Dôchodok učiteľov

Blog  |  Oľga Sajková  |  Dôchodok  |  09.09.2010 11:00

Som zdesená, že dôchodku sa v školstve asi nedožijem. Veď pri takej záťaži, pracovnej vyťaženosti, pohotovosti celý deň, psychyckej záťaži a strese ak máme vydržať pracovať do 62 a možno viac rokov, tak to si asi predstavujú naši predstavení, že padneme rovno do truhly a bude s nami pokoj. Alebo chcú naplniť zariadenia pre duševne chorých? Za odrobené roky si nezaslúžime ísť skôr na dôchodok? Je treba nás vyždímať ako citrón a potom odhodiť. To sa nás nikto nezastane???Nikto za učiteľov nezalobuje??? Pevne dúfam, že sa niekto nájde. Držím nám palce.




Hodnotenie:    | Zobrazení: 4404


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Andrea Cífferyová | (09.09.2010 12:58 - neprečítaný)

Presne tak...po toľkých odpracovaných rokoch v školstve, kde naozaj pracovné nasadenie z roka na rok stúpa a je neporovnateľné s povinnosťami, záťažou, pracovnou vyťaženosťou napríklad spred desiatich rokov, nehovoriac o strese na každom kroku, nás naozaj nič iné nečaká...len večný odpočinok... :-( . Smutná predstava.

* Reagovať | Eva Môciková | (10.09.2010 22:25 - neprečítaný)

áno, bolo by načase, keby sme už konečne aj my prejavili nespokojnosť nejakým štrajkom ..

Pre porovnanie napr.1. v Británii riešenie ťažkostí s problémovým žiakom - agresívny k spolužiakom alebo učiteľom..
po napomenutí , ak sa priestupok opakuje, žiak má ZÁKAZ ísť do školy ...to znamená, že RODIČ musí zabezpečiť človeka, ktorý s dieťaťom ostane doma (kvôli ich zákonu , že dieťa do 15 rokov nesmie byť doma samé!) alebo si berie deň dovolenky.. jednoducho učiteľ nerieši toto správanie ! a môže sa venovať ďalším žiakom .
2. v USA . Ak sa žiak na hodine správa nevhodne, je nahlásený riaditeľovi. Po skončení vyučovania - každý deň - sa stretnú všetci na školskom nádvorí, kde riaditeľ verejne prečíta mená tých, ktorí sa správali v ten deň nevhodne a tí žiaci ostávajú "po škole".
Jednoducho nemôžeme sa doma pripravovať HODINY (nedostatok učebníc..atď)... potom pracovať v prostredí, v ktorom riešime nevhodné správanie žiakov a to všetko za takú finančnú odmenu...

Moje okolie často reaguje - tak odíď zo školstva - !
Moja odpoveď je - Ja chcem byť učiteľ, lebo je to krásne povolanie (resp.poslanie)..

Ale naozaj už je toho veľa, čo s nami robia.. (

* Reagovať | Mária Liptáková | (14.09.2010 12:42 - neprečítaný)

Súhlasím, hovoríš mi z duše. Aj ja vidím ako jediné riešenie ŠTRAJK a to ostrý, žiadne zabezpečovanie dozorov a tak - ísť do ulíc, pred úrady a to v obciach a verejnosti hovoriť o všetkých nesystémových krokoch, ktoré musíme denno - denne riešiť miesto učenia žiakov, o tých hromadách papierov, čo riešime miesto metodických ústavov a MŠ SR ktoré je " mimo "..., jeho predstavitelia netušia, čo my v školách v tých najmenších obciach i vo veľkých mestách už dávno robíme, veď sme "in", kráčame s dobou, veď pripravujeme budúce generácie. Teraz sa ktosi zobudil? Ktosi spadol z neba a chce reformovať, čo sa už dávno deje? Je mi z toho zle už dlhší čas. Robím 27 rokov a som znechutenejšia čím ďalej tým viac. Hlavne skrz plat a ten NELOGICKÝ prístup ohľadne odchodu učiteľov do dôchodku. Anketa bola v Zborovni jednoznačná : vyše 82% učiteľov chce ísť do dôchodku po 15 rokoch aktívnej praxe a 50. roku veku. A to je podľa mňa optimálne a správne, veď ktorý žiak chce starú babičku o paličke, s okuliarmi na nose, nahluchlú a s nervami v kýbli, prípadne s Alsheimerom..., ktorá nestíha energii žiakov a rýchlym trendom vývoja. Tak je to. Tieto aspekty nikoho nezaujímajú ?

* Reagovať | Peter Lengyel | (14.09.2010 17:57 - neprečítaný)

Mám otázku. Koľko percent učiteľov podľa vás by išlo do výsluhového dôchodku v 50tke a viac by sa v škole neukázali. A zároveň, čo by robili ďalej ?

* Reagovať | Zoltán Einetter | (22.09.2010 15:47 - neprečítaný)

pán Lengyel,vy si neviete predstaviť dôchodcu ,ktorý má 50 a dobrý dôchodok ja áno

* Reagovať | Peter Lengyel | (22.09.2010 16:03 - neprečítaný)

otázka znela, že koľkí by využili odchod do dôchodku bez toho, aby učili ďalej.

* Reagovať | Alena Žugecová | (17.01.2011 13:37 - neprečítaný)

to už bude slobodná voľba každého dôchodcu

* Reagovať | Oľga Sajková | (29.03.2011 19:24 - neprečítaný)

Myslím, že tých dôchodcov by sa našlo viac než dosť.

* Reagovať | Marta Ivanko-Macejová | (10.09.2012 18:07 - neprečítaný)

Súhlasím, dôchodcovia ostávajú na svojich miestach, jedni preto,že učenie je ich poslaním, iní pre malý dôchodok, hoci žiakov to nezaujíma a tiež súhlasím s názorom, že žiaci viac akceptujú mladého učiteľa, plného energie, prijímajúceho nové trendy, než citujem "starú babičku/deduška o paličke..."

* Reagovať | Alica Petáková | (09.09.2010 15:21 - neprečítaný)

Vo všetkom s kolegynkami súhlasím. Pevne verím v to, že ľady sa konečne pohnú a kompetentní sa zamyslia nad náročným učiteľským povolaním. Veď hovorí sa, že učiteľstvo je diagnózou. A to je naozaj pravda - skúste sa pozrieť na štatistiky o psychicky chorých ľuďoch - percento psychicky narušených učiteľov sa neustále zvyšuje. A skúste si predstaviť 65-ročnú učiteľku ako "trpezlivo" znáša vrtochy dnešnej sebavedomej a úcty neznalej mládeže. Zjednoťme sa teda a bojujme za našu dôstojnú starobu a dôchodok.

* Reagovať | Eva Môciková | (10.09.2010 22:29 - neprečítaný)

Len tá technická stránka, že "ako" sa zjednotiť. .ale ked to dokážu železničiari.. lekári ... prečo by sme to nedokázali my?

Veď si aj verejnosť uvedomí, že škola je bohužial dnes " odkladací priestor " pre deti .. keby sme mali jeden deň štrajk, napr. , ovplyvnilo by to hádam aj viac obyvateľstva, ako keď štrajkujú železničiari..
aj jeden deň by možno stačil na to, aby si ľudia - už len z technického hľadiska - uvedomili potrebu školstva..
a to nehovorím o výchove a vzdelávaní detí - to je osobitná kapitola...

* Reagovať | Mária Novotná | (09.09.2010 17:05 - neprečítaný)

hmmm... naozaj je to desivé ....... vyzerá to tak , že tie kolegyne ,ktoré este nestihli dochodok / aj mne sa to nadsluhovanie akosi velmi nabalilo/ nemajú šancu si bez následkov užiť dôchodok !!!!! Hrozná predstava ....

* Reagovať | Peter Lengyel | (09.09.2010 21:36 - neprečítaný)

Ak v škole učí 7000 dôchodcov, tak to znamená, že 7000 mladých učiteľov nemá prácu...
Nechcem sa nikoho dotknúť a sám nemám na tieto veci vyhranený názor, ale je to pre mňa taký začarovaný kruh. Skupina vraví, že do dôchodku nevydrží v školstve pre psychickú náročnosť. Skupina spomenutých 7000 dôchodcov zas nadsluhuje. Mladí prácu nemajú a nečakajú pokiaľ sa niekde niečo uvoľní, preto robia niečo iné. Poviem to hnusne a surovo, ale keď som skončil školu a rozhliadal sa po svojich možnostiach, tak moje možnosti v odbore sociálna práca záležali od odchodu do dôchodku iných, prípadne od čiernej zástavy na úrade práce (to bol morbídny signál, že sa uvoľnilo miesto). Tak som to vnímal ako absolvent. Ja osobne by som bol za to, aby učitelia, vrátane mňa nerobili do dôchodku v školstve, lebo skutočne po čase je to u mnohých diagnóza a na škodu veci pre obe strany. Lenže nikto nezamestná starnúceho človeka tak, aby nerobil za ešte menšiu almužnu ako celý život. A to je ten problém. Čo s vyšťaveným človekom, ktorý už nevládze učiť a do dôchodku má 10 rokov. Na strane druhej, prečo by mal dôchodca poberať dôchodok a k tomu učiteľský plat, keď kopa mladých nemá robotu, nemá z čoho živiť rodinu a nemá kam splodiť a porodiť deti.
A v tomto kruhu sa stále strácam, pretože akékoľvek riešnie s dramaticky odzrkadlí na začiatku, alebo konci reťaca pracovného života.

* Reagovať | Mária Liptáková | (14.09.2010 12:46 - neprečítaný)

Súhlas s tvrdením "na škodu veci pre obe strany". Pridávam poznatok - z troch kandidátok na učiteľské povolanie / SJL, ANJ, NEJ / ani jedna nechce ísť pracovať do školstva pre NÍZKY plat, NÁROČNOSŤ na čas, na psychiku, a neprimeranú dĺžku aktívnej praxe.

* Reagovať | Eva Valentíkova | (15.09.2010 11:53 - neprečítaný)

Súhlasím s vaším príspevkom. Poznám viac učiteľov, ktorí pred dovŕšením dôchodkového veku stále sa sťažovali na psychickú náročnosť povolania a teraz ked môžu byť na dôchodku, učia ďalej.

* Reagovať | Oľga Sajková | (29.03.2011 19:28 - neprečítaný)

Zamysleli ste sa prečo učia ďalej? Lebo už nemajú triednictvo, učia napr. na polovičný úväzok, len niektoré dni, ... aby sa doma nenudili. stihnú aj vnúčatá, domáce práce, prídu medzi ľudí a cítia sa potrební.

* Reagovať | Alena Hanusková | (03.04.2011 14:44 - neprečítaný)

Súčasní učitelia - dôchodcovia zažili ešte normálne školstvo s normálnymi žiakmi. Ak by mali za súčasných podmienok učiť viac rokov asi by tiež radšej odišli do dôchodku.

* Reagovať | Daniela Balážková | (05.04.2011 22:54 - neprečítaný)

Čítam to a nevychádzam z úžasu. Akoby kolegovia nevedeli, aké máme platy a že jedine poberanie dôchodku a platu je konečne na úrovni, aká by nám patrila!!! A nie že sa doma nudia, veď v iných krajinách sa dôchodcovia nenudia , ale možno cestujú...

* Reagovať | Viviána Bieliková | (23.09.2010 19:47 - neprečítaný)

Omyl pán kolega,
ak na školách učí 7000 dôchodcov , to neznamená že 7000 mladých učiteľov nemá prácu ale situácia je taká že nezamestnaných mladých, ktorí by mohli učiť ( ale či naozaj pôjdu???!!!) je asi ccca 1400. Kto zastúpi tých zvyšných 5600 dôchodcov, ktorých chceme poslať domov? A kto bude učiť??? Mali ste ten článopk v novinách čítať dôslednejšie. Nie som dôchodkyňa, mám k nemu ešte veľmi ďaleko, ale nie je všetko len čierne a biele. A okrem toho mladí sa až tak do školstva nehrnú, som v školstve 15 rokov a tá fluktuácia je hrozivá. A to pracujem v meste a nie na dedine .
S pozdravom Viviana Bieliková, angličtinárka

* Reagovať | Peter Lengyel | (25.09.2010 20:47 - neprečítaný)

Toto je na širšiu diskusiu. Vyštudovaný učiteľ - momentálne čiašnik nie je nezamestnaný. Ale keby mal miesto, možno by išiel. V mojich "zjednodušených" úvahách nehovorím len o nezamestnaných učiteľoch, ale o vyštudovaných, ktorí sú buď na úrade, alebo v iných často aj horšie platených profesiách. Druhou vecou je, ktorá verzia by nastala po tom, keby naozaj nemal kto učiť. Buď by museli byť učitelia viac finančne motivovaní, alebo by to naštartovalo vznik súkromných škôl, ktoré by šikovných učiteľov dokázali zaplatiť, alebo niečo tretie - nepredvídateľné, čo je najpravdepodobnejšie.

* Reagovať | Alexander Gergely | (03.10.2010 14:02 - neprečítaný)

Na úradoch registruju 1400 mladých učitelov .... nemáte prehlad

* Reagovať | Magdaléna Kviatkovská | (09.09.2010 23:17 - neprečítaný)

Myslíte si,že mladí a šikovní absolventi sa hrnú do školstva? Vedˇ majú dosť možnosti v súkromnej sfére.A tí menej úspešní odchádzajú po prvých skúsenostiach s našou zlatou mládežou preč. Za posledné dva -tri roky mám o tom pár dôkazov z našej školy.A ten dôchodcovský problém sa týka asi hlavne vysokých škôl, /ktovie prečo/ ,my záklaďáci sa už nevieme dočkať zaslúženého odpočinku.

* Reagovať | Monika Kopková | (10.09.2010 21:37 - neprečítaný)

Nuž, osobne poznám absolventku, ktorá si v BA nenašla miesto a musela cestovať do 40 km vzdialeného mesta, neviem, z čoho žila, učiteľka mojej dcéry takisto dochádza do náško mesta z BA, priateľka mojej kolegyne mala problém nájsť si po návrate z Anglicka miesto a to je angličtinárka...

* Reagovať | Peter Lengyel | (10.09.2010 07:06 - neprečítaný)

Predpokladám, že určité percento zo študujúcich pedagogiku, keď skončí v prvom rade chce učiť. Ale máte pravdu, ak upratovačka v dobrej firme má 450€ v hrubom, tak nástupný plat vysokoškolsky vzdelaného mladého učiteľa, ktorý potrebuje zakladať rodinu je smiešny. Napriek tomu by som ten problém s učiacimi dôchodcami blokujúcimi absolventov nepodceňoval.

* Reagovať | Vladimír Viluda | (10.09.2010 11:19 - neprečítaný)

Je to obyčajná hanba štátu, že platy učiteľov sú, aké sú a potom samozrejme je aj k platu primeraný dôchodok a "babky" s "dedkami" musia učiť, lebo nevyžijú. HANBA všetkým vládam doteraz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* Reagovať | Peter Lengyel | (10.09.2010 12:09 - neprečítaný)

Z hľadiska ľudského by sa ani mne nepáčilo, aby ľudia museli živoriť, resp., že by moji rodičia museli vyberať medzi zlým a horším riešením. Na strane druhej z hľadiska sociálnej politiky štátu je to neudržateľné. Pretože pracujúci dôchodca s poberaním dôchodku znamená, že štát platí vysokoškoláka a absolventa bez toho, aby vyrábal nejakú hodnotu. Zároveň nepracujúci absolvent je poberateľom dávok, ktoré prislúchajú sociálne znevýhodneným, aj keď je "len" nezamestnaný. Kompromisom by mohli byť profesie, kde by si dôchodca mohol "privyrobiť", ale nie ako učiteľ, odborný zamestnanec, atď...


* Reagovať | Miroslava Poliaková | (10.09.2010 18:58 - neprečítaný)

K mladým pedagógom len toľko : za posledné dva roky sme mali na našej základnej škole tri prípady študentov, ktorí si súvislú pedagogickú prax chceli urobiť len akože na papieri, lebo vraj aj tak sa nechystajú učiť. Mali sme tiež najmenej dva prípady keď mladí pedagógovia aj nastúpili po ukončení štúdia do školy, ale ani nie po mesiaci zutekali, a ja sa im ani nedivím.
Teraz nám odchádza v januári kolegyňa do dôchodku. Ak sa zmení legislatíva a nebude môsť doučiť do konca školského roka, som veľmi zvedavá kto nám bude učiť cudzie jazyky namiesto nej.
Mám do dôchodku ďaleko, ale veľmi rada by som išla na rok na štúdijný pobyt do zahraničia - čo je v niektorých krajinách úplne normálne. Po určitom období práce majú nárok na ročnú stáž s plným platom a započítanými rokmi. No a nech za mňa učia mladší. Pekný deň

* Reagovať | Marta Rusnáková | (10.09.2010 20:37 - neprečítaný)

Po revolúcii v 89 som čítala v Učiteľských novinách článok o učení v zahraničí. Veľmi ma zaujal fakt, že učiteľ viackrát počas svojej učiteľskej "kariéry" má právo po určitom počte odučených rokov, sa rok vzdelávať a potom obohatený novými vedomosťami a inšpirovaný novinkami môže s chuťou znova vhupnúť do pedagogického procesu. Prešlo 20 rokov, ale my na Slovensku sa vzdelávame popri učení a často je to samovzdelávanie na úkor vlastnej rodiny a niekedy aj zdravia. Ďakujem pani Sajkovej za otvorenie tejto témy.

* Reagovať | Peter Lengyel | (10.09.2010 23:01 - neprečítaný)

Pani Poliaková, prípad, ktorý popisujete s praktikantmi je práve ten kanibalizmus. "Akože na papieri" totiž znamená, že existuje pedagóg, ktorému stačí mať niečo na papieri a pedagóg, ktorému nevadí to na ten papier napísať. Učitelia majú preto problémy, lebo si sami sebe robia zle. Na jednej strane bojuje učiteľ za kvalitu a na druhej strane je iný učiteľ ku kvalite ľahostajný.
Železničiari bojujú za plat. Keď prestanú robiť, tak ekonomika utrpí, lebo HNEĎ nebudú peniaze, HNEĎ sa nedostanete do roboty, lebo nejde vlak a HNEĎ sa urobí náprava. Ked štrajkujú lekári, tak sa bojíme, že čo ak my, alebo náš blízky bude HNEĎ potrebovať pomoc a to je risk aj pre papalášov. Ale keď štrajkujú učitelia, tak sa nestane NIČ. Ekonomika ide ďalej, život a zdravie nie je ohrozený, deti majú prázdniny. Aj keby mesiac učitelia štrajkujú sa nestane NIČ. Deti by nevedeli ukázať Afriku ? , alebo by nevedeli čo je polovica ? , alebo by nevedeli, aké sú vybrané slová po B ?. Národ by z mesiaca štrajku učiteľov neosprostel. Vzdelanie kleslo na hodnotu, ktorá sa nosí len trochu. A preto s ňou ťažko niekoho vydierať.

* Reagovať | Alena Hanusková | (03.04.2011 15:00 - neprečítaný)

Nemáte celkom pravdu. Veď keď majú deti prázdniny, tak rodičia zrazu nevedia, kam odložiť deti?!

* Reagovať | Emília Grünová | (11.09.2010 11:41 - neprečítaný)

A sme opäť v začarovanom kruhu. Páčia sa mi príspevky p. Lengyela, aj keď niekedy s nimi vnútorne nesúhlasím. Nepatrím medzi tých, čo učili celý život. K svojmu pôvodnému povolaniu som sa dostala až po zamatovej revolúcii a do dôchodku mám ešte tri roky. Ale už teraz mi naši predstavitelia posunuli odchod do dôchodku o päť rokov. A nedajbože aby táto vláda zmenila zákon, tak naozaj skončím rovno v truhle.Naše povolanie je oveľa náročnejšie ako sa niekomu tam hore, kto to všetko riadi od zeleného stola, zdá. Žiaci nemajú radi starých učiteľov, myslím vekovo starých. Viem to z vlastnej skúsenosti, keď som hľadala náhradu za seba počas operácie. Žiaci chcú len mladých. A mladým sa za ten plat učiť nechce. Ja osobne som mala v kabinete kolegyňu, ktorá po dvoch týždňoch učenia anglického jazyka zdupkala. Vrátila sa z Anglicka a nemala nervy na to, čo robili deti, ktoré nemali záujem vzdelávať sa. A poslucháči, ktorých som mala na praxi, robili si prax len preto, aby skončili školu a mali papier, že sú absolventami vysokej školy. Nechystali sa učiť. To neznamená, že som im dovolila prax odfláknuť. Poctivo si ju odslúžili. A štrajk? Súhlasím s pánom Lengyelom. Nič by nevyriešil. Už som to raz zažila. Stáli sme pred budovou školy a otecko nám nadával, lebo nemal kde dať svoje dieťa a prišiel o celodenný zárobok, ktorý predstavoval nemalú sumu. Nechcel pochopiť, že my tu stojíme práve preto, že taký zárobok sme niky nevideli a ani neuvidíme. Taká je realita.

* Reagovať | Jana Barillová | (11.09.2010 12:50 - neprečítaný)

V školstve pracujem 15 rokov ako učiteľka, ale ani predstaviť si neviem, že by som mala učiť pri mojich 34 rokoch ešte 28 rokov!!! Už teraz mám toho občas dosť, je to psychicky unavná práca, ktorá je "zaklincovaná" písaním množstva dokumentácie. Verím, že sa to niekedy zmení k lepšiemu. Držím nám všetkým palce.

* Reagovať | Marek Bartovič | (11.09.2010 18:25 - neprečítaný)

V každom príspevku je kus pravdy, pravdy, ktorá je pre niekoho veľmi nepríjemná, je to skôr bolestná výmena názorov učiteľov, ktorí sú dennodenne v prvej línii - pred žiakmi, pred tabuľou... obávam sa, že okrem nich, si tieto výpovede nikto neprečíta a naši kompetentní nemajú ani tušenia o tom, čo a prečo trápi slovenského učiteľa...

* Reagovať | Darina Botková | (11.09.2010 19:39 - neprečítaný)

Zatiaľ čo priemerná mesačná mzda na Slovensku je 780 euro my učitelia sme na chvoste. tí čo učíte a máte dva roky do dôchodku to dobre viete, keď sa na výplatnej páske po 33 rokoch praxe a driny objaví mzda 590 euro aj to s triednickým príplatkom. Povedzte aký dôchodok z toho vzíde? A ešte nemôžeme mať súbeh dôchodku a mzdy? Predsa takýto plat má dobre zarábajúci robotník v prosperujúcej firme za pásom, a to nemusel chodiť 17 rokov do školy.

* Reagovať | Mária Boháčiková | (11.09.2010 20:58 - neprečítaný)

Pridám sa k ostatným, pretože mne pridali 8 rokov k dôchodku. A tiež som toho názoru, že pri týchto nervoch a psychickom napätí sa ho máloktorí učiteľ dožije. Pýtala som sa pána Sulíka, keď mal internetovú diskusiu, že prečo u žien zrušili roky, podľa počtu detí,keď to jediné bolo spravodlivé pri dôchodkoch, pretože výsluhové dôchodky neuznávam, keď nám ho nepriznali. No on sa akosi neunúval odpovedať, ani na e-mailovú adresu.
A takisto by mohol virtuálnu knižnicu čítať aj nový, už neviem koľkí v poradí minister školstva, či kultúry, či k čomu to vlastne pridajú, lebo tam je tiež otázka, kedy by sme chceli ísť do dôchodku. Ale takto, keď sa s tým vlastne aj tak nič neurobí, tak mi to pripadá tiež ako "drásanie nervov", Myslím si, že starší učitelia so mnou budú súhlasiť, že my už neučíme, my už aj vychovávame, riešime ich pomaly aj kriminálne činy, a najnovšie som sa dočítala, že ani vychovávať a učiť vlastne nemáme, ale zvládať ich rôzne nálady, postoje a poradiť si s nimi. Už ani neviem, čo vlastne sme.

* Reagovať | Martina Pohlová | (11.09.2010 21:33 - neprečítaný)

" Predsa takýto plat má dobre zarábajúci robotník v prosperujúcej firme za pásom, a to nemusel chodiť 17 rokov do školy. "

Toto by vysokoškolsky vzdelaný človek nemal z úst vypustiť, lebo asi v živote nikdy manuálne nepracoval. Ani Vám nikto nekázal chodiť do školy. Ja som len zvedavá, kde bude naša republika o pár rokov keď nebudeme mať tých robotníkov čo nám upečú chlieb, opravia auto či obložia kúpeľňu. Dnes chce mať každý vysokú školu a nič nerobiť. To nič som myslela doslova. Nie, že my učitelia nič nerobíme.

* Reagovať | Darina Botková | (12.09.2010 12:03 - neprečítaný)

Nemôžete vedieť kto kedy a ako pracoval manuálne. Ja som študovala za totality a keď som nastúpila učiť tak mne veku primeraná žena z výroby dostala materskú dvakrát takú ako ja. Ona mala byt a ja nič . Reagovali ste veľmi kruto. Ešte neviete čo čaká učiteľov v budúcnosti.....Pokiaľ si budeme vážiť my sami seba a uvedomíme si hodnotu svojej práce ,tak ostatní si našu prácu tiež budú vážiť. nebudem vyjadrovať svoj názor o mojich študentských časoch a náročnosti štúdia. Teraz je veľa pseudovysokých škôl keď mladým ľudom stačí učiť sa na skúšku jeden deň a urobia ju. To sa v mojich časoch nemohlo stať. O tom čo vysokoškolsky vzdelaní ľudia hovoria a ako to hovoria - stačí pozerať prenosy z parlamentu ..

* Reagovať | Martina Pohlová | (12.09.2010 13:07 - neprečítaný)

Napísala som "asi" nepracoval manuálne. Netvrdím, že by sme nemali zarábať viac, ale príde mi divné porovnávať robotníka, ktorý je vo výrobnej sfére s nami učiteľmi. Napísala som to práve preto, že si cením akékoľvek zamestnanie a nikdy som sa neoháňala tým, že som učiteľ. Som mladá učiteľka a do práce som nastupovala preto, že som chcela učiť a s tým, že určite nebudem s našim platom vyskakovať, čo je síce vzľadom na vynaložené úsilie smutné, ale je to fakt.

* Reagovať | Darina Botková | (12.09.2010 16:50 - neprečítaný)

Vidno ,že Ste začínajúci pedagóg a nechýba Vám dravosť. Veď práve o to sa jedná aby sme boli docenení . Až odpracujete 33 rokov v školstve potom sa môžeme o tom porozprávať. Želám Vám aby Vám ten elán vydržal čo najdlhšie. Ja si myslím že väčšina učiteľov učí preto ,lebo to bol ich sen, patrím medzi nich a za mnou stoja moje výsledky práce. Ono je to zvláštne ,že ste sa Vy mladá vzdali rebélie za vyššie ocenenie učiteľov, tam by Ste mali nasmerovať svoj elán a nie skonštatovať - že je to smutné atd.

* Reagovať | Zuzana Morávková | (11.09.2010 23:44 - neprečítaný)

Prepáčte, ale tiež si myslím, že vysokoškolsky vzdelaný človek, ktorý robí psychicky náročnú prácu - čo určite práca
v školstve je, by predsa len mal zarobiť viac ako robotník pri páse. Vážim si prácu každého človeka, ak ju robí zodpovedne a vyskúšala som si aj manuálne pracovať! Len mi pripadá normálne, že ak sú na človeka kladené vyššie nároky, malo by to by aj lepšie ohodnotené!

* Reagovať | Katarína Kukoľová | (12.09.2010 10:13 - neprečítaný)

Veľmi by ma potešilo, ak by si noví predstavitelia MŠ SR začali viac vážiť kolegov z vlastných radov morálne, finančne, ako si to my učitelia zaslúžime.

* Reagovať | Peter Lengyel | (12.09.2010 13:38 - neprečítaný)

Pravidlo posledných rokov nie je o vysoko a nevysokoškolsky vzdelaných, ale o produkcii peňazí. Chlap za pásom "vyrobí" viac peňazí za hodinu ako učiteľ za katedrou v štátnej škole. (smutné, ale fakt) Švagor je učiteľ v súkromnej ZŠ a nedostáva tabuľkový, ale riadny výborný plat. Takže to nebude ani tak o profesii, ako o probléme štátnych podnikov a štátom dotovaných inštitúcií. Keď počujem "náreky" (nemyslím v zlom) o nevážení si učiteľskej profesie, tak ma napadá len jedno. Cenu má vždy to, čoho je nedostatok a po čom je dopyt. Koľko detí neprepadlo na vašej škole, lebo ste sa nad ním zľutovali, resp. ste sa zľutovali nad sebou, aby ste ho tam netrpeli o rok dlhšie ? Koľko detí urobilo slabo monitor a dostali sa na maturitné štúdium ? Koľko vysokoškolákov bolo prijatých bez prijímačiek na školu ? Koľko detí zamturovalo "s odretými ušami" ? Koľko rómskych žiakov chodia štátne inštitúcie prosíkať aby išli do školy ? Bavíme sa stále o tom istom. Chceme obchodovať s pedagogikou, aby bola "vážená" a zároveň jej znižujeme cenu. Navyše sa tvárime v televízore s úsmevom aká je to krásna práca a ako často stačí detský úsmev, ako sme si už zvykli na zlé ohodnotenie, pri probléme sa tvárime, že to všetko zvládame a na učiteľských servroch, kde sme len my, vyplakávame. Vo vašich príspevkoch je kus pravdy a bojovať sa oplatí, aj keď to bude nadlho. Len tú stratégiu musíme domyslieť inú. Máme problém povedať niektoré veci na plné ústa do éteru (na správnom mieste) a bez servítky, lebo by sme mohli vyzerať nekultivovane. Je tu aj na tomto servri pár rebelov, ako jedna pani učiteľka, meno si nespomínam. Celý svet sa baví bez servítky a priamo (nemyslím vulgárne) a ona tu raz napísala odvážnu pravdu bez diakritiky... Niektoré pani učiteľky miesto toho aby riešili obsah, začali diskutovať, že by mala písať s diakritikou a nemala by mať pravopisné chyby a že sa nehodí, aby takto reagovala, atď. Prosto mám niekedy pocit, že sme brzdení sami sebou a predstavou potrebnej prezentácie vlastnej 100 precentnosti, alebo asi len tá je cestou k váženiu sa.
Nakoniec, skúste sa opýtať obyčajných ľudí (nemyslím Matoviča ani ľudí zo školstva) na ich predstavu o tom, kedy by si začali vážiť učiteľov a za akých podmienok by im dopriali "lepšie platy". Ja sa to opýtam a skúsim to sem napísať.

* Reagovať | Magdaléna Babicová | (04.11.2011 22:35 - neprečítaný)

Súhlasím ,máte pravdu my sami sme si na vine

* Reagovať | Oľga Vulganová | (12.09.2010 14:58 - neprečítaný)

S o všetkým súhlasím!

* Reagovať | Mária Boháčiková | (12.09.2010 15:43 - neprečítaný)

Držím Vám palce, pán Lengyel, podľa názorov si myslím, že ste ešte mladý človek. Som zvedavá, čo sa Vám podarí. Lebo ten kruh je ozaj začarovaný, ale od toho majú poradcov ( a mimoriadne dobre platených ), aby niečo rozumné vymysleli. A nie to, že ľuďom vezmú ešte viac daní.
Jeden nápad by som mala, aby ste mali kam splodiť deti. Vláda mala plné ústa nájomných bytov, ale vrava akosi utíchla. Určite by mladým viac pomohli, ako mladomanželskými pôžičkami, ktoré nemajú z čoho splácať, keďže nemajú robotu......
A neviem, či tú robotu získajú tým, že zase len učiteľov dôchodcov spomínajú. Pokiaľ viem, nie sú slovenčinári, jazykári, chemici, matematikári, .... A neviem, ako chcú nahradiť 70, 80- ročných profesorov na vysokých školách, aby nestratili akreditácie. Zákon vymysleli, ale nedomysleli. A zas na to doplatí učiteľ.

* Reagovať | Milena Korbová | (12.09.2010 21:32 - neprečítaný)

Vážený pán kolega Lengyel, veľmi Vám držím palce pri Vašich názoroch.Vážnosť nás učiteľov medzi ľudmi je veľmi nízka.A to že obchodujeme s pedagogikou je verejním tajomstvom.Sme na chvoste preto, že nie sme jednotní a nevieme držať spolu,Je ešte veľa kolegov medzi nami,ktorí chcú byť tí "dobrí"rozprávajú, len tam kde netreba.Je len na škodu, že je nás tak málo a nevieme povedať to ,čo trápi nás učiteľov.

* Reagovať | Mária Liptáková | (14.09.2010 12:55 - neprečítaný)

Nemyslím si, že nás je málo a nevieme si povedať. Je to dôsledok profesionálnej vyťaženosti, že nemáme čas na stretávanie sa ako kedysi pod školskými úradmi. Ja to pociťujem ako chýbajúci článok, že nemáme inštitúciu , čo nás zastreší. Vznikla Slovenská komora učiteľov, dúfam že to bude "možnosť" ...

* Reagovať | Mária Barancová | (13.09.2010 06:56 - neprečítaný)

Stratégia všetkých vlád smerom k učiteľskej profesii bola "diskriminačná". Myslím, že dozrel čas na múdrosť pedagógov. Oni vedia, že nie sme jednotní. A my by sme mali vedieť, že len spoločnými silami dokážeme ovplyvniť naše nedôstojné postavenie.

* Reagovať | Viera Miklúšková | (13.09.2010 11:55 - neprečítaný)

Teší ma, že nie som sama, kto podobne rozmýšľa.

* Reagovať | Oľga Červeňanská | (13.09.2010 18:27 - neprečítaný)

Takže opäť k téme.
Teraz v preddôchodkovom veku si často spomínam na výrok mojej kolegyne, keď som ako mladá učiteľka, plná obáv z novej práce, nastúpila na istú ZŠ: Vy ste mladá, za vami deti pôjdu.
A bolo to tak.
Áno, mladosť je pre učiteľa obrovskou devízou. Starší učitelia to majú v škole ťažšie - je to neodškriepiteľný fakt.
A spomínam si veľmi rada na letné tábory, kde sme sa deťmi navyvádzali až-až.
Ale s trpkosťou myslím na naše nedávne stretnutie spolužiakov zo ZDŠ ( po 40 rokoch, kde si moji vrstovníci "zgustli" pri spomienkach na starších učiteľov. Akoby mi nastavili zrkadlo pred oči. ......
Ale teším sa, že o pár dní sa stretneme spoužiaci zo strednej školy, kde chystáme pre našu triednu profesorku "prekvapenie" k jej 70. narodeninám.

A tak ma pri týchto mojich asociáciách napadá pár myšlienok:
Vynútená úcta nemôže byť úctou.
Vyšší plat nám automaticky nezabezpečí vážnosť a úctu detí a ich rodičov.
Dieťa sa musí stať dospelým, aby prehodnotilo svoj vzťah k učiteľovi, ktorý ho učil.
Človek musí byť inteligentným, aby dokázal prijať to, čo mu učiteľ chce dať a čo mu dáva.

Nechcem byť múdra ako rádio, ani štekle si neobujem, aby som bola krajšia, ani predný zub nezáchránim pred vypadnutím. Riešim už iné veci. Pracujem, koľko vládzem. Zatiaľ horko-ťažko na 2-tretinový úväzok. Som vyhorená, opotrebovaná, nervy v procese liečby. Dostávam 2-tretinový plat a čuduj sa svete! Nič mi nechýba. Mám kde bývať, mám čo jesť, a zvýši mi i na dovolenku i na relaxačný víkend v kúpeľoch.
Som učiteľka a viem, že v tomto zamestnaní nezbohatnem. Mladým závidím ich energiu, ilúzie, elán.
Viac ako odchod do dôchodku a demonštratívne prejavovanú úctu si prajem jedno-jediné: Byť zdravá!

* Reagovať | Monika Kopková | (17.09.2010 22:09 - neprečítaný)

Aj pekne napísané, aj rozumné, aj vtipné, tú vyhorenosť a opotrebovanosť Vám neverím...;-)

* Reagovať | Danka Baníková | (18.09.2010 16:17 - neprečítaný)

Naozaj pekne napísané, realisticky vnímané a s múdrym nadhľadom

* Reagovať | Magdaléna Kviatkovská | (19.09.2010 11:17 - neprečítaný)

Pekne ste to napísali,pripájam sa k Vašim názorom.

* Reagovať | Peter Lengyel | (13.09.2010 18:45 - neprečítaný)

Napísali ste to pekne p.Oľga


* Reagovať | Silvia Fecsková | (14.09.2010 05:30 - neprečítaný)

Patrím k pedagógom, ktorým za socializmu z dôvodu laickej angažovanosti zakázali pôsobiť v školstve. Po novembri 1989 v Bardejove sa na riadiacich postoch umeleckých škôl usadili ľudia spätých s komunistickou vládou. Dôsledkom toho mi odvtedy zamietajú 2 žiadosti ročne (január a jún). Na ZUŠ Michala Vileca veselo pracujú 4 pedagógovia v dôchodkovom veku. Blokujú, aby som aj ja dostala tam pedagogické miesto. To, že mám súkromných žiakov dnes pôsobiacich aj v zahraničí a za pedagogické pôsobenie a rovnako aj pôsobenie v oblasti hudobného umenia mám dve zahraničné ocenenia sa ignorujú. Podobných príkladov v Bardejove je viacej. Rovnako aj v iných mestách.
Rovnako si myslím a dlhé roky to hlásam: pedagóg má odísť do výsluhového dôchodku po 20 alebo 25 rokov odpracovaných, najneskôr pri 55 rokoch veku (nie vtedy ak odučil 2 - 4 roky a má 55 rokov!!!).

* Reagovať | Jana Chabadová | (14.09.2010 16:38 - neprečítaný)

Nerada čítam, ak sa do každej problematiky stále m iešajú pozostatky socializmu, chyby predchadzajúcej vlády a podobné hlúposti. Každá vláda, ktorá to chce zmeniť môže. Ale zrejme nechce

* Reagovať | Oľga Oslanecová | (14.09.2010 21:29 - neprečítaný)

Ja len v skratke - chcela by som vyjadriť súhlas s príspevkom p. Oľgy Červeňanskej, sú v ňom krásne /vskutku - akoby boli aj moje/ a pravdivé myšlienky. Učím 34. školský rok /svedomite a zodpovedne na plný úväzok so všetkým, čo k tomu patrí: triednictvo, dozor, príprava na súťaže, porady, rôzne školské aktivity.../ a zo školy chodím totálne vyčerpaná. Myslím si, že učitelia by mali odchádzať do dôchodku oveľa skôr ako v 62 rokoch. A čo sa týka učenia popri dôchodku, väčšina učiteľov - dôchodcov nepracuje na plný úväzok, len napr. 10 - 15 hodín a možno aj s nejakými úľavami, napr. 2-3 dni v týždni a už je to o inom. Alebo sa mýlim?

* Reagovať | Jarmila Šútovcová | (15.09.2010 09:48 - neprečítaný)

Milé kolegyne, kolegovia,
všetko čo je tu napísané, je pravda a táto pravda sa traduje od času, keď sa zrodila profesia učiteľ. Zo všetkých historických skúseností je na zaplakanie najmä to, že štát nebol, nie je a zdá sa (u nás na Slovensku) ešte ani dlho, dlho nebude prosperujúca firma. Snáď predsa netreba zúfať, snáď raz bude lepšie....

* Reagovať | Peter Lengyel | (15.09.2010 22:11 - neprečítaný)

Ak som dnes správne pochopil Radičovú, tak nemožnosť poberania dôchodku a platu bude len v štátnej sfére. To je dobré, pretože tým pádom nebude zobratá možnosť pracovať popri dôchodku kdekoľvek inde, bárs aj v súkromnej škole.

* Reagovať | Zdenka Brnáková | (15.09.2010 22:19 - neprečítaný)

Súhlasím s pani Oľgou Červeňanskou a prajem Vám veľa, veľa zdravíčka.

* Reagovať | Iveta Kmetíková | (16.09.2010 21:58 - neprečítaný)

Tak, tak, všetko pravda, ale jedno si myslím a opravte ma, ak sa mýlim...pomôcť si môžeme lem my sami. Neviem si predstaviť, že niekto z nás pôjde "bojovať" za lepšie ohodnotenie lekárov. Za to, aby bola vyššia materská, ak už máme dávno veľké deti. Alebo aby sa zvýšili dávky na pomoc v hmotnej núdzi, ak v nej nie sme (až tak moc).Takže si myslím, že ak my máme problém, nikto iný sa ním nebude zaoberať.

* Reagovať | Silvia Fecsková | (18.09.2010 09:18 - neprečítaný)

Dobrý deň. Pani Jana Chabadová zrejme požívala v ére socializmu všetky ideologické výhody v deformujúcom školskom prostredí. Na negatíva tohto obdobia jasne poukázal prvý minister školstva po novembrových udalostia v roku 1989. Ale vtedy sa vtedy pôsobiaca väčšina učiteľskej obce búrila. Žiaľ, žneme ovocie tohto času.
Jednoznačne: zákon o pedagógoch nenaplnil očakávania, pretože pedagogická obec sa nevie zhodnúť o prioritách (v počte toľkých, ktoré sa zmestia na prsty oboch rúk) a toto dvihne ich postavenie v spoločnosti. Komunisti naštrbili postavenie, ktoré mala inteligencia v spoločnosti. Potom sa nevieme ani 20 rokov od zmeny zhodnúť na potrebe ďaleko vyššieho ohodnotenia v plate pedagógov, ktorí kladú základ vzdelania nových a nových generácií. Nie je zhoda ani vo vytváraní kvalitných pracovných podmienok pre pedagógov na Slovensku. podporíme v úsilí novovzniknutú Komoru učiteľov??? Tú spred takmer 20 rokov rýchlo zlikvidovali vtedajší učitelia. Bude sa história opakovať???

* Reagovať | Slavomíra Markusová | (19.09.2010 20:37 - neprečítaný)

pýtam sa:máme aj nejakú odborovú organizáciu, ktorá aj niečo robí pre učiteľov, alebo len prispievame z našich platov na odbory...rada by som vedela čo tam tí odborárski bossovia akože robia...berú len veľké platy a ohrievajú si zadky na teplých miestach, alebo aj niečo robia? akosi som o nich straaaaašne dlho nepočula...

* Reagovať | Ladislav Kása | (19.09.2010 20:59 - neprečítaný)

Zaujala ma rozdiskutovaná téma oddchodu do dochodku aja k tomu len tolˇko,že až sa ma to raz bude týkatˇ prajem si ,aby o mne hovorili"tá už odišla?"a nie "tá už konečne odišla!"mysliac tým na. mladých čakatelˇov na moje miesto.......

* Reagovať | Ladislav Kása | (19.09.2010 20:59 - neprečítaný)

Zaujala ma rozdiskutovaná téma oddchodu do dochodku aja k tomu len tolˇko,že až sa ma to raz bude týkatˇ prajem si ,aby o mne hovorili"tá už odišla?"a nie "tá už konečne odišla!"mysliac tým na. mladých čakatelˇov na moje miesto.......

* Reagovať | Dagmar Kolevová | (22.09.2010 12:33 - neprečítaný)

Tlieskam, milá Slávka,presne v tom je to... Čo robia odbory. Viete, že v Trnave si niekto myslí, že robiť máme aj v čase dovolenky ? A že niektorí riaditela to odmietli ? A niektorí NIE !!! Tieto "mestské výlety" si samy zorganizujeme a dobrovoľne robíme. Nik z odborov ani necekol. Tým, čo to vymysleli treba jednoznačne odkázať - a čo Občiansky zákonník...

* Reagovať | Slavomíra Markusová | (25.09.2010 12:22 - neprečítaný)

viete, už dlhší čas sa zamýšľam nad našimi akože "odbormi" , že čo vlastne naozaj pre nás, učiteľov, robia...a stále mi vychádza , že nič...neviem či mám len ja takýto pocit, alebo sa nás nájde viac..zvažujem o možnosti odísť z odborov , veď načo im prispievať eurami..mne sa veru zíde z tej mojej výplatu veru každé....

* Reagovať | Rudolf Kašický | (17.02.2011 13:49 - neprečítaný)

Súhlasím s tými príspevkami tykajúcimi odchodu do dôchodku pedagogických zamestnancov. Nadchol ma príspevok p .Liptákovej ,ktorá má 27 rokov pedagogickej praxe pretože viem o čom hovorí, nakoľko mám tak isto odpracovaných pedagogických rokov. Nie som rád že práca pedagoga je nielen podhodnotená finančne ale aj spoločenský, napr.stačí ak si na vaších školách pozriete rastúci záujem... o vaších žiakov zo strany rodičov. Ak sa touto situáciou spoločnosť nebude zaoberať skutočné vážne, budú nútení zamestnanci školstva isť do štrajku.

* Reagovať | Rudolf Sladkovský | (10.03.2011 09:27 - neprečítaný)

učitelia by mali mať status verejného činiteľa a odchádzať do dôchodku po nejakom odsluženom čase ako to majú napr. policajti , vojaci a pod... s normálnym slušným dôchodkom a nie s almužnou!!!

* Reagovať | Jana Korbelová | (11.03.2011 18:30 - neprečítaný)

Vážení kolegovia, zmierujte sa s myšlienkou, že o pár rokov budeme všetci v školstve starenky učiteľky @ starčekovia učitelia. Podľa hesla " a čo mladé - zutekalo. a čo staré - nevládalo, ...a ani nemohlo !
Moje profilové foto Vám ukáže, aké to budú milé chvíle medzi mladou a najstaršou generáciou

* Reagovať | Oľga Sajková | (29.03.2011 19:37 - neprečítaný)

Pýtam sa, čo robia naše odbory? Sú na okrasu, alebo chcú za nás bojovať, ale nielen na domácej pôde, ale aj v parlamente. Tak máme sa na ne obracať s dôverou, alebo nie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* Reagovať | Ľudovít Sebelédi | (22.05.2011 08:25 - neprečítaný)

v 62 budeme pre žiakov trápni !!!!! a možno aj pre seba ... a to je zle s takýmto pocitom nastupovať do plnej triedy.......... (samozrejme nie všetci - niektorí si to neuvedomíme .... a niektorí majú naozaj dar ... ale tých je málo .. závidím im - tým posledným...)

* Reagovať | Terézia Lampartová | (23.09.2012 18:01 - neprečítaný)

Nedavno som sa dozvedela, ze colnici, teda byvalí zamestnanci colníc, odchadzaju do dochodku ako policajti.. hoci to tak povodne nebolo.. .Pypala som sa, ako je to mozne, ved sa nerobili viac, ako my, ucitelia... viem, o com hovorim, sama som tam kedysi pracovala....
Nuz ako? na nejaku celoslovensku recepciu pozvali pana ministra a tam to upiekli. A hlavne, co im slubil, splnil...
Takto sa vybavuju veci, nie chciet nieco za statocnu pracu.. kdeze, to by ste nemohli zit na Slovensku...


*Pridať komentár