Otvorený list učiteliek z východného Slovenska

Blog  |  Slávka Kalakayová  |  O živote  |  20.06.2012 13:04

"Uverejňujem tu otvorený list učiteliek z Dobšinej. Aj keď je dlhý, nájdite si čas a prečítajte si ho, stojí za to. Autorom listu sú pani učiteľky Erika Polgáriová a Eleonóra Liptáková. S týmto listom sa stotožňujú mnohé učiteľky a mnohí učitelia z východného Slovenska, samozrejme aj ja." 

http://janmacek.blog.sme.sk/c/301577/Otvoreny-list-uciteliek-z-vychodneho-Slovenska.html

 

Myslím, že prečítanie a vyjadrenie názoru je nevyhnutné!




Hodnotenie:    | Zobrazení: 11831


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Jaroslava Šaffová | (20.06.2012 15:04 - neprečítaný)

Tvrdá realita dnešnej školy! Výstižne napísané, dúfajme, že sa tým budú zaoberať aj kompetentní!

* Reagovať | Pavol Hulík | (20.06.2012 16:16 - neprečítaný)

my sme najkompetentnejší ..... poďme to riešiť .... nikto to za nás neurobí ...... www.nso.sk .....

* Reagovať | Ľubica Závodská | (20.06.2012 15:50 - neprečítaný)

...tento veľký neporiadok nakopený takmer vo všetkých oblastiach nášho života, spôsobený len bezhlavou honbou za peniazmi a mocou sa bude veru ťažko zametať...

* Reagovať | Dana Jašková | (20.06.2012 17:39 - neprečítaný)

S obsahom sa plne stotožňujem

* Reagovať | Vladimír Krajňák | (20.06.2012 17:44 - neprečítaný)

Súhlasím so všetkým čo sa v tom liste nachádza. Len som zvedavý či a ako sa to bude riešiť.

* Reagovať | Oľga Búryová | (20.06.2012 19:18 - neprečítaný)

Našťastie nie sme až v takej zúfalej situácii ako vy, ale s listom sa vo veľkej miere stotožňujem.

* Reagovať | Darina Botková | (20.06.2012 20:12 - neprečítaný)

veľmi dobre napísané

* Reagovať | Oľga Kudelášová | (20.06.2012 20:25 - neprečítaný)

Skláňam sa pred autorkami listu - kolegyňami, ktoré problémy nazvali pravými menami a stotožňujem sa s nimi.

* Reagovať | Ľubica Havavková | (20.06.2012 20:48 - neprečítaný)

Nie som z východu, ale vždy keď vidím príspevok v televíznych novinách, myslím na všetkých, ktorí tam učia. Verím, že je to tak, ako píšete. Kde beriete silu chodiť do roboty s vedomím, že opäť nenaučím, hoci by som tak veľmi chcela? Katastrofa, keď sa človek do roboty neteší. Toto nevyrieši žiadny učiteľ. Toto vyriešia iba ľudia, ktorí sa nezľaknú rečičiek o rasovej diskriminácii a budú trvať na rovnakých pravidlách pre všetkých. Prajem Vám zaslúžený oddych, klobúk dole, že nezutekáte zo školstva.

* Reagovať | Lýdia Hricová | (20.06.2012 21:38 - neprečítaný)

Ja som teda z blízkeho okolia Dobšinej a veru - naša každodenná realita, všetka česť kolegyniam- jasne a správne sformulované.
Nedá mi pochváliť sa úspechom našej školy - ani jedna tehotná žiačka, aspoň doteraz, iba jeden otecko v 6. ročníku.

* Reagovať | Martina Kolyová | (20.06.2012 22:24 - neprečítaný)

úplne súhlasím s autorkami

* Reagovať | Renáta Diešková | (21.06.2012 06:17 - neprečítaný)

Som z učiteľka z Bratislavy a súhlasím s tým, čo kolegyne napísali. Nie sme ani my úplne odtrhnutí od reality. Mám s takýmto problémom skúsenosť.

* Reagovať | Erika Staňová | (21.06.2012 07:32 - neprečítaný)

Je mi to ľúto... Súhlasím s kolegyňami.

* Reagovať | Tatiana Ulmannová | (21.06.2012 08:40 - neprečítaný)

Tiež učím na "ďalekom východe". Máme to šťastie, že v našej dedine si cigáni (lebo oni sami seba takto nazývajú), držia svoju úroveň a našu malinkú školu navšetvujú vedno s "beľimi". Cigáni sa z vyučka vytratia deň po sociálkach - ale to už sa predsa berie na východe ako norma - supermarkety sú plné týchto rodín, košíky sú kopisto naložené chipsami a Fantou....S článkom plne súhlasím, v okolitých obciach to vyzerá prene navlas tak, ako písali naše kolegyne z Dobšinej.

* Reagovať | Františka Čakurdová | (21.06.2012 09:20 - neprečítaný)

Mám to šťstie, že neučím takéto deti.... zatiaľ... keď niečo takéto človek číta, počuje o to, vidí je to na zaplakanie... strieda sa zlosť, bezmocnosť a nakoniec zmierenie sa s tvrdou realitou dúfam, že to kompetentní budu aj riešiť a neskrývať sa za rôzne projekty, ktorých tu už bolo a bude viac, než dosť...... a ktoré nevedú nikam...... vlastne áno.... ďalej podporujú negatívne správanie, apod.

* Reagovať | Marta Lesňáková | (21.06.2012 09:51 - neprečítaný)

Súhlasím vo všetkom s autorkami listu.....učím 38 rokov, z toho 34 rokov len rómske deti. Dovolim si povedať, že je to čím ďalej- horšie!!! Smutné,otrocké a efekt žiaden!
Už vám niekto za túto prácu poďakoval? Veď nás berú ako tie,čo učia cigánov....... Nikdy za tie roky som nedostala kvietok na konci školského roku, nikdy som nepočila slovíčko ďakujem!

* Reagovať | Lýdia Rezničáková | (21.06.2012 13:43 - neprečítaný)

nepohne sa nič, záleží niekomu na nás ? sme len jedni z mnohých- ako tí, o ktorých je tu reč, ani ich osud nezdvihne nikoho zo stoličiek /tých poslaneckých/ ... skepsa, životné skúsenosti? sama neviem, chcem, aby sa to zmenilo, no neviem, ako na to, myslím, že to nevie nik....

* Reagovať | Pavol Hulík | (21.06.2012 14:20 - neprečítaný)

...... " nepohne sa nič, záleží niekomu na nás ?" ......
v prvom rade musí záležať na nás nám - učiteľom ..... a nepohne sa nič, pokiaľ sa my nepohneme ...... bez nás a za nás to nikto neurobí ........

* Reagovať | Lýdia Rezničáková | (21.06.2012 14:28 - neprečítaný)

máte pravdu, ja len porovnávam v duchu, aj navonok, koľkí sa vyjadrili napr. k "smajlíkom" /http://www.zborovna.sk/novinky/blog.php?action=show&id=414/ a koľkí napr. aj k Vášmu apelu /http://www.zborovna.sk/novinky/blog.php?action=show&id=419/
o čom teda rozhodujeme? o nepodstatných veciach.... aj ja, nie som na to hrdá, asi povaha....

* Reagovať | Pavol Hulík | (21.06.2012 16:43 - neprečítaný)

myslím, že prvý krok Ste urobili ..... druhý krok by mohol byť pridať sa k tým, ktorí sa snažia priložiť ruku k dielu a rozhodovať o podstatných veciach .........http://nso.sk/14-sample-data-articles/105-prihlaska.html ......

* Reagovať | Andrea Repáková | (21.06.2012 14:12 - neprečítaný)

tiez suhlasim a sklanam sa pred autorkami, ze nabrali odvahu a nasli si aj tolko casu (ten list urcite nevznikal tyzden), ze to cele spisali.... mali by sme ich podporit, zdielat medzi priatelmi, aby sa o tom dozvedelo cim viac ludi a aby sa tym konecne niekto zacal zaoberat

* Reagovať | Anna Hudáková | (24.06.2012 21:42 - neprečítaný)

aj sa to robí - dozvedela som sa to hneď z niekoľkých zdrojov... ale stačiť to určite nebude

* Reagovať | Dagmar Karoľová | (21.06.2012 14:30 - neprečítaný)

Veľmi výstižné, mňa zaujala hlavne pasáž o etickej výchove, lebo ju sama vyučujem.

* Reagovať | Andrej Hipík | (21.06.2012 15:05 - neprečítaný)

Vo všetkom súhlasím okrem časti o náboženskej výchove. Aj ja vyučujem NV, no uráža ma, ak nás tieto "kolegyne" urážajú na základe "práce" jedného alebo viacerých jednotlivcov!!! NV formuje žiaka, má pozitívny dopad na jednotlivca. Ja si nedovolím byť nepripravený. Myslím, že rovnakých nezodpovedných máme aj učiteľov iných aprobácii!!!!!!!!!
V ostatnom však sa pripájam k nim!

* Reagovať | Andrej Hipík | (21.06.2012 16:11 - neprečítaný)

Pripájam link na reakciu dotknutého vyučujúceho náboženstva - kolegu.

http://www.ecavdobsina.sk/inde...

Teda okrem spomenutej pasáže kolegyne podporujem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* Reagovať | Mária Pekárová | (22.06.2012 13:19 - neprečítaný)

Súhlasím s pánom Hipíkom. Naozaj ide o konkrétnu osobnosť katechéta, učiteľa či kňaza. Z osobných skúseností musím povedať, že som počas svojho pôsobenia stretla práve takých, ktorí viedli žiaka osobným príkladom, ich učenie nebolo "len o sviatostiach" , ale i správaní, dobre - zle, vplývali na žiakov, zvlášť zo SZP, aby formovali ich osobnosť a ich morálku správnym smerom. Zovšeobecňovať a na základe 1-2 skúseností vyjadriť názor, že NAV nie je potrebná, učitelia sa nepripravujú, nepracujú....mi príde prehnaná, neobjektívna. Ak som zažila učiteľku, ktorá učila v 6.roč. dejepis a teda "nejako zvlášť to neprežívala", nemôžem predsa povedať, že dejepis je vlastne tiež nanič, lebo učitelia nezapisujú do triednej knihy a nepripravujú sa na hodiny.
Vážim si otvorenosť učiteliek, ktoré takto otvorene popísali súčasný stav a prajem im veľa veľa trpezlivosti. Myslím, že osobné voľno v čase dovolenky im príde určite vhod, aby zregenerovali zbytky síl a mohli v septembri začať svoj "nový boj"!

* Reagovať | Magdaléna Dzurjaninová | (23.06.2012 18:26 - neprečítaný)

Aj ja sa stotožňujem s názorom pána Hipíka.
Svoje osobné problémy by nemali kolegyne takto neprofesionálne a verejne riešiť cez otvorený list. Mrzí ma aj to, že sa ešte vždy nájdu ( hoci je už 23 rokov po nežnej) kolegovia, ktorí, napriek tomu, že naša ústava a zákony zaručujú veriacim rodičom možnosť voľby medzi etikou a náboženskou výchovou, by najradšej zatlačili náboženstvo medzi múry domovov a kostolov, tvrdiac, že to nepatrí do verejného života. To robili vyše 40 rokov komunisti.
PRE PANI ERIKU A ELEONÓRU - OBDIVUJEM VAŠU TRPEZLIVOSŤ A ODVAHU V TOMTO KAŽDODENNOM NEKONEČNOM KOLOTOČI PROBLÉMOV. Priznám sa, že ja by som to nezvládla. Od dnešného dňa sa už nebudem sťažovať na moje zlaté deti, v porovnaní s Vami som na našej škole ako v raji. Za prácu v takomto prostredí by ste si zaslúžili značne vysoký príplatok, aj keď tie peniaze už nikdy nenahradia zničené psychické či fyzické zdravie.

* Reagovať | Katarína Kamasová | (01.07.2012 17:24 - neprečítaný)

Súhlasím s p. Hipikom. Nehadžte všetkych katechétov do jedneho vereca, sú aj takí, ktorí si plnia svoje povinnosti na 00%, dokonca su aj triednými učiteľmi na štátnych školách. Koľko učiteľov iných aprobačných predmetov sa správa rovnako a na to sa nepoukazuje.
Čo sa týka romskej otázky, tým je celý východ problemový a s tým sa ťažko za stolom v Bratislave robí. Treba isť do tereénu na mesiac a nie hodinku - dve a hor sa za stôl naspäť do kancelárie. Tiež sa týmto problémom stretávam denno denne. A je to neriešiteľná situácia.

* Reagovať | Judita Romanová | (03.07.2012 10:22 - neprečítaný)

Ja si myslím, že ten list nebol koncipovaný preto, aby rozoberal práve postavenie katechétov. Ten list poukazuje na oveľa závažnejšie skutočnosti, s ktorými my, učitelia na školách s takou skladbou denno-denne zápasíme. Veru, v Bratislave, ak nebudú mať snahu a neprídu sa presvedčiť o skutočnosti na spomínaných školách, nikdy sa nápravy a hlavne pochopenia "západu" sa nedočkáme. Počas prázdnin sa ani nedá, čas do začiatku školského roka je pomerne ďaleko, ale zúfalstvo z opísanej situácie spomínaných odvážnym učiteľkám už nedalo a museli aspoň časť svojich ťažkost sformulovať a zverejniť.

* Reagovať | Viera Matúšková | (21.06.2012 16:25 - neprečítaný)

Dobrý článok, smutné ale pravdivé. Učím 34 rokov a je to stále horšie.

* Reagovať | Ervín Flachbart | (21.06.2012 18:36 - neprečítaný)

Zažívam to každý deň, súhlasím s člankom

* Reagovať | Dana Salanciová | (21.06.2012 19:21 - neprečítaný)

Krutá realita. Stále nám niekto prikazuje, že máme motivovať žiakov, ale kto motivuje nás ?

* Reagovať | Ľudmila Brndiarová | (21.06.2012 19:22 - neprečítaný)

článok práca učiteľa

* Reagovať | Ema Kaplocká | (22.06.2012 00:22 - neprečítaný)

Je to smutné, ale taká je realita

* Reagovať | Marcela Mišíková | (22.06.2012 09:04 - neprečítaný)

V dlhom liste v "skratke" zhodnotili pani učiteľky všetko, s čím naše školstvo zápasí! Klobúk dole za snahu!! Len či to "zobudí" kompetentných ľudí na kompetentných miestach! Páči sa mi a súhlasím s časťou o prístupe a vzťahu: rodič-učiteľ/škola! Mám 46 rokov a za mojich školských čias bol učiteľ autorita! Dnes?!??? Lenže ako sa doma o učiteľoch rozpráva, tak si to deti prinášajú do školy a tak sa aj správajú! Aký rešpekt môže mať dieťa pred učiteľkou, keď mu doma mama povie:" ...vykašli sa na učiteľku, aj tak je sprostá" . (Skoro doslovný citát, len tam bol údernejší vulgarizmus! ) A osobne súhlasím aj s tým, že náboženstvo patrí do rodiny, nedeľnej školy a kostola. V škole by sa mohlo učiť o všetkých náboženstvách, tolerancii medzi nimi... skrátka všeobecný prehľad. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale nepozorujem, že by sa deti, ktoré chodia na náboženstvo, správali lepšie ako tie, ktoré chodia na etiku. (Pre info - som neveriaca.) Prajem všetko dobré!!!

* Reagovať | Ľudmila Jarabicová | (22.06.2012 09:55 - neprečítaný)

Neskutočne trefné, pravdivé. Absolútny súhlas s napísaným. Vďaka, pani kolegyne, že ste to napísali.

* Reagovať | Monika Flašková | (22.06.2012 11:14 - neprečítaný)

Veľmi smutné. žiaľ skutočné... držím palce! Vláda , ktorá sa s tým pustí naozaj do boja, si zaslúži nobelovku, ale ktorá vláda a kedy to bude...??

* Reagovať | Milada Brenišinová | (22.06.2012 13:25 - neprečítaný)

Porozprávajme si, vyžalujme sa ako mnohokrát predtým, uľaví sa nám na srdiečku, ale nič sa nezmení. Učím 36 rokov, pôjdem čoskoro do dôchodku asi s menším príjmom ako tá, čo nikdy nerobila. Nás učiteľov volám stádo/prepáčte mi tento, pre niekoho hanlivý výraz/, pretože sa takto správame za každého režimu. Poslušne skloníme hlavu a ideme kam nás ženú. Staré odbory, nové odbory, všetko jedno, kto zdvihne zástavu? A keď ju zdvihne, pridáme sa k nemu alebo budeme čakať na to, že to za nás urobí niekto? Naša etika hovorí: slušne jednať, postupne, áno, áno, chvíľku počkajme, už sa to rieši..., nedá sa všetko hneď... A my čakáme, na veky vekov, a...

* Reagovať | Terézia Dolanová | (22.06.2012 17:28 - neprečítaný)

Milé kolegyne,
s úžasom som čítala váš list a zdalo sa mi, že píšete nie o stave na východe Slovenska, ale aj u nás nás na západe. Takže situácia je približne rovnaká všade.
Veľmi výstižne a trefne ste opísali momentálny stav v školách a súčasné postavenie učiteľa. Súhlasím s vami vo všetkých bodoch, slušní ľudia v tejto spoločnosti sú dobrí len na platenie daní zo svojich úbohých platov.
Prajem Vám všetko dobré!!

* Reagovať | Ľubica Blaženiaková | (22.06.2012 21:45 - neprečítaný)

Pripájam sa k názorom v článku. Myslím, že nastal čas na zmenu. Je o 5 dvanásť!

* Reagovať | Oľga Mirvajová | (27.06.2012 20:04 - neprečítaný)

Bohužiaľ, nesúhlasím.Je 5 minút PO dvanástej !!!

* Reagovať | Viera Kramáreková | (22.06.2012 22:12 - neprečítaný)

ďakujem autorkám za napísanie tohto otvoreného listu

* Reagovať | Simona Cimová | (22.06.2012 22:23 - neprečítaný)

Veľká pravda!!! Úplne sa stotožňujem s názormi autoriek...

* Reagovať | Mária Andrejčáková | (23.06.2012 02:04 - neprečítaný)

Je to pravda, súhlasím

* Reagovať | Silvia Fecsková | (23.06.2012 09:56 - neprečítaný)

Presne vystihnutá realita. Ľudia na Ministerstve školstva v Bratislave - ani jeden z doterajších ministrov - teda ani Čaplovič, jeho sekčný pracovník, taká Belešová, ktorá nerešpektje 30 dňové lehoty vybavovania podaní a potom vydáva scestné nekompetentné rozhodnutia - nevedia o tom nič. Nie sú asistenti učiteľov do týchto takýchto tried - Krajský školský úrad Prešov žiadosti o nich často zamieta. Úradníčky na tomto úrade sú odtrhnuté od reality. Aktívnym štrajkom zbudiť rodičov a spoločnosť, ktorí si urobili zo školy odkladacie sociálne a zdravotné zariadenie.

* Reagovať | Janka Gazdurová | (23.06.2012 11:41 - neprečítaný)

Presný zásah, už len aby si to prečítali aj tí, ktorí by to mohli zmeniť.

* Reagovať | Lýdia Pekarovičová | (23.06.2012 15:08 - neprečítaný)

Dúfajme, že konečne nastanú nejaké zmeny, nielen byrokratické...

* Reagovať | Emília Krištofíková | (23.06.2012 15:24 - neprečítaný)

Som učiteľka z ďalekého krajného západu /4 km od bývalých hraníc s Českom/, ale problémy a situácie, ktoré popisujete sú veľmi blízke aj nám. Možno nie v takej vysokej miere, ale o to viac s Vami súhlasím. Dúfam, že toto "nakopne" najmä tých najzainteresovanejších!!!. Držme si palce.

* Reagovať | Paulína Kičinková | (23.06.2012 17:07 - neprečítaný)

Nie je o 5 dvanásť, je 5 po dvanástej a čas na ostrý štrajk!!!!!!!!!!!!!

* Reagovať | Anna Sokolová | (24.06.2012 21:40 - neprečítaný)

Nemáme na škole deti z neprispôsobivých rodín, napriek tomu počítame dni do konca školského roku v nádeji, že znovu ubudnú niekoľkí deviataci, ktorí znepríjemňujú život na celej škole. Bohužiaľ negatívny vzor je úspešný a rastie geometrickým radom v nižších ročníkoch.Mám svoje povolanie veľmi rada, ale v podmienkach v akých pracujete Vy ba som asi nevládala...

* Reagovať | Mária Langová | (24.06.2012 22:08 - neprečítaný)

Je to naozaj tak. Pomenované . Pripájame sa k Vám.

* Reagovať | Emília Petková | (25.06.2012 09:03 - neprečítaný)

preto milujem, keď riešia romsku" otázku práve odborníci z Blavy od stolov alebo aktivisti, ktorí nemali v triede spolužiaka roma" a riešia filantropicky problémy, ktoré už poriešil život sám, hlavne nerozumiem, prečo ich štát doslova "podporuje v nezamestnanosti"?? a nie podporuje v zamestnanosti, prečo balík financií nepresunú do VPP projektov , ale do podpôr nezmyselne prešutrovaných na opileckých bašaveloch", vyrástla celá generácia nepracujúcich bez akéhokoľvek náznaku snahy o zmenu, a my ich v tom ešte podporujeme"??????namiesto toho, aby podporoval štát tých , ktorí pracovať chcú, podporujeme tých , ktorí pracovať nechcú a nikdy nebubú.......

* Reagovať | Lea Burclová | (25.06.2012 14:24 - neprečítaný)

súhlasím takáto je realita a trvá už veľmi dlho

* Reagovať | Ema Kaplocká | (25.06.2012 16:27 - neprečítaný)

...a ešte dlho bude

* Reagovať | Milena Korbová | (25.06.2012 19:58 - neprečítaný)

Milé kolegyne,vďaka za otvorenú realitu nášho školstva,. chyba je len v nás, lebo nie sme jednotní.Ďakujem.

* Reagovať | Ľudmila Evinová | (25.06.2012 21:44 - neprečítaný)

Súhlasím, realita je veľmi zlá na základných aj na stredných školách. Všade sa podporujú flákači a darebáci. Dostali sme sa do štádia, keď stačí zapísať sa na štúdium na strednej škole na začiatku prvého ročníka a prísť si až po maturitné vysvedčenie. Za všetkým sú peniaze.

* Reagovať | Jarmila Novotná | (25.06.2012 22:44 - neprečítaný)

Súhlasím s autorkami listu. Akoby písali o situácii v našej obci , všetko do bodky sedí až na tu NV a katechétov .

* Reagovať | Margaréta Ráczová | (25.06.2012 22:51 - neprečítaný)

Súhlasím s celým obsahom listu. V našom štáte sa majú dobre flákači, mafiáni a zlodeji v bielych golieroch. Prečo by to malo byť iné v našich školách, keď vymožiteľnosť práva v našom štáte je nulová? Všetkým kolegom od východu po západ želám príjemnú dovolenku a veľa oddychu. Zaslúžime si.

* Reagovať | Ľudmila Žoldaková | (26.06.2012 10:05 - neprečítaný)

Skláňam sa pred autorkami listu, veľmi dobre vystihujú všetko, čo sa deje okolo tejto skupiny (a nie málo početnej) žiakov. Ja by som ešte dodala to ako je tento problém prezentovaný médiami. Prečo rómovia sú vždy tí najväčší chudáci, žijúci v katastrofálnych podmienkach, ktorí len vykrikujú do sveta, že chcú žiť tak ako "bieli", ale prečo sa ich nikto neopýta, ako sa oni o to pričinili, aby to tak bolo. Pri nešťastí v rómskej osade vynášali veci z chájd - prečo si nikto neuvedomí, aké veci vynášajú - plazmové TV, videá,...na každej chajde satelit - odkiaľ na to zobrali???
Čo ďalej prepady detí a starých ľudí, mnohokrát pre pár eur. Prečo nikto nerieši to, že priestupok hodia na maloletého, pretože ten má len polovičný postih. prečo za to, že 14-ročná rodí, nie je postihnutý rodič - veď je za dieťa (a 14-ročná ešte ním je) právne zodpovedný. Ale my z toho ešte urobíme článok do časopisu (už sa nepamätám, ktorý to bol), ale práve takáto dievčina bola opísaná ako chudera, ktorá sa musí starať o dieťa .
Hrad na Krásnej hôrke je ďalším príkladom, atď, atď,...
Tak len toľko, zdieľam vaše problémy, žijem s tým, tak vás viem pochopiť.

* Reagovať | Magdaléna Kviatkovská | (26.06.2012 20:09 - neprečítaný)

Súhlasím Ľudka,je to tak ,aspoň majú o čom hovoriť v správach.

* Reagovať | Ľudmila Žoldaková | (26.06.2012 10:05 - neprečítaný)

Ešte prajem veľa síl do vašej ďalšej práce.

* Reagovať | Vladimír Šmelko | (26.06.2012 11:06 - neprečítaný)

Pochádzam z Dobšinej, som tiež učiteľ, poznám túto situáciu veľmi dobre a obdivujem tieto učiteľky. Tiež sa stretávam s podobnými problémami, ale nie až tak často, nemáme toľko cigánov ako Dobšiná. Situácia v školstve je neúnosná je to výsmech, politikom ide zrejme len o hlasy pred voľbami aj preto neriešia razantne katastrofálnu situáciu. Bol som účastníkom štrajku v BA za lepšie podmienky v školstve, ale asi platí stále sľuby sa sľubujú ....Pružina sa donekonečna nedá naťahovať a pokiaľ sa nebudú riešiť hmatateľné problémy tak to praskne /a možno práve v Dobšinej /a doplatia na to aj nevinní.

* Reagovať | Dana Bittóová | (26.06.2012 12:11 - neprečítaný)

súhlasím s článkom a len môžem dúfať, že sa tým niekto už bude aj zaoberať. Tiež učím na východe....

* Reagovať | Pavol Hulík | (26.06.2012 21:08 - neprečítaný)

samé sa to nespraví ..... súhlasy, presne pomenované, priania, dúfania, ....... treba priložiť ruku k dielu ..... www.nso.sk .....

* Reagovať | Peter Kováčik | (26.06.2012 21:23 - neprečítaný)

Som zo stredného Slovenska a mám za sebou prvý školský rok učenia na základnej škole v istej väčšej obci. Autorky tohto otvoreného listu veľmi presne a výstižne pomenovali všetky problémy, s ktorými sa od septembra dennodenne borím a ktoré vedú k veľkej psychickej únave, bezmocnosti a nenaplnenosti. Je naozaj smutné, ako dopadlo povolanie učiteľa! Je alarmujúce, ako sa zdehonestoval význam kvalitného vzdelania! Z vlastnej skúsenosti viem, že by som nedovolila, aby moje deti chodili do triedy s viacerými Rómami. Pre svoje dcéry chcem len to najlepšie - aj vzdelanie - ale prestávam dôverovať našim školám! Ivana Kováčiková

* Reagovať | Iveta Smreková | (27.06.2012 10:49 - neprečítaný)

plne súhlasím,kto učí na škole bez rómov, nevie o čom je debata...

* Reagovať | Anna Zuštinová | (27.06.2012 11:22 - neprečítaný)

Plne s vami súhlasím!!!!!! Inakšie vás obdivujem, ako ste to napísali!!!! Klobúk dole!!!! Ak sa to nezačne riešiť, tak to bude stále horšie a horšie!!!! Učím na takej škole, všetko je to pravda!!!!

* Reagovať | Alena Sklenáriková | (27.06.2012 18:49 - neprečítaný)

súhlasím s vami, obdivujem vás a vašu silu chodiť do takejto triedy, školy dlhé roky

* Reagovať | Katarína Kučáková | (27.06.2012 21:18 - neprečítaný)

Súhlasím , vystihli ste reálnu situáciu...

* Reagovať | Judita Romanová | (28.06.2012 08:12 - neprečítaný)

Keby bolo viac času, aby sa pridali pripomienky nás všetkých z FB, ktorí sme ten list hneď pripomienkovali, tak by ten list mal najmenej 25 strán, ale na upozornenie skutočnej situácie o podmienkach práce v takomto prostredí ako iba ukážka, je postačujúci.

* Reagovať | Jozef Dzurjak | (28.06.2012 16:16 - neprečítaný)

Všetko sú to síce pekné slová, ale je to zároveň aj volanie o pomoc. S učiteľkami, ktoré prežívajú dennú traumu v škole sa dá súhlasiť, ale problém sa veru nedotýka iba školstva. Niekedy mám pocit, že naše zákony sú cielene robené (sabotované?) tak, aby položili túto spoločnosť na lopatky a zvýhodňujú skôr tých, ktorí násilie páchajú, než tých, na ktorých sa pácha násilie.
Cestoval som včera v električke s pani učiteľkou - nazvime ju Rozáliou, alebo Ruženkou. Na mene až tak predsa nezáleží. Je to žena, ktorá vidí tiež do problémov, o ktorých sa tu rozpráva. Dúfam, že ma nikto nenazve rasistom, ak poviem, že je to dobrá učiteľka, ktorá patrí k rómskej komunite a sama vyučuje v škole, kde sú iba Rómovia. Ona by vedela rozprávať možno ešte viac o každodenných zážitkoch s takýmito deťmi.
Čo ma však na nej zaujalo viac, je jej energia a zanietenie, s akým dokáže hovoriť o mladej generácii týchto mladých ľudí - lebo ľuďmi sú aj títo naši spoluobčania. - Je zaujímavé, aké milé a veľmi úprimné bývajú tieto malé deti tak asi do šiesteho ročníka. A potom sa čosi zlomí vo výchove a "vzor" - neraz otrasný - z rodín sa prenesie do správania dospievajúcih ľudí. Slabý pocit zodpovednosti spôsobí, že trinásťročné deti majú svoje deti...
Mal som i priateľa, ktorý učil na Luníku IX. a nechcite vedieť do podrobna všetko, o čom by sa tu dalo rozprávať. Nie je to ľahká úloha, ale títo učitelia to predsa len robia s presvedčením, že výchova človeka od malička je povinnosťou, ktorú neraz spoločnosť dlží mladým ľuďom. Konkrétny včerajší prípad pani učiteľky spočíva v tom, že sa jej konečne dostalo aj poďakovania priamo od rodičov jedného žiaka, ktorý jej na hodine odpadol. Našťastie ho, padajúceho, zachytila do náručia, dala mu prvú pomoc a zavolala záchranku. Až tu sa zlomil obraz rodičov na prácu učiteľky, keď spoznali, že pracuje za takú almužnu a v podstate im zachránila dieťa. Tí, ktorí učiteľov iba kritizujú, nevidia neraz do problémov, ale mnohé (nehovorím že všetky) média nezaplatenú prácu učiteľov mnohokrát znehodnocujú a očierňujú. Nedivme sa preto, že v televízii častejšie vidíme obraz zlého učiteľa, než obraz učiteľa, ktorý si zaslúži úctu a uznanie už aj preto, lebo okrem vzdelávania (vyučovania) často bojuje s veternými mlynmi systému, ktorý by sa ho mal zastávať, no opak je neraz pravdou. Ja osobne si myslím, že tých pozitívnych a krásnych učiteľských príkladov v našej spoločnosti je oveľa, ale oveľa viac, než tých, ktorými nás denne médiá bombardujú.. Prvým krokom k náprave postavenia učiteľov v spoločnosti nie sú len semináre a naháňanie kreditov, (ktoré zase nedostanú tí, ktorí s deťmi ostávajú v celodennom kontakte, ale skôr tí, ktorí sedia na podujatiach, ktoré vzdelanému a skúsenému pedagógovi neraz už nedávajú to očakávané), ale primeraná odmena za ťažkú a namáhavú prácu, o ktorú prestáva byť záujem. Spoločnosť sa akosi zmierila s tým, že nám rastú menej vzdelané deti, ktoré sa dajú veľmi ľahko nahovoriť na šiknú plochu. A ruku na srdce. Naozaj je to tak iba s Rómami? Kedy ste boli naposledy na diskotéke? Videli ste tam obraz vhodný nasledovania, však? Pravdou je, že tlak na učiteľov, ktorí majú na hodine vysvetľovať podpitým mladíkom, ale i devám, novú učebnú látku...je naozaj nesmierny a málokto by to s nimi menil. Povedané slovami Platóna: - Nezáleží na rodičoch, vychovávateľoch, ale na celej spoločnosti, ako sa dieťa vyvíja.

* Reagovať | Silvia Fecsková | (29.06.2012 11:53 - neprečítaný)

Dobrý deň!
Pokladám za povinnosť upozorniť širokú verejnosť pedagogickú, OZ PŠaV na Slovensku a súčasného pána Ministra školstva Slovenskej republiky:
1.) Kolegyne panie učiteľky napísali výstižnú aanalýzu situácie pedagógov na ZŠ. Realita sa posunula tým smerom, ž e sú na niektorých školách riaditelia, ktorý zakázali na pedagogických a pracovných poradách svojim pedagogickým zamestnancom sa k tomuto listu vyjadrovať, prihlásiť sa k týmto názorom inak im hrozia ukončením pracovného pomeru alebo kárnym opatrením.
Komunistické a eštebácke praktiky ako vyšité (zažila som ich na vlastnej koži pred novembrom 1989.)
2.) Pri žiakoch, ktorí majú viac ako 100 neospravedlnených hodín sú učitelia vystavení divnému postupu zo strany vyšetrovacích orgánov PZ: Zavolajú im do školy, chcú od nich dostavenie na výsluch, oxeroxovaný katalogový list a charakteristiku dotyčného žiaka. Upozorňujem, že nevolajú a nekontaktujú štatutára školy - teda riaditeľa školy. Pošlú učiteľovi predvolanie listom, kde adresa je v tvare: meno učiteľa, pod tým názov školy (a má to byť opačne!!!) a mesto alebo dedina. Ak sa pedagóg bráni, že by porušil pracovnú disciplínu, ešte sa mu vyhráža praciovníčka kriminálky predvolaním a pokutov. Odrazu je to súkromná činnosť pedagóga??? Potom nasleduje predvolanie na súd, ktoré kriminálka posiela na meno učiteľom domov a nie na riaditeľstvo školy - teda štatutárovi. Toto je stav, ktorý by si mala všimnúť aj pni ochrankyňa ľudských práv.
U Z A T V Á R A M : Je to šikanovanie učiteľa ako vyšité. D O K E D Y budete toto tolerovať, pán minister Čaploviť???

* Reagovať | Pavol Hulík | (01.07.2012 18:58 - neprečítaný)

pošlite to priamo na skupinu ministerstva školstva ....... http://www.facebook.com/pages/Ministerstvo-%C5%A1kolstva-vedy-v%C3%BDskumu-a-%C5%A1portu-SR/136081869763376 ...... ..... možno si to niekto všimne a odpovie na Vašu otázku ......

* Reagovať | Milan Sojka | (04.07.2012 20:09 - neprečítaný)

Naozaj šikanovanie ako vyšité - dokedy my, ktorí prispievame k napĺňaniu štátnej kasy , budeme diskriminovaní !!??

* Reagovať | Simona Gallová | (29.06.2012 22:58 - neprečítaný)

Bohužiaľ je to presne tak ako v liste!
Zobuďte sa už všetci kompetentní!!!!!!!

* Reagovať | Scarlett Salajová | (30.06.2012 13:22 - neprečítaný)

Súhlasím, autorky výstižne pomenovali problémy v našom školstve a v našej spoločnosti. Kompetentní by mali zobudiť......


* Reagovať | Marta Krutáková | (30.06.2012 18:14 - neprečítaný)

Stručné, jasné, výstižné. Vďaka

* Reagovať | Dagmar Moravčíková | (01.07.2012 14:16 - neprečítaný)

Nemám slov na Vašu situáciu na východe Slovenska, u nás na "západe" toľko problémov nemáme, aj ja mám rada povolanie učiteľky a stále dúfam, že niekto "nám a hlavne Vám pomôže" ????

* Reagovať | Milan Sojka | (01.07.2012 15:20 - neprečítaný)

Vďaka VÁM pani klegyne. Za to, že ste tieto problémy zakričali nahlas. Ľutujem každého jedného učiteľa, ktorý musí učiť v takýchto podmienkach. Zažívam na škole tieto problémy, ale nie až do takých rozmerov. Tomu, čo píšete však úplne verím a je to otrasné. Vláda , ani žiadny minister toto riešiť nebude - oni totiž - podľa mňa nevedia, ako túto situáciu riešiť. Možno by im pomohli silné ohlasy zdola, od nás, učiteľov. Aj Vaše zakričanie je dobrý ohlas zdola. Pravdepodobne by však asi bolo dobré zjednotiť sa - môže sa stať, že ojedinelé hlasy, čo akokoľvek trefné a užitočné, zaniknú nevypočuté. Prúty jednotlivo ľahko zlomíte. Ale dajte ich dokopy. Ak minister, . . . budú mať od nás učiteľov konkrétne podnety, za ktorými bude stáť masa ľudí, aj im sa bude ľahšie rozhodovať - veď budú vedieť, čo učitelia žiadajú, čo chcú . . . a cúvnuť nebudú môcť a možno ani nebudú chcieť cúvnuť - lebo v jednote je sila. V októbri idem do dôchodku - učil som celý život. Ale je mi ľúto tých mladých učiteľov, ktorí prídu do školy plní elánu a ten začne stroskotávať na nespratných žiakoch, ktorých nie je možné (lebo poznámka, znížená známka zo správania, . . .) ukerovať - a nevykladajme si tu o pedagogickom majstrovstve . veď tí mladí učitelia len začínajú. Kde ho mali získať. Na škole, ktorá do nich pumpovala teóriu? Ale nejde tu len o mladých -začínajúcich učiteľov. Mne niečo hovoria mená Sebelédi, Hulík, . . . a - http://nso.sk/14-sample-data-articles/105-prihlaska.html V každom prípade vám držím palce, aby už nikdy, ale nikdy a žiadny učiteľ nemusel napísať to, čo napísali kolegyne Erika Polgáriová a Eleonóra Liptáková .

* Reagovať | Silvia Fecsková | (03.07.2012 14:02 - neprečítaný)

Dobrý deň!
Včera napoludnie Slovenský rozhlas Bratislava odvysielal diskusiu o tomto otvorenom liste. V úvode pán redaktor - inak bol na reláciu dobre pripravený - uviedol, že ministerstvo školstva má na tento list reagovať. Z priebehu diskusie - v redakcii boli aj
zástupcovia ministerstva a telefonicky hovoril pán riaditeľ ZŠ v Dobšinej.
Zdá sa mi, že po vypočutí týchto odpovedí bude štýl odpovede: Legislatíva je v poriadku. Vinní sú učitelia! Každého a každú úradníčku z ministerstva školstva išiel na 2 týždne učiť na tieto školy. Po jednom týždni by zdupkali. Učiteľ by ešte viacej mal byť ticho a znášať túto situáciu, alebo z práce preč. V závere, keď prítomná v redakcii odpovedala na otázku pri neospravedlnených vyučovacích hodinách mi vychádzalo, že zrejme učitelia by mali pre takýchto žiakov osobne chodiť domov a za ručičku doviesť do školy.
Aj pred viacerými rokmi žili rodiny chudobne. Deti museli doma pracovať. Do školy chodili pešo poriadný počet km. Ale takéto správanie nebolo v školských priestoroch. Rodičia dbali na školskú dochádzku a na slušné správanie žiakov. Tu sa legislatívne priam podporuje agresívne správanie konkrétnych žiakov, lebo sa označí za národnostnú menšinu. Ovocie stavu už máme. Dúfam, že dokážeme obhájiť status pedagógov a aj tieto dve panie učiteľky. Vďaka za Vaše svedectvo o situácii v školstve.
Krásne dni zaslúženej dovolenky prajem!


* Reagovať | Erika Polgáriová | (03.07.2012 21:46 - neprečítaný)

Dobrý deň!
"Úžasné", že pán v rádiu vie, čo si autorky myslia..."Hovoria o neprispôsobivých,ale myslia Rómov." Odkiaľ on vie čo si iný človek myslí? No teda... A súhlasím,nech si prídu vyskúšať, aké je to naozaj v praxi. Či pomôžu ich "múdre" vyjadrenia od pracovného stola v kancelárii...Ak na ministerstve školstva sedia takýto ľudia, ktorí budú zatvárať oči pred realitou a hádzať bremeno zodpovednosti vo všetkom výhradne na školu a rodiča absolútne vynechávať,tak odzvonilo nám, žiakom a aj školstvu samotnému... Pani Kadlečíková si podľa môjho názoru ani len poriadne neprečítala list keďže je tam opísané čo všetko je podnikané proti záškoláctvu a jej predstava o spravodlivosti je, že za všetko je zodpovedný riaditeľ, zriaďovateľ, učiteľ...všetci len nie ministerstvo, všetci len nie neprispôsobiví rodičia, všetci len nie deti...To naozaj neexistuje na ministerstve a kompetentných miestach nikto kto sa zastane učiteľa? Nikto nás neobráni,nepomôže??? Tak načo tam potom sú? Aby na nás hádzali vinu za všetko? Tak poďme dať všetci výpovede keď sme takí neschopní a nech idú učiť zástupcovia z ministerstva...totálne scestné názory totálne odtrhnuté od reality... A len tak mimochodom,ak o uvedených problémoch vedeli, prečo doteraz nič nepodnikli??? Tieto problémy budeme tolerovať? Všetko je v poriadku? Och, som veľmi sklamaná...

* Reagovať | Anna Rybárová | (04.07.2012 01:04 - neprečítaný)

Pozdravujem pána Hipíka i ostatných, ktorí sú na hodinách náboženstva spolu so mnou presvedčení, že je potrebné nie len to, aby bol človek vzdelaný, ale aby bol mladý človek aj dobrý. Som si istá, že bez výchovných predmetov by boli žiaci často krát ešte horší ako to občas zažívame. Sila spoločnosti sa nemôže merať len známkami, počtom počítačov na školách a počtom diaľnic v okrese ale i tým, ako sa vieme zastať slabých a zdvihnúť bezmocných I o tom je náboženská výchova, aby sa človek nestratil v honbe za konzumom a v obchodných centrách a nezabudol, že život sa na tomto svete i končí a že má nesmrteľnú dušu, o ktorú treba dbať minimálne aspoň tak ako o potreby tela. Samozrejme i viac.
V ostatnom sa zhodujem s celým listom. Je potrebné bojkotovať štát v každej výhode voči cigánom, lebo je to bludný kruh, ktorý ich nikdy nenaučí, že majú aj povinnosti.

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (04.07.2012 08:18 - neprečítaný)

Autorky listu tiež chcú, aby mladý človek bol vzdelaný aj dobrý. Ak by všetci žiaci chodili na etickú výchovu a počas mimoškolskej činnosti aj na náboženskú výchovu - boli by lepší. Na etickej výchove sa neučia žiaci byť zlí. Súhlasím s autorkami, aby etická výchova bola povinná pre všetkých žiakov, aby nebola v alternácii s náboženskou výchovou.

* Reagovať | Katarína Kamasová | (04.07.2012 15:54 - neprečítaný)

S celým článkom súhlasím čo sa týka rómskych žiakov a žiakov z veľmi zle situovaných rodín. Je to pravda. A najviac to pozname na východe.
Len s častou o náboženstve nie.
Sú školy kde viac deti je na náboženstve ako na etike, a su to štátne školy, potom dajme všetkým etiku aj náboženstvo. Je zaujímavé, ze až 90%
ľudi si žiada v kostole sobáš, krst, prve sv. prijimanie, konfirmáciu či birmovku, ale mnohy by ste radi vytlacili naboženstvo zo škôl.
Veď je to na slobodnej vôli rodiča.
Prečo potom máme alternatívy pre cudzi jazyk a nedame všetkym žiakom povinne ten istý ale sa možu rozhodnúť, čo budu študovať.

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (04.07.2012 18:31 - neprečítaný)

Ja mám skúsenosť, že žiaci, ktorí chodia na etickú výchovú majú lepšie správanie. V histórii je niekoľko prípadov, ktoré potvrdzujú, že názor väčšiny nemusí byť ten správny.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (04.07.2012 18:37 - neprečítaný)

Katarína Kamenská, pre cudzí jazyk žiadnu alternatívu nemáme, od tretej triedy majú všetci povinne angličtinu, vyberať si alternatívu môžu až od šiesteho ročníka a je to teda alternatíva veľmi chabá - jedna hodina do týždňa (to je na vyučovanie cudzieho jazyka skôr výsmech ako seriózna alternatíva).

* Reagovať | Judita Romanová | (06.07.2012 14:46 - neprečítaný)

...chodia na náboženstvo a to väčšinou na vidieckych školách, lebo ich rodčia prihlasujú, lebo si myslia, že to tak má byť (aspoň väčšinou) alebo aby absolvovali 1. sväté prijímanie, medzitým prestávka a pred birmovkou zase ich prihlasujú, neskôr, pre prípad, aby ich deti mohli mať cirkevný sobáš v kostole...

* Reagovať | Mária Pekárová | (05.07.2012 22:16 - neprečítaný)

Vážená kolegyňa! Nerada sa púšťam do debát typu-čo je lepšie, horšie......lebo nikto, ani ja, ani Vy, ani minister a predpokladám nikto z nás si netrúfne povedať, čo by našim žiakom pomohlo, aby sa ich správanie zlepšilo. Ak by to ako čarovný prútik fungovalo s etikou, tak nech jej majú, aj 5 hodín týždenne. Dovolím si však nesúhlasiť s vaším vyjadrením-že na ETV sa žiaci neučia byť zlí! A na ktorom predmete ich to učíme? Či nevychovávame častejšie ako vzdelávame? Prepáčte, toto je len môj postreh. Myslím si, že ako rodič mám právo zasiahnúť do toho, či moje dieťa bude navštevovať NAV či ETV. Ako učiteľ mám možnosť v rámci ostatných predmetov použiť hry, cvičenia.... /s ktorými som sa stretla na vzdelávaní ETV/ a aplikovať ich.
Možno so mnou mnohí nebudete súhlasiť - ja len mám pocit, že ETV problém nevyrieši....NEtvrdím, že nenaučí, neposkytne priestor na debaty so žiakmi.....ale veď to isté sa dá aj na NAV a často to tak aj je.
Počas svojej praxe som mala to šťastie stretnúť vynikajúcich učiteľov NAV, ktorí dokázali so žiakmi rozoberať nielen katechizmus či dejiny cirkvi /čo samozrejme robili tiež/, ale vždy si našli čas na besedy, rozhovory, príklady....a žiaci, často veľmi problémoví ich nielen rešpektovali, ale dokonca aj uznávali.

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (04.07.2012 08:26 - neprečítaný)

Reláciu v Slovenskom rozhlase som aj ja počula. Mala som pocit, že zodpovednosť hodili na riaditeľa a vymenovávali, čo všetko je v zákonoch.

* Reagovať | Ľubica Závodská | (06.07.2012 14:03 - neprečítaný)

Myslím si, že čo sa týka ETV a NAV v škole a vôbec, neberme si právo vybrať si. Z môjho jednoduchého pozorovania mi vyšlo, že väčšina deti vychovávaných v náboženských rodinách je pokornejšia, slušnejšia, má aký - taký rešpekt, tieto deti nie sú tak rozpustilé. ETV zasa vychováva k iným dôležitým hodnotám. Ja osobne by som všetkým deťom dopriala spoznať oboje...kedysi slúžilo náboženstvo aj na vytvorenie "poriadku", dnes sme o väčší kus ďalej - len ten "poriadok" sa nám akosi vymykol z rúk...

* Reagovať | Iveta Ballová | (10.07.2012 13:05 - neprečítaný)

Myslím, že zaoberať sa etikou či náboženstvom v tejto otázke je nepodstatné. Mal by to riešiť zákon o rodine. V iných štátoch sú takéto deti vylúčené zo školy, rodič musí povinne pri nich zostať doma a dohliadnuť, ako si robia úlohy, alebo musí chodiť rodič do školy, kým sa jeho správanie nezlepší amusí byť zodpovedný za správanie sa dieťaťa. Inde ak dotyčný nevezme ponúkanú prácu, nedostane podporu, u nás nerobí celý život nič a dostane viac peňazí ako ten, čo chodí do práce a poriadne sa stará o svoje deti. Ale takíto voliči sú našim politikom asi potrební.

* Reagovať | Alica Firmentová | (11.07.2012 10:19 - neprečítaný)

SOM "VYCHODŇARKA" A BOJOVALA SOM UŹ ZA ŚKôLKU,ŠKOLU,ĆISTOTU,SEBA,DETI-NEBOLO TO VôBEC ĽAHKÉ a NIEKEDY AJ NEÚSPEŚNÉ.LIST UĆITELIEK MA VŚAK NAKOPOL.UŹ NECHCEM LEN BRÝZGAŤ,ALE AJ KONAŤ.HLÁSIM SA K ODBOROM A UROBÍM ĆO BUDE V MOJICH SILÁCH ,ABY SA PROBLÉMY V ŚKOLE AJ RIEŠILI.
KOLEGOVIA - NEVZDÁVAJME SA!NEDAJME SA ODRADIŤ ,MUSÍME ZABOJOVAŤ MY VŠETCI.KTO SA EŠTE PRIDÁ?
ALICA FIRMENTOVÁ.

* Reagovať | Margaréta Binderová | (15.12.2013 11:51 - neprečítaný)

Stotožňujem sa s názorom p.uč. O. Kudelášovej z diskusie.... ide o príklad aj veľkej odvahy písať otvorene. Čím nás bude takých viac, tým skôr môže dôjsť k riešeniu a k zlepšeniu situácie - a nielen v školstve, ale celej spoločnosti.


*Pridať komentár