a 2. ročník gymnázií s osemročným štúdiom
2. zošit
- Zuzana Berová, Peter Bero
Nemam to pri sebe, stranu neviem.

* Reagovať | Ján Žabka | (09.06.2013 22:53 - neprečítaný)

Vďaka, pohľadám.

* Reagovať | Ján Žabka | (10.06.2013 18:53 - neprečítaný)

Pozrel som pomocník od Berovcov, tam je závislosť obvodu štvorca od strany štvorca (čo je priama úmernosť) a závislosť obsahu obdĺžnika od strany obdĺžnika (ak je druhá strana konštantná, vtedy to je priama úmernosť). Závislosť, ktorú uvádzate vy (obsah štvorca od strany štvorca), som tam nenašiel.
Tie testové otázky ste ešte neupravovali?

* Reagovať | Daria Lubiková | (12.06.2013 21:02 - neprečítaný)

Mate pravdu, je tam ten obdlznik. Nejak som to brala rovnako ako stvorec. Nezamyslala som sa nad tym. Idem skusit zmenit otazky. Asi budem musiet viac premyslat nad spravnymi odpovedami

* Reagovať | Daria Lubiková | (12.06.2013 21:17 - neprečítaný)

otazku so stvorcom som zmenila na obdlznik, takze hadam je to uz dobre. Dakujem za opravu.

* Reagovať | Ján Žabka | (12.06.2013 21:45 - neprečítaný)

Tá otázka so štvorcom bola len jeden z problémov: ten menší. Väčší problém je, že vety typu:
\"Čím viac čokolád rovnakého druhu kúpime, tým viac za nákup zaplatíme.\" neurčujú priamu úmernosť, ale rastúcu funkciu.
Priamu úmernosť určuje veta:
\"Koľkokrát viac čokolád rovnakého druhu kúpime, toľkokrát viac za nákup zaplatíme.\"
Všetky tie pomocné vety sú zatiaľ zle a nesúvisia s priamou ani nepriamou úmernosťou, ale s rastúcou, resp. klesajúcou funkciou.

* Reagovať | Daria Lubiková | (12.06.2013 23:45 - neprečítaný)

Ďakujem, že ste mi pomohli vylepšiť tento test. A že ste mi venovali čas vysvetľovaním, resp. ste mi pripomenuli, čo som už dávnejšie nepoužívala.
Ja by som k tomu ešte toľko, že tí slabší žiaci to ľahšie pochopili s vetou, ktorá nám poukazuje na rastúcosť alebo klesajúcosť funkcie, čo vlastne v tomto prípade je dosť podstatné.
Žiakom zmením pomocnú vetu, aj tak si ju hovoria len v duchu, a ak sa k tomu dostanú na SŠ alebo VŠ, tam budú funkcie preberať podrobnejšie, tak pochopia, že nie každá rastúca funkcia je priama úmernosť. Napr. aj kvadratická funkcia je v časti rastúca funkcia / ten príklad so štvorcom a jeho stranou/, ale nie je to priama úmernosť.


*Pridať komentár

Učiteľ: Daria LubikováViac 

Predmet: Matematika
Ročník: 7. ročník ZŠ (Sekunda OG)

Autor: Daria Lubiková
Typ dokumentu: Písomka, test
Vytvorené dňa: 12.05.2013 17:14
Formát súboru: test
Veľkosť: 0 B

Licencia:

Jazyk: Slovenčina Slovenčina

  Podrobne  

História dokumentu

Od tohto autora

Súvisiace dokumenty

Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.

Podobné dokumenty

Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Adela Horváthová
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Miriam Chlupíková
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Katarína Madudová
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Dašena Kodadová
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Vladimír Kázik
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 8. ročník ZŠ (Tercia OG) Anna Plachtinská
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Darina Červencová
Matematika 1. ročník SŠ (Kvinta OG) Veronika Luptovská
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Ladislav Vörös
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Tomáš Takáč
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Gabriela Zbojeková
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Anna Letkovičová
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Katarína Madudová
Matematika 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 8. ročník ZŠ (Tercia OG) Jana Gabúlová