Hurá, testovanie piatakov bude

Blog  |  Miroslav Sopko  |  Školstvo  |  26.09.2017 19:59

Je to naozaj skvelá správa? Novej ministerke školstva Martine Lubyovej sa podarilo nájsť 160 000 eur a preto nedôjde k prerušeniu kontinuity certifikovaného celoplošného merania výkonov. Výkonov žiačikov a najmä ich učiteľov. Ale tí beťári učitelia jedni nedôverčiví, napísali pani ministerke list, že nech tie peniažky nehľadá, ale (a teraz neuveríte v takú nehoráznosť) nech sa tie peniaze využijú na niečo zmysluplnejšie. 

No podľa vyjadrení priaznovcov rebríčkovania škôl sa len boja. Boja sa, že sa ukáže kvalita ich práce. Majú si uvedomiť, že bez cenných údajov aj z tohto testovania sa nebude dať vypočítať v exceli nová mantra všetkých bojovníkov za meranie kvality školy – tzv. pridaná hodnota. A ako si potom chudáci rodičia vyberú tu najsamlepšiu školu na svete, ktorá z ich huncúta pripraví prvého slovenského nositeľa Nobelovej ceny, keď sa tieto tvrdé dáta nepretlačia do najprehľadnejšej hitparády vzdelávacích inštitúcií?

Ale teraz vážne.

Celý tento krik okolo testovania, ktorý na chvíľočku prebehne médiami a vyvolá množstvo statusov na oboch stranách priaznovcov i odporcov testovania, možno na čas zanikne. Ale diskusia, ktorá by nemala prestať, by mala do seba vtiahnuť i širšiu verejnosť, najmä rodičov.

Dovoľujem si tu citovať zo statusu riaditeľa základnej školy Jána Papugu:

"Zodpovedne, čestne a po dlhoročnom sledovaní testovaní môžem prehlásiť, že T5 je neobjektívne, zbytočné, nesystémové a nerieši ani desatinu percenta reálnych problémov v školstve. Nezvyšuje vzdelanosť, nezvyšuje kvalitu školy, nevidíme v ňom žiadny merateľný pozitívny bonus pre žiakov a školu. Testovanie 5 je veľkou stratou času a peňazí. Ďalšou absurditou je vôbec označenie T5, pretože test nezahŕňa učivo piateho ročníka, ale ročníkov 1. - 4. Tak by sa podľa správnosti mal aspoň názov zmeniť na Testovanie 1. - 4. Všetci slovenčinári učiaci v piatom ročníku sa stávajú rukojemníkmi chorobne ambiciózneho vedenia (aj takéto prípady jestvujú), sú prenasledovaní, ponižovaní a zodpovední za výsledky detí, ktoré doteraz vôbec neučili a učivo, ktoré neučili. A to nehovoríme o tom, že T5 zo slovenčiny testuje najmä čitateľskú gramotnosť, ktorá už dávno nie je iba predmetom slovenského jazyka a literatúry."

Mohli by ste s ním polemizovať. No máme naozaj premyslenú koncepciu takéhoto merania? Ba čo viac, uvedomujeme si ako sme zanedbali prechod medzi prvým stupňom (ročníky 1. - 4.) na druhý stupeň - tranzitívne obdobie? Veď v súčasnosti na našich školách nemáme systémy, ktoré by uľahčili tento prechod, testovanie 5 sa nedá vnímať ako vstupne zmeranie, ktoré dá informáciu pre učiteľov, čo by mali u žiakov rozvíjať a hlavne, aby zároveň dali žiakom návod ako sa rozvíjať a zdokonaľovať. Nehovoriac o zjednodušení, ktoré vyvoláva prezentácia výsledkov ako získanej sumy vedomostí, ako jediného merateľného cieľu. Ale úlohou prvého stupňa je aj niečo iné a podľa mňa nemenej dôležité - dosiahnuť, aby žiaci s chuťou nadobudli prvé komunikačné zručnosti, začali si uvedomovať, v čom sú dobrí. Tomu sa skoro vôbec nevenujeme, neprikladáme tomu dôležitosť.

pokračovanie článku si môžete prečítať na https://dennikn.sk/blog/hura-testovanie-piatakov-bude/






Hodnotenie:    | Zobrazení: 1274


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

Žiadne komentáre


*Pridať komentár