ŠTRAKOVÉ FIASKO (Juraj Draxler, bývalý minister školstva )

Blog  |  Ľuboš Kvašňak  |  Novinky  |  13.10.2016 17:17

"Stupňovaný štrajk sa školským aktivistom nevydaril. Podporuje ho menej ako dvetisíc učiteľov, čo je z pohľadu školstva zanedbateľné číslo.

Budú nakoniec štrajkovať len organizátori? Učiteľ hudobnej výchovy Vladimír Crmoman v nasledujúcich rokoch občas nepríde do školy a riaditeľovi odkáže, že stále drží štrajk?

Aj naše právo pozná termín solidárny štrajk. A právo štrajkovať má každý, uisťujú aktivisti. Takže ak sa nebude chcieť do práce niekedy vám, ráno ostaňte v posteli! A firme oznámte, že ste v solidárnom štrajku so skupinou učiteľov. Ústava vám toto právo zaručuje.

Teraz vážne. Žiaľ, aktivisti svojím vystupovaním tak vydráždili verejnú mienku, že politici sú dnes schopní získavať lacné body popularity čisto tým, že zabŕdajú do učiteľov. Vyjadrenia premiéra, ministra financií aj predsedu parlamentu sú síce vulgárne a nenáležité, ale priestor im na to svojím vystupovaním vytvorila práve táto zvláštna skupinka.

Všetkým už lezú na nervy. Mnohým učiteľom napríklad tým, ako za nich tento nikým nevolený tím hovorí. Jeden jeho člen Viktor Križo pred niekoľkými dňami dokonca vyhlásil, že učitelia, ktorí nechcú štrajkovať, by mali zo školstva odísť. Neuveriteľná arogancia…

Najbezočivejšie však je tvrdiť, že svojimi protestmi učia deti občianskym cnostiam. To už potom občianskym cnostiam učia aj predavačky, ktoré nevrlosť voči zákazníkom zdôvodňujú tým, že majú ťažký život. Alebo vodiči, ktorí ľuďom na priechode prejdú po pätách, pretože im chodci lezú na nervy. V skutočnosti totiž dobre bojovať za svoje požiadavky znamená hľadať spojencov, prísť s realizovateľnými nárokmi a dostať protivníka do takej situácie, aby mal väčší úžitok z toho, že požiadavky splní, ako z ich neplnenia.

Už v zime sa aktivisti sťažovali, že ich ľudia nemajú radi. A napriek tomu svoje požiadavky štylizovali čo najbombastickejšie. Prosil som ich, aby sa na chvíľu zamysleli. Čo by sa asi stalo, ak by vládna strana našla technické riešenie, ustúpila radikálnej skupinke z Bratislavy a uvoľnila im vyše pol miliardy eur? Veď by sa sama ťažko poškodila v očiach svojich voličov.

Šikovným riešením by bolo, ak by školské prostredie vystúpilo jednotne a so súborom rozumných požiadaviek. V istej chvíli sa zdalo, že lídri stavovských organizácií spolu so mnou ako ministrom školstva na to sú pripravení. Dva okrúhle stoly o školstve vytvorili ovzdušie dôvery a vzájomnosti. Potom do toho vstúpila táto skupinka. A všetko rozbila. Ľudí, ktorí v bežnom živote asi nie sú veľkí hrdinovia, zrazu médiá zobrazovali ako neohrozených bojovníkov za právo a spravodlivosť. Žiaľ, očividne im to lichotilo.

Keď sa človek rozprával s novinármi a najmä novinárkami, mal pocit, že sa do situácie učiteľov vcítili cez svoje vlastné postavenie. Sú zle platení a musia pracovať za podmienok, napríklad na živnosť, ktoré by ich západní kolegovia nestrpeli. Tiež by sa chceli nejako ozvať. Súkromný vlastník ale nie je rovnako benevolentný zamestnávateľ ako štát. Veľmi rýchlo by doštrajkovali.

Tak vlastné frustrácie pretavili do podpory hysterických aktivistov. Každú informáciu od štátu a priori spochybňovali, hocijaké klamstvo aktivistov podávali ako fakt. A zničili tak, čo sa dalo. Na školstvo a vedu u nás ide podstatne menšia časť hrubého domáceho produktu ako v iných vyspelých krajinách. Základná požiadavka na viac peňazí pre školstvo je teda úplne oprávnená. Po tom, čo crmomanovci so svojimi hlúposťami o 400 miliónoch na pomôcky a o nepretržitej platnosti kreditov skrachujú, školské prostredie si musí vybrať uveriteľných lídrov a oveľa lepšie naformulovať požiadavky. Pôjde to, len treba pracovať rozumne."

uverejnené 13.10.2016 09:00

http://nazory.pravda.sk/analyzy-a-postrehy/clanok/407657-strajkove-fiasko/




Hodnotenie:    | Zobrazení: 1533


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Ľudovít Sebelédi | (13.10.2016 19:07 - neprečítaný)

ano.... napísané tak víťazne, akoby si pisateľ neuvedomoval, že porazil /dočasne/ deti celého Slovenska.

* Reagovať | Ján Macek | (13.10.2016 19:13 - neprečítaný)

Fiasko je hlavne to, že najväčšie školské odbory neboli schopné doteraz zorganizovať efektívny štrajk.

Vy pán Kvašňák nemáte žiadne morálne právo niečo kolegom z ISU (plus NŠO - máme tam svojich členov...) vyčítať, aj keď robia chyby a podľa mňa príliš tlačia na pílu, ale aspoň sa snažia a to čo doteraz dokázali je chvályhodné. Veď viete, kto nič nerobí, nič nepokazí...

Všetci kolegovia, ktorým sa od septembra zvýšil plat o 6 % by im mali poďakovať. Bez ich aktivity a tlaku by sa ani Ondek nerozbehol a momentálne by asi podpisoval Kolektívnu zmluvu a príliš by nevyskakoval.

Pre mňa je váš blog trápnou záležitosťou. Radšej rozmýšľajte nad tým, ako reálne naplniť Deklaráciu (25% zvýšenie platov!!!), ktorú OZPŠaV s takou pompou na jar podpisovalo.
A pán Kvašňák s tou poslednou vetou vo vašom blogu súhlasím. Už len ostáva, aby ste sa podľa nej aj sám riadili.

* Reagovať | Pavol Hulík | (13.10.2016 19:30 - neprečítaný)

napísal to Draxler ... http://nazory.pravda.sk/analyzy-a-postrehy/clanok/407657-strajkove-fiasko/

p. Kvašňak je asi spriaznená duša ? ...

* Reagovať | Ján Macek | (13.10.2016 19:32 - neprečítaný)

AHA! Ešte horšie!

* Reagovať | Ľuboš Kvašňak | (13.10.2016 19:38 - neprečítaný)

Dal som to tu preto, aby sme sa VŠETCI zamysleli...lebo ako kolega Macek napísal, každý robí chyby

* Reagovať | Ján Macek | (13.10.2016 19:40 - neprečítaný)

A čo navrhujete pán Kvašňák? To ma veľmi zaujíma...

* Reagovať | Ľuboš Kvašňak | (13.10.2016 21:19 - neprečítaný)

Už som to napísal nižšie:"...dobre bojovať za svoje požiadavky znamená hľadať spojencov, prísť s realizovateľnými nárokmi a dostať protivníka do takej situácie, aby mal väčší úžitok z toho, že požiadavky splní, ako z ich neplnenia." predovšetkým aby si každý jasne uvedomil, že ak sa budeme medzi sebou(školáci) hádať a poukazovať, kto čo zle urobil, tak vláda si bude "medliť ruky". Zamyslieť sa, prečo sa z tých viac ako polovica pedagógov, ktorí nie sú v odboroch, nezapojili drvivá väčšina ani do jedného štrajku isu, prečo tí, čo sú v odboroch sú tiež málo aktívni, atď.

* Reagovať | Pavol Hulík | (13.10.2016 21:38 - neprečítaný)

spojencov ste našli, realizovateľné nároky ste spoločne sformulovali .... ako chcete " dostať protivníka do takej situácie, aby mal väčší úžitok z toho, že požiadavky splní, ako z ich neplnenia." ? ...

* Reagovať | Ľuboš Kvašňak | (13.10.2016 21:47 - neprečítaný)

Napísal so VŠETCI sa majú zamyslieť... sú isu(+nso) a ozpsav spojenci? Ak budeme vedieť odpovede na to čo som napísal vyššie, tak budeme vedieť odpoveď aj na Vašu otázku ;-)
P.S.:
1) http://skolskyservis.teraz.sk/skolstvo/skolstvo-ucitelia-dostali-ponuku-na-6/29996-clanok.html
2) http://skolskyservis.teraz.sk/skolstvo/skolski-odborari-budu-zvazovat-c/30012-clanok.html


* Reagovať | Ľuboš Kvašňak | (13.10.2016 22:02 - neprečítaný)

3) bude to vtedy, ak bude verejnosť(prevažná jej časť) na strane školstva. Momentálne však tomu tak nie je! Podľa väčšiny ľudí zo škôl(ale aj mimo školstva), s ktorými debatujem, k tomu prispela aj isu, keď sú ľudia "presýtení" ich akciami a neustálou medializáciou školstva. Niekedy menej je viac... Sprofanovalo sa slovo "štrajk" aj štrajk ako taký....

* Reagovať | Ľudovít Sebelédi | (13.10.2016 22:08 - neprečítaný)

mne sa už toto ani čítať nedá. Robíte to z nevedomosti, abo zámerne? Verejne aj osobne som žiadal OZ o možnosť podporiť deklaráciu podpisom NŠO. Neúspešne. Verejne sme podporili aktivity OZ vedúce k zlepšeniu zamestnancov školstva. viac na: nso.sk. O čom tu preboha píšete?

* Reagovať | Ľuboš Kvašňak | (14.10.2016 06:51 - neprečítaný)

klídek pán predseda.... nádych-výdych... dal som to ako rečnícku otázku a na zamyslenie, prečo je tomu tak... Ak to vyznelo ako útok, nebol to môj úmysel(to by vyzerali moje reakcie úplne inak...). Môžno by bolo dobré sa zamyslieť aj nad tým, prečo bolo potrebné isu, keď už existovali nšo? Inak(zas len pre zopakovanie) aj nšo, aj isu vznikli na kritike ozpsav, podchytili všetkých tých, čo boli nespokojní a chceli byť v odboroch, aj tých čo nechceli byť v odboroch. Vieme cca koľko ich je, ale čo ten zvyšok??? Takže najprv sa zamyslieť Všetko dobré a pekný deň.

* Reagovať | Ľudovít Sebelédi | (14.10.2016 13:45 - neprečítaný)

svoj klid by som mohol rozdávať..... no nepáči sa mi ak niekto dáva rečnícku otázku: "Šibe?" .... no nešibe..... naozaj nešibe? naozaj nešibe..... a prečo nešibe? no lebo nešibe... AHA!

* Reagovať | Ľuboš Kvašňak | (13.10.2016 19:36 - neprečítaný)

Ak si zložíte klapky z očí, uvidíte kto to napísal... Ani ja so všetkým čo je tam napísané nesúhlasím, no tiež súhlasím aj s tou poslednou vetou. Mne sa však najviac pozdáva táto: "V skutočnosti totiž dobre bojovať za svoje požiadavky znamená hľadať spojencov, prísť s realizovateľnými nárokmi a dostať protivníka do takej situácie, aby mal väčší úžitok z toho, že požiadavky splní, ako z ich neplnenia."

* Reagovať | Viktor Križo | (13.10.2016 19:16 - neprečítaný)

Obdvivuhodné, aká inteligencia obopína pána Draxler, že čítate v roku čitateľskej gramotnosti takto posunie význam:

"Jeden jeho člen Viktor Križo pred niekoľkými dňami dokonca vyhlásil, že učitelia, ktorí nechcú štrajkovať, by mali zo školstva odísť. Neuveriteľná arogancia…"

http://www.aktuality.sk/clanok/377902/mlady-ucitel-kolegovia-ktori-nechcu-v-skolstve-nic-zmenit-by-mali-odist/

* Reagovať | Ľuboš Michalík | (13.10.2016 21:58 - neprečítaný)

A sú tu opäť zbytočné prekáračky ktoré nikam nevedú!


*Pridať komentár