FAQ

Digitalna učebnica

Prijatie nových pedagógov

Rating

Dokumenty

Bezkriedy - Zborovňa učí doma

Kurikulum - Otázky a odpovede

Úloha učiteľa a plánovanie

Hodnotenie a rozvoj žiakov

Zmeny v praxi


Digitalna učebnica

1. Kto každý sa môže zaregistrovať?
Zaregistrovať sa môžu
• materské školy,
• základné školy,
• špeciálne školy,
• stredné školy,
• umelecké školy,
• centrá voľného času,
• poprípade občianske, resp. rodičovské združenie pri škole,
• v prípade málotriednych škôl, kde je štatutárnym zástupcom obec, resp. mesto, je objednávateľ obec, resp. mesto.
2. Ako sa môže škola zaregistrovať?
Škola, resp. iný vyššie menovaný subjekt, pošle objednávku mailom – kniznica@komensky.sk, resp. telefonicky na 0552851361 u pani Kristíny Rybárovej.
Pri objednávke je potrebné uviesť
• presný názov školy,
• štatutárneho zástupcu,
• dátum začatia poskytovania služby virtuálnej knižnice (vždy k prvému v mesiaci)
• a taktiež je potrebné uviesť počet žiakov na škole.

3. Môžu Virtuálnu knižnicu používať aj žiaci?
Pre žiakov je k dispozícii bezplatný portál www.bezkriedy.sk, ktorý dostane k dispozícii škola, ktorá uzavrie zmluvu na poskytovanie služieb virtuálnej knižnice www.zborovna.sk

Zoznam tried doplní škola do tabuľky, ktorú im automaticky po podpise zmluvy posielame mailom z mailovej adresy - kniznica@komensky.sk, v prípade akýchkoľvek otázok, resp. nejasností kontaktuje pani Kristínu Rybárovú a mailovej adrese kniznica@komensky.sk alebo na telefónnom čísle 0552851361.

Prijatie nových pedagógov

4. Ako správne komunikovať s administrátorom spoločnosti Komensky – poskytovateľ služby Virtuálna knižnica pre rýchle a efektívne vybavenie mojej žiadosti?
Pri komunikácií s nami uvádzajte vždy Vaše celé meno a názov Vašej školy. Vieme Vás tak rýchlo v systéme nájsť a v priebehu niekoľkých minút vybaviť Vašu žiadosť. Kontaktujte sekretariat@komensky.sk alebo t.č. 055/285 13 60.
5. Ako mám postupovať, ak mám problém s prihlásením sa do zborovne.
Ak ste heslo stratili, zabudli, alebo ak ste si ho zmenili a nepamätáte si to nové, kontaktujte sekretariat@komensky.sk a bude Vám heslo zaslané. Ak ste si heslo zmenili, my ho už v systéme nevieme zistiť, vieme Vám však vygenerovať nové. Ak heslo máte a napriek tomu sa Vám nedá prihlásiť, kontaktuje taktiež sekretariat@komensky.sk ale predtým si prosím skontrolujte či zadávate správne heslo. /heslo je zložené prevažne s prvých troch písmen Vášho mena, prvých troch písmen Vášho priezviska a s poradového trojčíslia. Stačí ak sa zamení jednotka za malé L alebo nula za veľké O... a systém Vás už nepustí ďalej. Heslo môžete skúsiť zadať aj viackrát, systém Vás určite nezablokuje.
6. Ako mám postupovať, ak chcem aktualizovať menný zoznam pedagógov alebo údaje našej školy na portáli www.zborovna.sk?
Ak chcete aktualizovať menný zoznam pedagógov Vašej školy /pridať nového pedagóga, vymazať učiteľa, ktorý už na Vašej škole nepracuje, zmeniť akékoľvek údaje pedagógov v našom systéme – mail, priezvisko, titul.../ alebo ak chcete meniť údaje Vašej školy /nová adresa, nové IČO, nový mailový kontakt na školu.../ kontaktujte prosím sekretariat@komensky.sk
7. Koho mám v spoločnosti Komensky osloviť, ak mám otázky ohľadne portálu www.zborovna.sk?
Otázky ohľadne akejkoľvek administrácie na portály www.zborovna.sk adresujte na sekretariat@komensky.sk alebo na t.č. 055/285 13 60.
8. Koho mám v spoločnosti Komensky osloviť, ak mám otázky ohľadne portálu www.bezkriedy.sk?
Otázky ohľadne akejkoľvek administrácie na portály www.bezkriedy.sk adresujte na kniznica@komensky.sk alebo na t.č. 055/285 13 61.

Rating

9. Na základe akých kritérií sa vyhodnocuje učiteľ mesiaca a ktorí učitelia sú zaradení do tohoto rebríčka?
Do rebríčka "Učiteľ mesiaca" sú zaradení všetci učitelia, ktorí v danom mesiaci pridali do Virtuálnej knižnice aspoň jeden vlastný dokument. Vlastným dokumentom sa rozumie dokument, u ktorého je učiteľ uvedený ako autor alebo spoluautor.
10. Napriek príspevkom do Virtuálnej knižnice v mesiacoch február a marec som v tomto rebríčku dosiahla hodnotenie 0,00.
V rebríčku sa berú do úvahy len dokumenty, u ktorých ste uvedení ako autor alebo spoluautor. Účelom tohoto opatrenia je podporiť vlastnú autorskú tvorbu učiteľov.
11. Ráno som mala aktuálny rating v hodnotení 3,25, poobede sa mi rating znížil na 2,70. Mohla by som poznať príčinu zníženia ratingu?
Ku zníženiu ratingu môže dôjsť pri niektorej z týchto udalostí:
• Výmaz dokumentu - dokument sa tým pádom prestane počítať do celkového ratingu učiteľa.
• Nahradenie dokumentu novšou verziou - každá verzia má svoj rating a do rebríčka sa počíta len rating najnovšej verzie.
• Zmena autorstva dokumentu - väčšou mierou sa do rebríčka berú dokumenty, kde je učiteľ autorom, menšou dokumenty, kde je učiteľ spoluautorom. Dokumenty, u ktorých učiteľ nie je autorom ani spoluautorom, sa neberú do úvahy.
• Odstránenie dokumentu ako obľúbeného dokumentu u iného učiteľa - rating stúpa tým viac, čím viac učiteľov si ho "skopíruje" k sebe. Ak ho potom vymažú, rating dokumentu klesne.
• Deaktivácia učiteľov, ktorí za dokument hlasovali - v takom prípade strácajú platnosť ich hlasy a rating dokumentu sa môže znížiť. K deaktivácii často dochádza na začiatku školského roka, keď školy nahlasujú zmeny v učiteľskom zbore.
• Zmena algoritmu výpočtu na strane poskytovateľa - spoločnosti KOMENSKY, s.r.o.. Spôsob výpočtu ratingu je priebežne vylepšovaný, aby lepšie plnil svoju funkciu. K týmto zmenám obvykle dochádza hneď na začiatku mesiaca, aby sa nemenili pravidlá počas trvania súťaže.
12. K čomu slúži rating, keď číslo v mojej knižnici je iné, než vo výslednej tabuľke?
Číslo vo Vašej knižnici je súčtom ratingu všetkých dokumentov, ktoré ste do Virtuálnej knižnice pridali za celé obdobie jej trvania. Číslo v mesačnom rebríčku vychádza len z ratingu desiatich najlepších Vašich dokumentov pridaných za daný mesiac. Plná váha sa počíta len dokumentom, ktorých ste výlučným autorom a menšia váha dokumentom, u ktorých ste spoluautorom. Dokumenty, ktorých autorom je niekto úplne iný, sa neberú do úvahy.
13. Ako presne sa vypočítava rating dokumentu? Môžete poskytnúť presný vzorec?
Presný spôsob výpočtu ratingu nie je verejný a nie je možné ho sprístupniť.
14. Pridala som pred pol hodinou vlastný autorský dokument, ktorého rating od tejto doby stúpol o 1 bod. Môj rating v aktuálnom mesačnom rebríčku sa ale vôbec nezmenil. Prečo?
Rating v mesačnom rebríčku nie je spočítavaný online, ale len pár-krát za deň. Treba počkať niekoľko hodín, aby sa zmena prejavila.

Dokumenty

15. Neviem vymazať dokument, po vymazaní sa presunie do koša a stále je k dispozícii v Zborovni.
Dokument je možne do 24 hodín od vloženia definitívne zmazať z knižnice učiteľom, ktorý dokument vložil. Po 24 hodinách sa dokument po vymazaní presunie do koša, avšak stále je prístupný učiteľom, z toho dôvodu, že si daný dokument už mohol niekto pridať do svojej knižnice. Po 24 hodinách dokument definitívne maže správca a to tak, že pri detaile dokumentu kliknete na nahlásiť správcovi (červený smajlík) a napíšete dôvod výmazu.

Bezkriedy - Zborovňa učí doma

16. Ako sa žiak prihlási do Bezkriedy?
Žiak sa do bezkried prihlási prostredníctvom svojho mena a hesla. Veľká časť žiakov už svoje meno heslo má, ak nie, žiaka registruje rodič na základe triedneho kódu. Nájdete v záložke Škola triedny kód a ten prepošlete rodičovi. Rodič sa zaregistruje na portáli www.bezkriedy.sk, počas registrácie od neho vypýtame triedny kód, triedny kód ho nastaví do Vašej triedy. To je všetko. Celý postup nájdete v Návode.
17. Kde spravuje učiteľ triedy?
Učiteľ spravuje triedy v záložke Škola. V nej môže triedy vytvárať a môže si vybrať triedy, ktoré učí. Týmto triedam potom môže zasielať materiály, správy, úlohy a podobne. Postup nájdete v Návodoch
18. Ako učiteľ používa Bezkriedy.sk?
Učiteľ používa Bezkriedy.sk zo Zborovne. Zo zborovne im vkladá elektronický obsah, ten sa žiakom objaví v Bezkriedy. Učitelia chodia iba do Zborovne a žiaci iba do Bezkriedy.
19. Čo môžu žiaci nájsť na Bezkriedy.sk?
Žiaci na www.bezkriedy.sk nájdu učebné materiály v Digitálnej učebnici, ktorá je súčasťou portálu. V Digitálnej učebnici sa nachádza vyše 34.000 učebných materiálov rozdelených podľa predmetov a ročníkov. Ďalej môžu žiaci na portáli bezkriedy.sk nájsť komunikáciu s ich pedagógmi, oznamy, úlohy, testy, učebné materiály a podobne
20. Ako vložím žiakov do triedy?
Žiakov je možné do tried pridávať, odoberať alebo ich presúvať z triedy do triedy. Viac nájdete v návodoch.
21. Ako môžem poslať žiakom materiál do Bezkriedy?
Akýkoľvek materiál posiela učiteľ žiakom zo Zborovne. Slúži na to záložka Učiteľ. Jednoducho môžete vybraným triedam zasielať oznamy, testy, učebné materiály, úlohy... Viac nájdete v Návode
22. Môžem niekde vidieť, ako vidia žiaci portál Bezkriedy?
Áno, kliknite na záložku Žiak a uvidíte ako vidia portál Bezkriedy a Vaše materiály Vaši žiaci.
23. Komu je určený portál Bezkriedy.sk?
Portál www.bezkriedy.sk je určený žiakom. Počas karantény je prístupný všetkým žiakom ZŠ a SŠ.

Kurikulum - Otázky a odpovede

24. Dobrý večer, ako by mal vyzerať zápis preberaného učiva v ETK zo SJL pri jednotlivých písmenách. Ďakujem
Zápis preberaného učiva do ETK by mal byť stručný, vecný a v súlade so školským vzdelávacím programom (ŠkVP). Uvádza sa vždy téma hodiny / preberané učivo, nie aktivita, ktorú žiaci robia.
Napr. Písmeno O, o – nácvik čítania a písania, tvorenie slabík a slov (ola, oko), Písmeno M, m – rozpoznávanie, čítanie a písanie písmena M, tvorenie slabík a slov.


25. Ako rieši nová kurikularna reforma učenie sa emóciám a ich zvládanie v bežnom školskom, či mimoškolskom dni?
Kým v minulosti sa školy zameriavali predovšetkým na vedomosti a kognitívne schopnosti , nová kurikulárna reforma si uvedomuje, že pre úspech v živote a celkovú pohodu sú veľmi dôležité emocionálne a sociálne zručnosti detí.
Učenie sa emóciám a ich zvládaniu nieje riešené ako samostatný predmet , ale je prelínané a integrované do všetkých predmetov a aktivít v škole. Metódy, ako je projektové vyučovanie, práca v skupinách, diskusie, hranie rolí, prirodzene podporujú rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností. Žiaci sa učia spolupracovať, riešiť konflikty, vyjadrovať svoje názory a počúvať druhých. Mnohé školy, ktoré už implementujú reformu, zavádzajú pravidelné ranné kruhy, kde majú žiaci priestor podeliť sa o svoje pocity, zážitky, a tým sa učiť porozumieť sebe aj druhým. Témy ako duševné zdravie, prevencia šikanovania, prosociálne správanie sú prirodzene začlenené do rôznych oblastí vzdelávania. 
Žiaci sú vedení k tomu, aby hodnotili samých seba, uvedomovali si svoje silné stránky a oblasti, na ktorých musia pracovať. Rovnako učiteľ  kladie dôraz na priebežné hodnotenie, ktoré žiakovi poskytuje spätnú väzbu k tomu, ako sa zlepšuje nielen vo vedomostiach, ale aj v sociálnych a emocionálnych zručnostiach. Učiteľ pomáha žiakovi uvedomiť si jeho pokroky v komunikácii, empatii, sebaregulácii.
Reforma zdôrazňuje, že škola by nemala fungovať izolovane. Je dôležité zapájať rodičov do procesu vzdelávania a informovať ich o dôležitosti rozvoja sociálnych a emocionálnych zručností, prepájanie s mimoškolskými aktivitami, ktoré rozvíjajú well-being.
26. Škola zavádza vlastný predmet , napr. Zdravotná telesná výchova v rámci disponibilnej hodiny. Je možné danú hodinu zakomponovať do predmetu TSV alebo treba vypracovať osobitné UO pre daný predmet? Pričom výkonový a obsahový štandard ZRT nekorešponduje s obsahom povinnej TSV. Ďakujem. Balajová

Ak obsah a ciele Zdravotnej telesnej výchovy nekorešpondujú s výkonovým a obsahovým štandardom povinnej TSV, nie je možné danú hodinu zakomponovať do TSV ako jej súčasť. Ak ide o nový predmet (aj keď využíva hodinovú dotáciu z disponibilných hodín), a jeho obsah sa líši od povinného TSV, je potrebné vypracovať vlastné učebné osnovy pre Zdravotnú telesnú výchovu.

27. Budú ranné kruhy povinné v rámci nového kurikula alebo to zostane ako rozhodnutie konkrétnej školy?

Ranné kruhy nie sú príkazom – v štátnom vzdelávacom programe (ŠVP) nie je napísané, že ich škola musí realizovať. Sú odporúčané ako forma práce, ktorá prirodzene podporuje kľúčové kompetencie napr. komunikáciu, empatiu, zdieľanie pocitov, reflektovanie, spoluprácu a sebareguláciu. Je na škole (alebo učiteľovi), či a ako ranné kruhy zavedie. 

28. Dobrý deň! Prosím o radu. Ako zrealizovať 5 hodín didaktických hier v rámci ochrany života a zdravia v reformnom 1. ročníku.


Realizácia 5 hodín didaktických hier je možná dvoma
spôsobmi: 



1. Realizujú sa 5 individuálnych hodín v priebehu školského
roka v rámci rôznych predmetov/ oblastí. 



Napr. :



  • človek a príroda- starostlivosť o zdravie , prevencia
    úrazov, prvá pomoc, tiesňové linky...


  • človek a spoločnosť- dopravná výchova, správanie pri
    krízovej situácii, morálne rozhodovanie…


  • zdravie a pohyb-telesná a športová výchova- reakcie na
    signál, evakuácia.


2. Realizujú sa v jednom dni ako metodický deň venovaný didaktickám
hrám v rámci ochrany života a zdravia.



Didaktické hry by mali zahrňovať: dopravnú výchovu,
prevencia úrazov a hygiena, požiarna ochrana, evakuácia a krízové situácie,
prvá pomoc.





29. Dobrý deň, vedeli by ste mi poradiť, aké slovné priebežné hodnotenie mám používať v 2.ročníku? V 1.ročníku som používala pečiatky, ale teraz sa mi to už nehodí. Ďakujem.


V 2. ročníku
je vhodné, aby slovné priebežné hodnotenie viac smerovalo k rozvoju
samostatnosti a posilňovaniu motivácie dieťaťa. Cieľom je, aby dieťa
dostalo spätnú väzbu nie len o výsledku, ale aj o procese učenia – a aby slovné
hodnotenie postupne rozvíjalo jeho schopnosť reflektovať vlastný pokrok.



Je možné
využívať:



 - krátke
spätné väzby do zošitov alebo PL-napr. oceňujem tvoju snahu, v .., zlepšil si
sa v.., podarilo sa ti...



-  používať
jednoduché symboly– napr. smajlíky s krátkym výstižným slovom



- používať
krátke výstižne vety- napr. pracoval si rýchlejšie a presnejšie..



- zapojenie
detí do sebahodnotenia-môžu si sami vybrať z možností napr. dnes som pracoval
sústredene.., potrebujem ešte trénovať…



30. Môže žiak opakovať 1. ročník?



Podľa zákona
č. 245/2008 Z. z. je možné opakovanie 1. ročníka. Rozhoduje o tom riaditeľ
školy v súlade s vnútornými predpismi školy a na základe prospechu žiaka.



31. Chcela by som informáciu o kontrolných diktátoch v reformných ročníkoch. Ako to je s počtom diktátov v 1. a 2. ročníku. Nastala zmena ? Ďakujem

Podľa informácii zo škôl, ktoré už sú v postupnom zavádzaní nového
kurikula, v 1. ročníku žiaci píšu 1 kontrolný diktát na konci šk.roka a v
2. ročníku 5 kontrolných diktátov počas šk.roka. Štátny vzdelávací
program sám o sebe neurčuje pevný počet kontrolných diktátov, ten si
prispôsobuje každá  škola prostredníctvom svojho školského vzdelávacieho
programu.

32. Dobrý deň. Aké sú skratky predmetov podľa kurikulárnej reformy, prosím.

Človek a príroda - ČLP, človek a spoločnosť- ČSP , hra na hudobný nástroj- HRA. Ostatné predmety majú pôvodné skratky.

33. Ako zapisovať učivo napr. zo SJL a VYV do eTK?
1. Zápis do oboch predmetov - v eTK otvoriť hodinu SJL a zapísať učivo, ktoré sa týkalo jazykovej/základnej zložky a hodinu VYV a zapísať učivo, ktoré sa týkalo výtvarnej zložky.
2. Zápis do jedného predmetu + poznámka (iba ak to vedenie školy povoľuje). Niektoré školy umožňujú zapísať učivo len do jedného predmetu (napr. SJL) a k nemu do poznámky uviesť, že bolo prepojené s VYV.


34. Nadväzujem na otázku týkajúcu sa diktátov. Podľa akej stupnice ich školy vyhodnocujú? Myslím počet chýb a prisluchajúca známka.
Neexistuje jednotná štátna vyhláška, ktorá by určovala presné hranice
počtu chýb pre známky za diktát na 1. alebo 2. stupni ZŠ celoslovensky.


Väčšina škôl používa svoje vlastné kritériá, často založené na
doporučeniach metodických pokynov alebo ŠVP, a vychádzajú z toho, čo sa
považuje za primerané podľa veku, obtiažnosti textu, počtu slov atď.
35. Dobrý deň, momentálne sme v procese tvorby školského vzdelávacieho programu. Rada by som sa informovala, či znenie výkonových štandardov musí byť identické so znením uvedeným na stránke vzdelavanie21.sk, alebo je prípustné ich štylistické preformulovanie – za predpokladu, že význam zostáva úplne zachovaný. Ďakujem Vám za odpoveď. Aďka

Áno, je možné výkonové štandardy štylisticky preformulovať. Čo je kľúčové, je to, aby význam zostal úplne zachovaný. Nezáleží na tom, či použijete iné slovo alebo zmeníte poradie viet, dôležité je, aby preformulovanie nepozmenilo pôvodný zámer a obsah štandardov.

36. Testy pohybových zručností žiakov v 1. a 3.roč. sú zrušené?
Počas školského roka 2025/26 nebude testovanie povinné zo zákona a bude sa testovať len v rámci národného projektu.
Testovanie môže byť ďalej realizované – ak si to škola alebo rodičia želajú, alebo ak je súčasťou školského športového programu či ŠVP.


37. Dobrý deň, do reformy sa zapájame až budúci školský rok. Chápem to správne, že až budúcoroční prváci budú mať 1.stupeň končiaci 3.ročníkom a tí ostatní idú podľa starého? Ďakujem

Prvý a druhý cyklus spolu tvoria prvý stupeň ZŠ (5 rokov). Tretí cyklus je druhý stupeň ZŠ (4 roky).

38. Má učiteľ právo nezobrať žiaka s ADHD do školy v prírode?


Nie, učiteľ nemá právo jednostranne odmietnuť vziať
žiaka s ADHD do školy v prírode len na základe jeho diagnózy alebo
správania. Také rozhodnutie by bolo v rozpore so školským zákonom aj so
zásadami rovnakého prístupu ku vzdelávaniu.

Existuje iba niekoľko zákonných dôvodov, kedy môže
riaditeľ školy (nie učiteľ) rozhodnúť, že žiak sa nezúčastní školy v prírode:



1. Zdravotné dôvody – napr.
lekár potvrdí, že dieťa nemôže ísť z dôvodu choroby.



2. Bezpečnostné riziko, ktoré
nemožno primerane riešiť – napr. ak by správanie dieťaťa predstavovalo
vážne ohrozenie zdravia jeho alebo iných, a ani s podporou (asistent,
individuálny plán, doprovod rodiča) sa situácia nedá zvládnuť. Ale v takom
prípade sa musí vec dôkladne zdokumentovať a odôvodniť (spolupráca s
CPP, vyjadrenie rodiča, prípadne lekára).



3. Rodič sám odmietne účasť
dieťaťa – to je dobrovoľné rozhodnutie rodiča.



39. Zdravím, ešte by som chcela pomôcť s otázkou, čo robiť, ak budem mať v druhom ročníku dvoch začlenených žiakov, troch, ktorí neovládajú učivo 1.ročníka a ostatní teda vedia priebežne postupovať. Nemám asistentku. Ďakujem



V prvých troch ročníkoch sa berie do úvahy, že deti sa učia
rôzne rýchlo. Niektoré potrebujú viac času, iné postupujú rýchlejšie. Reforma
vyzdvihuje diferencovanú výučbu a formatívne hodnotenie, ktoré reflektuje
osobný pokrok žiaka, nie len porovnanie s pevne stanovenou normou.



Ako to zvládnuť bez asistentky:



Skupiny v triede – rozdeľte triedu na menšie skupinky
podľa úrovne. Každá skupina má inú úlohu, pričom vy sa venujete tým, ktorí
potrebujú najviac podpory.

Náhradné pomôcky – pracovné listy s rôznou obtiažnosťou, manipulatívne pomôcky
(číselné osi, kocky, kartičky).

Spolupráca s rodičmi – pravidelne im dajte jednoduché domáce aktivity, ktoré
dieťa potrebuje (napr. krátke cvičenia na čítanie alebo počítanie).

Využitia rovesníckeho učenia.            
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
 



Úlohou učiteľa je podporovať individuálny posun každého
žiaka, namiesto snahy dosiahnuť uniformitu v rovnakom čase.  Reforma vám
dáva väčšiu voľnosť v tempe a výbere obsahu, aby ste sa mohli venovať deťom
podľa ich potrieb.




40. Dobrý večer, prosím o odpoveď na otázku, či učivo z HUV a TSV zapisujeme správne, napr. Zajačik do lesa - rytmizácia, spev, hra na tele. TSV: Cvičenia na správne držanie tela. Nácvik kolísky, kotúľa vpred, hry na rovnováhu a koordináciu Pozn.: Používame týždenné zápisy. Zaujímajú ma aj predmety ČaP a ČaS - stačí uviesť tému alebo aj činnosť? Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.

Učivo z HUV aj TŠV zapisujete správne.

Pri ČaP a ČaS je odporúčané uviesť tému aj činnosť.

41. Sme škola, ktorá vstupuje do reformy od septembra 2026. Viete nám poradiť, ako začať, poprípade či existuje nejaké spoločné vzdelávanie pre celý školský kolektív? Ďakujem.

1. Ujasnite si východiská a víziu školy: 

- Zmapujte súčasný stav – pozrite sa, aké učebnice, materiály a metódy využívate, čo sa vám osvedčilo a kde sú ešte rezervy. 
- Definujte svoju víziu – položte si otázku: Akú školu chceme byť o 5–10 rokov? Napríklad: „Škola, kde sa deti učia s radosťou, rozvíjajú zručnosti pre život a učitelia spolupracujú.“ 
-
Prepojte víziu s reformou – ukážte učiteľom, že zmeny nie sú len
povinnosť „zhora“, ale môžu vám pomôcť priblížiť sa k tejto vízii. 
-
Zapojte celý kolektív – skúste jednoduché cvičenie: nech každý učiteľ
napíše na papier jednu vetu, akú školu by chcel mať. Potom tieto
predstavy spojte do spoločného obrazu. 
- Stanovte malé kroky k
vízii – napríklad: „Chceme podporiť čitateľskú gramotnosť, začneme tým,
že každý učiteľ si v tomto polroku vyskúša jednu aktivitu rozvíjajúcu
prácu s textom.“                                                         
                                                                       
                                                                       
                                    Takto sa vám vytvorí spoločný
základ, na ktorý môžete postupne nadväzovať ďalšími krokmi – vytvorením
reformného tímu, plánom vzdelávania a konkrétnymi aktivitami v triedach.
2. Spoločné vzdelávanie:  
- MŠVVaM ponúkajú celoslovenské vzdelávania a webináre pre školy zapojené do reformy – sledujte stránku vzdelavanie21.sk
-
Existujú aj regionálne centrá podpory učiteľov, ktoré vedia
zorganizovať školenie priamo pre váš kolektív. Alebo je možnosť osloviť
národný inštitút vzdelávania a mládeže.


42. Zdravím, ako sa hodnotia žiaci? Dostávajú známky ako doteraz? Dobre som pochopila, že žiak, ak nezvládne učivo prvého ročníka, postupuje ďalej? Čo ak nezvládne učivo druhého ročníka?

  • Reforma prináša posilnenie slovného hodnotenia a dôraz na spätnú
    väzbu. Známky  môžu školy používať, ale odporúča sa viac kombinovať
    známky so slovným hodnotením (najmä pri mladších žiakoch). Hodnotenie má
    byť orientované na pokrok žiaka, nie iba na jeho nedostatky.

  • 1.
    cyklus je trojročný (1.–3. ročník). To znamená, že žiak má viac času na
    osvojenie si základných zručností. Ak teda dieťa na konci 1. ročníka
    nezvládne všetko učivo, automaticky postupuje do 2. ročníka. Cieľ je,
    aby do konca 3. ročníka dosiahlo očakávané výstupy pre celý 1. cyklus.


  • na konci 3. ročníka sa hodnotí, či žiak zvládol kľúčové očakávané
    výstupy. Ak má vážne nedostatky, môže mu byť navrhnuté opakovanie 3.
    ročníka. Škola však musí ešte predtým urobiť kroky na podporu –
    individuálny vzdelávací plán, intenzívnejšiu prácu so špeciálnym
    pedagógom alebo asistentom.


  • 43. Dobrý večer, zaviedli sme týždenný zápis učiva v 1. ročníku. Keďže vyučovací predmet slovenský jazyk zahŕňa päť komponentov, predpokladám, že do eTK budem každý pondelok zapisovať učivo tak, aby bol zastúpený každý z týchto komponentov. Máme 9 hodín slovenčiny týždenne.

    Áno, je to v poriadku.

    44. Dobrý večer, pri zápise učiva z telesnej výchovy do eTK je potrebné uviesť aj tému a činnosť? A pri zápise učiva z výtvarnej výchovy stačí uviesť činnosť alebo aj námet? Ďakujem.





    Podľa bežnej praxe, odporúčaní ŠPÚ a
    škôl po zavedení eTK sa odporúča:




    1. Telesná výchova zapísať :



      - tému (napr. „Rozvoj rýchlosti“,
    „Hádzanie na cieľ“, „Základy basketbalu“)



      - činnosť (napr. „Štafetové behy“,
    „Cvičenia s loptou“, „Nácvik driblingu“). 



        Príklad: Rozvoj vytrvalosti –
    vytrvalostný beh, cvičenia na koordináciu dýchania.



     



    2. Výtvarná výchova zapísať:



      - činnosť (napr. „maľba
    temperou“, „koláž“)vyjadruje výtvarnú techniku alebo postup



      - námet (napr. „Zvieratá v zime“,
    „Vesmír“)vyjadruje obsah alebo tému práce.



        Príklad: Maľba temperou – Môj
    obľúbený šport alebo Koláž – Jesenné listy.




    45. Dobrý deň, chcem sa opýtať, čo ako škola môžeme urobiť, ak máme problémové dieťa (má sebapoškodzovacie sklony), informovali sme zákonného zástupcu, žiak podstúpil aj vyšetrenie u pedopsychiatra, bol mu nariadený pobyt liečebný, avšak zákonný zástupca ho odtiaľ po krátkom čase vybral a opäť poslal do školského zariadenia. Nejaký čas žiak fungoval, avšak ťažkosti sa vrátili a žiak odmieta pracovať, tvrdí, že si ublíži, uteká z hodiny. Zákonný zástupca stále informovaný, odmieta podstúpiť liečbu, terapie atď. Čo v takom prípade robiť? Za žiakov sme ako školské zariadenie zodpovední, môže mu byť nariadená iná forma vzdelávania? Vylúčenie zo školy? Ďakujem
    Ak zákonný zástupca nereaguje adekvátne na odporúčania odborníkov a tým zanedbáva starostlivosť o dieťa, škola má povinnosť podať podnet na orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. ÚPSVaR by mali vykonať sociálne šetrenie, uložiť rodičovi opatrenia výchovného charakteru alebo podať návrh na súdne rozhodnutie o povinnosti podstúpiť liečbu. Zároveň osloviť príslušné centrum poradenstva a pomoci a požiadať o krízovú intervenciu alebo odborné sprevádzanie žiaka, vyžiadať odporúčanie pre formu vzdelávania (či
    je vhodná úprava podmienok, individuálny prístup, zníženie nárokov,
    IVP, domáce vzdelávanie, individuálne vzdelávanie v zdravotníckom
    zariadení).


    46. Dobrý večer, poraďte mi, prosím, zapisovanie učiva z TSV. Máme dve hodiny telesnej výchovy týždenne a zavedený týždenný zápis učiva v eTK. Zaujíma ma, či stačí zapísať jednu tému. Ďakujem za odpoveď.

    Odporúča sa zapísať spolu všetky témy na každú hodinu.

    47. Dobrý večer, chcem sa ešte opýtať, ako je to so zapisovaním učiva pri zastupovaní. Ide najmä o SJL. Keďže máme zavedený týždenný zápis učiva, suplujúci učiteľ zapíše všetkých 5 komponentov daného predmetu alebo len učivo, ktoré reálne odučil na konkrétnej hodine? Ďakujem pekne.

    Zapisovanie učiva pri suplovaní sa odporúča zapísať učivo, ktoré sa reálne odučilo.

    48. Aká zmena je na vyučovaní oproti tomu, na čo sme boli zvyknutí?
    Zmena je najmä v tom, ako premýšľame nad tým, čo žiaci potrebujú vedieť a vedia urobiť. Už to nie je len o tom, že preberieme všetky písmenká a príklady, ale že žiaci začnú rozumieť svetu okolo seba, rozvíjať sa celostne, cez pohyb, rozhovor, spoluprácu. V praxi to vyzerá tak, že učitelia viac kombinujú predmety, využívajú tematické bloky a dávajú žiakom priestor objavovať.
    49. Môžeme stále pracovať podľa učebnice, ktorú máme k danej téme/učivu?

    Je dobré pozrieť sa na výstupy v kurikule – ak ich učebnica podporuje, môže sa pokojne používať. Mnoho učiteliek si vytvára vlastné pomôcky, niektoré kombinujú viac zdrojov. Dôležité je, že sami rozhodujete, čo si vyberiete a prečo.


    Môžete sa nimi inšpirovať, ale plánovanie už nie je viazané na kapitoly. Prispôsobte si materiály žiakom a kombinujte učebnicu s online zdrojmi či projektmi. Učebnica je základ, nie jediný zdroj, a môžete ju doplniť o interaktívne metódy. Nový kurikulárny prístup poskytuje flexibilitu prispôsobiť výučbu kompetenciám, ktoré chceme u žiakov rozvíjať, a formám, ktoré im najlepšie vyhovujú.

    Niektoré vydavateľstvá zamerané na tvorbu školských a vzdelávacích pomôcok už ponúkajú produkty v súlade s novým ŠVP.

    50. Čo ak niektorí žiaci na konci prvého ročníka ešte nevedia čítať alebo písať? Ako budeme plniť výstupy?

    Z toho, že na konci prvej triedy niektorí žiaci ešte nemusia byť zdatní v čítaní a písaní, nie je potrebné mať obavy. Nový prístup v kurikule sa totiž sústreďuje nielen na finálne výsledky, ale aj na to, ako sa žiaci učia a aké zručnosti získavajú. Každý žiak potrebuje svoj čas a má svoj vlastný spôsob, ako si veci osvojuje, a to je úplne v poriadku. Dôležité je, aby ste im zabezpečili podporujúcu a inšpiratívnu cestu učenia, ktorá im umožní rásť podľa ich osobných potrieb.


    Dôležité je, že sa výstupy v novom kurikule hodnotia na úrovni celého prvého cyklu (1. - 3. ročník), nie len na konci prvého ročníka. To znamená, že kompetencie ako čítanie a písanie sa majú rozvíjať postupne počas celého prvého cyklu a nie nutne dosiahnuť v prvom ročníku.

    51. Ako sa mení spolupráca s rodičmi v súvislosti s novým kurikulom?

    Zavádzanie nového kurikula mení aj pohľad na vzťah medzi školou a rodičmi. Už nejde len o príležitostné informovanie o známkach či správaní dieťaťa. Dôraz sa kladie na partnerský prístup – budovanie dôvery, spoločných cieľov a otvorenej, zrozumiteľnej komunikácie medzi učiteľom a rodinou.


    Úloha učiteľa sa v tomto vzťahu posúva – nie je len nositeľom hodnotení, ale stáva sa sprievodcom, ktorý pomáha rodičovi porozumieť, ako sa dieťa učí, čo mu ide, kde potrebuje podporu a ako možno jeho rozvoj účinne posilniť. Známky už nie sú jediným ukazovateľom výkonu – dôležitejšie je sledovať pokrok dieťaťa, rozvoj jeho kompetencií a individuálny posun v učení.


    Spolupráca s rodičmi tak získava novú formu. Namiesto jednorazových triednych schôdzok sa viac osvedčujú pravidelné konzultácie, práca s portfóliom alebo krátke spätné väzby. Takýto spôsob umožňuje rodičovi cítiť sa ako súčasť vzdelávacieho procesu – nie len ako pasívny príjemca informácií.


    Veľký význam má aj zapojenie rodičov do učenia mimo školy – nie formou doučovania, ale prostredníctvom bežných každodenných situácií. Spoločné čítanie, rozhovory o školských témach, hranie hier alebo jednoduché praktické aktivity môžu výrazne prispieť k rozvoju schopností dieťaťa. Učiteľ tu zohráva rolu podporovateľa a môže rodičovi ponúknuť konkrétne tipy, ako tieto aktivity prirodzene zaradiť do bežného dňa.


    Je tiež dôležité, aby rodičia porozumeli novému jazyku kurikula. Termíny ako výstupy, kompetencie či formatívne hodnotenie môžu pôsobiť neznámo. Preto je užitočné vysvetľovať zmeny jednoducho, vecne a na konkrétnych príkladoch z praxe. Viaceré školy už pripravujú letáky, videá alebo krátke správy, ktoré pomáhajú rodičom lepšie sa zorientovať v novom prístupe.


    Zmyslom tejto zmeny je vytvoriť skutočné partnerstvo medzi školou a rodinou. Cieľom nie je hľadať chyby, ale spoločne rozvíjať silné stránky dieťaťa a hľadať cesty, ako ho čo najlepšie podporiť v jeho raste. Učiteľ a rodič tak ťahajú za jeden povraz – v prospech dieťaťa.


    Ak sa rodičia cítia súčasťou procesu, sú ochotnejší spolupracovať a vnímajú školu ako spojenca, nie kritika.

    Úloha učiteľa a plánovanie

    52. Ako vytvoriť Školský vzdelávací program (ŠkVP)?

    Na webe vzdelavanie21.sk sú prehľadne uvedené všetky vzdelávacie oblasti, ciele a
    požiadavky, z ktorých sa ŠkVP tvorí.

    53. Nie je problém, že v rámci cyklu (napr. 1. až 3. ročník) chýba hodina pre oblasť “Človek a spoločnosť”?

    Škola si vie hodiny prerozdeliť medzi cyklami podľa vlastného ŠkVP.

    54. Ako sa zmení rola učiteľa?

    Zmení sa z nositeľa informácií na facilitátora, bude viac pozorovať a reflektovať, má viac
    autonómie aj zodpovednosti.

    55. Aká je rola učiteľa v novom kurikule?

    V novom kurikule sa rola učiteľa výrazne mení – z „odovzdávateľa učiva“ sa stáva sprievodcom učením, facilitátorom/sprievodcom a podporovateľom rozvoja detí. Nejde už o to, aby žiaci pasívne prijímali informácie, ale aby aktívne objavovali, skúmali, kládli otázky, spolupracovali a samostatne premýšľali. Úlohou učiteľa je vytvárať také prostredie a situácie, v ktorých sa to môže diať.

    56. So zavádzaním nového kurikula sú potrebovné úplne nové učebné plány?

    Nie, nie je potrebné vytvárať úplne nové učebné plány od nuly – ale áno, je potrebné ich postupne aktualizovať tak, aby zodpovedali novému štátnemu vzdelávaciemu programu (ŠVP).

    Tá hlavná zmena je v tom, že už nebudeme plánovať len podľa toho, čo sa má prebrať. Teraz sa budeme pozerať na to, čo majú žiaci na konci vedieť a dokázať (výstupy zo Štátneho vzdelávacieho programu).


    A tu prichádza tá dobrá správa pre vás – máte väčšiu slobodu, tzv. kurikulárnu autonómiu. To znamená, že vy rozhodujete o tom, aké učivo, aké metódy a ako budete učiť, aby ste štátom dané výstupy dosiahli. Nikto vám presne nepovie, čo musíte na každej hodine robiť.

    V praxi to bude vyzerať tak, že si najprv pozriete ,ktoré musíte spĺňať. Potom si ich v škole rozdelíte, napríklad, čo sa bude robiť v prvom ročníku, čo v druhom a tak ďalej. A na základe týchto výstupov si vytvoríte väčšie témy, ktoré budú prepojené a zaujímavé pre žiakov.

    Ku každej takejto téme si potom naplánujete konkrétne aktivity, čo budú žiaci robiť, ako sa budú učiť, a tiež si premyslíte, ako budete zisťovať, či sa tie výstupy naozaj učia a dosahujú – teda rôzne formy hodnotenia, ktoré budú sedieť k tým aktivitám a potrebám žiakov."

    57. Kto nám pomôže s prípravou a kde nájdeme „výstupy“, o ktorých všetci hovoria?

    Ak príprava na nový spôsob výučby vyvoláva pocit, že je toho príliš veľa, spolupráca s kolegami, mentorom alebo externými odborníkmi môže výrazne uľahčiť vašu prácu. Získanie podpory v rôznych formách, či už cez školenia, komunitu učiteľov alebo školské vedenie, je kľúčové na to, aby ste sa cítili istejšie a zvládli túto výzvu.



    Školský vzdelávací program je je k dispozícii na oficiálnej stránke www.vzdelavanie21.sk a niektoré školy ho zverejňujú aj na svojich stránkach. Na spomínanej stránke si viete stiahnuť celú verziu ŠVP v PDF verzii alebo je tam sprístupnená v digitálnej verzii. Rovnako sa na danej stránke nachádzajú už aj ukážkové školské vzdelávacie programy základných škôl pre všetky cykly vzdelávania.

    Hodnotenie a rozvoj žiakov

    58. Bude sa meniť testovanie (Testovanie 9, prijímačky)?

    Áno, plánujú sa zmeny v testovaní T9, aby boli viac v súlade s cieľmi nového kurikula.

    59. Čo ak dieťa nedosiahne ciele cyklu?

    Ak dieťa nedosiahne všetky ciele má možnosť ich ďalej rozvíjať v ďalšom cykle.
    Učiteľ prispôsobí výučbu, aby sa dieťa mohlo postupne posunúť ďalej.
    Každé dieťa má vlastné tempo.

    60. Je nové kurikulum pripravené aj pre špeciálne triedy a deti so ŠVVP?

    Zatiaľ nie úplne, prebiehajú rokovania. Princíp: intaktní vs. individuálne prispôsobenie
    podľa odporúčaní.

    61. Nie je prepájanie príliš mnohých predmetov v jednej hodine mätúce pre deti?

    Učitelia si nastavujú týždenné témy a spätná väzba od žiakov ukazuje
    pozitívny dopad. Podporuje vnímanie jednej témy v širšom kontexte.

    62. Budú nové učebnice pre deti so znevýhodnením (variant A/B)?

    Nie, používať sa budú aktuálne, obsah sa prispôsobí individuálne.

    63. Bude sa dávať vysvedčenie každý rok, alebo len po cykle?

    Áno, každoročne. Školy používajú aj slovné hodnotenie, ktoré reflektuje pokrok žiaka.
    Potrebné najmä pri prestupe na inú školu.

    64. Ako sa zmení hodnotenie žiakov v súvislosti s novým kurikulom?

    Hodnotenie v novom kurikule sa výrazne posúva od tradičného známkovania k celistvému posudzovaniu žiakovho pokroku a rozvoja kompetencií. Už nejde len o to, koľko si žiak zapamätal, ale ako vie získané vedomosti používať v rôznych situáciách, ako spolupracuje, komunikuje, premýšľa a rieši problémy.


    Dôležitým prvkom je slovná spätná väzba, ktorá nahrádza jednoduché hodnotenie „správne/nesprávne“ hlbším porozumením. Učiteľ dieťaťu konkrétne povie, čo zvláda, na čom môže pracovať a aký pokrok dosiahlo.


    Ďalšou zmenou je využívanie žiackych portfólií, do ktorých si deti zaznamenávajú svoje práce, výtvory a projekty. Tieto portfóliá dokumentujú ich učenie a sú aj nástrojom sebareflexie – žiaci sa učia sami hodnotiť svoj pokrok a hovoriť o ňom. Reflektujú, čo sa im darilo, čo ešte chcú zlepšiť a čo by mohli skúsiť inak.


    Hodnotenie v novom kurikule tiež podporuje formovanie zodpovednosti detí za vlastné učenie. Sebahodnotenie a sebareflexia sa preto postupne stávajú bežnou súčasťou vyučovania – a to už aj u najmladších žiakov na 1. stupni.


    Mnohé školy volia kombinovaný prístup k hodnoteniu žiakov – v nižších ročníkoch používajú slovné hodnotenie, v neskorších kombináciu so známkami. Každá škola si podľa vlastných podmienok určí formu hodnotenia vo svojom školskom vzdelávacom programe.

    65. Aký dôraz sa kladie na digitálne kompetencie žiakov a ako ich mám rozvíjať vo svojom predmete?

    V novom kurikule sa na digitálne kompetencie kladie výrazne väčší dôraz ako v minulosti. Už to nie je len o tom, či žiak vie zapnúť počítač, to je samozrejmosť. Teraz ide o to, aby žiaci vedeli technológie aktívne využívať pri učení sa nových vecí, keď niečo sami vytvárajú, keď s niekým komunikujú online, a hlavne, aby sa v online svete vedeli bezpečne pohybovať a kriticky vyhodniť riziká online sveta. Mnohé školy majú k dispozícií školského digitálneho koordinátora, ktorý dokáže efektívne pomôcť a implementovať digitálnu výučbu v danej téme. V praxi rovnako mnoho učiteľov používa učebnice, ktoré majú interaktivitu a uľahčujú sprístupnenie digitálneho obsahu do výučbu.

    Zmeny v praxi

    66. Je lepšie vyučovanie v blokoch alebo v klasických hodinách?

    Bloková výučba umožňuje prepojenie tém a zážitkové učenie, podporuje vnímanie tém
    žiakmi v súvislostiach. Po adaptácii je prirodzená.

    67. Ako sa kurikulum prejaví v praxi?

    Viac diskusií, projektov, zážitkového učenia, prepájanie predmetov, tímová práca (aj v 
    učiteľskom kolektíve).

    68. Ako riešiť výchovné potreby, keď nie všetky deti sú prítomné na hodinách ako ranné kruhy?

    Príklady z praxe – školy si zaraďujú hodiny “životných zručností”, nastavenie
    závisí od školskej kultúry.

    69. Čo zostáva rovnaké?

    Predmety, počet hodín, základné vzdelávacie ciele (čítať, písať, počítať), dôraz na
    porozumenie a prax. Aj keď sa odporúča viac formatívne hodnotenie, známky nezanikajú.

    70. Dá sa takto prepojená hodina stihnúť za 45 minút?

    Áno, s rezervou. Ak nie, úlohy sa dajú prispôsobiť. Cieľ hodiny zostane splnený.

    71. Prečo sa kurikulum mení?

    Nové kurikulum sa mení, pretože pôvodné nezodpovedá potrebám dnešných detí a sveta,
    v ktorom žijú,potrebe budovania zručností/kompetencií do života, poklesu motivácie žiakov
    k učeniu, zvyšovanie čitateľskej a matematickej gramotnosti.

    72. Ako si máme nájsť čas na všetko, čo nové kurikulum prináša, popri našej bežnej práci?

    Hlavným kľúčom je postupnosť, tímová spolupráca a uvedomenie si, že netreba byť na všetko sám/sama.



    V praxi sa učiteľkám najviac osvedčilo zavádzať zmeny postupne a s rozvahou. Nie je potrebné meniť všetko naraz – úplne postačí, ak si zvolíš jednu oblasť, napríklad čítanie, hodnotenie alebo projektové vyučovanie, a začneš v nej pracovať podľa nového kurikulárneho prístupu. Aj drobná zmena, ako iný spôsob zadania úlohy alebo väčší dôraz na skupinovú prácu, je dôležitým krokom vpred.



    Veľkou oporou je aj spolupráca s kolegyňami. Na mnohých školách sa začalo rozvíjať tímové plánovanie, kde si učiteľky navzájom delia prípravy, nápady a materiály. Niektoré si rozdelia výstupy v rámci predmetov a každá pripraví aktivity, ktoré si následne zdieľajú – čo výrazne šetrí čas aj energiu.


    Pomáha aj využívanie už hotových pomôcok. Vzniklo množstvo podporných materiálov – od učebných scenárov až po pracovné listy a online nástroje. Nie je nutné všetko vymýšľať od nuly. Materiály si môžeš upraviť podľa potreby, prispôsobiť žiakom a ušetriť si tak cenný čas na iné aktivity.


    Mnohé učiteľky tiež zistili, že veľa prvkov nového kurikula už dlhodobo intuitívne používajú – napríklad pri práci v skupinách, v tvorivých aktivitách či v hodnotení žiakov. Často ide len o to naučiť sa pomenovať tieto činnosti jazykom kurikula, napríklad „žiak opisuje situáciu“ = rozvíja komunikačnú kompetenciu.


    Veľmi dôležitá je aj podpora vedenia školy a mentorov. Viaceré školy už upravujú časové dotácie, harmonogram porád či metodické dni tak, aby vytvorili priestor na spoločné plánovanie a prácu s kurikulom.


    V konečnom dôsledku ide o to, nájsť si svoj vlastný spôsob, ako zmenu uchopiť – nie rýchlo, ale udržateľne a s pocitom zmysluplnosti.