Šéf komory učiteľov: Plavčanov koniec sa dal čakať

Blog  |  Ondrej Pastierik  |  ISU  |  17.08.2017 19:33

Školstvo prichádza o ministra. Peter Plavčan v šuflíku ponecháva rozpracovanú školskú reformu Učiace sa Slovensko.

„Boli by sme neradi, keby sa to skončilo tak, že sa nový minister zasa bude chcieť zoznamovať s rezortom a my budeme rok čakať. A potom prídu voľby,“ hovorí v rozhovore pre Aktuality. prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.

Minister školstva doplatil na kauzu eurofondov pre vedu. Premiér žiada jeho funkciu. Stačí to?

Dalo by sa to povedať jednou vetou: Dalo sa to očakávať, pretože tento minister prišiel – tak, ako jeho predchodcovia – nepripravený a bez vízie, takže teraz očakávame, že na jeho miesto príde človek s víziou, rozbehne reformu a skončí s touto kádrovou impotenciou, keď sa nám už pomaly každý rok mení minister.

Môžete byť konkrétnejší?

Musíme si uvedomiť, že všetko nasvedčuje tomu, že rezort je riadený zvonku. Koniec-koncov to povedal sám Andrej Danko, že ministra riadi on. A minister ani nevykazoval nejaké známky toho, že by mal veľké kompetencie konať.

Nevideli sme takmer žiadnu odbornú činnosť, naopak, museli sme naprávať jeho nesystémové kroky. Jedinú činnosť, ktorú urobil, bola, že na impulz pána Mederlyho (Peter Mederly bol Plavčanovým poradcom, začiatkom roka odišiel a odôvodnil to vnútornými pomermi na ministerstve, pozn. red) zostavil expertný tím, ktorý začal zostavovať text reformy. Tú mal mimochodom vláde odovzdať práve koncom augusta.

Ak to takto bude pokračovať ďalej, že rezort niekto riadi zvonku, minister nemá možnosti vydupať niečo pre svoj rezort a koná len v medziach, čo sa mu prikáže, tak len prešľapujeme na mieste a v školstve pokračujeme v trende: miest pre deti v materských školách je nedostatok, výsledky žiakov sa zhoršujú, stále nemáme ani polovicu vybavených žiadostí o asistenta učiteľa, učiteľská profesia je neatraktívna a tak ďalej.

Neobávate sa, že keď tam príde nový človek, všetko sa škrtá a začíname odznova?

To sa deje stále. My sa snažíme požadovať, čo je treba a dúfame, že sa zasa nebude naťahovať čas, čo sa robí vtedy, keď sa politikom nechce investovať do školstva. Dúfame, že konečne príde odborník. Lebo tak by to malo byť.

Z čoho pramení tento váš optimizmus?

Je to otázka našich požiadaviek. Nie je dobré dopredu sa vzdávať. Ale boli by sme neradi, keby to skončilo pri tom, že sa nový minister zasa bude chcieť zoznamovať s rezortom a my budeme rok čakať na to,  kým sa zoznámi. A potom prídu voľby. Celé školstvo potrebuje, aby sa konečne začali diať veľké veci. Už je to naozaj nutné. Potrebujeme ministra, ktorý koná.

Ako učitelia vnímajú kauzu, pre ktorú minister odchádza?

To, ako sa v rezorte školstva narába s eurofondami, sledujem dlhšie. V minulosti sme sledovali niekoľko projektov a schéma je väčšinou rovnaká – robia sa projekty, v ktorých sa peniaze nedostanú tam, kde by mali, a síce priamo na školy, priamo k žiakom, a zvyčajne sa z projektov platia rozpočtové organizácie ministerstva školstva. To sme videli aj v tejto kauze, že sa peniaze nedostali k vedcom a k univerzitám, a nasmerovali si to inam.

Kam?

Vychádza na povrch to, čo sme si už čítali v rôznych investigatívnych článkoch, že pravdepodobne máme problém so šitím europrojektov na mieru spriazneným firmám, ktoré majú zrejme silné politické krytie. Skôr to vyzerá, že europrojekty sú písané tak, aby na nich zarobili „vyvolení ľudia“.

My tu nemáme kontrolné mechanizmy, ktoré by to stopli?

Zjavne sú veľmi slabé, keď nám potom Európska komisia píše výstrahy, že u nás niečo nie je v poriadku. Treba sa pozrieť na to, kto schvaľoval zámery k veľkému projektu výskumu a inovácií, kto tam sedel. Či tam sedeli ľudia, ktorí k tomu pristupovali so zdravým rozumom kriticky, alebo komisia, ktorá vyhovovala ministerstvu, ktorá len dvihla ruku a nikto neprotestoval.

Keď sa veci nezdravo nastavia, je to na úkor nás všetkých. Pretože sa naťahuje čas a eurofondy nemôžeme čerpať, navyše je problém v tom, že aj keď sa k nám peniaze dostanú, budeme ich musieť vracať, alebo idú tam, kde z nich nemá školstvo osoh.

Je to proti zdravému rozumu. Niekto nám dáva peniaze a my namiesto toho, aby sme z toho vyťažili maximum pre skvalitnenie škôl a vedy, robíme opak.

Ako si vysvetľuje, že človek, ktorý v školstve pôsobil vyše 20 rokov, pozná celý ten moloch, ho neposunie ani o centimeter?

Plavčan nebol politik, ale úradník, ktorý sa zrejme naučil chodiť v zabehnutých šľapajách. Treba sa zamyslieť nad tým, či máme na ministerstve takýchto ľudí, ktorí vedia len chodiť v šľapajách iných, alebo ktorí prichádzajú s riešeniami. Keď vidia, ako veci fungujú, prečo nevyužijú šancu, aby ich zmenili?

Mne z toho vychádza, že toto bol minister, ktorý len plnil príkazy zvonku, a nie vlastné vízie. Škoda pre celý rezort a pre nás všetkých, keďže školstvo má byť hnacou silou toho, čo krajinu posúva k budúcnosti a blahobytu.


Zdroj: https://www.aktuality.sk/clanok/513627/sef-komory-ucitelov-plavcanov-koniec-sa-dal-cakat/




Hodnotenie:    | Zobrazení: 1426


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Pavol Hulík | (19.08.2017 08:41 - neprečítaný)

presne tak to bude ...

„Boli by sme neradi, keby sa to skončilo tak, že sa nový minister zasa bude chcieť zoznamovať s rezortom a my budeme rok čakať. A potom prídu voľby,“ hovorí v rozhovore pre Aktuality. prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.


*Pridať komentár