A TESTY... STÁLE

Blog  |  Ján Papuga  |  Konferencia  |  27.11.2018 20:42

            Kdesi  na FB som dnes písal, že nejakí rodičia vyčítali učiteľke, že vzdelanostná úroveň podľa testovaní klesá, kým platy učiteľov „stúpajú“. Riadne ma nahnevalo, mierne povedané, že táto demagogická skratka stále funguje. Napriek všetkým našim snahám A aktivitám tu a v mojom okolí. Pravda je, že učiteľských mŕtvol je viac. Ale v našom spoločenstve slovenčinárov, predtým v SAUS sme spravili priam nadľudskú činnosť v popularizácii toho, že štatistické údaje zo zle nastaveného a stále problémového testovania si dovoľujú jednoznačne vypovedať o vzdelanostnej úrovni žiakov - a médiá a laici to celé prehltnú a vydávajú za fakt!

            Jeden jediný deň a iba dva vyučovacie predmety majú vypovedať o úrovni vzdelania slovenských žiakov? To musí odmietnuť každučký učiteľ, čo ovláda aspoň základy pedagogiky. Keby mal jeden test rozhodnúť o charakteristike cieľovej skupiny, stačila by aj nám jediná známka za polrok. No oficiálne metodické pokyny hovoria o kontinuálnosti hodnotenia a o jeho variabilnosti (resp. minimálne dve známky) - tu idú proti princípom v testovaní. Nehovoriac o tom, že žiaci môžu vynikať v iných ako jazykových a matematických predmetoch (Koľko skutočných osobností nemalo talent na príklady a gramatiku?). A čo s kompetenciami, ktoré sa nedajú merať alebo sa nemerajú??? Hm, o tom som mal radšej pomlčať, lebo testovací fetišisti zavedú testy zo všetkých predmetov a kompetencií, ako to spravili naposledy na telesnej výchove.

            Treba sa zmieriť s tým, že test je modlou a zárukou zvyšovania kvality školstva, ktorý sa pekne zmestí do tabuľky proškolských činností. Pre laickú verejnosť je obzvlášť Smerodajným! Áno, znižuje sa úroveň vzdelávania. Netreba na to ani astronomické financie na realizáciu testovaní. Ale môže za to obyčajný učiteľ? Horlivý riaditeľ? Či nebodaj žiaci? Nie. A vtlčme to všetkým konečne do hlavy. Testovanie je len prostriedok na zdôvodnenie toho, prečo školám nedať financie, prečo ich doslova okradnúť.

            Viním arogantnú školskú politiku, ktorá sa robila nekompetentne a v štýle extrémistických pokusov každého jedného ministra, samozrejme úplne bez skúsenosti s regionálnym školstvom. Na vine sú tí zabetónovaní úradníci, čo po často zbytočných úradoch roky len defilujú, nahrávajú si navzájom tzv. „projekty“ a odškrtávajú si kolónky splnených kváziopatrení. Za klesajúcu úroveň vzdelania už vôbec nemôžu bežní učitelia, tí predsa neumožnili mnohým školám, aby vznikali ako butiky, a tým si žiak robí výber, nie škola. Nemôžeme ani za to, že sa školy stali súčasťou trhu a v boji o prežitie musia tolerovať výpady žiakov v prospechu i správaní, aby mali aspoň minimálne financie na chod školy. Môžu za to deformátori učebných osnov, čo sa nevedia poradiť s učiteľmi a na základe egoistických pohnútok si vkladajú kadejaký obsah do vzdelávania. Za klesajúcu úroveň môže aj to, že je stále viac žiakov, ktorí potrebujú pomoc od štátu a nedostávajú ju. A za rozumovú degeneráciu môžu aj médiá obohacujúce kultúru primitívnymi reláciami. Či za klesajúcu úroveň vzdelávania môže nedostatočný plat učiteľa? Na to si odpovedzte sami komparáciou podmienok u nás a v zahraničí.

            Prosím, zbavte sa tejto otrasnej demagógie, ktorej pôvodcom sú politici, ktorí zlikvidovali a likvidujú kedysi pevné základy školstva. Aby nemuseli investovať do vzdelávania, hoci si oň vždy pred voľbami otierajú huby. Aby nevychovávali rozumnú generáciu, ktorá by prekukla ich nepoctivé úmysly.

            Médiá, pozrite sa na tento problém hlbšie. Každý rok vám dávam vyjadrenia k testom. Hľadáte len chyby a senzácie. Ale málokedy (nikdy) odznie to, že žiadne testovanie nemôže vypovedať o kvalite vzdelávania. Vypovedá len o stave vedomostí jeden deň v roku, len o niektorých vedomostiach, ktoré sa učitelia snažia napriek zložitým prekážkam a nedôstojným podmienkam odovzdať svojim študentom, dúfajúc, že z nich vyrastú aj v slovenských podmienkach ľudia, čo rozbijú toto obludárium.

POVINNE ZDIEĽAŤ PRE ĽUDÍ, ČO VERIA DEMAGOGICKÝM SKRATKÁM!

 




Hodnotenie:    | Zobrazení: 1808


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Andrea Szalinková | (28.11.2018 18:45 - neprečítaný)

Ďakujem kolega za výstižnú formuláciu toho s čím sa úplne stotožňujem

* Reagovať | Jana Čillíková | (28.11.2018 18:51 - neprečítaný)

Takisto sa úplne stotožňujem s obsahom príspevku.

* Reagovať | Ján Papuga | (28.11.2018 22:31 - neprečítaný)

Ďakujem. Myslím, že rozhľadení učitelia, rozhodne kompetentnejší ako úrady, nemajú dôvod nestotožniť sa...

* Reagovať | Zoa Knapčíková | (30.11.2018 10:54 - neprečítaný)

Perfektne vystihnutá podstata problému.Ako vždy! Ďakujeme!

* Reagovať | Vlasta Kráľová | (01.12.2018 15:53 - neprečítaný)

Úplne s Vami súhlasím, pán Papuga. Treba však aj dodať, že deťom chýbajú /samozrejme nie všetkým/ aj úplné elementárne zásady slušného správania, nevedia pozdraviť, nedokážu vysloviť slovo ďakujem, nech sa páči, prosím si. Deti vychováva ulica, keďže rodičia naháňajú každé euro, aby prežili. Deti strácajú empatiu, sú ľahostajné, majú všetky predpoklady dobre sa učiť, ale častokrát sa im jednoducho nechce. Kráľová

* Reagovať | Zuzana Nagyová | (02.12.2018 17:45 - neprečítaný)

Pán Papuga, už dlhšie čítam vaše príspevky. Úplne s Vami súhlasím, ste perfektný človek. Obdivujem Vašu smelosť, hlavne čo sa týka inšpekcie, ja s nimi mám tiež zlú skúsenosť. Sú to obyčajné byrokratky, kt. sa držia len nejakých tabuliek a predpisov, vôbec nemajú/aspoň niektoré určite nie/ poňatia, aké deti učíme, aké máme problémy s deťmi z marginalizovaných spoločností atď. Držím Vám palce, verím , že súd vyhráte!!!

* Reagovať | Ján Papuga | (03.12.2018 22:37 - neprečítaný)

Dakujem, držme sa, drzte sa

* Reagovať | Alena Jarošová | (03.12.2018 20:23 - neprečítaný)

Skvele napísané! Niet čo dodať. Žiaľ.

* Reagovať | Petra Tóthová | (05.12.2018 08:34 - neprečítaný)

Super! Skvelý článok! Ďakujeme, pán Papuga za Vašu silu a odvahu bojovať.

* Reagovať | Zuzana Slezáková | (05.12.2018 10:21 - neprečítaný)

Ďakujem. Výstižné.

* Reagovať | Mária Pešková | (05.12.2018 19:26 - neprečítaný)

Inšpekcia? Moja skúsenosť pred viacerými rokmi - kolónky, tabuľky, rebríčky hodnotenia, byrokracia, nadradenosť, zastrašovanie.
"Na hodine SJL ste so žiakmi nepracovali na počítačoch, pani učiteľka!"
"Pani inšpektorka, v počítačovej miestnosti bola v tom čase hodina informatiky, tak som si hodinu pripravila bez použitia IKT."
"Áno, beriem na vedomie, ale tabuľky ma nepustia a tento fakt zníži hodnotenie vašej hodiny a výučby SJL na vašej škole. Uvidíme na opätovnej inšpekcii."

* Reagovať | Vlasta Kráľová | (07.12.2018 15:41 - neprečítaný)

Inšpekcia je zložená z obyčajných úradníkov, ktorí nemajú o dnešných deťoch ani páru. Žiaka nevideli ani z lietadla. Keby mali každý deň odučiť 6 - 8 hodín, dvakrát do týždňa dozor, 2 hodiny krúžok, veľmi rýchlo by zabudli na tabuľky, kolónky, rebríčky hodnotenia, zápisnice. A nové metódy výuky? My sme nemali nijaké a vieme aj vybrané slová, aj násobilku, čo sa o dnešných deťoch povedať nedá. V 20. storočí sú niektoré deti nevzdelávateľné, nevedia ani čítať, ani písať.
Pán Papuga, veľmi je mi na Vás sympatické, že nemáte strach, neskláňate hlavu, ale bojujete proti byrokracii a za práva učiteľov. Útok je najlepšia obrana. ĎAKUJEME ZA VAŠU ODVAHU !

* Reagovať | Ján Papuga | (07.12.2018 20:01 - neprečítaný)

Ďakujem. Nemám strach. Na rozdiel od nemenovaných politikov nerobím nič nelegálne/amorálne.

* Reagovať | Vlasta Kráľová | (07.12.2018 15:54 - neprečítaný)

Prepáčte, v 21. storočí tam malo byť.


*Pridať komentár