Dva kroky v tme vpravo, dva kroky v tme vľavo.

Blog  |  Ján Macek  |  Quo vadis, slovenské školstvo?  |  12.10.2016 20:25

Pán poslanec Branislav Gröhling sa vo svojom blogu zamyslel nad platením starých a mladých učiteľov, nad ich odmeňovaním, nad kvalitou a kvantitou, nad tým, čo všetci dobre o školstve vieme. Keďže ja som kategória "mládi v prdeli a do důchodu daleko " a keďže sa ma to dotýka na oboch stranách, tak som si dovolil doplniť pár otázok, len tak, aby reč nestála... Pán poslanec možno vie, že riaditelia majú možnosť dať učiteľovi až 100% navyše ako osobný príplatok.
Učíš najlepšie na škole? Tu máš k platu ďalších 80 %!
Neučíš dobre? Dostaneš 0 %.
Problém je, že riaditelia na to nemajú peniaze. A opäť sme pri peniazoch...a vieme ako štát šetrí na školstve a ako sa toleruje bordeľ v ňom.
Ak by aj peniaze mali, vynára sa ďalší problém. Čo ak by boli riaditelia morálne a profesionálne nedostatočne vyspelí a dávali by príplatky len svojim kamarátom, kamarátkam? A čo ak by takým učiteľom, čo sa naozaj snažia, ale popritom nemajú dobré osobné vzťahy s vedením, plat po zásluhe nezvýšili? Taká škola by zrejme po dlhšom čase bola slabšia ako tá vedľajšia s osvieteným vedením a rodičia by do tej horšej deti nezapisovali. Ale rodičia sa skôr rozhodujú podľa toho, či je škola blízko bydliska, či nie?
Možno niekoho napadne myšlienka - A čo ak by rodičia navrhovali výšku príplatku? Fajn. Ale bolo by to objektívne a hlavne profesionálne hodnotenie? Mnohí rodičia sú apatickí. Mnohí. A niektorí rodičia dosť .... Nuž, bolo by to dosť trístne.

Asi najlepšie by bolo, ak by sa do školstva nedostal učiť hocikto. Ak by bol numerus clausus na VŠ PdF a za učiteľa by fakt študovali a vyštudovali len tí najlepší a najšikovnejší. Potom by za učiteľov išli skutočne elity (mravné, intelektuálne, vzdelané) a nie hocikto ako dnes. Vysoké školy pedagogického typu by nechrlili Mgr mgr mgr mgr a daňovník by dokonca ušetril. A po desiatich dvadsiatich a možno až tridsiatich rokoch by sa to v školstve pomaly ale isto vyčistilo. Vo Fínsku to tak funguje...a verte tomu, že Fíni svoje školstvo vylepšovali postupne a nie štýlom holá-hop.

A najlepšie by bolo, ak by to trvalo dlho dlho dlho, bez zmien v zákonoch, bez amatérskych populistických návrhov politikov, čo buď trpia mesiášskym komplexom, alebo sprostotou až dverami trieska. Čo tak uzákoniť to, že školský zákon (a teda aj ten numerus clausus) by sa mohol meniť v parlamente len 2/3 hlasov? V Rakúsku to tak funguje...

Tak neviem. Nie je lepšie ostať pri tých tabuľkových platoch, zvýšiť učiteľom platy na tých prekliatych 85 % priemeru platu VŠ vzdelaného a popritom zabezpečiť prísun kvalitných absolventov? Aj tí starší čo majú dve atestácie boli niekedy mladí učitelia a dokonca ich v tej dávnej minulosti PdF vyberali, nie ako teraz systémom "hurá berieme všetko"!
To špekulovanie o tom, ako zlepšiť školstvo, ako prilákať mladých a šikovných do školstva, je už nudný evergreen. Rád by som si už konečne prečítal niečo komplexné a inteligentné, zatiaľ sú to len také dva kroky do tmy vpravo, dva kroky do tmy vľavo a dva kroky naspäť k zhasínajúcej sviečke.

PS: Draxlera som nemusel (arogantný, zlá komunikácia), ale jedno mu musím uznať. Začal ministerstvo profesionalizovať a upgradovať. V prvom rade by sa malo začať školstvo vylepšovať tam hore. Upgradujte ministerstvo školstva! Draxler to začal, ale prišli voľby a Ficová mafia nemá a nemala záujem na tom, aby školstvo solídne fungovalo, tak hodili kosť úbožiakom zo SNS, ktorí tam dosadili to, čo dosadili... Na zmenu v školstve teda nie je momentálne politická vôľa. Slovensko bude aj naďalej upadať. Dovidenia v inom časopriestore priatelia!

Na čo reagujem...(zoznam vzrušujúcej literatúry)

http://grohling.blog.sme.sk/c/435458/stat-motivuje-ucitelov-starnut-nie-ucit.html
https://dennikn.sk/blog/ako-zlepsit-slovenske-skolstvo/




Hodnotenie:    | Zobrazení: 2478


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (12.10.2016 21:31 - neprečítaný)

Na zmenu v školstve k lepšiemu nie je ani politická vôľa, ani vôľa väčšiny učiteľov.

* Reagovať | Ľuboš Michalík | (12.10.2016 21:46 - neprečítaný)

Bohužiaľ priorita tejto a ani predchádzajúcich vlád nebola školstvo len rétorikou na oklamanie, akože školstvo je priorita a naplnenie Deklarácie . . . je v nedohľadne. Mali by najprv začať reformovať samotné Ministerstvo školstva a organizácie pod ne patriace (ŠŠI, MPC, . . .).
Učitelia sú už značne otrávení neustálymi akože reformami. Vydávajú sa knihy z ktorých sa nedá učiť s nariadeniami čo sa má učiť bez dodania potrebných učebníc, technických pomôcok a metodiky... Na ohlasy zdola sa nedostáva potrebnej odpovede

* Reagovať | Martina Vargová | (19.10.2016 17:09 - neprečítaný)

Kto zaplatí počítače, tablety, encyklopédie, pomôcky ako sú lupy, kocky, modely, stavebnice.... pomocou ktorých sa budú deti učiť sami a ja budem facilitátorom? Pre triedu 25 detí . Zatiaľ nosím encyklopédie do školy sama, po svojich deťoch (ešteže babky a dedkovia chceli vzdelaných vnukov), pomôcky vyrábam, kupujem z peňazí ušetrených na sebe.....


*Pridať komentár