Čo hýbe vzdelávaním #4

Blog  |  Miroslav Sopko  |  Školstvo  |  22.03.2017 16:24

Dnes o programovaní bez počítačov, využití Wikipédie pre mediálnu výchovu, zvyšovaní motivácie k čítaniu, dobrej praxe pre budovanie spolupráce škola - rodičia a ako úspešne inovovať školu. A krátko z konferencie Učíme pre život.

Fínske programovanie bez počítačov

Už od mala sa fínske deti učia prenikať do fungovania technológií, opisuje americký spravodajský server The Atlantic. Na washingtonskej fínskej ambasáde predstavila princípy výučby Linda Liukasová, autorka série kníh o vrtošivej Ruby, ktorá sprevádza deti do tajov kódovania aj programovania.

Zobrazí malé header1

(zdroj obrázka - Hello Ruby)

“Aj ten najväčší problém sveta je len suma spojených problémikov.”

Linda Liukasová

Vychádza z myšlienok Marka Guzdiala - vedieť, ako niečo používať nie je to isté ako pochopenie toho, ako to funguje. A preto programovanie, podľa Liukasovej, môže byť vyučované v mnohých ohľadoch, môže byť príležitosťou pre deti učiť sa veľa súvisiacich zručností - ako spolupracovať, ako rozprávať príbeh, a ako kreatívne myslieť.

“To si od učiteľov vyžaduje viac,” povedala Liukasová počas prezentácie na akcii veľvyslanectva. Začlenenie kódovania a programovacích lekcií naprieč odbormi vyžaduje, aby všetci pedagógovia, od učiteľa prírodovedných predmetov po učiteľa výtvarnej výchovy, pochopili základy. Ale je to tiež o zvládnutí tejto výzvy vo Fínsku, pretože učitelia tam majú väčšiu autonómiu ako americkí, pokiaľ ide o to ako a čo učiť a nie sú neustále hodnotení podľa toho, aké skóre mali ich študenti na štandardizovaných testoch.

celá poznámka je dostupná na tomto linku

Wikipédia ako cesta k mediálnej gramotnosti

O falošných správach (fake news) a o tom ako im čeliť, sa dnes v médiách píše takmer denne. Pre Wikipédiu, online encyklopédiu, do ktorej môže prispievať ktokoľvek, to nie je žiadna novinka. Už od svojho začiatku pred šestnástimi rokmi vyvinula pravidlá, ako dezinformáciám čeliť a ako filtrovať nepravdivo popísané heslá.

Aj keď sa chyby ešte stále občas vkradnú, vďaka dôveryhodnosti si dnes státisíce encyklopedických tém na Wikipédii v desiatkach jazykoch prezerá denne na 50 miliónov ľudí. A nezisková organizácia Wiki Education Foundation, ktorá za projektom aj za pravidlami pre pravdivosť a neutralitu stojí, chce rozšíriť povedomie o digitálnej gramotnosti a zdieľa svoje postupy na stále viac vysokoškolákov, opisuje server KQED.

Organizácia odovzdáva potrebné informácie učiteľom, ktorí zadávajú študentom miesto písomnej práce napísanie celkom nového Wiki odkazu. Študenti sa v projekte skutočne snažia. Vedomie, že ich prácu môžu čítať milióny ľudí, ich motivuje k podaniu skutočne dobrého výkonu. Ak by heslo nezodpovedalo Wiki štandardom, bude odmietnuté, čo je pre žiakov iná spätná väzba ako znížená známka.

Študenti, ktorí sa projektu zúčastnili, vykazujú podľa prieskumu organizácie zvýšenie mediálnej gramotnosti. Keď sami vytvárajú odborný internetový obsah, lepšie vidia ako jednoduché je zdieľať nepodložené informácie.

celá poznámka je dostupná na tomto linku

Plyšiak v knižnici

Noc s obľúbeným plyšovým kamarátom v knižnici povzbudzuje deti k čítaniu aj dlho po skončení akcie, informuje server Eurekalert. Výskum tímu zo štyroch japonských univerzít potvrdil, že je to efektívna cesta, ako v deťoch prebudiť a podporovať lásku k čítaniu a ako zlepšiť ich čitateľské návyky. Autori chcú podporiť šírenie podobných akcií po celom svete.

Programy zamerané predovšetkým na začínajúcich čitateľov a ich vzťah k obrázkovým knihám bežia v rôznych krajinách. Deti si so sebou na noc do knižnice vezmú obľúbeného plyšiaka, kde im hračka hľadá tie najlepšie knižky. Zamestnanci a dobrovoľníci ich pri tom vyfotografovali a ráno dajú dieťaťu vybrané knihy, aby ich svojim plyšovým kamarátom prečítalo.

Autori skúmali správanie detí v deň akcie, tri dni potom a po mesiaci. V deň akcie počet detí čítajúcich hračkám významne narástol, avšak po troch dňoch sa efekt vytratil. Po mesiaci stačilo deťom chvíľu hračku schovať a ďalší deň im ukázať fotky z akcie, aby sa záujem opäť prebudil. Fotky podnecujú predstavivosť detí, ktoré často veria, že knižku skutočne vybral ich plyšový kamarát.

celá poznámka je dostupná na tomto linku

...pokračovanie článku na tejto url - https://miroslavsopko.blog.sme.sk/c/450130/co-hybe-vzdelavanim-4.html

Môžete tento diel série článkov podporiť na https://vybrali.sme.sk/c/Co-hybe-vzdelavanim-4/




Hodnotenie:    | Zobrazení: 763


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

Žiadne komentáre


*Pridať komentár