TESTOVANIE 5 - LIST PRE MINISTERKU

Blog  |  Ján Papuga  |  Konferencia  |  16.09.2017 17:17

Kolegovia, priatelia SJL aj neučitelia, žiaci. V prílohe uvádzam znenie listu pre novú ministerku v súvislosti s Testovaním 5. Ak aj nie ste slovenčinári a učitelia, pomôžte nám zvrátiť alebo aspoň otvoriť diskusiu o ministerkinom zámere hľadať peniaze na testovanie. Viac v liste. Ak sa s ním stotožňujete, pošlite ho, prosím, neanonymne na dole uvedený mail. Prosím, pošlite list aj Vašim kolegom, ktorí sa s jeho obsahom stotožnia. Už dávno nastal čas na spájanie a vyjadrovanie sa bez strachu...

Ďakujem.



Mail: kami@minedu.sk


Znenie listu:

Vážená pani ministerka,

zdraví Vás Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny, blahoželáme Vám k Vášmu zvoleniu. Sme neoficiálne združenie učiteľov a priateľov SJL, ktorého priaznivci spoločne diskutujú už niekoľko rokov.

            Veríme, že okrem množstva dlhodobo neriešených problémov na ministerstve, sa pozriete aj na vyučovanie slovenského jazyka a literatúry, ktoré za roky vďaka riadiacim orgánom stratilo úroveň a vyvoláva mnoho protichodných reakcií. Svedčia o tom štátne vzdelávacie programy slovenského jazyka, ktoré sú nezrozumiteľné, neaktuálne, predimenzované a obsahujú veľa chýb.

            Obraciame sa na Vás aj v súvislosti s Testovaním 5. Domnievame sa, že nie je najšťastnejším a najlepším signálom, keď ako prvú úlohu chcete riešiť testovanie piatakov. Všetci učitelia naprieč celým Slovenskom sa nesmierne potešili, že tento rok sa T5 nebude konať. O nekonaní svedčí aj chýbajúci termín v Pedagogicko-organizačných pokynoch 2017/18. Prečo sme sa tešili? Testovanie 5, ale aj T9 nemá v tejto obsahovej podobe a v súčasnom systéme žiadne opodstatnenie, nedokáže merať kvalitu školy (čo potvrdzuje aj NÚCEM), je zbytočným mrhaním vzácneho času, prostriedkov, ktoré by sa dali minúť oveľa efektívnejším spôsobom. Testovanie 5 nemá napr. ani náhradný termín, preto sa o jeho relevantnosti dá pochybovať, najmä ak sa rozhodnú žiaci toto testovanie bojkotovať (keďže sme už oznámili, že nebude) a na testovanie neprídu. Ak dieťa, alebo aj viac detí v tom dni chýba, nie sú testované, teda výsledky školy môžu byť skreslené, nekorektné.

            Okrem uvedeného chceme pripomenúť, že dokument Učiace sa Slovensko výrazne prehodnocuje podobu testovania, ba naznačuje jeho zánik. Aj preto je spiatočnícke, že jedným z prvých cieľov si dávate zohnať peniaze na T5, ktoré v žiadnom prípade nemení, nezlepšuje podmienky vyučovania, iba zbytočne stresuje žiakov, rodičov a teraz aj učiteľov, keďže sme si vypracovali už iné plány podľa POP na tento školský rok. Obávame sa, že zasa na rýchlu iniciatívu T5 opätovne doplatia tí najbezbrannejší, a to deti a učitelia slovenského jazyka a literatúry. Znova budeme už po niekoľký raz robiť niečo na poslednú chvíľu ako za Mikolajovej reformy.

            Testovanie ako také nikdy neposilnilo vzdelanosť, kultúru, jazykové povedomie, vzťah a lásku k rodnému jazyku. To sú pridané hodnoty, ktoré sa získavajú iba vo vyučovacom a výchovnom procese, nikdy celoštátnym testovaním. Všetky testovacie nástroje, ktoré sú zakomponované v T5 a v T9, sa stali nočnou morou všetkých slovenčinárov, pretože v skutočnosti neodrážajú poctivú, statočnú prácu učiteľa, jeho zanietenosť a oddanosť svojmu povolaniu. Považujeme testovanie v tejto podobe za demotivujúce, zbytočné a nefér voči slovenčinárom, rovnako i matematikárom, pretože iné predmety sa netestujú. Je rovnako absurdné, ak sa merajú zložky v piatom ročníku za ročníky 1. - 4. a zodpovednosť dopadá na učiteľov slovenského jazyka 5. ročníka.

            Keďže sme učitelia, ktorým mimoriadne záleží na deťoch, na našom predmete, na výchovno-vzdelávacom procese a na spokojnosti našich žiakov, úprimne Vás prosíme a odporúčame nehľadať peniaze na testovanie a prípadne neskôr aj prehodnotiť celý spôsob, systém a obsah testovania. Veľmi radi Vám s tým pomôžeme a určite budeme objektívnejší, ako rôzni poradcovia, ktorí s Vami budú komunikovať pod vplyvom rôznych záujmov. Apelujeme na Vašu vysokú erudíciu a empatiu a pevne veríme, že nesklamete ani našich piatačikov, ani učiteľov.

            Držíme Vám palce, prajeme Vám veľa úspechov a tešíme sa na spoluprácu.

 

                        Za Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny s úctou: meno a priezvisko.

 




Hodnotenie:    | Zobrazení: 4252


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Eva Gubová | (17.09.2017 06:26 - neprečítaný)

Super, hádam pomôže!

* Reagovať | Jana Maliariková Brezová | (17.09.2017 09:18 - neprečítaný)

Sme neoficiálne združenia učiteľov a priateľov SJL - asi si opravte na združenie.
Nech novozvolenu pani ministerku neodradí hned prva chyba

Držím palce!

* Reagovať | Ján Papuga | (17.09.2017 10:40 - neprečítaný)


Kiež by bola jediná ministerkina chyba preklep

* Reagovať | Viktor Križo | (17.09.2017 12:18 - neprečítaný)

Janko, úplne súhlasím, T5 by narobilo iba ďalšie zlo. Skutočne tu horia úplne iné problémy, ktoré spôsobia, že za 10 rokov nebude mať kto učiť. Nemáme na školách asistentov, odborných zamestnancov, deti a ich problémy nám prekračujú cez hlavu. Takže si myslím, že testovanie je posledná vec, ktorú by sme teraz mali riešiť. Príp. nech zvážia, či nezrušiť MPC, ŠPÚ a ŠŠI a potom by sme mali hneď aj asistentov aj odborníkov priamo na školách a nemuseli hľadať peniaze.
Na markíze nás nejaký analytik ako učiteľov obvinil, že to nechceme preto, lebo to môže ukazovať aj na naše výsledky. Nevedel som, či mám plakať alebo sa smiať. Ak stojíte na zhorenom rumovisku po tsunami, tak je trápne riešiť, či som niekomu zašlapol prah robitého domu. Milujem, keď niekto začne riešiť problém od chvosta namiesto od hlavy..
Ak sa bude dať niekde tvoj list podpísať, rátaj so mnou.

* Reagovať | Ján Papuga | (18.09.2017 21:48 - neprečítaný)

Viktor, amen, opäť so všetkým s Tebou súhlasím. Testovanie 5 = spása školstva... A fakt som jej držal palce. Ale ešte dúfam...

* Reagovať | Ivana Dudášová | (17.09.2017 12:30 - neprečítaný)

Super, zdieľam Váš názor a ďakujem

* Reagovať | Slávka Hanáčková | (18.09.2017 08:22 - neprečítaný)

Súhlasím Pán Križo - Váš postreh s MPC a ŠpU nemá chybu. Škoda len, že sebareflexia u kompetentných sa rovná hrošej koži.

* Reagovať | Antónia Tchuríková | (19.09.2017 05:58 - neprečítaný)

Výborne sformulované, súhlasím .

* Reagovať | Erika Valková | (19.09.2017 14:57 - neprečítaný)

Plne súhlasím, no i tak nepočúvnu hlas skúsených pedagógov

* Reagovať | Andrea Kováčová | (19.09.2017 16:21 - neprečítaný)

dobre chápem ? mám okopírovať a poslať na mail: kami minedu so svojím podpisom a tiež šíriť medzi iných kolegov

* Reagovať | Ján Papuga | (19.09.2017 23:21 - neprečítaný)

ano, prípadne si upravte

* Reagovať | Andrea Kováčová | (20.09.2017 18:02 - neprečítaný)

dakujem už odoslané aj rozšírené

* Reagovať | Anna Bugalová | (19.09.2017 18:33 - neprečítaný)

Súhlasím a vrelo podporujem.Pani ministerka vyzerá ako rozumná osoba,ktorá by mohla naše hlasy konečne vypočuť.Nech sa zbytočne neplytvá peniazmi na testovanie,ktoré nič nerieši.

* Reagovať | Anna Murgašová | (20.09.2017 06:56 - neprečítaný)

Súhlasím, kiežby si to prečítala aj pani ministerka

* Reagovať | Erika Valková | (20.09.2017 12:24 - neprečítaný)

Dnes ráno pán z INEKA rozprával aké je testovanie dôležité pre určenie úrovne školy, veď áno, keby nebolo, čo by v INEKU robili, bolo by ich tam menej a peniaze by sa mohli využiť účelnejšie. No nie?

* Reagovať | Ján Papuga | (21.09.2017 00:08 - neprečítaný)

Presne to ma naštartovalo k ďalšiemu textu...

* Reagovať | Miroslava Tekely | (24.09.2017 14:45 - neprečítaný)

Aj ja ako slovenčinárka úplne súhlasím


*Pridať komentár