Užil si ŠVP pre anglický jazyk nejakú oponentúru?

Blog  |  Cyril Šebo  |  TVVP ANJ SERR  |  15.09.2010 22:15

Radšej sa nepýtajte učiteľov cudzích jazykov na ich osobný a spoločenský život. S trpkým úsmevom vám vyrátajú, ako po nociach už tisícpäťstý raz za deň triafajú kurzorom z wordovskej tabuľky do excelovskej, pretransponovávajú direktívy toho čo je štátne, do direktívy toho, čo má byť školské. Možno sa aj zaponosujú, aké ťažké je efektne či elegantne zmiešať hrušky s jablkami, pomarančami, citrónami, kiwi a ďalšími vitamínmi. A keď sa im to už ako tak začne aj dariť, potom sa na túto výdatnú nutričnú bombu môžu len tak zasnene pozerať ako na virtuálne dačo. veď majú priam zakázané toto dačo priamo korelovať na tú dobrú učebnicu, za ktorú si milý študent zaplatil 20 euro. Aj keď ju vydali v Oxford University Press. Tí  však evidentne ešte nedorástli na SERR (spoločný európsky referenčný rámec).

Tých čiastkových ponôs by sme mohli vymenovať oveľa viac. Podľa tematického plánu by učiteľ v príprave na jednu hodinu mal zakomponovať 5-6 teoretických, akademických kritérií, ak má v ten deň sedem hodín, tak je to asi tridsaťpäť postulátov, a s touto teóriou v hlave, s magičom v jednej ruke, cédečkami v druhej, učebnicou v tretej, triednou knihou v štvrtej, by mal ako ,,man of integrity" vstúpiť medzi mladých ľudí, ktorí aj keď to otvorene nepovedia, ale prinajmenšom podvedome chcú, aby ten človek za katedrou ukázal  ,,čo je zač".

Nemôžem sa však ubrániť dojmu, že svoju pozornosť rozptyľujeme. Naozaj sa nám treba s takou bázňou pozerať na komplikovaný a vedecky pôsobiaci ŠVP?  Atomizácia predmetu skúmania môže byť dobrá do dizertačnej práce. Môj priateľ tvrdí, že profesor má svojich žiakov jednou vetou naučiť to, čo on skúmal celý život.

Preto sa pýtam, či ŠVP prešiel oponentúrou, oponentúrou cieľového zákazníka, učiteľa. Ak sa v týchto veciach mýlim, rád sa nechám poučiť autormi ŠVP, rád by som v tomto dokumente našiel ten základný princíp vyučovania cudzích jazykov, kde jazyk je integrovaný živý organizmus a nie kovový mechanizmus.

Učiteľ vraj potrebuje vyšší plat, spoločenské uznanie, atď. Dobre, ale hlavne

1. potrebuje byť človekom - pre tie deti

2.potrebuje byť odborníkom - pre tie deti

3. potrebuje kompetenciu, slobodu a minimálnu organizáciu, ktorá mu nesťažuje, ale napomáha v bode 1 a bode 2

Cyril Šebo, angličtinár

 




Hodnotenie:    | Zobrazení: 1047


* ohodnotiť

Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Jozefína Kleinová | (19.09.2010 12:30 - neprečítaný)

Suhlasim s Vasim nazorom, neplati ze cim lepsie vypracovane programy tym lepsi ucitel
Kleinova

* Reagovať | Kvetoslava Vehecová | (21.09.2010 19:36 - neprečítaný)

Tak, tak hovorite mi z duse. Bohuzial namiesto toho aby sme sa tvorivo a kreativne pripravovali na vyucovanie pre svojich studentov a ziakov, riesime zbytocne nieco co nam na kompetencii ani skusenosti neprida. Osobne nerozumiem celkom vyznamu tvorby SVP a pokladam to skor za zbytocne zatazovanie a stratu casu.

* Reagovať | Mária Kučerová | (22.09.2010 09:32 - neprečítaný)

pri čítaní som mala zimomriavky, hovoríte mi z duše

* Reagovať | Daniela Grechová | (22.09.2010 13:52 - neprečítaný)

....mne sa zdá, že tvorcovia ŠVP tam zakomponovali všetko čo našli v GOOGLI, len nie svoj rozum pozemšťana...

* Reagovať | Mária Liptáková | (29.09.2010 08:10 - neprečítaný)

Suhlasííííííííííím s tým, že tam "hore" nemajú ani potuchy, s akými problémami sa borí učiteľ, s akými problémami sa borí žiak, častokrát aj rodič. Myslím, že dôležitý vo vyučovaní cudzích jazykov je výsledok, t. j., či je žiak schopný pochopiť počutý text, porozumieť mu a aktívne komunikovať. Ale to by sme na Slovensku museli začať od škôlky s metodicky kvalifikovanými pedagógmi - praktikmi zo zahraničia, alebo minimálne s učiteľmi, ktorí v zahraničí dlhší čas pobudli na stgáži a sami zažili "živý" jazyk. Inak výsledky nebudú adekvátne tým požiadavkám, ktoré po pozornom prečítaní stanovuje ŠVP. A preto netrápte sa, veď život aj učiteľ má LEN JEDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* Reagovať | Marta Ivanko-Macejová | (04.10.2010 23:33 - neprečítaný)

Súhlasím a dopĺňam, v časoch, keď bola maturitná skúška z Cj nepovinná, bolo radosť učiť, učili sme podľa Komenského, Škola hrou, z našej práce sme mali radosť my, učitelia, ale najmä žiaci. Veľmi radi spolutvorili pekné, zaujímavé hodiny, avšak teraz je to za plnením cieľov

* Reagovať | Marian Šuba | (11.10.2010 19:59 - neprečítaný)

Sledujem aj tu, v zborovni, negatívne príspevky na tému ŠVP, čo plne korešponduje s názormi mojimi a mojich kolegýň a kolegov. A tak sa mi natíska otázka, či sme už fakt takí zmanipulovaní, slabí, servilní, ohlúpnutí, bojazliví, výkonní, workoholickí, iné* (*nehodiace sa škrtnúť) a skutočne robíme, čo si kto na ŠIOV-e či ministerstve zmyslí bez "potuchy, s akými problémami sa borí učiteľ" (Mária Liptáková). Navrhujem občiansku neposlušnosť a ignorovať ŠVP. Aj keď tým by sme pripravili niektorých "tam hore" o pekný balík eúr za manažovanie "projektu pre projekt" hradený z fondov EÚ. Prosím, prebuďme sa a venujme sa deťom a nepodporujme dojem, že tá kopa úradníkov je potrebná. Howgh.

* Reagovať | Andrea Bendeová | (20.10.2010 18:45 - neprečítaný)

Mily Marian, z duše mi rozpravaš. Je to hrozné, kam na takéto blbovinky chodia tamtí hore..Celý ŠVP je na figu, len som zvedavá, ako sa vedia v tom orientovať naši milí inšpektori, ako vlastne budú "kontrolovať" ?? Mňa len mrzí to, že v tejto neskutočne nezmyselnej administrativnej kaluži, "tamtí hore" zabudli vlastne na deti. Malo by to byť pre ne, aby boli tvorivé, šikovné , múdre, konkurencieschopné, ale hlavne šťastné....namiesto toho len ......ani to neviem spravne nazvat. Ja som sa už prebudila a venujem sa mojim detičkám.

* Reagovať | Viera Kovaľová | (11.10.2010 23:02 - neprečítaný)

Súhlasím s vami, ja som nastúpila do práce po dvojročnej materskej dovolenke a bolí ma z toho všetkého hlava. Trvalo mi dosť dlho, kým som si načítala pedagogické dokumenty a nemám z toho dobrý pocit... na žiakov máme stále menej a menej času, namiesto toho nám naordinovali kopec papierovačiek.

* Reagovať | Ľubica Ivančíková | (12.10.2010 19:46 - neprečítaný)

Keby to bola len angličtina, ale takýto "paškvil" sa podarilo urobiť v každom predmete.

* Reagovať | Anna Bacová | (26.10.2010 11:55 - neprečítaný)

Keďže som tu nováčik tak až teraz som si čo-to prečítala. Verte, že väčšiu "blbosť" ako ŠVP už ťažko niekto vymyslí. Len taký malý príklad - keď sme na strednej škole 3-4 angličtinári (ostatné CUJ detto) a každý bude chcieť vyučovať z inej učebnice, to všetko tam máme prácne rozpisovať??? Alebo hneď ako prejdem na inú učebnicu (čo sa BTW môže, či máme celý život učiť z jednej?) musím robiť siahodlhé zmeny v ŠVP? Na čo to je?? Veď aj tak - ruku na srdce - každému sa stane, že musí kdesi čosi preskočiť, upraviť, nestihne presunie...Kam nás to ženú? A ďalší skvost - kreditný systém... no to je na oveľa dlhšiu debatu. Všetkých zdravím


*Pridať komentár