Čo monitoruje Monitor?

Blog  |  Ján Macek  |  Odbory v školstve...  |  28.02.2012 13:00

Odpočutý rozhovor dvoch deviatakov na chodbe školy. Typický prešovský prízvuk (bez dĺžňov na konci) a preťahovanie slabík v strede slova si prosím nevšímajte. "Ty sa učiš na Moniitor?"  "Ta čooo si! Ta naaaa čo?! Aj tak ma príjmu všaade, de poošlem prihláášku."  "Ta si si dajaky isty..." "Staačí mi napisať na päť dvadsať percent, šak uviiidiš. Budzem zabijac čas učením!? Šak ma zoberu de chcem! Ta coooo ši! Radšej zahrajem dajaaku hru." "Ta veeru, maš pravdu."

 

14. marca sa opäť bude na základných školách písať Monitor, či presnejšie Testovanie 9. Čo je to ten ľudovo povedané "Monitor"? Žiaci deviatych ročníkov budú testovaní zo slovenského (maďarského, ukrajinského)  jazyka a matematiky. Ide tu o celoplošné monitorovanie vedomostí žiakov deviatych ročníkov základných škôl. Test obsahuje 20 úloh z matematiky (70 minút) a 25 úloh z vyučovacieho jazyka a literatúry (60 minút). Ku každej otázke sú štyri možnosti odpovedí, jedna je správna. Testy pripravuje NÚCEM.Cieľom testovania je porovnať výkony žiakov v testovaných predmetoch a na základe výsledkov žiakov, poskytnúť spätnú väzbu školám o ich úrovni v porovnaní s ostatnými školami na Slovensku. Toľko k oficiálnej verzii.

Samozrejme pohľad žiakov na testovanie je odlišný. Typický žiak, deviatak, nezastupuje školu, ale len sám seba. Sú deviataci, ktorí sa snažia a ktorí na všetko kašlú. Mnohým deviatakom je úplne ukradnuté, či jeho škola postúpi na nejakom rebríčku kvality škôl na Slovensku. Formulácia NÚCEMu, že školám Testovanie 9 poskytne spätnú väzbu, je fajn. Len otázka znie, o akú spätnú väzbu sa jedná? Ukážu snáď výsledky testovania školám, kde pristupujú deviataci k testom seriózne, a opačne, kde sú leniví a "vyčúraní" žiaci?

Keď sa zavádzal Monitor, tak sa tvrdilo, že sa zavádza aj kvôli tomu, aby sa odstránila protekcia, korupcia, aby sa zaviedla spravodlivosť pri prijímacom konaní. Podarilo sa. Protekcia je fuč, spravodlivosť je dosiahnutá a deviataka dnes príjmu (až na pár svetlých výnimiek) na akúkoľvek strednú školu. Situácia sa od roku 2002 zmenila. Žiakov je málo a stredných škôl veľa. Demografický vývoj je neúprosný. Mám pocit, že si to naši deviataci už dávno všimli. Pre mnohé stredné školy nie sú výsledky Testovania 9 dôležité. Dôležitý je počet žiakov, aký sa na ich školu prihlási.

Po odpočutom rozhovore a rozhovore v triede musím nakoniec uznať, že deviatakov máme naozaj prispôsobivých a šikovných. Ich prirodzená inteligencia im v budúcnosti zaručí, že sa v slovenskom svete nestratia. Bohužiaľ bude im chýbať rozhľad a budú ochudobnení o množstvo znalostí a podnetov, ale to im v puberte nevadí. Už dávno si všimli, že dnes nie je dôležité niečo vedieť, ale urvať čo sa len dá. Veď predsa nie sú naivní prváčikovia! Aj minule som dal otázku v triede, že aké percento úspešnosti chcú dosiahnuť. Odpovede? Stačí 5 %, 20 %, to je jedno. Z týchto odpovedí dedukujem, že deti v puberte realitu vnímajú oveľa reálnejšie a citlivejšie, než sa nám dospelým čo len sníva.To skôr my, dospelí, sa pohybujeme vo svete utkvelých predstáv.

Trošku ma mrzí, že v prípade "Monitora" budú peniaze daňových poplatníkov zrejme opäť vyhodené do vetra. Predsa len, príprava testovania po celom Slovensku, tlačenie testov a rozmnožovanie testov a publikácii, školenia koordinátorov, administrátorov, dozorov a čo ja viem koho ešte, platenie úradníkov, ich služobných ciest, náklady na prevádzku budovy NÚCEMu...nuž nič nie je zadarmo. Náklady na Testovanie 9 sú podľa rozpočtu MŠ 288 450 €. Možno by stálo za to pouvažovať o teste len pre reprezentatívnu vzorku dajme tomu 2 000 žiakov, tak ako to navrhoval pán Burian tu .

Doba sa zmenila. Stredná škola peniaze potrebuje a berie všetko, výsledky Monitoru už nie sú relevantné. Nielen deviataci sa správajú racionálne, ale aj školy. Veď čo žiak, to peniažky do školskej kasy.  Čo tam po "Monitore"...

Kde sú tie časy, keď každá stredná škola si robila vlastné prijímačky! Hlavne vtedy, ak si chcela udržať svoju vysokú úroveň.

PS: Blog som už uverejnil na janmacek.sme.blog.sk. Tu som text len trochu pozmenil.

 




Hodnotenie:    | Zobrazení: 7873


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Mária Šiftárová | (28.02.2012 16:09 - neprečítaný)

Pán Macek, plne s Vami súhlasím. Aj my máme takých deviatakov. A nielen my, aj ostatné školy. Ale zdá sa, že pre ministerstvo vyhodiť toľké tisíce, nie je problém. Dúfajme, že nová vláda to zruší. Ale tomu nikto neverí, veľa ľudí by prišlo o dobrú prácu, bez zodpovednosti. To len učiteľ je za všetko zodpovedný. Videli ste nové opatrenia počas Testovania, aby sa zamedzilo opisovaniu a podvádzaniu? Mali by však vymyslieť nejaký zázrak, aby sa zamedzilo tipovaniu, lebo to je cieľ väčšiny deviatakov.
Ja ich za to neodsudzujem. Čo iné im zostáva, keď nevedia? Len smutnejšie je na celom Testovaní to, že poctivý žiak, ktorý nad každou úlohou premýšľa, dopadne horšie ako štvorkár, ktorý si len tipoval.

* Reagovať | Milan Sojka | (28.02.2012 20:26 - neprečítaný)

Sedím v NÚCEMEe a je mi dobre - poctivý žiak, ktorý nad každou úlohou premýšľa, dopadne horšie ako štvorkár, ktorý si len tipoval.

* Reagovať | Klára Vrbová | (28.02.2012 17:38 - neprečítaný)

Súhlasím aj s pánom Macekom aj s pani Šiftárovou, vystihli súčasnú situáciu na 100%.

* Reagovať | Marta Turzová | (28.02.2012 17:55 - neprečítaný)

Tiež s vami plne súhlasím. Mne sa zdá, že pokyny na úspešný priebeh testovania učitelia čítajú a realizujú podstatne dlhšie, ako žiaci napíšu - natipujú odpovede. A prečo sa vlastne sa testuje? Prečítajte si pokyny!!!

* Reagovať | Martina Labdíková | (28.02.2012 20:22 - neprečítaný)

Veru, aj ja mám teraz dve deviatky... Na moje potešenie ( to ma drží v nádeji)mám aj žiakov, ktorí sa naozaj snažia, poctivo pripravujú, sú na hodiny pripravení... a pri rôznych "cvičných" testoch dopadnú rovnako, ak nie horšie ako tí, ktorí len tak tipnú. Mňa mrzí aj fakt, že pre mnohých deviatakov deň testovanie = koniec šk. roka.... veď čo mi už učiteľ môže, ja som Testovanie urobil (to je jedno, s akým výsledkom), veď mňa na školu vezmú.... U nás si jedna stredná škola zaisťuje žiakov už tak, že počas tohto šk. roka chodia deviataci "na praktickú prípravu" - raz za 2 -- 3 týždne idú na celé dopoludnie do školy a pripravujú sa... ich už nejaké testovanie netrhá, veď stredná škola škola sa o nich tak snaží... škoda, že stará pravda - hlas ľudu = hlas Boží už neplatí...tak učiteľom deviatok zostávajú často len oči pre plač, keď sa slabé výsledky na Testovaní často hodnotia ako zlyhanie ich výučby... ale čo neurobí poctivý učiteľ pre deviatakov... zase si ponadáva... a bude kopírovať a množiť a pripravovať testy, veď nech sú tí žiaci pripravení čo najlepšie...

* Reagovať | Slavomír Rybár | (28.02.2012 20:45 - neprečítaný)

Hlavným problémom bude asi normatív na žiaka.

* Reagovať | Marián Skubeň | (29.02.2012 13:13 - neprečítaný)

myslím si to isté

* Reagovať | Jana Rumanová | (28.02.2012 20:59 - neprečítaný)

Krásne ste to vystihli.Mali by urobiť poriadok na stredných školách. Keď sa znížila cca pred 10 rokmi populácia, odniesli si to učiteľky MŚ a prvostupniarky. Nemilosrdne boli prepustené.

* Reagovať | Peter Modránszky | (28.02.2012 22:45 - neprečítaný)

Vážení priatelia, toto nie je len problém len Monitoru 9, toto je problém pomaly aj maturity. To nie že sú žiaci prijatí na strednú školu, u nás maturujú žiaci, ktorí sú už prijatí na školy vysoké!!! A je jedno, či zmaturujú v riadnom termíne alebo v septembri, či zmaturujú na jednotky (neberiem medicínske odbory) alebo ledva prelezú. Ono aj vysoké školy potrebujú každý kus, musia predsa z niečoho žiť. Tento systém je chorý, aby som bol presný on je už pár rokov po smrti !!!
Mám taký pocit, že pre niekoho hore je to takto dobre, ľahšie sa to "fakturuje".

* Reagovať | Marián Skubeň | (29.02.2012 13:14 - neprečítaný)

... a že sci-fi je len vo filmoch ...

* Reagovať | Jana Straková | (29.02.2012 16:15 - neprečítaný)

Tak s tým poďme niečo urobiť...

* Reagovať | Gabriela Šimová | (29.02.2012 17:07 - neprečítaný)

Súhlasím s pani Strakovou. Žiak sa má usilovať! Nie o "žiaka" sa treba usilovať. Chce to konečne zmenu! Takto to je predražené pre štát. Úroveň vedomostí klesá, žiaci vôbec nie sú motivovaní pre seba niečo urobiť, rásť. Je to smutné. A ťažko je s nimi v škole. A čo kvalita budúcich ľudských zdrojov?

* Reagovať | Anna Lažová | (29.02.2012 22:44 - neprečítaný)

No neviem, či my/ učitelia/ s tým niečo urobíme, keď sme poslední, koho sa na niečo pýtajú.Súhlasím s p. Labdíkovou,učiteľ sa môže snažiť / a možno aj 2-3 žiaci / , ale týmto testovacím dňom je pre deviatakov koniec školského roka.

* Reagovať | Miroslava Vavrová | (01.03.2012 07:57 - neprečítaný)

Učím na gymnáziu a plne s vami súhlasím.
Ale my sme na tom tak isto ako vy, učitelia ZŠ.
Našich študentov prijmú takmer na všetky VŠ, na väčšinu VŠ bez prijímacích pohovorov a aj so štvorkami. Objavujú sa aj VŠ, kde sa už neberú do úvahy ani známky na vysvedčení. A sú aj VŠ, ktoré zoberú študenta, ktorý v auguste spraví reparát, v septembri odmaturuje na štvorky a v októbri nastupuje do zimného semestra.
Situácia je zúfalá, upratovať treba začať odhora - od nadmerného množstva VŠ..
Ja som patrila do generácie, kde 10% populácie malo šancu študovať na VŠ. Moji študenti patria do generácie, kde 80-90% pokračuje na VŠ. Napriek tomu, aké mizerné mali študijné výsledky na gymnáziu, medzi svojimi spolužiakmi z učňoviek (pretože aj tých naše VŠ berú všetkými desiatimi) sú úplní borci!

* Reagovať | Jana Višňovská | (01.03.2012 17:49 - neprečítaný)

Potvrdzujem a úplne s Vami súhlasím p. Vavrová. Dnes je naozaj veľa VŠ, kde zoberú všetkých. Je ťažko motivovať maturantov, ktorí vedia, že ak ich nezoberú na jednu školu, na druhú sa dostanú určite a bez prijímačiek - hoci aj v októbri. Málokto to riskne bez nejakej "manažmentovej poistky". A to nehovorím o gymnazistoch z nižších ročníkov. Ak boli v minulosti nešťastní z dvojok a silou mocou si ich chceli opravovať, dnes je pre nich trojka super známka a mobilizujú sa až keď im hrozí nedostatočná (myslím pri záverečnej klasifikácii). Najhoršie na tom je to, že im je to jedno. A tak sa o nejkej motivácii dá hovoriť len vtedy, ak má niekto vyššie ambície a chce sa dostať na dobrú školu a vytúžený odbor, o ktorý má záujem. Našťastie ešte sú aj takí gymnazist. Pripravujem na maturitu z biológie budúcich medikov (držím im palce) a len vďaka tomu mi zostáva to, čomu sa hovorí dobrý pocit z vynaloženej námahy (šikovné, múdre a vďačné deti - vďaka že sú). V týchto študentoch však nie je problém, žiaľ sú v menšine. Na VŠ sa dnes dostane naozaj hocikto a viem, že aj učitelia na VŠ sa chytajú za hlavy - že čo im to z gymnázií posielame. Tým sa bludný kruh nášho súčasného školstva uzatvára.

* Reagovať | Peter Lengyel | (03.03.2012 15:16 - neprečítaný)

malá úvaha od témy , nemyslím to v zlom... "Ak boli v minulosti nešťastní z dvojok a silou mocou si ich chceli opravovať, dnes je pre nich trojka super známka...." asi žiaci pochopili, že známka je vymyslená hodnota, ktorej číslo je výsledkom (často) subjektívneho pohľadu skúšajúceho a má význam len v škole. A my predsa nežijeme pre školu, ale pre život. Ak zoberiem seba, nebol som dobrý žiak (z pohľadu učiteľov). Mal som trojky. Z pohľadu vysvedčenia a čítania s porozumením som bol dobrý žiak. Pretože na vysvedčení som mal výborný, chválitebný a dobrý. a na tom nemôže byť nič zlé. Takže som bol vlastne dobrý žiak. Moja manželka bola výborný žiak. Stále a furt jednotky. Výhoda na porovnanie je, že má rovnakú strednú a aj rovnakú vysokú školu ako aj ja, takže na nás boli prbližne rovnaké nároky. Čo sa týka zháňania zamestnania a toho, čo zaujímalo zamestnávateľov, bolo úúúúplne jedno, či som mal ja alebo ona niekedy nejakú dvojku, či trojku. Máš maturitu , diplom ? Máš. Spĺňaš požiadavky ? Áno. A tým to haslo. Zvyšok bol o individuálnych schopnostiach. Dokáž čo vieš a to je podstatné. Škola je jedno z mála miest, kde sa hráme na bodovací systém. Je totiž skreslený. Slabý jednotkár, vydretý jednotkár, prirodzený jednotkár, húževnatý jednotkár a riťolezec jednotkár je rozdiel. A navyše praktickosť dvojkárov a trojkárov je často cennejšia ako oklieštené kvízové vedomosti jednotkárov (tým nemyslím manželku ).... A okrem učiteľov to nikoho vlastne nezujíma.
" šikovné, múdre a vďačné deti - vďaka že sú. V týchto študentoch však nie je problém, žiaľ sú v menšine" - opäť je to vec pohľadu - šikovných detí máme väčšinu. A obrovskú. Ibaže chceme od nich aby boli úspešní predpísaným spôsobom a hodnotíme ich cez sumu preukázaných vedomostí. A preto to väčšina z "priemerných" nedokáže. Stále obdivujeme medikov, farmaceutov a školy, kde naozaj treba drieť. Ak niekto tú školu zvládne, je naozaj minimálne pracovitý, húževnatý.... ale neznamená to, že dosiahol vrchol úspechu a že vytrhne z biedy Slovensko. V školách nám driemu fantastickí remeselníci, kreativci, technici, umelci, športovci, informatici, ľudia, ktorí chcú a vedia pomáhať... Ale pri súčasnom školstve budú označovaní za lenivcov a zlých žiakov, pretože nemajú jednotky. A preto, že nevedia písať seminárky, počítať zlomky, nevedia koľko spadne zrážok na rovníku a v ktorom roku zbalil Štúr adelu Ostrolúcku.

Už k téme: Myslím si, že za to, že v školách máme systém založený na tom, že každý sa bez úsilia dostane kam chce, sme zodpovední sami. To, že sa treba učiť na jednotky, to že treba mať vysokú, to, že treba mať gymnázium sme do ľudí vštepili my. Pamätám si na spolužiaka, ktorý mal jednotky a chcel ísť na učilište. Povedala mu poradkyňa, že mu to nepodpíše, lebo má na viac. Viac znamená gymnázium. A keď viac znamená gymnázium, tak učilište znamená menej. A teraz už nikto nechce byť menej. Potom sme začali hlásať, že šikovní patria na vysokú školu. A zrazu sa všetci cítili šikovní, lebo nechceli byť nešikovní. a tak je každý na vysokej škole. Jediné, čo sa nezmenilo je, že sriózni zamestnávatelia chcú ľudí, ktorí chcú a vedia precovať a majú výsledky. (nemyslím KIU, SAMSUNG a podobných, ktorí potrebujú len cvičené opice). Aby som to uzavrel. Pokiaľ budeme v školách vyznávať kult jednotiek, gymnázií a vysokých škôl ako jedinej cesty k úspechu, nemôžee sa študovať, že to bude chcieť mať každý za akúkoľvek cenu. a zmeniť to môžeme len my v školách každý sám za seba.


* Reagovať | Peter Lengyel | (03.03.2012 15:19 - neprečítaný)

"nemôžee sa študovať" = čudovať

* Reagovať | Jana Višňovská | (03.03.2012 19:55 - neprečítaný)

Pán Lengyel - tak trochu nepochopenie toho čo som mala na mysli. Súhlasila by som s Vašim tvrdením, že "asi žiaci pochopili, že známka je vymyslená hodnota, ktorej číslo je výsledkom (často) subjektívneho pohľadu skúšajúceho a má význam len v škole.", ak by išlo o postoje žiakov iba ku známkam. Obávam sa však, že ich nihilistický prístup k celej škole nevychádza iba z toho. Ja som na kilometre ďaleko od glorifikovania jednotiek a jednotkárov - najmä tých "umelých" a úplne súhlasím s tým, že mysliaci trojkár sa môže v živote uplatniť oveľa lepšie ako vydretý jednotkár. To platilo aj v minulosti. Osobne sú mi milšie deti, ktoré nemajú "bunky" na matematiku, ale píšu básničky, nevedia kedy i a y, ale riešia chemickú olympiádu alebo ktoré majú kopec záujmov od športu, až po spev a kvôli tomu tak trochu nestíhajú školu, oveľa viac ako "cvičené opice". Problém, o ktorom som písala nie je v postoji detí ku známkam, ale v tom, čo tento postoj odráža = celkový postoj k vzdelaniu a ten je bohužiaľ vždy odrazom postoja spoločnosti (asi netreba rozvádzať).
Moja veta: "Ak boli v minulosti nešťastní z dvojok a silou mocou si ich chceli opravovať, dnes je pre nich trojka super známka a mobilizujú sa až keď im hrozí nedostatočná" vyjadruje moje znepokojenie nad narastajúcu celkovou ľahostajnosťou a stratou snahy niečo dokázať, prekonať sa a nie to, že by všetci mali mať jednotky. Píšete: "nežijeme pre školu, ale pre život" - absolútny súhlas. Ak ale niekto nezíska počas školy ani poznatky ani pracovné návyky, nenaučí sa byť zodpovedný, organizovať si prácu, nevie spolupracovať, škola ho otravuje a učiteľ mu je na srandu, lebo sa mu jednoducho nič nechce, asi nebude v živote veľmi použiteľný a nebude ani tým pravým orechovým pre potenciálneho zamestnávateľa. Smutné je to, že napriek tomu postupuje ďalej (zo ZŠ na SŠ a ďalej na VŠ, kde ani nevie ako, ale získa "papier"), lebo tam doplávalo naše školstvo vďaka jeho skvelým lodivodom. A žiaľ toto asi nikto nezmení sám

* Reagovať | Oľga Oslanecová | (03.03.2012 22:31 - neprečítaný)

Naprosto s vami súhlasím

* Reagovať | Peter Lengyel | (03.03.2012 22:34 - neprečítaný)

preto som na úvod napísal "malá úvaha od témy"... ale veci so sebou aj tak súvisia. Vo veľa veciach, si myslím, zdieľame podobný názor. Každý má mať známku akú si zaslúži a žiaci by si mali vážiť vzdelanie. To čo sa však snažím povedať je, že za devalváciu vzdelania môžeme my sami - pešiaci a to vo veľkej miere. Alibisticky sme súhlasili s mnohými hlúposťami a hlúpimi princípmi a nepostavili sme sa im. Áno bolo pár tých, ktorí áno, ale vidíte, že to nestačilo. Povedzte, kto rozhoduje o tom, ktorý žiak prepadne ? Na každej škole je pár takých žiakov. Nenechávame ich prepadávať, aby sme s nimi nemali viac roboty. Skoro všade sa to tak robí a prejde skoro každý. A má také známky ako aj tí, čo sa snažia o trochu viac.
Koľko stredoškolských učiteľov gymnázia sa postavilo a povedalo - "majme radšej tri výberové triedy ako 5 všelijakých"? Asi málo, lebo by im riaditeľ povedal "ok, ale pre tri triedy potrebujeme o X učiteľov menej, ak to chcete, dovidenia". No a tak sme (logicky) súhlasili s tým aby bolo 5 tried všelijakých. No a na vysokej škole to isté. Predstavte si, že teraz príde nový minister a dá STOP osmeročným gymnázám, zakáže súkromné školy, spraví analýzu gymnázií a iných odborov a zruší 30 stredných škôl. Niekoľko tisíc učiteľov, študentov a rodičov by na námestí protestovalo proti takejto nehoráznosti. Označili by ho za kata, ktorý poslal učiteľov na dlažbu. A to sa nestane. Chcem tým povedať, že navrátiť KREDIT školám a znovuobnoviť ich výberovosť znamená pritiahnúť kohútiky. Pritiahnúť kohútiky znamená menej študentov, menej učiteľov a menej peňazí, resp. ich presunitie na iné miesta. Iné miesta znamená nie mne, ale tebe. A s tým v konečnom dôsledku bude súhlasiť veľmi málo Slovákov... Druhá veľká téma je o žiakoch a ich pohľade na školu, alebo ako píšete o ich ľahostajnosti, nechuti sa prekonávať. Škola prosto decká nebaví. Nudia sa tam, robili by všetko iné, len nie sa učili. Je to pravda... No ale prečo je to tak ? Vzdelanie pre nich nemá hodnotu lebo ju nepoznajú. Predstavte si, že dáte deťom jedno EURO. skoro každé dieťa pozná jeho hodnotu, vie, čo si môže kúpiť. Niektoré si ho odložia a pridajú ďalšie, iní si niečo kúpia. Ale vedia, čo im z toho víde. Vzdelanie je pre deti zatiaľ iba niečo abstraktné. Navyše zistili, že aj bez hlbokých vedomostí dokážu zarábať peniaze, pretože ak niekto vyštudoval zdravotníka a robí oblastného riaditeľa v telekomunikačnej firme, tak to znamená, že mu škola bola na nič. A nemá pre neho cenu. Keby škola naučila také veci žiaka, ktoré by mu výrazne uľahčili zaradenie sa do práce tak, aby bol konkurencie schopný a zaujímavý pre zamestnávateľa v danom odbore, tak by vzdelanie malo hodnotu. Lebo by vzdelaný bol lepší ako nevzdelaný. Ale to by škola musela učiť pre život.
Na záver si nemôžem odpustiť poznámku k problematike postojov k čomukoľvek, či je to práca, prekonávanie sa... V škole sa úplne vytratila výchova k postojom. Výchovy sú bagatelizované, zatracované, odstrkované a zatieňované tzv.profilovými predmetmi, na ktoré sa dbá, ktoré sa veselo posilňujú. Postoje sa nedajú naučiť len tak. Dieťa ich musí cítiť od samotného vyučujúceho, je nutné sa s deťmi dlho a stále dokola rozprávať. A na toto si stále nevieme nájsť čas, lebo všetko iné je zdanlivo dôležitejšie...

* Reagovať | Jana Višňovská | (04.03.2012 21:44 - neprečítaný)

Všetko čo píšete je bohužiaľ pravda. Ale kto zavinil tento stav? Aký je "podiel pešiakov" na súčasnom stave? Učiteľ, ktorý sa 20 - 30 rokov poctivo venuje deťom spôsobil devalváciu vzdelania? Učiteľ zakladal nové a často nepotrebné školy? Učiteľ prišiel na "geniálny" nápad: "normatív na žiaka“, ktorý tlačí vedenie školy (SŠ, VŠ) naberať hlava nehlava každého čo sa prihlási len aby škola ekonomicky prežila?
Asi budete súhlasiť, že nie. A teda prečo by to mal byť práve učiteľ, ktorý má byť zase uvedomelý, má si sypať popol na hlavu za stav školstva a dobrovoľne sa má ísť prihlásiť na úrad práce? (P.Lengyel, vy by ste išli?) Iste, tak ako sú školy, ktorých existencia je pochybná, sú aj učitelia o profesionalite ktorých sa dá diskutovať (hoci málokto si to asi dokáže priznať). Bol by to v každom prípade - ako sám píšete, príliš radikálny rez a určite by sa nestretol s nadšením, práve v našich radoch. Nie preto, že by učitelia nechceli zmenu k lepšiemu, ale málokto je v takej situácii, že by si mohol dovoliť riskovať vlastnú existenciu. To je skrátka realita.
Uvedomelosť a uvedomenie si stavu, zodpovednosti za situáciu je krásna vec a súhlasím, že každý môže urobiť aspoň niečo. Zostaňme pri známkach - minimum je nedať 4, keď je žiak na 5.
Inak na odľahčenie - jednu možnosť tu vidím: nehodnotiť školy podľa úspešnosti monitorov ale podľa nárastu reparátov .......

* Reagovať | Peter Lengyel | (04.03.2012 23:06 - neprečítaný)

Jasné, že nikto sa dobrovoľne neodpraví na úrad práce... Ale výborne sa na tom vysveľuje to, že cesta späť k hodnote vzdelania je zložitá a nepôjde to bez obetí. Stojím si napriek tomu naďalej za tým, že veci majú v rukách pešiaci. Hlúpe deformné návrhy prechádzajú len preto, lebo ich my, pešiaci akceptujeme. Kedysi boli učebnice. Dnes je už bežné a normálne, že školy míňajú tisíce eur ročne na kopírovanie všeličoho. Nadávame všetci, ale o 7.00 je rad pri kopírke a ide sa ďalej. Ako včera, tak aj dnes, aj zajtra. Bez zmeny a bez nápadu. A keď nejaký nápad príde, tak sú všetci alergickí na to, že zas niekto niečo vymýšľa a zas bude niečo treba robiť inak. A tak vlastne väčšine vyhovuje, že to plynie akosi samo. Ľudovo - ani z voza, ani na voz.
Čo sa týka monitoru a porovnávania sledujem túto problematiku už dlho. Keď škola dopadne zle, sťažuje sa na porovnávanie, že by sa to nemalo atď.... Keď tá istá škola o rok dopadne dobre, zháňajú sa štatistiky a chváli sa tým, koľkých predbehli, dáva sa to na stránky, do letáčikov... Prosto kam vietor, tam plášť. A poďte stavať v takejto atmosfére hodnotu vzdelania.

* Reagovať | Rupert Kreutz | (15.04.2012 18:56 - neprečítaný)

Prečo toľko obhajoby pre priemernosť? Prečo nie snaha o čo najlepšie výsledky? Nerozumiem tejto filozofii.

* Reagovať | Mária Poljaková | (01.03.2012 12:29 - neprečítaný)

Súhlasím.
PS: Ako sa všetci zhodneme - v tejto krajine názory učiteľov nikoho nezaujímajú...

* Reagovať | Monika Mattová | (01.03.2012 15:55 - neprečítaný)

A to este Ste zabudli spomenut minuly rok, ked ziakom pridali body z matematiky z obavy, ze celostatny priemer bude prilis nizky!!!!!
Naco sa potom budu ucit, ked im zarataju priklady, ktore vobec nevypocitali?

* Reagovať | Milan Sojka | (01.03.2012 18:26 - neprečítaný)

Pán Macek, ja si myslím, že monitor nonitoruje dokedy my učitelia vydržíme nič nepovedať a neurobiť proti týmto nezmyselnostiam, ktoré štát zbytočne pripravujú o veľké peniaze.

* Reagovať | Dana Palatinusová | (01.03.2012 19:37 - neprečítaný)

Jasné, stručné, výstižné!

* Reagovať | Nadežda Ignácová | (01.03.2012 20:29 - neprečítaný)

Horšie na tom je to ,že o niekoľko rokov všetci budú mať vysokú školu ale nebude tých ktorí by robili rukami.

* Reagovať | Dana Palatinusová | (01.03.2012 23:11 - neprečítaný)

Pravda. Ale zlé bude najä to, že mnohí budú mať školu=diplom, ale či aj vzdelanie, inteligenciu, schopnosti......

* Reagovať | Karolína Reháková | (02.03.2012 06:50 - neprečítaný)

Pravda, pravda, pravda! Ja som mladá učiteľka a pripravujem prvykrát na Monitor dve triedy. Ale ako hovorím, modlim sa aby som raz nepotrebovala od dnešných žiakov lekárku strarostlivosť, opraviť auto, právnu pomoc, naprojektovať dom...a veľa iných vecí! Pretože ich záujem O NIČ ma desí! A poviem úprimne,že som vďačná že som vyrastala ešte v trošku inej dobe, keď som si musela svojimi vedomosťami zaslúžiť štúdium na gymnáziu, na vysokej škole a hlavne-môžem spomínať na REALNE detstvo plné hier a nie na virtuálnu realitu v ktorej žiaci žiju a to sa veľmi odráža na ich prístupe ku všetkému. vrátane Monitoru!

* Reagovať | Katarína Udvardyová | (02.03.2012 21:35 - neprečítaný)

So všetkými reakciami plne súhlasím /zaiste i viacerí kolegovia/, ale mrzí ma, že to nečítajú kompetentní. Každý rok sa zbytočne vyhodia peniaze na testovanie, avšak nič to nerieši. Radšej by sa tie peniaze využili na vybavenie škôl. "Potešili" sme sa zvýšeniu platu, lenže zaostali sme za zdravotnými sestrami. Náš plat, s dvoma atestáciami po 30 odučených rokoch, nedosahuje základný plat zdravotníkov t.j. 900 eur!!!! Dokedy budeme takí uvedomelí.....?!

* Reagovať | Helena Kostecká | (04.03.2012 21:22 - neprečítaný)

Je zaujímavé čítať vaše príspevky, rozhorčení sme dostatočne, ale ... a stále a všade je to "ale" nič sa nedeje a s ničím nepohneme! Pán Lengyel má pravdu, odstrkujú sa výchovy, s deťmi sa málo rozpráva, rodičia pracujú v zahraničí, deti sú ako také samorasty a celá spoločnosť skĺzla do neznáma. Demokratický systém si mýlia s anarchiou, otvorenosť s drzosťou, nikto nikoho si už neváži, zmizol rešpekt i úcta! Disciplína je braná ako prežitok, pritom aj tie "cvičené opice" vo firmách majú tvrdú disciplínu! A bohužiaľ stále platí: "Drž hubu a krok!" Buď šťastný, že máš prácu, lebo nikdy nevieš, kedy o ňu prídeš.... to sme dopadli!

* Reagovať | Anna Dzubáková | (12.03.2012 13:45 - neprečítaný)

Ťažko je byť Človekom, ťažko je byť Pedagógom, ťažko je byť Žiakom. Ako sa hovorí: "100-krát počutá lož = pravda", preto aj dieťa, keď stále počúva o školstve samé negatíva (od rodičov, spolužiakov, na facebooku, z masmédií, ale niekedy aj od samotných pedagógov), potom = pravda. Život je boj a netreba sa vzdávať.

* Reagovať | Anna Dzubáková | (13.03.2012 10:33 - neprečítaný)

..."boj" - v zmysle napredovania vo vzdelávaní, kreativite... Žiaci život vnímajú ako hmotný svet. Veď najskôr v škole pochopia, čo sú to hmotné podstatné mená a neskôr abstraktné. Dobre vedia, že ťažkosti v prekonávaní prekážok a sám život, tak ako nás, aj ich bude neustále učiť. Súhlasím s vyššie uvedenými výrokmi. Takto sa javí život v škole, kde zväčša chýba výchovný činiteľ, vo všeobecnosti.
Ďalej už nepíšem, chystám sa držať päste všetkým deviatakom ZŠ k úspešnému napísaniu zajtrajších celoslovenských testov MONITOR 9-2012. Veľa úspechov, deviataci!!!


*Pridať komentár