Počúvanie s porozumením

Blog  |  Silvia Bodláková  |  nič  |  23.08.2018 19:05

Na každom kroku dnes počúvam, že žiaci nečítajú s porozumením. Žiaľ, tiež si to myslím.
Lenže deti ani počúvajú s porozumením. A to sa učia od narodenia.
Čítanie s porozumením nie je len výsada jazykárov. Dokonca by som povedala, že na technických predmetoch je ešte vhodnejšie. Veď podľa písaného či obrázkového návodu zložiť skrinku či poskladať nejaké origamy je hlavne o čítaní s porozumením.

Na jednom kurze tvorby moderných webových stránok som sa dozvedela od psychológa, že pred 20-mi rokmi sa dokázal asi 30-ročný človek sústrediť na čítanie dvadsať minút a aj si pamätal, čo čítal.  Myslím teraz čítanie textu s obrázkami na počítači - iná poloha a svietivosť a farebnosť ako v knihe. Čítal aj dlhšie texty - nemuseli byť oddelené obrázkami. Čítal aj dlhšie vety - súvetia. Lepšie si uvedomoval čiarky. Psychóg nám ukazoval grafy a štatistiky v priebehu posledných dvadsať rokov. A posledný graf bol ozaj zaujímavý a žiaľ nie len prekvapivý, ale aj... Podľa spomínaného výskumu prezentovaného psychológom sa na poslednom grafe objavilo sústredenie sa na text za daných podmienok ako pred 20-mi rokmi len na 16 sekúnd. Psychológ ďalej tvrdil, že texty dnes musia obsahovať kratšie vety, po pár vetách musí byť oddelený len ilustračným obrázkom, odseky by mali byť oddelené prázdnymi riadkami a podobne.

Pre mňa tá prezentácia bola dosť poučná. Občas som si na ňu spomenula pri výuke matematiky u piatakov. Po troch rokoch som znova učila matematiku v piatom ročníku. Oprášila som svoje pracovné listy - ktoré nájdete aj tu v zborovna.sk - a vytlačila deťom. Naozaj som musela začať upravovať vety na kratšie. Znenie otázky dávať do nového riadku. Keď bolo viac otázok v slovnej úlohe, oddeliť ich na A, B, C... Slovná úloha kombinovaná s grafom či tabuľkou bola obrovským problémom.
A to som zabudla povedať, že tie pracovné listy som pred dvadsiatimi rokmi používala u malých tretiačikov a štvrtáčikov na prvom stupni. Bez tejto úpravy.
Lenže toto nie je podľa mňa problém, ktorý sa nedá riešiť. Ako môžem chcieť od dieťať, aby čítalo s porozumením, keď nepočúva s porozumením. Lenže podľa mňa je ho potrebné riešiť už v predškolskej výchove. \Pre toto by podľa mňa každé dieťa malo chodiť povinne do predškolskej triedy v škôlke.\ A tak som už počas minulého školského roka začala vyrábať aj viac pracovných listov pre predškolákov na pozorné počúvanie inštrukcii. Niektoré kolegyne ich potom zvykli použiť na začiatku roka u prvákov tak, že im ich čítali a na konci roka im ich nechali vypracovať tak, že si ich čítali deti samé.

Niektoré pracovné listy nájdete tu: https://www.dobre-napady.sk/pre-deti/pracovne-listy-pre-predskolakov  a niektoré tu: https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-prvakov 
A pre staršie deti som v minulosti urobila: https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-druhakov a https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-tretiakov a https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-stvrtakov
Čítanie s porozumením nie je len výsada jazykárov. Dokonca by som povedala, že na technických predmetoch je ešte vhodnejšie. Veď podľa písaného či obrázkového návodu zložiť skrinku či poskladať nejaké origamy je hlavne o čítaní s porozumením.

Zamyslenie: Je tento vývoj s vnímaním textu v poriadku?




Hodnotenie:    | Zobrazení: 893


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

Žiadne komentáre


*Pridať komentár