/ Štefánia Tkáčiková / Výtvarná výchova / Pracovné vyučovanie / Veľkonočný pozdrav

OBSAH PREDMETU ( Posilnenie ŠVP o 1 hodinu týždenne, 33 hodín ročne) 1. Výtvarné súťaže 10 hodín 2. Rozvoj jemnej motoriky 5 hodín 3. Farebné vyjadrenie 5 hodín 4. Ľudové tradície 10 hodín 5. Farebný kontrast 3 hodiny 1. Charakteristika učebného predmetu Výtvarná výchova je predmet, ktorý prostredníctvom autentických skúseností získaných výtvarnou činnosťou rozvíja osobnosť žiaka v úplnosti jej cítenia, vnímania, intuície, fantázie. Výtvarné aktivity predstavujú širokú škálu činností, ktorú na jednej strane vymedzuje prirodzený detský záujem, duševný, citový rozvoj a rozvoj schopnosti vyjadrovať svoje predstavy a na druhej strane bohatosť vyjadrovacích foriem ( jazyka ), ktorú ponúkajú rôzne druhy vizuálnych umení súčasnosti. Predmet výtvarná výchova v sebe zahŕňa okrem tradičných a nových výtvarných disciplín aj ďalšie druhy vizuálnych umení ako: dizajn, fotografia, architektúra, elektronické média a multimédia ( video a film ). Na primárnom stupni výtvarná výchova plynulo nadväzuje na prirodzený záujem dieťaťa o výtvarné vyjadrovanie svojich predstáv, na bohatosť detskej fantázie a obrazotvornosti, zvedavosť a príťažlivosť objavovania nových možností, pretože výtvarné činnosti predstavujú pre väčšinu detí hravú činnosť a priamy prostriedok materializácie vlastných predstáv. Edukačný proces pozostáva zo zložiek: vyjadrovacej a interpretačnej, výchovnej a vzdelávacej. Tieto zložky sa vo výtvarnej výchove prelínajú, nemožno ich chápať izolovane. Uplatňujú sa tak, že jedna vyplýva z druhej. Výtvarné činnosti predstavujú zároveň poznanie umenia a chápanie jeho zmyslu. Metodické východiská predmetu sú: a). v zážitkoch procesov, kde žiak spracováva symboly, ktoré vizuálne vyjadrujú jeho predstavy a fantazijné koncepty. Spracováva ich mentálne i formálne. b). v témach / námetoch zobrazovania, ktoré vnímame z hľadiska: • osobnosti a veku žiaka • edukačných cieľov • kultúrno- spoločenskej reality c). v reflexii diel výtvarného umenia, dizajnu, architektúry, filmu a videa 2. Ciele predmetu Ciele výtvarnej výchovy na úrovni primárneho vzdelávania sú: Kognitívne ciele Poznávať jazyk vizuálnych médií. Učiť ho poznať a používať jazykové prostriedky, základné kompozičné princípy, vybrané techniky a procesy vizuálnych médií. Rozumieť im a tak, zvyšovať uvedomelosť reflexie vizuálnej kultúry. Poznať vybrané typické diela vizuálnej kultúry, reprezentujúce žánre a niektoré štýlové obdobia. Senzomotorické ciele Rozvoj tvorivosti. Umožniť žiakovi rozvíjať a kultivovať vnímanie, predstavivosť a fantáziu, podnecovať a podporovať jeho nápaditosť a tvorivú sebarealizáciu. Formovať a rozvíjať gramotnosť žiaka v oblasti vyjadrovania sa výtvarnými prostriedkami prostredníctvom vybraných médií, nástrojov a techník. Socioafektívne ciele Formovať kultúrne postoje. Vychovávať žiaka smerom k vytváraniu si primeraných kultúrnych postojov, názorov a hodnotových kritérií. Formovať celistvú osobnosť. Pristupovať k osobnosti žiaka v jej úplnosti a to všetko prostredníctvom činnostného a zážitkového vyučovania. 3. Obsah predmetu Obsah predmetu tvorí sústava edukačných tém. Každá téma zodpovedá riešeniu určitého výtvarného problému. Témy sú zoradené v metodických radoch. Metodický rad predstavuje riešenie príbuzných výtvarných problémov v priereze ročníkov ( v tabuľke vodorovný rad ), vždy na úrovni zodpovedajúcej veku. Takéto zoradenie sleduje stupňovanie náročnosti pri štruktúrovaní osobnosti žiaka. Zoradenie edukačných tém v rámci jedného ročníka ( v tabuľke zvislý rad ) umožňuje učiteľovi sledovať motivačné nadväznosti, prípadne ich zgrupovať a tvoriť z nich edukačné projekty. Takto koncipovaná sieť edukačných tém predstavuje model, s ktorým môže učiteľ dynamicky pracovať – podľa potreby preraďovať témy v časovom pláne jedného ročníka i medzi ročníkmi. Témy napĺňa konkrétnymi úlohami ( zadaniami pre žiakov )učiteľ. Niektoré edukačné témy sú alternatívne – označené ako a), b). V metodickej prílohe osnov sú k jednotlivým metodickým radom vypracované vzorové úlohy, mali by však slúžiť ako nezáväzná inšpirácia pre učiteľov. Okrem navrhovaného priebehu úlohy obsahujú možné motivačné a námetové východiská, navrhovanú techniku ( pokiaľ nie je predmetom edukačnej témy ) a vyjadrujú ciele každej. Veľkonočný pozdrav

Späť
zlý
dobrý, ale ...

Popis: Otvárací veľkonočný pozdrav - sliepočka s kuriatkom vo vajíčku. Dokážu ho vyrobiť aj deti mladšieho školského veku s využitím jednoduchých pracovných a výtvarných techník. V prezentácii je priložená maketa skutočnej veľkosti s pracovným postupom v obrazoch.


Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Martina Muchová | (11.04.2011 18:56 - neprečítaný)

Ďakujem, veľmi milé


*Pridať komentár

Učiteľ: Štefánia TkáčikováViac 

Predmet: Pracovné vyučovanie, Školský klub detí
Ročník: 0. ročník ZŠ, 1. ročník ZŠ

Autor: Štefánia Tkáčiková
Typ dokumentu: Metodický materiál
Vytvorené dňa: 25.03.2011 10:45
Formát súboru: ppt
Veľkosť: 19 MB

Licencia:

Jazyk: Slovenčina Slovenčina

  Podrobne  

História dokumentu

Od tohto autora

Súvisiace dokumenty

Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.

Podobné dokumenty

Pracovné vyučovanie 3. ročník ZŠ Stanislava Šušelová
Pracovné vyučovanie, Výtvarná výchova 1. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Miriam Bencová
Informatika, Matematika, Prírodoveda, Slovenský jazyk a literatúra, Telesná výchova, Vlastiveda, Výchova umením, Výtvarná výchova 0. ročník ZŠ, 1. ročník ZŠ, 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Jarmila Gáborová
Obohatenie 0. ročník ZŠ, 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Danka Spišáková
Školský klub detí, Výtvarná výchova 0. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Emília Letková
Etická výchova, Informatická výchova, Informatika, Matematika, Prírodoveda, Slovenský jazyk a literatúra, Telesná výchova, Výchova umením, Výtvarná výchova 0. ročník ZŠ, 1. ročník ZŠ, 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Jarmila Gáborová
Školský klub detí 4. ročník ZŠ Beata Čamajová
Hudobná výchova, Výchova umením 8. ročník ZŠ (Tercia OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Viera Genčanská