PROGNÓZA JASNÁ: TESTOVANIE

Blog  |  Ján Papuga  |  Konferencia  |  21.09.2017 00:10

PROGNÓZA JASNÁ: TESTOVANIE

            Som necelý rok riaditeľom základnej školy. Za 160 000 eur by som dal školu do takého stavu, že by spĺňala požiadavky, ktoré nám nakázali naplniť do 2-3 rokov bez zvýšenia prostriedkov z rozpočtu. A ešte by aj zvýšilo! Zároveň si ako občan plne uvedomujem, že sme malý štát a, odhliadnuc od kradnutia peňazí vo všetkých oblastiach, je logické, že nikdy nebudeme mať dostatok peňazí na riešenie nedostatkov v našom štáte. 160 000 € je napriek tomu oproti rôznym rozpočtovým výdavkom drobnosť. Drobnosť, za ktorú sa vybaví celá jedna školu tak, aby konečne zodpovedala úrovni 21. storočia. Asi viete, prečo spomínam túto sumu...

            Pani ministerka dnes do médií s očividnou úľavou vyhlásila, že našla prostriedky na Testovanie 5, čím tento úspech zaradila do splnených priorít doslova pár dní po nástupe do funkcie. Testovanie, voči ktorému (s dobrým úmyslom, ale zbytočne) vystúpili aktívni slovenčinári listom ministerke, radiac jej na základe vlastnej skúsenosti bez lobistických a egoistických zámerov (na rozdiel od nekompetentných lobistov, čo doslova atakujú každého ministra školstva). List ignorovala. Viera výhry zdravého rozumu sa opäť raz nenaplnila. O absolútnej a do neba volajúcej zbytočnosti T5 (ale aj T9) už presvedčovať nebudem, rozhľadený učiteľ presne vie, že v zriaďovaní a rozhodovaní o testovaní nejde o školy a žiakov. Pripomeniem jedno - T5 NEMÁ NÁHRADNÝ TERMÍN. Chce niekto lepší dôkaz na to, že relevantnosť jeho výsledkov je skreslená? Ak aj bol cieľ zavádzania T5 kedysi vznešený, týmto sa od počiatku degradoval. A zabilo to samo ministerstvo tým, že ignorovalo vyčlenenie prostriedkov na tento rok (aj ono samo tým ukázalo, aké je to nepodstatné). Čo ak škola, ktorá má mnoho problémových žiakov a zriaďovateľ, ktorý nemusí mať ani VŠ vzdelanie a tlačí vedenie školy k výborným výsledkom, odporučí slaboprospievajúcim žiakom a rodičom, aby neprišli v deň testovania do školy (takéto rozhodnutie im schvaľujem)? Akú výpovednú hodnotu majú takéto výsledky??? Ako možno takto merať testom zo slovenčiny nemerateľnú kvalitu školy? A potom nastúpia rôzne firmy s rebríčkami škôl, ktoré vznikli zo vzduchu a...na základe testovaní. Zodpovedne, čestne a po dlhoročnom sledovaní testovaní môžem prehlásiť, že T5 je neobjektívne, zbytočné, nesystémové a nerieši ani desatinu percenta reálnych problémov v školstve. Nezvyšuje vzdelanosť, nezvyšuje  kvalitu školy, nevidíme v ňom žiadny merateľný pozitívny bonus pre žiakov a školu. Testovanie 5 je veľkou stratou času a peňazí. Ďalšou absurditou je vôbec označenie T5, pretože test nezahŕňa učivo piateho ročníka, ale ročníkov 1. - 4.  Tak by sa podľa správnosti mal aspoň názov zmeniť na Testovanie 1. - 4. Všetci slovenčinári  učiaci v piatom ročníku sa stávajú rukojemníkmi chorobne ambiciózneho vedenia (aj takéto prípady jestvujú), sú prenasledovaní, ponižovaní a zodpovední za výsledky detí, ktoré doteraz vôbec neučili a učivo, ktoré neučili. A to nehovoríme o tom, že T5 zo slovenčiny testuje najmä čitateľskú gramotnosť, ktorá už dávno nie je iba predmetom slovenského jazyka a literatúry. 

            A čo s tým, že sa nemalo konať a zrazu sa bude??? Nič to, vydržíme to už po stý raz. Mlčiaci pedagógovia zas budú mesiac drilovať žiakov na testy, aby boli čo najlepšie. Zabudnú v tom čase na to, čo je skutočným cieľom vyučovania slovenčiny. Nech ministerstvo spraví ďalšie chyby, poruší sľuby, zvráti rozhodnutia, stále budú ponížene mlčať, realizovať ich požiadavky a dokonca sa tešiť, ako dobre ich žiaci uspeli v totálne zbytočnom, neobjektívnom a scestnom testovaní. Skláňam sa tým učiteľom, ktorých poznám stovky a bojujú zo všetkých síl. Áno, s ministerskou mašinériou sa už nedá viac argumentovať, ale bojovať! Aj keď v boji so školským úradníkom ťaháme za kratučký koniec.

            A rodičia? Ja som už demotivovaný (teda...momentálne :-) spraviť akúkoľvek aktivitu, ktorá by narušila školské obludárium. Ale na mieste rodičov by som svoje deti nechal v deň testovania doma a prispel by som k tichému protestu. Ak ani naše argumenty proti T5 nepomôžu, vážení rodičia, uvedomujete si, že štát protiústavne nedáva žiakom všetkých ročníkov každý rok peniaze na učebnice cudzieho jazyka, ktorý je od 2. ročníka povinný? Platíte a podporujete štátnu ľahostajnosť, učebnice cudzieho jazyka má dodať ministerstvo, teda štát. 160 000 € by viacerým školám pomohlo učebnice cudzieho jazyka zaobstarať a dať ich žiakom zadarmo, ako hovorí Ústava SR o bezplatnosti vzdelávania. Ani tento argument vami nepohne? Ak nie, tak takýto stav bude parazitovať na nás všetkých ešte veľmi dlho, keďže učiteľov samých nepočúvajú. Potom však ani mne, ani ostatným aktívnym učiteľom nech nikto nevyčíta, že sme zodpovední  za tento obludný  marazmus, ktorý páchajú riadiace orgány na školách, učiteľoch, žiakoch, rodičoch...občanoch.

Tento text sa nekončí - post scriptum je veľmi dôležité, takže čítajte ďalej...

PS1: Predchádzajúce slová nie sú útokom na novú ministerku. Veľmi sme viacerí dúfali, že nastúpi konečne niekto rozhľadený. Avšak začať nástup do kolabujúceho školstva, ktoré drží iba vďaka obetavým učiteľom a trpezlivým rodičom, zháňaním peňazí na testovanie nie je pozitívnym signálom, ba označil by som to ako podpásový knock out.    

PS2: Všimnite si v reportážach, ako a kto sa vyjadruje v prospech testovania. Teraz nemyslím učiteľov - je jasné, že niektorí testovanie vítajú. Mne apriori neprekáža. Mne prekáža jeho zbytočnosť, nesystémovosť a snaha stotožniť ho s kvalitou školy. A odpovedať na redaktorkinu otázku tak, že sa zrušením T5 poruší kontinuita testovaní, ktorá má ukázať vývin školy, je neuveriteľná demagógia. Áno, poruší sa kontinuita...ale v prelievaní peňazí do zbytočných aktivít! Ak už toto nepohne mlčiacimi učiteľmi, ktorí šetria každé euro...

PS3: Prosím, zdieľajte tento text, ako uznáte za vhodné. Bárs si ho aj doplňte. Ale myslite pri tom na to, že ho treba hlavne dostať do povedomia rodičov, nie iba učiteľov.    

PS4: Ďakujem všetkým odvážnym učiteľom, ktorí poslali zverejnený list ministerke školstva a teším sa, že ešte je v niekoľkých učiteľoch odvaha a zdravý úsudok. Inšpirujete ma, a preto vyhlasujem tvorivú úlohu. Ak vás ministerkino rozhodnutie pobúrilo, opäť na to upozornite, pripomeňme sa, že sme tu. Napíšte ministerke školstva odpoveď na otázku: Ako by som vo svojej práci využil/-a 160 000 eur? Mail  kami@minedu.sk. A ak chcete úrady dôraznejšie upozorniť na nás dole, pripíšte vetu: Žiadam Vás v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám odpoveď.  

PS5: Podobne zmýšľajúcich nájdete na FB: Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny.




Hodnotenie:    | Zobrazení: 2826


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Klára Meňhert Kausitz | (21.09.2017 06:20 - neprečítaný)

Úplne sa stotožňujem so slovami v liste.

* Reagovať | Dana Vážanová | (21.09.2017 07:17 - neprečítaný)

Skopírujte si text a pridajte aj matematiku. Dúfam, že učitelia matematiky, tak ako ja, súhlasia!

* Reagovať | Ján Papuga | (21.09.2017 22:11 - neprečítaný)

Žiaľ, v matike sa nevyznám, bolo by potrebné niečo podobné napísať aj za matematikárov.

* Reagovať | Jozef Sasko | (21.09.2017 07:52 - neprečítaný)

Absolútny súhlas!!!

* Reagovať | Erika Valková | (21.09.2017 08:27 - neprečítaný)

Samozrejme že by sa to malo týkať aj testovania z matematiky!

* Reagovať | Daniela Hlaváčová | (21.09.2017 09:38 - neprečítaný)

Súhlasím, plne sa stotožňujem so znením listu. Úplne zbytočné testovanie5, ba aj testovanie9.

* Reagovať | Ľubica Profantová | (21.09.2017 10:04 - neprečítaný)

Som učiteľka matematiky a súhlasím.

* Reagovať | Alena Susková | (21.09.2017 13:27 - neprečítaný)

Plne súhlasím!!!

* Reagovať | Anna Trilcová | (21.09.2017 16:36 - neprečítaný)

Presne a trefne napísané ! Plne súhlasím

* Reagovať | Erika Valková | (21.09.2017 17:05 - neprečítaný)

Všetka snaha je pasé- testovanie má termín-22.11.2017 celoplošne

* Reagovať | Jana Kopilcová | (21.09.2017 18:36 - neprečítaný)

Začína sa mi búriť krv - nemôžeme T5 ignorovať???

* Reagovať | Janka Klenovičová | (21.09.2017 18:43 - neprečítaný)

Hovoríte mi z duše.

* Reagovať | Michal Jancura | (21.09.2017 20:20 - neprečítaný)

Plne súhlasím. Zamýšľam sa nad významom a podstatou T5. Výsledky T5 budú známe koncom roka 2017, načo mi je to dobré ? Myslí si niekto, že skúsený pg. nezistí do decembra na akej úrovni sú jeho žiaci ? Prečo nieje testovanie v júni, keď štvrtáci končia?Potom by T9 malo byť na strednej škole. Učebnice matematiky , totálny chaos. To sme mohli radšej investovať rozumnejšie, tak ako bolo spomenuté v článku.

* Reagovať | Janka Trnavská | (21.09.2017 22:10 - neprečítaný)

Učím matematiku a súhlasím

* Reagovať | Svetlana Kočišová | (22.09.2017 07:43 - neprečítaný)

Učím slovenčinu a súhlasím.

* Reagovať | Daniel Bakyta | (22.09.2017 11:26 - neprečítaný)

Plne súhlasím s článkom, aj keď učím matematiku.Žiaľ, tu to všetko končí ! Hlas nás , ktorých sa to týka opäť nevypočutý

* Reagovať | Danica Brunclíková | (22.09.2017 11:35 - neprečítaný)

Učím slovenčinu. Testovanie by malo byť jednoznačne v júni.

* Reagovať | Edita Záborská | (22.09.2017 20:14 - neprečítaný)

Som učiteľka matematiky a súhlasím.

* Reagovať | Erika Valková | (23.09.2017 14:45 - neprečítaný)

Ja nesúhlasím ani s testovaním v júni, veď existuje klasifikačná škála známok a každý učiteľ ju vie používať, predsa keď má niekto 3, nemôže napísať testovanie na 90% ale priamo úmerné oklasifikovaniu (uviedla som ako príklad). Som presvedčená, že vyhodené peniaze by sa dali v školstve uplatniť rozumnejšie a účelnejšie


*Pridať komentár