Piatacký Monitor

Blog  |  Ivan Dudáš  |  SKU  |  16.11.2013 18:14

Tento týždeň prebehlo v 89 školách pilotné Testovanie 5 (ide v podstate o Monitor piatakov). Chystám sa už tradične napísať NÚCEM-u list, v ktorom sa vyjadrím k aktuálnemu testu. Keďže by ma zaujímali aj názory iných slovenčinárov, chcel by som ich poprosiť o krátke pripomienky k testu zo slovenského jazyka a literatúry. Celý test nájdete na tejto stránke:

http://www.nucem.sk/documents//46/testovanie_5_2013/T5-2013_Test_zo_slovenskeho_jazyka_a_literatury_A.pdf

Najviac by ma potešili názory učiteľov z 1. stupňa, nakoľko majú k danej problematike najbližšie. Pokladám za dôležité dať autorom testu spätnú väzbu aj od tých, ktorí žiakov pripravujú, pretože tí najlepšie vedia, čo by dané testy mali resp. nemali obsahovať. Som presvedčený, že ak nebudeme vyjadrovať svoj názor a nebudeme ho prezentovať kompetentným, môže sa stať, že úlohy nebudú zodpovedať tomu, čo odráža prax. Aby som Vám to trochu uľahčil, môžete odpovedať na tieto otázky:

1. Boli úlohy v súlade so ŠVP?

2. Boli ukážky textov primerané?

3. Bola slovná zásoba jednotlivých úloh alebo textov primeraná veku a čitateľským schopnostiam?

4. Zdalo sa vám, že niektoré úlohy nemali jednoznačnú odpoveď? (Ktoré?)

5. Považujete čas 60 minút za primeraný?

6. Považujete počet úloh za primeraný?

7. Považujete termín testovania (1. štvrťrok 5. ročníka) za správny?

Ak budete mať aj ďalšie pripomienky, pokojne ich napíšte do diskusie pod článkom alebo mi ich pošlite mailom na sku.kosice@gmail.com. Ďakujem za každý názor.


                                                                     Zaregistruj sa do SKU


Hodnotenie:    | Zobrazení: 14236


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Terézia Lampartová | (17.11.2013 16:15 - neprečítaný)

Nemala som cas nejako velmi detailne pozerat ten test, no zda sa mi uplne v poriadku, ulohy su pekne, zmysluplne, roznorode. Len sa mi zda, ze este v tejto dobe sa nepreberala pozvanka, tu by som tam nedala. Aj 60 minut na vypracovanie by malo stacit. Pre velmi slabych alebo dysfunkcnych asi nie, ale s tym sa musi ratat.

* Reagovať | Mária Grafová | (18.11.2013 01:52 - neprečítaný)

Pripomienky:
k 1 - nemám - úlohy sú v súlade s ŠVP
k 2 - ukážky 1 a 2 sa mi zdajú príliš dlhé -nepočítala som počet slov, ale porovnateľné s deviatackymi na testovaní vlani - zbytočne dlhé
k 3 - v ukážke 1 nemuseli všetkým slovám rozumieť - pltnícke, regulácia, čereň?
k 4 - ani nie - len častejšie bolo treba vracať sa k jednotlivým ukážkam
k 5 - na také množstvo textu a otázok - sa mi zdá 60 minút málo
k 6 - myslím, žeby pokojne stačil výber z 3 možností - teda celé skrátiť
k 7 - ak má NÚCEM záujem zistiť úroveň vedomostí žiakov, na konci prvého stupňa, zdá sa mi logickejšie urobiť testovanie koncom 4.ročníka - na prelome mája/júna. Po prázdninách, sa mnohí žiaci dostávajú do nového prostredia (priestory, učitelia...) - dosť veľa stresujúcich podnetov, neskorší termín, by tiež bol skresľujúci.

* Reagovať | Paula Lauková | (19.11.2013 19:56 - neprečítaný)

Súhlasím s Máriou vo všetkých bodoch

* Reagovať | Bibiana Kľačková | (20.11.2013 23:28 - neprečítaný)

pridavam sa ku grafke, jediny podotaz - ak ma ucitel stavat test na trojkara, tak tu by ten trojkar uplne zlyhal. K tomuto sa inspekcia uz nevyjadruje??? (nehovoriac o počte uloh a case, v akom to maju vyplnit - ked uz berieme v ohlad aj obtiaznost).

Podla mna absentovali aj úlohy, ktoré sú v bloomovej taxonomii skratka nizsie, nielen uroven aplikacie ci analyzy. A ked uz stavat taketo testy - nie som proti, paci sa mi styl - ale najprv na to hadam nastavit aj ucebnice, nie??? ak by som mala svoje deti adekvatne pripravit na takyto test, aby v nom mali pocit uspechu, odrobila by som si tony hodin roboty, kde by som si vytvarala pomaly novu ucebnicu spojenu s pracakmi, aby som mohla zamerat vyucovanie tymto smerom - z toho mi vyplyva, ze ucebnice nie su v tomto pripade, ze \"pomocny, podporny\" material, ale bezpredmetny pomaly.

A mala otazka: porovnanie si s deviatackymi testami - nezda sa vam, ze by sa hodili skor ku siedmemu rocniku, nez k zaciatku piateho, kde sa overuje 1-4 ucivo???

chcela by som kontakty na tych ucitelov, ktori \"vraj\" spolupracuju pri tvorbe textov - by the way!!!!

* Reagovať | Zuzana Hrašková | (21.11.2013 17:39 - neprečítaný)

Nedá mi nereagovať. Stotožňujem sa s názorom p. Kľačkovej. Test obsahoval 3 texty a následne ku každému boli otázky (7). Tiež sa pýtam, načo nám prišli nové učebnice čítanky?! Prečo už tieto nové učebnice neboli stavané týmto spôsobom - krátky text + otázky na čítanie s porozumením? Prečo \"mordujeme\" deti dlhými textami v čítankách, keď príde testovanie a stojí na úplne inom princípe... Fakt sa nedá stále vyrábať a kopírovať pracovné listy.
Tiež sa pýtam, prečo z učiva o spodobovaní bola vytvorená taká náročná otázka? (Však sa dala nahradiť otázkou o spodobovaní v strede slova, na konci slova, príp. spodobovanie \"v\" - tak aby to zvládli aj slabší žiaci). Tiež nechápem... učivu o vybraných slovách sa venuje obrovský časový priestor v 3. a 4. ročníku - k nim bola len jediná otázka. So správnym zápisom priamej reči má problém aj žiak v siedmej triede. V učebnici slovenského jazyka, ktorú schválilo Ministerstvo školstva, nájdeme na str. 61 dole napísané: \"Samostatný zápis priamej reči od žiakov nevyžadujeme\". Tak sa opäť teda pýtam, ako to je možné, že v teste otázka č. 28 znie: \"V ktorej z možností je správne zapísaná priama reč?\" Rozhnevala ma aj otázka o neslabičných predponách. Koľkokrát sa žiak s termínom neslabičná predpona stretne v učebnici SJ?
No a to sa nevyjadrujem k textom. Súhlasím s kolegyňou p. Grafovou. Použitá slovná zásoba, ktorá u našich detí tvorí okraj slovnej zásoby. ( Ako často prichádzajú do kontaktu so slovom muflón?)
Skutočne nerozumiem, čoho má byť takýto test odzrkadlením, aký hodnoverný obraz nám poskytne? A hlavne komu! Pre deti je to len stres a my učitelia to potrebujeme?

* Reagovať | Katarína Vokounová | (25.11.2013 20:44 - neprečítaný)

Zuzana, súhlasím s postrehmi, ktoré ste uviedli....presne tiež nechápem ,koho testovali...u nás je asi normálne,že kompetentní sú tí, ktorí s praxou a reálnym životom na školách nič spoločné nemajú.... myslím si, že inak by testovanie prebehlo v máji a bez chytákov.... ide len o čísla? ...a pre koho?
pekný deń

* Reagovať | Ľudmila Martančíková | (02.12.2013 13:19 - neprečítaný)

Súhlasím s Máriou vo všetkých bodoch. Testovala som teraz skúšobne našich piatakov, ktorí neboli zapojení do testovania, a skutočne ukážky boli pridlhé, mali problém so slovami regulácia, čereň.


*Pridať komentár