Nie je škola, ako škola. Ale prečo?

Blog  |  Slávka Kalakayová  |  O živote  |  29.01.2010 13:40

-"Ahoj Mara! Bola si už zapísať Majku do školy?"

-"Ahoj Zuza! Hej bola. A ty?"

-"A kde si ju dala? Hádam nie na xxxxxxxx školu, tú pri Vašom bloku?"

- "Áno, tam! Prečo???"

- " Je to vraj hrozná škola. Veľa "cigánov", hrozní učitelia, nič tam nerobia a ani škola nevyzerá dobre!"

- "A to vieš odkiaľ?

-"No kamarátka mojej susedy má kolegyňu a tá to vravela! Ja tam moju Zuzanku určite nedám. Ani sa tam nepôjdeme pozrieť. Nikto z lepšej spoločnosti tam dieťa nedá. Neblázni, veď sa tam nič Majka nenaučí!"

- "Ja som sa bola v tej škole pozrieť. Majka tam chodila aj so škôlkou a veľmi sa jej tam páčilo. Pozerala som si aj ich webstránku. Menší počet žiakov triedach ma oslovil. Aj zameranie školy má moje plus A nevidela som tam ani veľa rómskych mien?  A aj keby. V normálnom živote sa s nimi stretávať nebude? Nech sa naučí spolupracovať a chápať inú rasu. No a máme to hneď pod oknami. Myslím, že to nie je ani tak o učiteľovi. Hlavne v 1. ročníku." .....

Tak takéto rozhovory počúvam v poslednom čase na uliciach, v obchode, v autobuse... Prečo je to tak? Prečo sa tak veľmi "separujú" školy? Zaujíma ma Váš názor, postoj k tejto problematike.

Ktorá mamička sa Vám v rozhovore viac páči a prečo?

Samozrejme že nie som za to, aby rodič musel dať dieťa do školy podľa obvodu kde patrí. Ale prečo nedať škole aspoň malú šancu?

Ako je to u Vás?

 

 




Hodnotenie:    | Zobrazení: 1441


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Ľubica Machavová | (29.01.2010 19:24 - neprečítaný)

Slavka, máte úplnú pravdu. Nás zápis len čaká - vo štvrtok a hoci sme dedinská škola, nájdu sa mamičky, ktoré si myslia, že ony a ich deti si zaslúžia niečo lepšie. Pritom máme školu peknú, zateplenú, vymenené okná, zameranie environmentálno - regionálne, školský dvor je skôr parkom, ako dvorom. Máme aj skvelých učiteľov, na škole pracuje školský aj environmentálny časopis, rozhlas, žiacky parlament, máme celkom peknú stránku ... Nie je to chvála, ale fakt. Mali sme mamičku, ktorá si v treťom ročníku dala dieťa do najbližšieho susedného mesta (cca 17 km), ale preto, že sa odsťahovali. Asi po pol roku sme sa stretli a povedala, že tie mestské školy na nás vôbec nemajú. Ony sa vedia lepšie predať ako my, ale dcéra by sa jej vraj hneď najradšej vrátila späť. Tu boli pre ňu učiteľky a vychovávateľky ako mamy, tam sa vraj cíti cudzo ... Netvrdím, že je to vždy tak, ale niektorí si myslia, že kto vie veľa rozprávať a chváliť svoju prácu všade, kde sa len dá ( v médiách, na stránkach...), kto má trochu lepšie finančné možnosti, tak zákonite musí byť aj najlepší. Každá škola má isto niečo, čo tej susednej chýba, ale tá druhá má zas niečo iné. My máme skvelých učiteľov, krásne prostredie, možno trochu viac detičiek zo sociálne slabších rodín, ale máme všetky rovnako radi a sme šťastní, že ich máme. Takže tieto problémy sú všaden ,nielen v mestách. Rodičia si narobia kopu problémov s dochádzkou malých detí do mestskej školy a často zistia, že im nie je schopná poskytnúť toho oveľa viac. My máme na škole 22 krúžkov, pracujú tu elokované triedy ZUŠ, a to máme len 240 detí. Skutočne si myslím, že im nič nechýba, iba niektorí rodičia chcú byť "iní". Majú však na to právo, tak im ho neberie nikto, len nám je to občas trochu ľúto. Asi toľlko k tejto téme.

Prajem veľa úspechov s detičkami

* Reagovať | Slávka Kalakayová | (29.01.2010 20:06 - neprečítaný)

Dakujem, ze pekny postrech.
Mate pravdu.
My sme mestska skola, ale mala a v blizkosti velkych a znamych skol... mame smolu? !

Aj vam vela uspechov a veeela zapisaných prvaceniec.

* Reagovať | Jana Šavelová | (29.01.2010 20:33 - neprečítaný)

Lubka, uplne s Vami suhlasim. Aj ja pracujem na mensej skole v malom mestecku, kde chodi dost vela deti zo socialne slabych rodin a zial, aj dost vela romov. Ale tiez sme uz mali aj u nas taky pripad, ze rodina dala dieta do najblizsieho väcsieho mesta do skoly, kvoli sportovemu zameraniu skoly a ziakovi je smutno aj za kolektivom, aj za skolou samou. Vo vasom clanku som sa jednoducho nasla

* Reagovať | Slávka Kalakayová | (29.01.2010 21:55 - neprečítaný)

Aj mestské školy bojujú s takýmto problémom....
Aj Vam vela spokojnych ziacikov.

* Reagovať | Ľubica Machavová | (29.01.2010 20:16 - neprečítaný)

Asi mate smolu, ale iba v tom, že rodičia rozmýšľajú ,s prepáčením, trochu zbrklo. Veď vy ( a to Vás nechcem chváliť zbytočne prehnane) sama ste určite vynikajúca učiteľka. Vidím to na Vašich príspevkoch. Je to na škodu detičkám.

A ďakujem za prianie, hádam bude aspoň do jednej triedy

* Reagovať | Ibolya Straussová | (30.01.2010 17:53 - neprečítaný)

Ťažko hodnotiť zmýšľanie mamičiek, ja som rozmýšľala úplne inak. A pri oboch mojich dievčatách som jasne videla, že podstatou bol učiteľ v triede. Pri jednej v pozitívnom, pri druhej žiaľ v negatívnom ( tam som nehodnotila objektívne, lebo to bola známa a doteraz to ľutujem). Rodičia dnes viac dbajú na to, koľko hodín angličtiny sa vyučuje od 1. ročníka, poprípade či má v názve súkromná škola. Počet žiakov v triede zvykne byť iba "vedľajšia" otázka. Žiaľ.

* Reagovať | Elena Maninová | (01.02.2010 17:56 - neprečítaný)

Môj postreh z 20 - ročnej praxe, vždy je to len o pani učiteľke a jej kreativite /samozrejme veľmi dôležitý je citový vzťah
k deťom, niekedy moderne vybavená škola s chladnou pani učiteľkou nenahradí úzke citové väzby /, vybavenie škôl to je zase iná téma. Pôsobila som na 4 školách a vždy je to iné. Pre mňa ako vychovávateľku je dôležité odovzdať deťom kus svojho srdiečka, no a na to sa naväzuje všetko to ostatné, samozrejme veľmi dôležité. Reklama škole sa robí ťažko, keď pre rodiča je najdôležitejšie aby mal školu poruke. U nás s týmto problém nemáme, dovolím si tvrdiť, že sme dobrá škola. Čo sa týka pedagógov i vybavenia. Dobré meno školy, ako aj jej poloha v centre mesta, nám spôsobuje pravý opak, naplnili by sme aj 4 triedy bez problémov. Takže je to rôzne. Majte sa fajn, prajem Vám veľa tvorivého potenciálu. O

* Reagovať | Elena Maninová | (01.02.2010 17:57 - neprečítaný)

...no a páči sa mi, samozrejme, Marin prístup, O

* Reagovať | Gabriela Šimová | (01.02.2010 18:47 - neprečítaný)

U nás sa rodí málo detí. Do nášho obvodu spadajú 3 malé dedinky. Rodičia si pamätajú školu takú, aká bola za ich starých čias, myslím budovy: kachle, suché WC, bez telocvične, staré a ošarpané. Samozrejme z toho nič už nie je pravda dávno. Len mnohí to nevedia. Tí, čo majú dobré spomienky na detstvo sem detičky automaticky dávajú. Naša škola má 5 budov v 2 dedinách, čo nie je jednoduché. Vždy nejaké deti "musia" cestovať, aj prvácke. Je to sila. Preto potom niekedy rozmýšľajú, že môžu cestovať aj do mesta. Aj mnohých dávajú. Hlavne v jednej obci je taká móda. Vôbec ich nezaujímajú nízke stavy žiakov v triedach, teda možnosť individuálnej práce s nimi, či kvalita pedagógov. Myslia si, že inde "dostanú viac". Ani webová stránka asi nepomôže, lebo si ju nepozrú. Ak sú rozhodnutí, žiadna pozitívna "reklama" nezmení ich názor. Viacerí dali deti do mesta, aby sa dostali na súťaže. To si myslia. Logicky sa do vyšších kôl ani nedostanú, teda zo školy. A u nás sa skoro každý predmetár talentom s láskou venuje. Každoročné mávame skvelé umiestnenia vo všetkých kolách súťaží, až po celoslovenské. Minule som ľútila za talentom, ktorý rodičia smerovali do mesta 25 km od nás. Hovorila som mu, že by sa mohol venovať AJ, lebo mu to parádne išlo. Neveril, že by sa zo Zeleníc dostal na súťaž vyššie, tak som mu ukázala spolužiaka, čo stál s ním na zastávke a bol víťaz celoslovenského kola v OAJ. Zdalo sa mu to divné. Otec rozhodol. Teraz aj so sestrou prežívajú "stresy" a časové straty. Späť už nedávajú. To by bola potupa asi.

* Reagovať | Ľubica Machavová | (01.02.2010 20:16 - neprečítaný)

Presne tak. To by bola potupa. Darmo dieťa nahlas povie" veď to sme mali aj u nás" dokonca to povie aj rodič ( potom). A ešte jedno negatívum to má u nás v dedine. Tie deti ( a je ich tak 1-3 v ročníku), ktoré dajú do mesta, majú problémy na ulici, na ihrisku, cez prázdniny dostať sa do "dedinského " kolektívu. Buď ho neberú, lebo sú s ním málo , alebo si nemajú čo povedať, pretože nemajú spoločné zážitky. Máme tu pár takých samotárov, ktorým rodičia chceli len "dobre". A s tými súťažami je to tiež pravda. My máme vynikajúcu angličtinárku, recitátorov, ktorí sa dostali už aj vyššie, ako na kraj. A skôr sa presadia, ako vo veľkom kolektíve v meste. Ale aby sme neboli len kritickí, má to aj svoje výhody. Deti, ktoré od malička cestujú sú zbehlejšie, smelšie, samostatnejšie a určite majú aj lepší prehĺad, napr. pri výbere strednej školy. Takže je to vlastne dobre, že každý si môže vybrať. Len, či si vyberie správne a hlavne dobre pre dieťa.

* Reagovať | Slávka Kalakayová | (02.02.2010 09:31 - neprečítaný)

velmi pekne dakujem za hodnotne postrehy ... a hlavne zo vsetkych kutov Slovenska

* Reagovať | Mária Mačuhová | (03.02.2010 09:44 - neprečítaný)

pekný článok aj postrehy. tiež si myslím, že v dnešnej dobe už veľké rozdiely v materiálnom vybavení škôl nie sú, skôr je to o prístupe a "pohode" na škole. všade sa nájdu zanietení učitelia, ktorí urobia pre deti a školu čokoľvek. bohužiaľ, to u väčšiny rodičov v dnešnej dobe neplatí - školu si vyberajú podľa materiálneho vybavenia, počtu krúžkov, jazykov, podľa vonkajšieho "obalu"... a že dieťa môže stráviť čas v školskom klube čo najdlhšie - často aj po 18 hodine, lebo oni naňho nemajú čas...( presvedčila som sa o tom na "predzápisovom" rodičovskom združení v MŠ a bolo mi to strašne ľúto/

* Reagovať | Slávka Kalakayová | (04.02.2010 21:49 - neprečítaný)

tak toto je smutne.... ze je to tak... tie decka su tak malo s rodicmi... cela vychova a vzdelanie je tak na škole

* Reagovať | Peter Lengyel | (13.02.2010 13:36 - neprečítaný)

Ja to vôbec nevidím tak tragicky. U nás je tiež rivalita medzi školami. V každej škole sa nájdu aj svetlé veci, aj veci, za ktoré by sa mohli dotyční hanbiť. Ja to ale vidím v prístupe. Škola je služba a ľudia sú ovplyvniteľní. Aj my učitelia sme takí. Obchody v obciach nám zrušili preto, lebo my všetci sme dali prednosť TESCU, HYPERNOVE, LIDLU, či KAUFLANDU. A keby za vami niekto prišiel, že nenakupujte v Tescu, ale v našom dedinskom obchode, kde aj tak nájdete len niečo a za hrošie ceny, čo by ste si vybrali? Vlastne odpoveď je známa. Ale to je doba....
Ja si však stojím za tým, že gro úspechu je tím. Školstvo ešte stále nie je tím. A to je chyba. Mnohí učitelia na dedinách, s ktorými som sa rozprával plačú, že nemajú deti v školách, že všetko odchádza do mesta. Ale keď som sa ich opýtal, že či sa zapojili do tej, či onej výzvy, ani len o nej netušili. No hej, ale ani tým 435 iným školám, ktoré sa do výzvy zapojili to nespadlo z neba. Mnohí čakajú, že k nim niekto príde a povie, tu máš 1000€, kúpte si to a to. Mnohí učitelia povedia, že sa im za ten plat neoplatí aktivizovať, alebo, že na to nemajú síl, alebo nemajú čas... No a potom nemajú deti ani prácu. Doba je o ponuke. Máte dobrých učiteľov, ktorí si uvedomujú, že chcú mať žiakov a robia, aby to dosiahli a majú žiakov. Pokiaľ o vás vedia, počítajú s vami, pokiaľ robíte ako draci, máte výborné akcie, ale nikto o tom nevie, máte smolu.

* Reagovať | Ľubica Machavová | (13.02.2010 13:52 - neprečítaný)

Neviem, prečo píšete, že ste sa pýtali práve učiteľov na dedinách, či sa zapojili do výzvy. V mestách ste sa pýtali? My sme dedinská škola. Už v roku 2004, keď eurofondy iba rozbiehali, sme realizoavali úspešný projekt z európskych fondov v rámci FSR pre sociálne slabšie deti a ich rodičov. Získali sme cca 800 000 Sk, čo na tú dobu bola slušná suma. Viackrát sme sa zapojili do projektov Orange, kde sme boli trikrát úspešní, do Enviroprojektu, teraz realizujeme projekt modernizácie- Premena školy tradičnej na modernú aj investičný projekt, ideme prestavovať školu, z projektov, a to nielen Infoveku, kde sme sa tiež zapojili, máme 40 počítačov, interaktívnu tabuľu. nottebook ,dataprojektor a plátno do každej triedy na 1. stupni. Prepáčte, ale trochu ma podráždilo, že len dedinské školy považujete za tie, ktoré sa nevedia zapojiť a obetovať svoj čas. Ja práve poznám školy v mestách , ktorým sa do toho veľlmi nechce. Učitelia povedia, že platení sú len za učenie a ostatnéi ch nezaujíma. Takže kvalita práce a kvalita učite!ĺov určite nie je o tom, či je škola na dedune alebo v meste. a určite by som ju neprirovnávala k nákupným centrám. Predsa je to len o niečom inom. Ale to sú len moje názory a sú trochu iné ako vaše.

* Reagovať | Peter Lengyel | (14.02.2010 07:57 - neprečítaný)

Pani Ľubica. Ja som z mestskej školy, avšak u tých nie je až taký markantný problém so sťahovaním detí medzi školami ako na dedine. Resp. na dedine je zriaďovateľom obec s nižším rozpočtom a v meste sa to vždy nejako utrasie. No a ja som v rekacii narážal práve na tých, (to je jedno, či v meste alebo na dedine) ktorí nepohnú ani prstom a čakajú čo padne z neba. Neviem, prečo vás podráždilo, keď som napísal "Mnohí učitelia na dedinách, s ktorými som sa rozprával plačú, že nemajú deti v školách, že všetko odchádza do mesta. Ale keď som sa ich opýtal, že či sa zapojili do tej, či onej výzvy, ani len o nej netušili. No hej, ale ani tým 435 iným školám, ktoré sa do výzvy zapojili to nespadlo z neba." - Mimohodom možno medzi tými 435 školami bola aj vaša. Ja hovorím o tých, čo sa nehýbu, nie o tých, ktorí sa hýbu. A to, že som sa nepýtal mestských ? Nemôžem za to, že som sa o tom rozprával s dedinskými...

* Reagovať | Ľubica Machavová | (14.02.2010 11:43 - neprečítaný)

S rozpočtom v obciach by som povedala, že je to lepšie, ako v mestách, prerože my dostávame rozpočet z MŠ SR prostredníctvom KŠÚ ( tak ako každá škola) a my ho dostaneme celý, nemusíme podliehať nejakému prerozdeľovaniu na školy. Ten rozpočet síce nie je nejaký slávny,, ako to už v školstve býva, ale vyžjeme. A pomôžeme si projektami ... A váš názor beriem ,veď máte naň právo, iba s ním nie celkom súhlasím, a preto som sem napísala. Tento rok nám jedno dieťa neprišlo na zápis, lebo išlo do mestskej školy a matka to zdôvodnila veľmi čudne. Vraj si pozerala našu stránku a máme lepšiu prezerntáciu, ako škola do ktorej dáva dieťa, ale predsa je to v meste ... Toto nás trápi. Rodičia to nevedia vysvetliť. Je to len také odklonenie sa od ostatných , "aby sme vyzerali lepšie, výnimočnejšie" A s tým učiteľským tímom súhlasím, ibaže rodičia, ktorí si dajú dieťa z dediny do mesta nemajú ani potuchy o tímovej práci v tej škole. To zistia až po čase. Niekedy sú spokojní, inokedy nie. Tu sa písalo práve o tom, že dedinskej škole nedajú ani šancu len preto, že je na dedine alebo mestskej preto, že je menšia. Ae to je jedno. Povedali sme si svoj názor a sme spokojní

* Reagovať | Slávka Kalakayová | (15.02.2010 23:02 - neprečítaný)

Dakujem aj za tieto nazory

* Reagovať | Iveta Kováčová | (17.02.2010 20:11 - neprečítaný)

Zdravím kolegov, bolo zaujímavé čítať tieto názory. Takí sme , učitelia. Občas nevidíme ďalej ako je naša škola. Prikláňam sa k názoru pána Petra. Nie preto, či dedinská alebo mestská. Mám 24 ročnú prax. Začínala som na dedinskej, teraz som roky na mestskej. Odchádzala som z dedinskej pred 19 rokmi a dodnes deti z tej školy tiež dochádzajú do mestskej, kde pôsobím. Pýtam sa prečo? Odpovedí je viac. Moja skúsenosť - na dedine neboli vzťahy v kolektíve učiteľov zlé, ale každý ťahal za svoj koniec. Prišla som do mesta a tu je viac tímová práca, záujem riaditeľa, a tiež istá rivalita medzi mestskými školami. Ale to dnes nie je hlavný problém škôl. Škola je služba a rodič si bude vyberať, tomu sa nevyhneme. Určite si meno školy treba budovať. Ani počty počítačov a iných pomôcok nie je určujúca, pokiaľ v nej nie sú učitelia, ktorí ich budú tvorivo využívať. Počítač je len pomôcka na dosiahnutie cieľa. Ako dosiahneme cieľ, záleží na každom jednotlivcovi v každej škole. Dá sa o tom veľa rozprávať. Zdravím.

* Reagovať | Jana Fugová | (22.02.2010 11:16 - neprečítaný)

Aj ja zdravím učiteľov, ktorí trpia práve kvôli takýmto rodičom a rôznym názorom, aj keď nepravdivým. Som učiteľkou práve podobnej školy v Michalovciach a zároveň pri porovnávaní vyučovania v iných, sa ničím nelíšime. Niektorí ľudia majú v sebe roky zafixované názory na školy a tak je tá škola perfektná - aj keď už roky nie je a tá nanič aj keď výsledky prác žiakov a učiteľov hovoria o niečom inom. Bohužiaľ, či na škodu práve tým, čo tomu uveria. Zdravím všetkých.


*Pridať komentár