Obete

Blog  |  Lucia Slovincová  |  školstvo  |  08.12.2016 21:07

Už pár dní sledujem rôzne komentáre, blogy, vyjadrenia a správy rôznych ,, expertov ,,. Všetci sa vyjadrujú k absolútnemu prepadu slovenského žiactva v medzinárodnom testovaní. Všetci majú otvorené ústa do O a na čelách im bežia digitálne ,, Čo Ti dáva ?'' , alebo ,, Pane Bože! '' , alebo ,, Pre Boha !'', ale aj ,, No do .... ! ''
Pána ministra nelichotivé výsledky neprekvapili. V priamom prenose sa dokonca pri vyslovení tejto vety usmial. Asi preto, lebo si ako každý náš doterajší minister školstva pomyslel, že s tým nič nemá. Na ktorého z nich to hodiť ? Striedajú sa rýchlejšie ako ročné obdobia.
A možno mu len prebleslo mysľou, že sme mohli dopadnúť aj horšie. Každopádne to bola jediná odpoveď, ktorú zo seba dokázal vysúkať. Priznám sa úplne otvorene, ja som bola v tom, že sa jedná o dokrútku z natáčania Silvestra. Až po chvíli mi došlo, že je to real. Nezmohla som sa ani na otvorenie úst, nadvihla som obočie, vyvalila oči, potom som ich poslala vpravo, hore, vľavo a potom som sa začala smiať.

Bylinky 

Áno. Namiešame zázračné bylinky, zalejeme, vypijeme a razom všetci zmúdrieme. Hlavne naše žiactvo. 
Čím viac sa snažíme mudrovať, experimentovať, inovovať, reformovať, lamentovať, tým sú naši žiaci ako sa zdá, rôznorodo negramotnejší. Takže buď nevieme experimentovať, reformovať a inovovať, alebo je problém inde. 
Ja vidím zásadný problém v tom, že nevychádzame z mentality slovenského národa.
Pre severanov vynikajúci model, nemusí a ani tak skoro zrejme nebude fungovať u nás. Jeho takmer opozit, ázijský model, ktorý je založený na tvrdej práci, vychádza z konfucianizmu, nestúpiš ani na tieň učiteľa, krátkodobé nešťastie je vyvážené a odmenené tým dlhodobým, atď., zrejme tiež nie. Čo majú však všetky úspešné vzdelávacie systémy spoločné, je významné, ak nie najvýznamnejšie postavenie učiteľov v spoločnosti. Sú to vážení občania, ktorí sú patrične ohodnotení, jednak spoločensky a samozrejme aj ekonomicky.
Z toho treba vychádzať. Tento obrovský prepad a hlúpnutie, je výsledkom správania sa celej spoločnosti. Je naivné myslieť si, že za tento stav môžu len ,, nekvalitní,, učitelia. 
Nie ! Važení, za tento stav môže nekvalitná vláda, nekvalitný systém, nekvalitní rodičia, nekvalitná spoločnosť a samozrejme aj nekvalitní učitelia.
My dospelí sme vzormi pre deti a mládež. My im názorne predkladáme model správania. Len sa dobre zamyslite aký.
Hulvátstvo, veľké ústa, ostré lakte. Toto víťazí v spoločnosti. Zlodejstvo, klamstvo, bezprávie, beztrestnosť. Toto víťazí na vládnej pôde. Čo my chceme od detí? 
Učiteľ je v tejto spoločnosti posielaný za pás. Ako si teda učiteľa môžu vážiť žiaci? Ako môže byť pre ne takou autoritou, aby sa chceli pod jeho vedením vzdelávať? Jasné sú učitelia, silné, charizmatické osobnosti, ktoré dokážu aj toho najväčšieho vagabunda zlomiť. Prečo by sme však mali my učitelia, doslova plytvať energiou a časom na vychovávanie a prevychovávanie detí nekvalitných rodičov? Prečo my učitelia musíme odvádzať prácu za špeciálnych pedagógov a detských psychológov? To si skutočne táto spoločnosť myslí, že máme toľko ADHD detí? Polovica z nich je len jednoducho z domu nevychovaná. Dostalo sa im nekvalitnej výchovy. Skutočne si myslíte, že máme toľko dys, dys, dys ? Zabudnite. Polovica z nich má len úplne zlé základy. Integrujeme ako šibnutí . Ak je situácia skutočne taká akútna, už dávno sa mali školy posilniť o špeciálnych pedagógov a detských psychológov.

Spoločnosť

Nemá učiteľov za nič. Jej vyjadrenia na ich adresu sú nelichotivé, vulgárne a znevažujúce. Spoluobčania závidia učiteľom ,,prázdniny,, , ktoré nikdy nemali. Čerpajú si nútenú dovolenku. Závidia im aj pracovnú dobu. Hlúpo si myslia, že keď má niekto na rozvrhu 5 hodín, tak je 5 hodín v práci. Vlastne ani toľko, lebo vyučovacia hodina má 45 minút. To je taká istá sprostosť ako si myslieť, že úradníčky sú v práci len počas stránkových hodín, lekári a sestričky len v čase ordinačných hodín, športovec len v čase preteku atď. 
Suma sumárum nech držia hubu ! Na to, že majú stále prázdniny, krátku pracovnú dobu a navyše h...o naučia, majú platy až privysoké ! Toto je názor väčšej časti spoločnosti. Toto počúvajú naši žiaci od pani spoločnosti v mhd, na zastávkach, v obchodoch, v kine, na plavárni. Proste všade. Čo potom chceme od detí a mládeže?

Rodičia

Tiež prispeli k voľnému pádu. Pohodlnosť, kult dieťaťa a opičia láska.
Dieťa si dovolí nespĺňať očakávania rodiča, rodič nakluše do školy a prinajlepšom naziape na učiteľa, v tom horšom prípade sa ide sťažovať rovno vedeniu školy. Dieťa si neplní povinnosti, nepripravuje sa, pre rodiča je pohodlnejšie naklusať do školy, prinajlepšom naziapať na učiteľa, v horšom prípade sa sťažovať na vedení školy a samozrejme nesmie chýbať obvinenie z preťažovania. 
Je pohodlnejšie riešiť učiteľov, ako sa venovať vlastným deťom. Je pohodlnejšie poslať ich k TV, tabletom, mobilom ako sa s nimi rozprávať, učiť ich spoznávať svet, kupovať im knihy. Načo? Veď si chudáci môžu všetko vygoogliť. Hlavne nech neotravujú a sú ticho.
Čo potom chceme od detí a mládeže?

Systém

Nefunkčný. Asi tak, akoby sme sa prihlásili na orientačný beh. Bežíme, no po chvíľke sa stratíme. Sme stratení, točíme sa ako blbci, smer v nedohľadne. Ostali sme dezorientovaní. Pokiaľ na nás niekto nezabliká, sme v .... . 
Nefungujúci systém urobil zo vzdelávania a vzdelania, handru na topánky. Žiaci, študenti nie sú motivovaní učiť, vzdelávať sa. Vďaka normatívu, nejestvujúcim limitom a kritériám sa dostanú na akúkoľvek školu. So zlými známkami z prospechu aj zo správania. Samozrejme motivovaní nie sú ani rodičia. Zavedenie týchto tragédií považujem za začiatok totálneho úpadku úrovne a morálky slovenského školstva. Hráme nezmyselnú hru bez pravidiel.
To čo si už vo vyspelých krajinách málokto dovolí u nás ešte stále prekvitá. Myslím bossing, mobbing na pracoviskách. Kontinuálne vzdelávanie je oveľa viac sprostý biznis, ako vzdelávanie. A opäť sme pri mentalite tohoto národa.

Obete

Žiaci a študenti. Áno, ich považujem za obete. Tejto vlády, tejto spoločnosti, tohoto systému, týchto rodičov a aj týchto frustrovaných učiteľov. 
To všetci vyššie menovaní môžu za to ako sa správajú, za ich povrchné hodnoty, za nízku úroveň vedomostí, za vysokú mieru negramotností, za vedomie, že vzdelanie a vzdelávanie im je na nič, ale aj za nedostatok elementárnej slušnosti a empatie.

Reforma

Je nutná. Pokiaľ však nedôjde k mentálnej reforme celej spoločnosti, jej efekt bude naďalej nelichotivý, dokonca si myslím, že ako by povedal ten čo by chcel ,,vychovať,, parlament, deštrukčný.

Luc.




Hodnotenie:    | Zobrazení: 4237


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Ľudovít Sebelédi | (09.12.2016 04:56 - neprečítaný)

za pár chvíľ budeme my obeťami našich obetí.......

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (09.12.2016 13:37 - neprečítaný)

naše deti sú naše dielo, preto konajme tak, aby sme neboli obeťami toho, čo spôsobíme konaním alebo nekonaním

* Reagovať | Jaroslava Sabadková | (09.12.2016 15:58 - neprečítaný)

Výborné, výstižné !!! Dúfam, že to takto chápu aj tam hore, a hlavne, aby konečne začali od seba s odstraňovaním marazmu !!!

* Reagovať | Oľga Červeňanská | (10.12.2016 12:08 - neprečítaný)

Výstižné! Trpko-smutná pravda. Plne s Vami súhlasím, pani Slovincová.

* Reagovať | Vlasta Kráľová | (10.12.2016 15:15 - neprečítaný)

Vitajte v dobe zvrátenej! V televízii nám servírujú zlatokopky, ktoré majú kabelku za 3000 €, ale aj nulovú mozgovú kapacitu. Drahými šatami sa len snažia zakryť svoju úbohosť a prízemnosť. V žiari reflektorov sa vynárajú ich falošné tváre. Deti sa hrajú na piesku s tabletom, kamarátky v reštaurácii sedia za jedným stolom, ale navzájom sa nevnímajú, každá pozerá do svojho smartfónu. Sú zahĺbené do svojho virtuálneho sveta. Deti nevedia zosmoliť holú vetu, nemajú sa s kým rozprávať, nikto na ne nemá čas. Už neexistujú žiadne morálne hodnoty, slušné správanie, empatia, láska, dobro, pomoc blížnemu sa už nenosia. Najdôležitejšie slovesá v dnešnom svete sú mať, vlastniť, kúpiť, vynikať a mať úspech. Áno, sme obete doby zvrátenej.

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (10.12.2016 15:56 - neprečítaný)

Dovolím si modifikovať vetu NŠO. "Ako ďalej učitelia?" Písať nestačí, súhlasiť s napísaným nestačí, konajme.

* Reagovať | Michal Jancura | (10.12.2016 21:36 - neprečítaný)

Perfektné a výstižné ! Ešte vhodné doplniť podmienky pri olympiádach a motiváciu žiakov , prečo by vlastne mal robiť niečo naviac - čo z toho bude mať

* Reagovať | Vlasta Kráľová | (11.12.2016 09:24 - neprečítaný)

Pohodlnosť, kult dieťaťa a opičia láska... veľmi výstižné. Stotožňujem sa aj s vetou, že polovica detí je nevychovaná. Zároveň "obdivujem" rodičov, ktorí vidia chyby vždy len na učiteľovi, nie na svojom dieťati. Konečne sa niekto odvážil napísať holú pravdu. Ďakujeme, pani Slovincová. Nech sa Vám darí.

* Reagovať | Mária Režnická | (11.12.2016 11:17 - neprečítaný)

Naozaj reálne zadefinovaná skutočnosť s prehľadom hlboko zainteresovaného učiteľa. Súhlasím s Vaším názorom, pani Slovincová, želám Vám veľa síl bojovať so školskými veternými mlynmi. Držte sa!

* Reagovať | Jaroslav Boroš | (11.12.2016 12:21 - neprečítaný)

Áno pani Lucia - "Cisár je nahý" ..............

* Reagovať | Magdaléna Kviatkovská | (11.12.2016 17:14 - neprečítaný)

Perfektné, trefné! Bohužiaľ...

* Reagovať | Iveta Hliváková | (11.12.2016 18:15 - neprečítaný)

Bohužiaľ máte pravdu.

* Reagovať | Vladimír Burík | (12.12.2016 13:51 - neprečítaný)

Tých pár strán nie je žiadna reforma. Sú to zlátaniny o individuálnom prístupe učiteľa, o špeciálnych pedagógoch, psychológoch, asistentoch a čo ja viem o čom ešte, čo je staré 15 - 20 rokov. Čo je tam nové, to je škodlivé pre naše školstvo. (1. stupeň ročníky 1- 5, zákaz opakovania ročníka na 1. stupni a podobné nezmysly). Zase sa narobí zbytočne veľa kriku pre nič. Takéto "tézy reformy" napíšu na kolene dvaja skúsení učitelia za víkend. Ak toto museli písať experti, ako sa vyjadril pán minister, potom sa nečudujme, že školstvo je v bahne. Kde sú potom tí ozajstní experti na školstvo?

* Reagovať | Mária Čechová | (12.12.2016 17:25 - neprečítaný)

Pani Lucia, perfektné! Veď vy ste to popísala lepšie ako expert na školstvo, tomu už nič nechýba.....Nuž a k expertom? Nuž mám pocit, akoby za katedrou nikdy nesedeli. Obávam sa, že sa tým viac pokazia, ako vylepšia. A vraj REFORMA......už sme ich tu mali dosť.

* Reagovať | Mária Čechová | (12.12.2016 17:26 - neprečítaný)

pokazí a vylepší

* Reagovať | Beáta Vanková | (12.12.2016 19:00 - neprečítaný)

Úplne súhlasím, napísané krásne a pravdivo, len škoda, že si to tí na kompetentných miestach celej spoločnosti nechcú uvedomiť a začať od seba.


* Reagovať | Katarína Hlobeňová | (13.12.2016 08:38 - neprečítaný)

Výborne zosumarizované, výstižné!!!

* Reagovať | Mária Hollá | (13.12.2016 09:16 - neprečítaný)

Lucka, vo všetkom sa vami stotožňujem!

* Reagovať | Zuzana Lastičová | (13.12.2016 12:12 - neprečítaný)

Veľká ale trpká pravda!

* Reagovať | Soňa Vozárová | (13.12.2016 14:21 - neprečítaný)

Naozaj výstižné, len čo nám je to platné

* Reagovať | Tatiana Jenčová | (13.12.2016 16:55 - neprečítaný)

Lucia, sformulovali ste presne to, čo posledné dni cítim, o čom premýšľam, ako to vidím, rada vás čítam, a....je mi smutnokrásne z toho všetkého..

* Reagovať | Vladimír Martin | (14.12.2016 07:25 - neprečítaný)

Tak, tak.... A takto to treba povedať všetkým, nech si myslia čo chcú....

* Reagovať | Daniela Borovská | (15.12.2016 08:30 - neprečítaný)

Na zaplakanie. Len mám o tieto deti strach, či sa samy dokážu o seba v živote postarať, keď už rodičia nebudú naporúdzi. A nemám na mysli len deti dys... alebo ADHD. V plnej miere zdieľam Vaše myšlienky a sa s nimi stotožňujem. Len by bolo možno dobré povedať to aspoň v parlamente so 100%-nou účasťou....A dať na vedomie aj vláde. Ale ťažko medzi seba pustia obyčajného učiteľa. Učím už 43 rokov, ale situácia, do ktorej sme v školstve dospeli, je už neúnosná. Často si myslím, napriek všetkému, že naše školstvo malo výbornú úroveň. Prvýkrát sme chceli byť lepší a zaviedli sme množinovú matematiku do škôl. Aspoň v matematike to bol podľa mňa začiatok konca. Odvtedy niektoré deti násobilku nezvládajú ani v 9. ročníku. Možno by stačilo oprášiť, poopraviť staré učebnice, starú koncepciu vyučovania, a inovácia ako by bola na stole bez ťažkých vyhodených tisícov pre ľudí, ktorí o škole a deťoch nemajú ani páru, a na nové učebnice, ktoré aj tak ležia v šuplíku, lebo nestoja za nič.

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (15.12.2016 14:18 - neprečítaný)

Žiaci, ktorí nezvládali násobilku, boli preradení do Osobitnej školy v nižšom ročníku. Preto v deviatom ročníku každý žiak zvládal násobilku.

* Reagovať | Anna Kováčová | (15.12.2016 09:32 - neprečítaný)

Veľmi krásne pravdivé a výstižné.

* Reagovať | Mária Kmecová | (15.12.2016 16:54 - neprečítaný)

Áno, áno, áno. Je to tak. K obetiam reformy okrem žiakov a študentov pridávam aj nás učiteľov.

* Reagovať | Alena Repovská | (15.12.2016 17:21 - neprečítaný)

Kolegovia, v pondelok ide , myslím na STV, toľko herecky ospevovaný film Učiteľka. Podľa predbežnej reklamy to bude opäť "hitovka" pre niektorých žiakov a i. verejnosť.

* Reagovať | Jana Cíchová | (16.12.2016 20:04 - neprečítaný)

Milá kolegyňa, film Učiteľka som videla a vôbec si nemyslím, že je to "hitovka" pre žiakov a verejnosť. Má dosť nevhodný názov, pretože nie je len o učiteľke. Hovorí o rôznych ľudských osudoch a ľudských charakteroch, nádherne vykresľuje pokrivené hodnoty, nechutnú manipuláciu, pštrosí syndróm /strkanie hlavy do piesku/, odvahu aj bezmocnosť jednotlivcov v boji za spravodlivosť pre svoje trpiace dieťa, nevšímavosť k problémom iných, alibizmus väčšiny /veď sa vlastne nič nedeje, prečo by sme mali pre druhého niečo urobiť?/. Film ukazuje to dobré a vo veľkej miere predovšetkým to zlé, čo sa skrýva v ľuďoch. Príbeh sa síce odohráva v socializme, ale hĺbaví ľudia schopní reflexie /ba aj sebareflexie/ zbadajú, že film je aktuálny aj dnes a bude aktuálny dovtedy, kým budú ľudia k sebe pristupovať podľa hesla "človek človeku vlkom".

* Reagovať | Alena Repovská | (17.12.2016 12:05 - neprečítaný)

Ďakujem, určite si ho pozriem. Ústrednou hrdinkou je učiteľka, ktorá šikanuje žiakov... - tie ďalšie rozmery filmu som nemohla zatiaľ postrehnúť. Pokiaľ si spomínam, je len málo takých príbehov o učiteľoch, aký bol stvárnený vo filme Pánu učiteľovi z lásky...

* Reagovať | Oľga Bolčíková | (19.12.2016 19:46 - neprečítaný)

Testovania ukazujú, že naši žiaci nevykazujú ani také výsledky, aké vykazovali kedysi.
Kedysi bola vyučovacia povinnosť pre učiteľa o 2 hodiny týždenne menej (pamätám) a pre svoju prácu dostal podklady a materiály nielen žiak, ale aj učiteľ. Keby nebolo "kádrových posudkov" asi aj administratívy bolo, predpokladám, menej. Ja som to stihla až "po 89-tom".
O tých novodobých hromadných ADHD a "hlavneprávach" a "žiadnejzodpovednosti" ani nehovorím.
Ale ak si niekto myslí, že tým oslavujem dobu minulú a vajatám za jej návrat, mýli sa.
Radšej priamo: Pribudlo roboty. Čo sa týka kvantity. A z viacerých strán a hľadísk. Takže...? Ak čas (24 hodín) a sily pracovníka považujeme za nemenné, potom...?

* Reagovať | Vlasta Kráľová | (21.12.2016 19:51 - neprečítaný)

Prosím Vás, vysvetlite mi jedno. Za komunistov bolo v triede 35 detí, všade ticho, nemali sme žiadnu techniku, žiadne pracovné listy, učitelia neboli nikdy takí vystresovaní ako dnes, a vedeli sme čítať, písať, počítať. Prečo teraz deti nič nevedia, sú nesústredené, závislé od mobilov, od počítačov, prečo nemajú o nič záujem? Majú tablety, PC, pracovné listy, 5 učebníc a neučia sa ani z jednej. Vedomosti žiadne, len vysoké sebavedomie. ĎAKUJEM

* Reagovať | Viera Dzurňáková | (21.12.2016 22:43 - neprečítaný)

Nie je pravda, že všetci naši rovesníci vedeli čítať, písať, počítať. Už som písala vyššie, že žiak, ktorý to nezvládal, bol preradený do Osobitnej školy. Nie je pravda, že deti nič nevedia. Vy viete využiť aplikáciu v mobile na riešenie lineárnych rovníc? Niektoré dnešné deti to vedia. Ak deti niečo zaujme, sú sústredené. To, že sme zaznamenali neúspech v medzinárodných meraniach, nie je vina žiakov ani učiteľov. Výška sebavedomia detí je relatívny pojem.

* Reagovať | Helena Varchulová | (28.12.2016 22:09 - neprečítaný)

pani Lucia, so všetkým s Vami súhlasím. Vynikajúco odkrytá pravda o našej škole a o všetkom, čo s ňou súvisí. Áno. Totálny úpadok slovenského školstva. Nezmyselná hra bez pravidiel. Dokedy ešte????????!!!!!!!!!


*Pridať komentár