1.atestačná - otázky

Blog  |  Lucia Žuffová  |  1. atestačná skúška - otázky  |  21.10.2017 21:44

 Dobrý deň milí kolegovia, bol by niekto ochotný sa podeliť s vypracovanými otázkami k 1. atestácii - tematický okruh c) ?

Ďakujem veeeeeeeeeeľmi pekne.




Hodnotenie:    | Zobrazení: 5320


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Katarína Gašparovičová | (22.10.2017 16:51 - neprečítaný)

Ja som sa učila podľa materiálu pani Zuzana Čačková - príprava na 1. atestáciu, nájdete tu v knižnici.

* Reagovať | Lucia Žuffová | (22.10.2017 17:34 - neprečítaný)

Ďakujem, idem pozreť.

* Reagovať | Marcela Kostyšáková | (14.06.2018 16:28 - neprečítaný)

Už som to tu nenašla.

* Reagovať | Katarína Uhlárová | (06.03.2018 21:36 - neprečítaný)

ja mám komplet vypracované k okruhu učebné štýly, trenčín...

* Reagovať | Viera Pogádlová | (18.03.2018 16:16 - neprečítaný)

Prosím Vás, mohli by ste mi ich poslať? pogadlviera@gmail.com Ďakujem Vám veľmi pekne.

* Reagovať | Agneša Mikócziová | (24.03.2018 18:37 - neprečítaný)

Dobrý večer, prosím Vás mohli by ste mi ich preposlať,veľmi pekne Vám ďakujem. Mail: katkaravaszova@centrum.sk

* Reagovať | Dana Hudáková | (09.04.2018 15:15 - neprečítaný)

Dobrý deň prajem. Nemohli by ste mi prosím Vás poslať vypracované témy k okruhu učebné štýly na:helmec@orangemail.sk. Vopred ďakujem

* Reagovať | Agneša Mikócziová | (09.04.2018 19:07 - neprečítaný)

Dobry den, poprosim Vas mail, dakujem.

* Reagovať | Janka Jankulová | (22.03.2018 21:27 - neprečítaný)

Dobrý deň, mohla by som tiež poprosiť, ak Vás to nezaťaží. janka_jankulova@centrum.sk Ďakujem veľmi pekne.

* Reagovať | Katarína Drobňaková | (24.03.2018 16:26 - neprečítaný)

Dobry den. Potrebovala by som vypracovane okruhy B pre 2 AT ale v Levoci.Ak by sa niekto nasiel bola by som mu velmi vdacna.Dakujem katuska0811@azet.sk

* Reagovať | Agneša Mikócziová | (24.03.2018 18:42 - neprečítaný)

Dobrý večer, prosím Vás,ak niekto má vypracované otázky pre okruh B 1.atestácia a poslal by mi na mail:katkaravaszova@centrum.sk bola by som veľmi vďačná.Ďakujem.

* Reagovať | Anna Homzová | (08.04.2018 10:39 - neprečítaný)

Dobrý deň,
kto by mi bol ochotný poskytnúť vypracované témy k 1. atestácií v odbore vychovávateľstvo?

Vopred veľmi pekne ďakujem.

* Reagovať | Marta Hudáčová | (03.05.2018 14:03 - neprečítaný)

Dobrý deň pani Anna, ak by sa Vám niekto ozval a poslal témy k 1 atestácii v odbore vychovávateľstvo bola by som povďačná ak by ste mi ich preposlali.Rada by som si tiež urobila 1.atestáciu.Môj email : dance.antal@centrum.sk
Ďakujem Daniela

* Reagovať | Anna Homzová | (08.04.2018 10:41 - neprečítaný)

Dobrý deň,
kto by mi bol ochotný poskytnúť vypracované témy k 1. atestácií v odbore vychovávateľstvo?

Vopred veľmi pekne ďakujem.
ahom@centrum.sk

* Reagovať | juliana Samková | (10.04.2018 10:01 - neprečítaný)

Dobrý deň, mala by som vážny záujem o vypracované otázky k 1. atestácií okruh b. atestáciu budem mať na MPC. Ďakujem.
julianasamkova@gmail.com

* Reagovať | Henrieta Baková | (16.04.2018 21:40 - neprečítaný)

Prosím vás,nemá niekto vypracované otázky okruh D -hodnotenie výsledkov vyučovacieho procesu v levoči? dakujem

* Reagovať | Patrícia Mlčúchová | (19.04.2018 13:45 - neprečítaný)

Milí kolegovia,nemáte niekto vypracované témy k 1.atestácii z okruhu C pre Materské školy? Veľmi by ste mi pomohli.Moj mail:m.vymislicka@gmail.com ďakujem pekne

* Reagovať | Anna Kurejová | (09.05.2018 23:16 - neprečítaný)

1. téma - Vysvetlite vzťah didaktických zásad a organizačných foriem, didaktických zásad a metód, didaktických zásad a materiálnych a didaktických prostriedkov.
Vzťah didaktických zásad a organizačných foriem
Vyučovacie zásady sú najvšeobecnejšie alebo najzákladnejšie požiadavky, ktoré v súlade s cieľmi výchovno-vzdelávacieho procesu a jeho základnými zákonitosťami určujú jeho charakter – určujú, že má byť primeraný, názorný, systematický,...(Petlák)
Didaktické zásady (prevažne platné pre tradičnú, informačno-receptívnu výučbu) sú požiadavky, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávacia činnosť učiteľky, učebná činnosť dieťaťa, výber učiva, metód, foriem i materiálnych prostriedkov, aby sa čo najefektívnejšie dosiahli edukačné ciele (Turek, 2008).
Didaktické zásady (Turek):
1. vytvorenia optimálnych podmienok pre vyučovací proces
2. primeranosti a individuálneho prístupu
3. vedeckosti
4. spojenia školy so životom, teórie s praxou
5. názornosti
6. motivácie, uvedomelosti a aktivity
7. sústavnosti a postupnosti
8. trvácnosti a operatívnosti výsledkov vyučovacieho procesu

Organizačné formy sa zaoberajú tým, ako treba výchovno-vzdelávací proces organizovať.
FORMA je vonkajšie usporiadanie procesu výučby a (adekvátnych) podmienok, v ktorých sa bude nadobúdanie a učenie sa učiva realizovať. Formy sú na prvý pohľad najlepšie identifikovateľné.
Sú to spôsoby organizácie edukačného procesu, vzťahujúce na personálne, časové a priestorové usporiadanie prostredia a činností učiteľky a detí v súlade s edukačným/výchovno-vzdelávacím cieľom.
Organizačná forma vyučovania je časová jednotka zameraná na realizovanie vyučovacieho procesu (cieľa, obsahu, metód, prostriedkov), pričom sa uplatňujú a využívajú viaceré výchovno-vzdelávacie metódy, rešpektujú sa didaktické zásady a dochádza k vzájomnej interakcii učiteľ – žiak.
Výchova a vzdelávanie sa v materskej škole uskutočňuje prostredníctvom nasledovných foriem denných činností:
• hry a činnosti podľa výberu detí,
• zdravotné cvičenie,
• vzdelávacia aktivita,
• pobyt vonku,
• činnosti zabezpečujúce životosprávu (osobná hygiena, stravovanie, odpočinok).
Vzdelávacia aktivita (VA) je organizačnou formou predprimárneho vzdelávania.
Didaktické zásady (DZ) - požiadavky, pravidlá na učiteľa, žiaka , výber učiva, metód, foriem, prostriedkov na najefektívnejšie dosiahnutie CIEĽOV výučby. (Komenský-Didactica magna). DZ určujú charakter výučby.
Organizačné formy výchovno-vzdelávacieho procesu môžeme deliť podľa:
1. počtu detí zúčastnených sa na výchovno-vzdelávacom procese spolu s učiteľom
- individuálne (jedno dieťa - jeden učiteľ),
- hromadné (jeden učiteľ – viacej detí),
- zmiešané (kombinácia individuálnych a zmiešaných),
2. miesta realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu
- školské (v triede, v učebni, na dvore atď.),
- mimoškolské (exkurzia, vychádzka atď.),
3. stupňa samostatnosti práce detí v výchovno-vzdelávacieho procesu, tzv. sociálne formy
- individuálna práca detí,
- skupinová práca detí,
- frontálna práca detí.

Vo vzťahu k didaktickým zásadam je výber foriem podriadený zásadám. Pri výbere OF musí učiteľka rešpektovať did. zásady.
Napr. pri rešpektovaní zásady vytvorenia optimálnych podmienok pre výchovno-vzdelávací proces musí zvoliť OF, pri ktorej budú splnené organizačné, hygienické, bezpečnostné, fyziologické, psychologické požiadavky – napr. pri zážitkovom učení mimo školy - v prírode alebo niekde na exkúrzii, na výlete- podľa vyhlášky o MŠ -..,, aby to bolo vhodné po hygienickej stránke, aby trasa, prostredie boli bezpečné, aby deti zvládali po fyziologickej stránke, po psychologickej – aby tam neboli nejaké aspekty, ktoré by spôsobovali psychickú nepohodu, strach...
- frontálna práca– pri pohybových aktivitách - dostatok priestoru, vhodné usporiadanie detí, by do seba nevrážali,pri učení sa - aby mal každý dobrý výhľad na učiteľku, na názorný materiál, aby každé dieťa dobre počulo
- diferencovaná forma –v rámci HaČPVD, pobytu vonku - deti si vyberajú hry a činnosti podľa záujmov,
- môžu sa samy zoskupovať – párové hry, skupinové hry – podľa kamarátstva, spoločných záujmov, ale aj podľa
veku, hrajú sa v rôznych priestoroch - je potrebné vytvoriť priestor pre hry a aktivity (hrové kútiky, centrá aktivít),
v rámci VA - pri pohybových aktivitách prispôsobiť úlohu – napr. skok do výšky možnostiam všetkých detí –
diferencovať úlohy aj podľa pohlavia
– individuálna forma - v rámci HaČPVD -každý si sám kreslí, skladá, konštruuje, modeluje to, čo ho zaujíma, v čom
je zručný. Je potrebné vytvoriť podnetné , ale zároveň bezpečné, estetické a funkčné prostredie - dostatok hračiek,
kresliacich materiálov, uľahčiť deťom prístup k hračkám a pomôckam, aby si deti mohli vybrať to, čo ich baví.
Učiteľka môže využiť túto formu na diagnostiku, na individuálny prístup, na zdokonaľovanie tej stránky, v ktorej
dieťa zaostáva.
- pri skupinovej práci (podľa kamarátstva, záujmov, pohlavia) určiť pravidlá, aby všetky deti v skupine mali rovnaké
šance, možnosti... – námetové hry v kútikoch – rozdelenie si rolí, spoločenské hry – pexeso, Človeče, nehnevaj sa! –
dbať na dodržiavanie pravidiel, KH – stavanie spoločných stavieb v skupinách
-frontálna forma – vychádzky, výlet, exkúrzia – spoločné pozorovanie spojené s opisom, výkladom...
Zásada primeranosti a individuálneho prístupu – pre rešpektovanie tejto zásady je vhodné voliť primerané formy – napr. pri malých deťoch iba krátke vychádzky, nie exkúrzie, výlety... Pri plánovaní poznávacích výletov, exkúrzií
dbať na to, aby objekt pozorovania, činnosť boli primerané chápaniu detí...
– napr. pri vekovo zmiešanej skupine v triede učiteľka volí diferencovanú skupinovú formu práce, pretože
musí diferencovať úlohy pre detí tak, aby boli primerané ich veku, schopnostiam, zručnostiam, stupňu poznania -
dosiahnutým vedomostiam, aby neboli preťažované
- individualizovaná forma - rešpektovanie individuálnych odlišností jednotlivých detí, ich odlišné dispozície,
záujmy, potreby, ich aktuálny duševný a fyzický stav (môže sa týkať aj detí so špeciálnymi potrebami
alebo detí zo sociálne znevýhodneného prostredia)
- uč. zaraďuje individuálnu formu práce v rámci VA hlavne pri samostatných a praktických činnostiach –
(výtvarné, pracovné činnosti,) a pri aktivitách zameraných na rozvíjanie kognitívnych oblastí pri spätnej
väzbe (práca s pracovným zošitom), aby zistila, ktoré deti zvládli učivo a ktoré potrebujú upevňovanie, pomáha
slabším deťom – usmerňuje ich, povzbudzuje... umožniť dieťaťu vykonávať činnosti podľa vlastného tempa a
umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti
V rámci HaČPVD učiteľka môže využiť túto formu na diagnostiku, na individuálny prístup, na
zdokonaľovanie tej stránky, v ktorej dieťa zaostáva. Pri pobyte vonku – pomoc pri pohybových aktivitách
napr. pri preliezaní preliezačiek, na hojdačkách ap.

Zásada vedeckosti – plánuje exkúrzie, kde budú deti oboznámené s najnovšími vedeckými poznatkami z rôznych oblastí, napr. návšteva hvezdárne, požiarneho zboru, polície, kde spoznajú najnovšiu techniku, metódy práce ap. Patrí tu aj efektívne využívanie technických vymožeností – DT, môže využiť internet na overenie si najnovších poznatkov, umožniť deťom aj individuálne aktivity pri počítačoch, aby si rozvíjali digitálne kompetencie – hry, výučbové softvare, kresliace programy, digitálne hračky ap.

Zásada spojenia školy so životom, teórie s praxou – deti sa majú učiť z osobnej skúsenosti, zážitku – voliť individuálne formy práce, ktoré umožňujú každému dieťaťu zažiť osobný úspech, skúsenosť, tiež sú vhodné skupinové kooperatívne formy, prostredníctvom ktorých sa učia spolupracovať v tíme, podriaďovať sa, alebo naopak, byť iniciatívny, ujímať sa vedenia..., v rámci vychádzky- aplikovať teoretické poznatky v konkrétnych situáciach – napr. identifikovať dopravné prostriedky na ceste, príp. na koľajniciach,v rámci pozorovania prírody identifikovať živočíchy, rastliny, prvky počasia, prírodné materiály...

Zásada názornosti – Zapojenie všetkých zmyslov: zrak, sluch, hmat, čuch, chuť - vytvorenie konkrétnej predstavy + senzomotorické predstavy
-frontálne formy, skupinové formy (zrak, sluch, čuch) - kde deti môžu spoločne alebo v skupinách pozorovať skutočné predmety, modely, alebo obrázky vecí, predmetov, javov na tabuli, prípadne sledovanie prezentácií, filmov, videí, počúvanie hudby, spevu, rozprávky,vnímať vône, pachy,
-individuálne formy (zrak, hmat, chuť) pri práci s knihou, s obrázkami, s maketami, ohmatávanie vecí, ochutnávanie potravín .... Tiež sa môžu využívať formy práce v špeciálnych učebniach v rámci MŠ – telocvičňa, počítačová miestnosť, prípadne mimoškolské outdoorové OF- vychádzky, exkúrzie, výlety, v rámci ktorých deti pozorujú okolitý svet – osoby, zvieratá, veci, predmety, javy – prirodzený názor

Zásada motivácie, uvedomelosti a aktivity – dieťa má byť motivované a aktívne, nie pasívne, objavovať, tvoriť... - frontálna forma - pri spoločnej motivácii – vzbudenie záujmu o činnosť, učenie, uvedomenie si, čo sa budú učiť, čo majú vytvoriť, zhotoviť, nakresliť ap. individuálna práca –priebežná motivácia – výzva, povzbudzovanie, usmerňovanie počas činnost, pochvala
-kooperatívne, skupinové aktivity- určiť vedúceho skupiny, umožniť všetkým deťom v skupine zapojiť sa, spolupracovať, umožniť deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v skupinách, umožniť dieťaťu vykonávať činnosti podľa vlastného tempa a umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti,

Zásada sústavnosti a postupnosti – vychádzky –najprv len do blízkeho okolia, postupne predlžovať trasu, čas... malé deti – častejšie sa využívajú individuálne formy – pomoc, podpora...
Zásada ssústavnosti - pri osvojovaní nových poznatkov nadväzovať na skôr osvojené,
Zásada trvácnosti a operatívnosti výsledkov výchovno-vzdelávacieho procesu - čo si sami vyskúšajú, na čo sami prídu – to si zapamätajú – najvhodnejšie sú skupinové a individuálne formy práce
Zásada systematickosti – naplánovať si systém striedania organizačných foriem, aby sa predišlo chaotickému prebehovaniu od jednej formy k druhej a aby sa, čo najefektívnejšie bez zbytočných prestojov využil stanovený čas na aktivitu

Vzťah didaktických zásad a metód
Pri výbere metód sa musí učiteľka riadiť zásadami.
Didaktické metódy
Prestavujú zámerné usporiadanie učiva a činnosti učiteľky a detí v ňom. Sú zamerané na dosiahnutie edukačných cieľov pri rešpektovaní didaktických zásad (Stračár, 1979, In Turek, 2008).
Tu je žiaduce vymedziť rozdiel medzi pojmami stratégia, metóda, technika.
Stratégie sú odborne charakterizované ako postup krokov pri dosahovaní cieľa s využitím rozličných metód a prostriedkov.
Pojem metóda pochádza z gréckeho slova methodos a v preklade znamená cestu za niečím, postup, spôsob. Metóda je zámerný, cieľavedomý, uvedomelý postup, smerujúci k dosiahnutiu stanového cieľa (Petlák, 2004).
Podľa Pedagogického slovníka (Průcha - Walterová - Mareš, 1996) vyučovacia metóda predstavuje postup, cestu, spôsob vyučovania. Charakterizuje činnosť učiteľa vedúcu žiaka k dosiahnutiu stanovených cieľov.
VYUČOVACIE METÓDY
E. Stračár: „Vyučovacou metódou rozumieme zámerné usporiadanie obsahu vyučovania, činnosti učiteľa a žiaka, ktoré sa zacieľujú na dosiahnutie stanovených výchovných a vzdelávacích cieľov, a to v súlade so zásadami organizácie vyučovania.“
L. Mojžíšek: „Vyučovacia metóda je pedagogická – špecifická didaktická aktivita subjektu a objektu vyučovania, rozvíjajúca vzdelanostný profil žiaka, súčasne pôsobiaca výchovne, a to v zmysle vzdelávacích a tiež výchovných cieľov a v súlade s vyučovacími a výchovnými princípmi. Spočíva v úprave obsahu, v usmernení aktivity objektu a subjektu, v úprave zdrojov poznania, postupov a techník, zaistení fixácie alebo kontroly vedomostí a zručností, záujmov postojov


Napr. pri rešpektovaní zásady vytvorenia optimálnych podmienok pre výchovno-vzdelávací proces musí zvoliť
metódy, pri ktorých budú splnené organizačné, hygienické, bezpečnostné, fyziologické, psychologické požiadavky. Napr. pri metódach nácviku pohybových, praktickýchzručností (výtvarné, pracovné, pestovateľské, bádateľské) – dodržanie bezpečnostných, hygienických, fyziologických, ergonomických požiadaviek. Ale musí byť splnené aj psychologické hľadisko, aby deti boli v pohode, prekonali strach z nezvýčajných polôh, pohybov, úkonov, situácií
Zásada primeranosti a individuálneho prístupu –- využívať metódy primerané veku, aby zodpovedali psychologickým a fyziologickým zákonitostiam ich rozvoja, ich aktuálnym vedomostiam, zručnostiam, schopnostiam a záujmom - najprirodzenejšou metódou v predškolskom veku je hra – 2-3 –ročné deti – individuálna hra, 4-6- ročné deti už aj skupinové hry. Pri plánovaní metód zohľadňovať vývinovú úroveň – napr. pri rozvíjaní kognitívnych funkcií
-podľa úrovní Bloomovej taxonómie – napr. 1. úroveň – zapamätanie si- informačno-receptívne metódy: rozprávanie, reprodukcia, rozhovor – uzavreté otázky a odpovede na vybavenie si v pamäti, práca s obrazovým materálom- identifikácia predmetov, javov, metódy cvičenia (zopakovanie nejakého úkonu, pohybu, predvádzanie, hudobné hádanky, pozorovanie spojené s identifikáciou, opisom, manipulačná činnosť – priraďovanie, usporiadanie, zoradenie
- 2.úroveň – porozumenie – vysvetľovanie, induktívna, deduktívna, porovnávacia metóda, interptretovanie
-3.úroveň – aplikácia – metódy praktické - práca s papierom, textilom, drevom, elektrotechnickými hračkami atď.; metódy praktických pestovateľských a chovateľských prác – inštruktáž, kombinovaná metóda vrátane vysvetľovania, predvádzania a vlastného nácviku činnosti, výtvarné a pracovné činnosti, hudobné a pohybové činnosti, inovačné metódy - hranie rolí, umelecké vyjadrenie, metóda riešenia problémov a úloh, DITOR, Brainstorming, projektová metóda, metódy tvorivej dramatiky (pantomíma, improvizácia), hry (didaktické, tvorivé, výchovné; ekohry; hry s pravidlami: didaktické, pohybové; hry bez pravidiel: tvorivé – námetové, konštruktívne, dramatizujúce), situáčna metóda, inscenáčna metóda
-4. úroveň – analýza - metóda hlasného uvažovania, pojmové mapy, argumenty za a proti, heurestická metóda, výskumná metóda, problémový výklad, metóda analýzy príbehov, interakčné cvičenia s riešením prípadu (case study),kde deti analyzujú, navrhujú riešenia
-5.úroveň - hodnotenie – porovnávacia metóda, diskusné metódy, prosociálne aktivity, bádateľské metódy
-6.úroveň- tvorivosť- Metóda tvorby mesačného kalendára, Kalendár počasia, metódy na rozvoj tvorivosti - výtvarné a pracovné činnosti, heuristické metódy, tvorivá dramatika, neobývaný ostrov, metóda hlasného uvažovania, tvorba príbehu, projektová metóda, DITOR, diskusné metódydy, písanie príbehov, knihy s prediktabilným textom
-individuálny prístup – rozhovor, dialóg, práca s knihou, vysvetľovanie, príklad, povzbudenie, pochvala
Zásada vedeckosti – využívať inovačné metódy - metódy zážitkového učenia, heurestické metódy, metódy tvorivej metodiky, práca s DT – bádateľské metódy – skúmajú, čo sa dá na počítači robiť, ako fungujú robotické digitálne hračky, na internete objavujú nové poznatky z rôznych oblastí, práca s knihou - encyklopédiou ap.
Zásada spojenia školy so životom, teórie s praxou – metódy zážitkového učenia, pozorovanie, exkúrzie, vychádzky
Zásada názornosti- využívať názorné metódy – demonštrovanie, pozorovanie, exkúrzia
Zásada motivácie, uvedomelosti a aktivity – využívať motivačné metódy - motivačné rozprávanie, motivačná demonštrácia ( učiteľ pomocou ukážky (pomôcky) – napr. obraz, bábka, film, vzbudzuje záujem u žiakov o nové učivo), problém ako motivácia, motivačná výzva ( učiteľ vyzve žiaka, aby dával pozor, aby vykonal určitú úlohu, aby pomohol spolužiakovi, aby nevyrušoval ), aktualizácia obsahu učiva ( učiteľ spája učivo s príkladmi zo života, spestruje učivo zaujímavými príkladmi, hádankami ), – výchovné metódy - pochvala, povzbudenie, kritika –aktivizujúce metódy - heuristické metódy - metóda riešenia problémov a úloh, DITOR, Brainstorming, projektová metóda,situačná, inscenačná metóda, metódy rozvíjania tvorivosti - práca s rozprávkou, tvorivá dramatika, tvorivé čítanie a písanie, prosociálne aktivity, výtvarné a pracovné činnosti, hudobné a pohybové činnosti, hry (didaktické, tvorivé, výchovné; ekohry; hry s pravidlami: didaktické, pohybové; hry bez pravidiel: tvorivé – námetové, konštruktívne, dramatizujúce)
Zásada sústavnosti a postupnosti – malé deti – uprednostňovať metódu hry, pozorovanie – najprv veci, predmety, osoby, javy, činnosti v bezprostrednej blízkosti, postupne aj ďalej od MŠ, najprv metódyzamerané na zapamätanie si - informačno-receptívne, neskôr aj interptretovanie, vysvetľovanie, induktívna, deduktívna, porovnávacia metóda,
u starších detí využívať aj aktivizujúce, inovačné, produktívne, , metódy na rozvoj tvorivosti, metódy riešenia problémov ( problémové úlohy postupne sťažovať o 1 zónu
Zásada trvácnosti a operatívnosti výsledkov výchovno-vzdelávacieho procesu – meódy na upevňovanie, prevcičovanie- ústne opakovanie učiva, metóda otázok a odpovedí, test, opakovanie formou rozhovoru, besedy, dramatizácie

1. Príklad aplikácie did. zásad vo výchovno – vzdelávacej činnosti:

Aplikácia zásady motivácie, uvedomelosti a aktivity pri výbere organizačných foriem.
– zásada motivácie, uvedomelosti - frontálna forma pri vzbudení záujmu o učenie, o činnosť, deti sa
oboznámia s tým, čo sa majú naučiť, čo majú spoznať, zhotoviť, nakresliť ap.
- individuálna forma - pri povzbudzovaní, usmerňovaní
-zásada aktivity sa najlepšie aplikuje pri samostatných (individuálnych) tvorivých činnostiach detí alebo
pri skupinových aktivitách, kde sa ale musia určiť pravidlá, aby sa v skupine umožnilo všetkým deťom
zapojiť sa do spoločnej aktivity, spolupracovať, komunikovať, vykonávať činnosti podľa vlastného tempa,
schopností a možností
Najprirodzenejšou formou, kde dieťa spontánne prejavuje aktivitu je hra. Dieťa túži po hre, lebo hra uspokojuje jeho túžbu po činnosti a po poznaní skutočnosti. ( W. Diner) Deti sa môžu aktívne zapojiť do usporiadania prostredia na hru, do prípravy pomôcok, hračiek. Či už je to spontánna alebo DH, každá hra napĺňa vyššie potreby detí, lebo prináša pocit uspokojenia a vlastnej sebarealizácie. Aktivita sa pri hre prejavuje v týchto aspektoch - vymyslieť tému hry s určitým obsahom, tvorivo rozvíjať námet hry, reagovať zodpovedajúcim spôsobom na vzniknutú situáciu, manipulovať s hračkami, predmetmi a rôznymi zástupnými rekvizitami, nadviazať sociálny kontakt s iným alebo inými deťmi, zaujať v hre rolu (rovnocennú alebo vedúcu, či podriadenú), presadzovať sa, riešiť konflikty a prijať kompromis, deliť sa o hračky a iné predmety,
Hra sa využíva aj na motiváciu k učeniu. Učenie formou hry (DH) umožňuje deťom učiť sa prirodzeným, zábavným, uvoľneným spôsobom, čo deťom najlepšie vyhovuje. Prostredníctvom DH dieťa spoznáva, skúma, objavuje, tvorí.

2. Príklad aplikácie did. zásad vo výchovno – vzdelávacej činnosti:

Aplikácia zásady primeranosti a individuálneho prístupu pri výbere metód.
Je potrebné využívať metódy primerané veku, aby zodpovedali psychologickým a fyziologickým zákonitostiam ich rozvoja, ich aktuálnym vedomostiam, zručnostiam, schopnostiam a záujmom - najprirodzenejšou metódou v predškolskom veku je hra – 2-3 –ročné deti – individuálna hra nenútiť ich do skupinových hier, 4-6- ročné deti už aj skupinové hry. Pri plánovaní metód zohľadňovať vývinovú úroveň – napr. pri rozvíjaní kognitívnych funkcií
-podľa úrovní Bloomovej taxonómie – napr. 1. úroveň – zapamätanie si- informačno-receptívne metódy: rozprávanie, reprodukcia, rozhovor – uzavreté otázky a odpovede na vybavenie si v pamäti, práca s obrazovým materálom- identifikácia predmetov, javov, metódy cvičenia (zopakovanie nejakého úkonu, pohybu, predvádzanie, hudobné hádanky, pozorovanie spojené s identifikáciou, opisom, manipulačná činnosť – priraďovanie, usporiadanie, zoradenie
- 2.úroveň – porozumenie – vysvetľovanie, induktívna, deduktívna, porovnávacia metóda, interptretovanie
-3.úroveň – aplikácia – metódy praktické - práca s papierom, textilom, drevom, elektrotechnickými hračkami atď.; metódy praktických pestovateľských a chovateľských prác – inštruktáž, kombinovaná metóda vrátane vysvetľovania, predvádzania a vlastného nácviku činnosti, výtvarné a pracovné činnosti, hudobné a pohybové činnosti, inovačné metódy - hranie rolí, umelecké vyjadrenie, metóda riešenia problémov a úloh, DITOR, Brainstorming, projektová metóda, metódy tvorivej dramatiky (pantomíma, improvizácia), hry (didaktické, tvorivé, výchovné; ekohry; hry s pravidlami: didaktické, pohybové; hry bez pravidiel: tvorivé – námetové, konštruktívne, dramatizujúce), situáčna metóda, inscenáčna metóda
-4. úroveň – analýza - metóda hlasného uvažovania, pojmové mapy, argumenty za a proti, heurestická metóda, výskumná metóda, problémový výklad, metóda analýzy príbehov, interakčné cvičenia s riešením prípadu (case study),kde deti analyzujú, navrhujú riešenia
-5.úroveň - hodnotenie – porovnávacia metóda, diskusné metódy, prosociálne aktivity, bádateľské metódy
-6.úroveň- tvorivosť- Metóda tvorby mesačného kalendára, Kalendár počasia, metódy na rozvoj tvorivosti - výtvarné a pracovné činnosti, heuristické metódy, tvorivá dramatika, neobývaný ostrov, metóda hlasného uvažovania, tvorba príbehu, projektová metóda, DITOR, diskusné metódydy, písanie príbehov, knihy s prediktabilným textom
-individuálny prístup – rozhovor, dialóg, práca s knihou, vysvetľovanie, príklad, povzbudenie, pochvala, motivačná výzva
3. Príklad aplikácie did. zásad vo výchovno – vzdelávacej činnosti:
Aplikácia zásady názornosti pri výbere materiálnych a didaktických prostriedkov. Učiteľka používa vo výchovno-vzdelávacej činnosti rozličné názorné pomôcky a didaktickú techniku, aby si deti vytvárali správne a presné predstavy a obrazy o jednotlivých predmetoch a javoch. Deti majú mať možnosť manipulovať s názorom (reáliami a jej modelmi), aby mali ucelené poznanie získané prostredníctvom všetkých zmyslov.
Už J. A. Komenský teoreticky a prakticky rozpracoval túto zásadu, keď napísal:
„Nech je pre učiacich zlatým pravidlom, aby sa všetko podávalo všetkým možným zmyslom. Totiž veci viditeľné zraku, počuteľné sluchu, čuchateľné čuchu, chutnateľné chuti a hmatateľné hmatu, a ak možno niektoré veci vnímať súčasne viacerými zmyslami, nech sa podávajú súčasne viacerým“.
Poznávanie je proces a na začiatku poznávacieho procesu je priama zmyslová skúsenosť, potom sa tvoria predstavy a až potom pojmy. Zmyslová skúsenosť je základ a tvorí prameň poznávania skutočnosti.
Voľba druhu názornosti závisí od týchto činiteľov:
Funkciu názoru plnia:
_ učebné pomôcky a didaktická technika
_ pozorovanie skutočných predmetov a javov (osoby, živočíchy, veci, materiály, rastliny, budovy, okolitá krajina, prvky počasia, javy - svetlo a tiene, teplo a horenie, topenie a tuhnutie, vyparovanie, rozpúšťanie, zvuk, sila a pohyb ( je ideálne, ale nie vždy je možné ho uplatniť – napr. pozorovanie nočnej oblohy)
_ nepriamy názor (kresby, fotografie, obrázky, prezentácie,diafilmy, filmy a pod.)
_ názorné predstavy (vyvolané rozprávaním, príbehmi)
_ vzťahové prežívanie (prežívanie citov, napätia, odvahy – spojené so zážitkom)
-vytvorenie konkrétnej predstavy + senzomotorické predstavy
-vytvorenie abstraktných predstáv
• zdroj infos
• uľahčenie pochopenia abstraktívnych prvkov
• zvyšuje záujem, motiváciu
• podporuje pozornosť
• rozvíja myslenie
• tvorba presnejšie predstavy, pojmy
• pomáha spojiť teóriu s praxou
Voľba vhodných prezentácií – dodržanie zásad psychohygieny !!!
Metodické odporúčania k uplatňovaniu zásady názornosti:
_ učiť správne pozorovať predmety a javy
_ viesť žiakov k analýze pozorovania
_ z pozorovaného učiť vyvodzovať závery
_ využívať názor v primeranej miere, t. j. vtedy, keď je potrebné
_ názor využívať v každej fáze vyučovacej hodiny
_ učivo spoločensko-vedného charakteru (dejepis, literatúra,...) spájať s príkladmi zo života – ide o nepriamy názor
_ pri demonštrovaní názoru sa sústrediť na podstatu pozorovaného (veľmi dôležité pri demonštrovaní náročnejších pokusov)
Aplikácia zásaday trvácnosti a operatívnosti výsledkov výchovno-vzdelávacieho procesu pri výbere materiálnych a didaktických prostriedkov.
„Kto učí iných, vzdeláva seba samého nielen preto, že opakovaním utvrdzuje v sebe pojmy, ale aj preto, že dostáva tu príležitosť hlbšie preniknúť do vecí.“ (Komenský, 1992)

-trvácnosť a použiteľnosť môžeme dosiahnuť:
- motiváciou
- usporiadaním učiva do logickej štruktúry
- aktivitou pri osvojovaní si učiva
- zapojením všetkých zmyslov
- aktívnym opakovaním
→ všetko zvolením vhodných did. prostriedkov (učební, techniky, pomôcok...)
Čím viac zmyslov je zapojených, tým si lepšie zapamätajú a skôr si vybavia v pamäti, keď o tom majú jasnú predstavu – konkrétnu, nielen abstraktnú. Vo všetkých formách využívať názor pre lepšie zapamätanie si. Konfucius – „Jeden obrázok je cennejší ako 1000 slov“

* Reagovať | Božena Leskovjanská | (15.05.2018 20:09 - neprečítaný)

Dobrý deň, môžem sa opýtať, či tieto okuhy otázok sú k 1. atestácii pre vychovávateľov? Ďakujem za odpoveď.

* Reagovať | Marcela Kostyšáková | (14.06.2018 16:09 - neprečítaný)

Ľudkovia, pomôžte, ak niekto má vypracované otázky k 1. atestačnej skúške v Ružomberku. Nestíham si to vypracovať aj sa učiť. Už v utorok mám obhajobu.

* Reagovať | Marcela Kostyšáková | (14.06.2018 16:09 - neprečítaný)

adresa: marcela.kostysakova@gmail.com VĎAKA!


*Pridať komentár