Súťaž v prednese

Blog  |  Zuzana Halgašová  |  Súťaž v prednese  |  24.09.2012 18:12

Milé kolegyne, mala by som k vám prosbu. Potrebovala by som radu od vás, skúsenejších. Mám žiakov, ktorých by som chcela pripravovať na súťaže v prednese, či už na Šalianskeho Maťka, alebo na Hviezdoslavov Kubín, no chcela by som poradiť, kde nájdem originálne ukážky prózy, ale aj poézie. Niečo, čo nie je "okukané". V knižniciach je toho síce hojne, ale ja by som chcela v rámci prózy pre deti niečo vtipné, zaujímavé, niečo, čím by som ich ku prednesu pritiahla, čo by sa im dobre učilo a čo by ich zaujalo. Vie mi nieko poradiť? Učím krátko, no zúčastnila som sa niekoľkých kôl Šalianskeho Maťka. Minulý rok bol na druhom mieste v 1. kategórii Okresného kola Šalianskeho Maťka v Trnave chlapec, ktorý ma veľmi zaujal. Aj výberom ukážky (bola vtipná, veselá), ale aj svojim bezchybným prednesom. Budem vám vďačná za akékoľvek rady a postrehy. Ďakujem krásne.




Hodnotenie:    | Zobrazení: 35258


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Zuzana Halgašová | (24.09.2012 18:16 - neprečítaný)

Ako vidím, veľa textov je aj tu na Zborovni , no predsalen, ak máte tipy, kde by som vedela nájsť niečo ozaj aktuálne, budem všetkým povďačná

* Reagovať | Gabriela Malastová | (24.09.2012 19:17 - neprečítaný)

Vo vydavateľstve Veda vyšli okolo r.2000 3 zväzky Slov.ľud.rozprávok - každý zväzok obsahuje rozprávky 1 regiónu = záp.,stred. a vých Slovensko.
Texty zozbierali študenti UK v r. 1928-1947.
Sú tam rozprávky, ale aj povesti.
Ale zdroje , odkiaľ berie texty, si učiteľ zvykne chrániť, lebo v súťažiach sme konkurenti, nie kolegovia.


Takže hľadať musíš sama a dĺĺĺĺho a odkladať si texty do zásoby

* Reagovať | Daniela Galková | (24.09.2012 20:03 - neprečítaný)

Pozrite si v knižnici v Zborovni. P. Pauluvčíková nám v dnešnom príspevku odporúča obľúbené knihy pre deti od spisovateľky Gabriely Futovej Možno vám to pomôže.

* Reagovať | Dana Ceperková | (26.09.2012 06:01 - neprečítaný)

Ja mám zas opačnú skúsenosť. Minulý rok na prednese v 2. kategórií bolo množstvo textov od Futovej a porota ich zniesla ... ani ich nehodnotili. Ale čo porota to iný názor.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (24.09.2012 20:29 - neprečítaný)

A ja som texty na súťaže zháňať prestala. Nikto mi tie hodiny strávené nad knihami nezaplatí ani nezohľadní a každú minútu vedľajších prázdnin si musím odsuplovať.

* Reagovať | Alexandra Matúšková | (29.09.2012 19:47 - neprečítaný)

Súhlasím aj ja. Ale vidieť tie očká plné radosti po súťaži, to je pocit na nezaplatenie.

* Reagovať | Oľga Oslanecová | (29.09.2012 20:02 - neprečítaný)

Pripravovať žiakov na súťaže v umeleckom prednese je skutočne náročné. Učiteľ pracuje so žiakom individuálne a samozrejme venuje tomu veľa času. Ja som síce už prestala zháňať texty na prednes, tie mi nosia deti, ale musím ich prečítať a vybrať z nich najvhodnejší - a to stojí veľa času. Ak je žiak úspešný, radosť je obojstranná

* Reagovať | Emília Šaková | (24.09.2012 20:43 - neprečítaný)

Gabriela Futová nemá veľmi umelecké texty na prednes...to by som neodporúčala...

* Reagovať | Emília Šaková | (24.09.2012 20:45 - neprečítaný)

Futová je vhodná pre deti na čítanie...to je môj názor

* Reagovať | Eva Žůrková | (25.09.2012 20:03 - neprečítaný)

V našom okrese nemajú šancu vyhrať nadané deti. Prvé miesto vyhrávajú iba žiaci zo ZUŠ, ktorá okresné kolo organizuje. Oni si potom tých svojich pokojne pripravujú na krajské kolá a meno ich ZUŠ je preslávené tým, že vychováva nadaných recitátorov. Ja v tom zmysel súťaže v prednese nevidím. Viem, že pre iné deti sú rezervované druhé a tretie miesta, nepostupové. Radšej s nimi vycestujem na regionálnu autorsko-literárnu súťaž. Nejde tam o postup do krajského kola. Spravodlivá porota zložená z publicistov, spisovateľov ... Príjemná atmosféra. Tam zažívajú pocit úspechu.

* Reagovať | Ľudmila Martančíková | (25.09.2012 20:10 - neprečítaný)

Súhlasím s názorom Evky Žúrkovej. Na regionálnych autorských súťažiach sme mali pekné úspechy. Porota bola skutočne spravodlivá, nestranná. Ale nevzdávajte sa a venujte sa deťom či v recitácii alebo v autorskom písaní... Veľa chuti a trpezlivosti.

* Reagovať | Alena Žovincová | (25.09.2012 21:10 - neprečítaný)

Aj ja strávim veľa času hľadaním ukážok...a Futová je už na súťažiach "okukaná", no inak fajn. V prednese poézie-no i prózy- sa mi oplatilo siahnuť po Hevierovej knihe Päťka z nudy. Povesti , to je ťažšie... večné hľadanie... takže veľa chuti a nedajte sa odradiť. Aj v porote sú len ľudia .

* Reagovať | Lýdia Pekarovičová | (25.09.2012 22:17 - neprečítaný)

V lete som pridala do Zborovne básne Dagmar Wagnerovej - sú vtipné, štefana Moravčíka a Milana Rúfusa. Mám vo svojej zbierke ďalšie - stálo ma to hodiny hľadania, kopírovania, prepisovania. V priebehu ďalších dní zverejním ďalšie, momentálne som chorá a zavalená písaním individuálnych plánov, ale budem sa snažiť.

* Reagovať | Mária Demčáková | (25.09.2012 22:53 - neprečítaný)

Niekedy je dobré dať priestor deťom,často nájdu niečo pekné,čo ich baví a je to zábavné ,mne sa to osvedčilo.

* Reagovať | Oľga Švedová | (25.09.2012 23:20 - neprečítaný)

Tvorím pre deti, ale skôr pre I. stupeň.môžte si pozrieť ukážky z mojej tvorby na mojej sránke www.osvedova1.wbl.sk
Prípadne nechajte mi odkaz.

* Reagovať | Zuzana Halgašová | (26.09.2012 07:43 - neprečítaný)

Všetkým Vám veľmi pekne ďakujem, viem, že to nie je niekedy o spravodlivosti, no prednes ma skutočne baví, učím sa, samozrejme, našťastie mám veľmi dobrú pani riaditeľku, ktorá je slovenčinárka a techniky nácviku sa snažím "odkukať" od nej. V každom prípade sa nechcem dať odradiť a určite v tom budem pokračovať.

* Reagovať | Jana Markovičová | (27.09.2012 21:13 - neprečítaný)

Povesti pre žiakov I. stupňa čerpám z časopisu Slniečko, ktoré odoberám pravidelne - texty netreba upravovať, sú primerané. Určite by ste našli aj texty vhodné na Hviezdoslavov Kubín , najmä prózu.

* Reagovať | Tatiana Dolinská | (30.09.2012 08:08 - neprečítaný)

Prečítala som si predchádzajúce blogy a pripájam v bodoch svoje skúsenosti:
a/ Žiak na 1. stupni si nedokáže vybrať ukážku, s ktorou by mohol "zabojovať". Ak mu v tom nepomôžete Vy alebo rodič (väčšinou ani ten nepozná kritéria vhodnej recitačnej ukážky).
b/ Rozbor ukážky (výslovnosť, spodobovanie, dôraz, intonácia, fyziologické a psychologické pauzy) treba so žiakom urobiť pred učením. Keď sa niečo nesprávne naučí, ťažko "na ňom opravíte chyby".
c/ Nestačí ovládať text. Porota hodnotí aj príchod, odchod recitátora, očný kontakt s publikom, oblečenie, prežívanie textu, suverénnosť vystupovania, primeranú hlasitosť,... Aj talentovanému recitátorovi sa treba skoro denne venovať (doporučujem na hodinách čítania alebo výchov).
d/ Aj ja presedím hodiny v knižnici. Domov odchádzam s desiatimi knihami. Neraz z nich nič nevyberiem, hoci sa mi ukážky v knižnici javili celkom prijateľné. Ukážky si zostrihám, prepíšem do počítača. Verte, kto takto pracne ukážky získava, iba s nevôľou ich posúva kolegom.
e/ Ukážku treba "nastaviť" na konkrétneho žiaka, t.z. nedám nenápadnému, skromnému žiakovi ukážku, v ktorej vystupuje ako suverén,...
f/ Ak je ukážka v 1. osobe sg., chlapec by by mal recitovať postavu chlapca, dievča dievčaťa.
g/ Keď je žiak vyzvaný na recitáciu, nemá hneď začať s prednesom, keď sa postaví pred obecenstvo. Má si nechať priestor na získanie si divákov očným kontaktom. Po recitácii im tiež musí dať priestor na spracovanie zážitku - aspoň 3 sekundy. Až potom sa pokloní. Odchádza bez prejavov emócii (nespokojnosť so sebou, výrazná zmena stavu oproti ukážke, ...) Stále je vnímaný ako posledný recitátor.
To je zopár mojich rád. Sama recitujem, pripravujem žiakov a som pozývaná aj do porôt.

* Reagovať | Helena Martínková | (30.09.2012 16:16 - neprečítaný)

Vyše 30 rokov pripravujem žiakov na recitačné súťaže, zháňam texty, ktoré sa raz porote zdajú nevhodné, potom sú vyrecitované, potom zase ohrozujú žiaka vo vyššej súťaži, ktoré pripravovala pani z poroty,,atď..nechcem sa rozčuľovať. Moji žiaci dosiahli aj pekné úspechy, pretože recitácia je aj moja srdcová záležitosť.Okrem toho rec. súťaže, najmä Hviezdoslavov Kubín je tak náročná pre žiaka, pretože postupuje cez školské, obvodné, regionálne, krajské kolo a vždy je niekto, kto jeho rast zastaví, lebo hodnotenie recitácie je veľmi subjektívne, to nie je ako matematika či geografia, kde žiak postúpi z okresného kola na krajské a repuiblikové.. a učiteľ slovenského jazyka je mimoriadne vyťažený, to poznáme...V porotách som pracovala aj ja, texty zháňam sama, hoci podľa niekoho múdreho mi kedysi bolo povedané, že si žiak musí nájsť text sám, čo je kravina mimoriadneho kalibru...a zase, ak ma vidia moji bývalí žiaci, irituje ma ich otázka: Pani učiteľka, ešte stále sa musí recitovať Mor ho, ??? V 21. storočí je potrebné ovládať enter, Word..a iné, nie slovenskú klasiku a nebodaj nútiť žiaka recitovať.

* Reagovať | Monika Gallová | (30.09.2012 18:09 - neprečítaný)

...a prečo by si žiak nemohol hľadať text sám???, ... veď o to ide, nie len o výhru, ale aby sám hľadal a listoval v knihách, zoznamoval sa s literatúrou, a tým získal lepší prehľad, ale zvykli sme si všetko dať deťom ako na tácke, to nie je dobré podľa mňa

* Reagovať | Zuzana Madudová | (01.10.2012 19:05 - neprečítaný)

Odporúčam knihy Braňa Jobusa - Láskavé rozprávky, Muflón Ancijáš. Sú vtipné, zábavné, ale aj poučné. Moje žiaci ich radi čítajú, lebo sa pri nich vždy zasmejú.

* Reagovať | Eliška Slížová | (01.10.2012 20:52 - neprečítaný)

Veľmi súhlasím s Monikou Gallovou, žiak si má nájsť text sám. To by malo vychádzať z neho, to čo prečítal, pochopil, s čím sa stotožnil... Inak to nemá význam. A my mu máme len pomôcť, aby to predniesol. Silou mocou nemôžeme chcieť, aby sa žiak naučil niečo, čo mu my vyčiarkame, upravíme, ba dokonca mu vštepujeme našu predstavu prednesu. Čo po výhre, aj keď by potešila a dostali by sme " morálne" ocenenie, ale zbytočný čas vám nikto nevráti a ani nezaplatí. Tie deti, ktoré chcú, text nájdu.

* Reagovať | Iveta Kováčová | (03.10.2012 18:38 - neprečítaný)

Minulý rok porota v okresnom kole u nás vychválila text Fraňa Kráľa - Čenkovej deti. Odporúčala tiež texty nepublikovaných autorov v knihách - ale v časopisoch.

* Reagovať | Miroslav Tabaček | (04.10.2012 20:35 - neprečítaný)

Výber vhodného textu pre syna sme robili spolu s manželkou. V rámci jedného ročníka sme prečítali 45 detských kníh. Vždy sme našli niečo nové a ozaj šité na neho. Moja rada. Hľadať, hľadať, hľadať, ako povedal klasik.

* Reagovať | Vladimíra Gottwaldová | (11.01.2015 05:07 - neprečítaný)

Na povesti odporúčam jednoznačne časopis Fifík (najmä pre 1. stupeň). V každom čísle je uverejnená povesť. Minulý rok získala moja žiačka v celoslovenskom kole Šaliansky Maťko tretie miesto, a to predtým na žiadnej súťaži nebola. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby ukážka recitátorovi \"sadla\". Aj ja žiakom vyberám ukážky, prepisujem ich, rozmnožujem a veľmi dobre viem, koľko času to zaberie. Najmä tým menším musím, pretože ak by som to nechala na nich, prinesú mi báseň zloženú z 2 strof. A väčší, druhostupniari, zase príliš detskú alebo naopak, príliš \"ťažkú\", ktorej ani nerozumejú. Samozrejme, že ak mi dieťa prinesie ukázať vlastnú ukážku a je pre neho vhodná, o to viac si to cením. Pravidelne si kupujem detské časopisy (Fifík, Slniečko, Adamko...).


*Pridať komentár