Skloňujeme zvieracie podstatné mená - Prosba o pomoc pre slovenčinárov je v komentároch

Späť
z
zlý
dobrý, ale ...

Popis: Cvičenie som vkladala v minulom kalendárnom roku. Dnes už síce neplatí, že je to učivo siedmeho ročníka, presunulo sa do ôsmeho. Ja prosím o pomoc ohľadom pravidiel na skloňovanie zvieracích podstatných mien. Viac som napísala do komentárov.


Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Katarína Poláčiková | (22.05.2010 22:15 - neprečítaný)

výborné cvičenie, pekný psík

* Reagovať | Denisa Sviatková | (22.05.2010 22:21 - neprečítaný)

Pekné cvičenie Klik.

* Reagovať | Magda Kováčiková | (22.05.2010 22:26 - neprečítaný)

Cvičenie je výborné, psík je rozkošný, hodnotím

* Reagovať | Alena Henešová | (22.05.2010 23:57 - neprečítaný)

Super cvičenie ako vždy, hodnotím

* Reagovať | Helena Daňková | (23.05.2010 10:29 - neprečítaný)

Výborné precvičenie, nádherné pozadie. Len v tretej vete sú obidve slová v zátvorkách, nejakému "vrtáčikovi" to nedá spávať, ja mám u siedmakov takú "šikuľku". Hodnotím, určite si požičiam, takže ďakujem

* Reagovať | Edita Pláteníková | (23.05.2010 11:37 - neprečítaný)

Ďakujem, opravila som.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 14:40 - neprečítaný)

Kolegyne slovenčinárky! chcem Vás poprosiť o vyjadrenie sa k cvičeniu. Prišiel mi dnes zo sekretariátu spoločnosti Komenský mail s nasledovným textom: Dobrý deň,

prišlo nám upozornenie na chybu ohľadom Vášho príspevku: Skloňujeme zvieracie podstatné mená – Hot Pot.

V tomto teste uvádzate pri zvieratách – netopier, komár skloňovací vzor Dub ako správny. Prosím Vás teda o opravu, poprípade o zmazanie príspevku.

S úctivým pozdravom
Zora Sepešiová

sekretariát riaditeľa, Komensky s.r.o.

Neviem o tom, že by sa zmenili pravidlá na skloňovanie zvieracích podstatných mien. Ale to neznamená, že to tak nemôže byť, môžete mi, prosím dať vedieť, či platí pôvodné pravidlo: singulár - chlap, plurál podľa zakončenia: tvrdá, obojaká - dub, mäkká - stroj, nakúkala som aj do ôsmackej učebnice, nakoľko ôsmakov neučím, pravidlo v inom znení som tam nenašla. Za každú radu veľmi pekne ďakujem.




* Reagovať | Anna Kobzová | (31.10.2011 15:05 - neprečítaný)

Dobrý deň, ak som pochopila správne, domnelá chyba je, že komáre a netopiere má byť vzor stroj. Nesedí to síce s definíciou o skloňovaní, ktorú ste citovali. Osobne som v rozpakoch rovnako ako Vy, pretože obdobným spôsobom sú zaradené v učebnici 8. ročníka slová končiace sa na -er, ktoré majú v N pl. -e do vzoru stroj (napr. sveter). A tak mi to vychádza, že v 8. ročníku ich mám učiť ako vzor stroj a v 9. ročníku v súčasnosti ako vzor dub s odchýlkou v skloňovaní v N pl. Takto to uvádzajú súčasné učebnice. Neviem nič o zmene pravidiel skloňovania. Takže by malo platiť to, čo ste napísali - zakončenie tvrdá, obojaká vzor dub. Tiež som premýšľala nad tým, že mnohé staršie interaktívne cvičenia mi teraz vlastne nesedia. Možno bude niekto ďalší múdrejší a poradí nám obom, čo s tým. A ako to vlastne učiť? "Kocúrkovo". Prajem pekný deň.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 15:15 - neprečítaný)

Ja som už napísala do JULŠ, len v učebnici je na strane 21 pravidlo, ktoré som citovala a je bez výnimiek. A potom, je pravidlo v učebnici záväzné? Ja myslím, že nie. Podľa mňa, záväzné je to, čo je v PSP a v tých sa o zaradení týchto podstatných mien do vzoru stroj nič nehovorí. Tak naozaj neviem, zatiaľ som cvičenie z metodického materiálu pre ôsmakov stiahla. Úprimne povedané, som zvedavá na odpoveď z JULŠ. Anka, veľmi pekne ďakujem za odpoveď, myslím, že tu je každá rada dobrá.

* Reagovať | Anna Kobzová | (31.10.2011 15:26 - neprečítaný)

Ani ja nepovažujem učebnice za záväzné. Kodifikačnou príručkou sú PSP. Som zvedavá, čo Vám odpíšu. Dajte mi, prosím, vedieť ces súkromné správy, budem Vám vďačná, nie som schopná sledovať všetky príspevky v knižnici a bolo by mi ľúto, keby mi táto informácia ušla. (inak môj problém je na str. 25 v SJ 8 a SJ9 str. 49. Sveter - svetre je podľa učebnice vzor stroj a hektár - hektáre vzor dub s variantnou príponou v N pl.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 15:31 - neprečítaný)

Určite sa, pani Anka, ozvem, tento rok ôsmakov neučím, ale už sme s kolegyňou o tom, čo je v nových učebniciach popísané o podstatných menách -r, -l, debatovali. Možno ďalšia z otázok pre JULŠ...

* Reagovať | Zlata Marcinová | (31.10.2011 15:37 - neprečítaný)

Dobrý deň, zaskočili ste ma tým skloňovaním...skúsim, ako to chápem ja...žiakov učím tak, ako ste napísali, že zvieracie podst. mená mužského rodu sa skloňujú v singulári podľa vzoru chlap a v pluráli podľa zakončenia - dub alebo stroj. Komáre a netopiere sa skloňujú podľa vzoru stroj, lebo sa končia v pluráli na -e. Našla som to aj v Príručke slovenského pravopisu pre školy, rok vydania 2007. Tu sa píše: Zvieracie podstatné mená mužského rodu sa skloňujú v jednotnom čísle podľa vzoru chlap , v množnom čísle sa skloňujú podľa neživotných vzorov na základe zakončenia ( podľa vzoru dub: voly, hady, chrobáky atď, podľa vzoru stroj: medvede, vrabce, kone, tigre atď.) To zakončenie ja chápem, že to je zakončenie v N. pl. Prajem pekný deň!

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 15:52 - neprečítaný)

Zlatka, ďakujem za odpoveď. Ja nemám príručku slovenského pravopisu pre školy, rok vydania 2007, ale ja učím deti presne opačne, najprv si nájdi vzor a potom spolu s pravidlom vytvor správny tvar. U nás na Záhorí totiž deti za správny považujú tvar tigry, netopiery,... A zakončenie v N pl. nikdy nebude na spoluhlásku. V N pl. je vždy zakončené zvieracie substantívum na samohlásku. Takže mne z toho vyplýva, že ich rozlišuje zakončenie v N sg.

* Reagovať | Zlata Marcinová | (31.10.2011 16:23 - neprečítaný)

Editka, ako píšete, zvieracie podst. mená nemôžu byť zakončené v pl. na spoluhlásku, ale môžu byť zakončené len na samohlásku -e alebo -y. Ak sa končia na -e, tak je to vzor stroj, ak na -y, tak je to vzor dub. Ale to platí len pre zvieracie podst. mená! Ja to chápem tak, ale kto vie, kde je pravda. Ak zistíte, ako je to správne, prosím, napíšte mi.

* Reagovať | Anna Kobzová | (31.10.2011 15:51 - neprečítaný)

Problém je, že v definícii skloňovania podľa vzoru dub je ..."v množnom čísle sa skloňujú podľa tohto vzoru zvieracie mená zakončené na tvrdú alebo obojakú spoluhlásku" a r je obojaká spoluhláska. Citovala som Príručku slovenského pravopisu pre školu a prax, 2005. Ale to tiež nie je kodifikačná príručka. Posledné pravidlá doma nemám. Pripadá mi to popletené. Dúfam, že sa to "objaví" v testovaní deviatakov.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 15:54 - neprečítaný)

Anka, v PSP je toto: "Zvieracie podstatné mená mužského rodu sa v jednotnom čísle skloňujú podľa vzoru chlap, v množnom čísle podľa vzorov dub alebo stroj v závislosti od zakončenia." Nie sú tam uvedené žiadne výnimky, nie sú tam k tomu žiadne ďalšie poznámky. Tiež ich v papierovej podobe nemám doma, toto je z oficiálnej stránky JULŠ.

* Reagovať | Anna Kobzová | (31.10.2011 16:09 - neprečítaný)

Ďakujem, myslím, že by bolo dobré dopísať, o aké zakončenie ide, či N sg. alebo N pl. Lebo práve to komplikuje celú situáciu. A to tam asi nie je. Možno som len ja menej chápavá. Teším sa na informácie od Vás, keď Vám odpíšu. možno mi to pomôže aj v tých ďalších spomínaných slovách na-r, lebo ja učím aj osmičku, aj devinu a akosi to neviem spracovať a vymotať sa z toho. Som rada, že ste nadhodili tento problém, lebo ja som sa ho už pokúšala riešiť v škole, ale nikam sme nedospeli, akurát k tomu, čo vám napísali, že staršie interaktívne cvičenia budem mať s chybami. A keďže ich občas dopracovávam v ďalšom programe, zdrojové zadania mi nesedia so stránkami. musela by som to všetko prepracovávať nanovo. Takže to odkladám ad acta.

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 16:18 - neprečítaný)

A presne o toto mi, Anka, ide, už som zažila množstvo jazykových zmien a úprav, vždy to bolo tak, že nastala zmena a učili sme niečo iné. Zažila som aj také, že piatakov som naučila pravidlá písania veľkých a malých písmen a než boli deviataci, musela som ich to preučiť, lebo nastala jazyková zmena. Podľa mňa ale nie je možný stav, že ôsmaka učím, že netopiere sú vzor stroj a deviataka , že netopiere sú vzor dub, veď to je choré, jazyková norma je predsa len jedna.

* Reagovať | Denisa Sviatková | (31.10.2011 16:51 - neprečítaný)

Ahoj, Editka, poslala som Ti k tejto téme súkromnú správu s citáciami z konkrétnej publikácie.

* Reagovať | Katarína Števčinová | (31.10.2011 18:02 - neprečítaný)

Bola by som rada, keby ste uverejnili odpoveď z JULŠ aj tu. Zaujíma nás to viacerých. Ja to učím tak ako vy, pani Editka.

* Reagovať | Magda Kováčiková | (31.10.2011 18:32 - neprečítaný)

Podľa mňa je to tiež podľa zakončenia - tvrdé=dub, mäkké=e. Takže budem veľmi zvedavá, ako to naozaj je. Ale skôr ma zarazila iná vec. Nikde v komentároch som nenašla, že by Ti bol niekto písal, že posiela upozornenie na chybu v Tvojej práci. Myslíš, že tento kolega/kolegyňa nemá odvahu to sem napísať? Nemyslím, že najhoršie, čo sa môže stať, je chyba v cvičení, ktoré vytvoríme. Koľko chýb a chybičiek sme si už našli a navzájom poopravovali? Ale asi by sa patrilo autora upozorniť či už tu v komentároch alebo prostredníctvom súkromnej správy.

* Reagovať | Magda Kováčiková | (31.10.2011 19:47 - neprečítaný)

Oprava - mäkké=stroj. Ospravedlňujem sa

* Reagovať | Alena Henešová | (31.10.2011 19:30 - neprečítaný)

Súhlasím s Magduškou, takto sa to nerobí a je to podľa mňa veľmi zvláštne, oznámiť upozornenie spoločnosti a nie autorovi príspevku, no sme rôzni. Ja zvieracie podstatné mená učím tak ako Vy ,Editka

* Reagovať | Edita Pláteníková | (31.10.2011 19:44 - neprečítaný)

Dievčatá, hovoríte mi z duše, naozaj ma nikto nekontaktoval. Viem, že každý nechce písať verejne do komentárov, ale máme aj súkromné správy... Navyše, skutočne si myslím, že je neprijateľné, aby som učila vzor deviatakov inak ako ôsmakov. Ako som už napísala, jazyková norma je len jedna. A tej je jedno, čo niekto napísal do nejakých "deformných učebníc".

* Reagovať | Lenka Šaffová | (28.11.2011 18:53 - neprečítaný)

Milé kolegyne, som prekvapená, pretože aj ja žiakov učím, že zvieracie podst. mená skloňujeme v sg. podľa vzoru chlap a v pl. podľa zakončenia - dub, resp. stroj. Ale na druhej strane sa teším, že existuje táto možnosť, kde si môžeme vymieňať komentáre, pripomienky, pretože slovenčina je špecifický jazyk a vždy sa nájde niečo, čo ma zneistí. Aj mňa by potešila odpoveď, aby som to žiakov učila čo najlepšie.

* Reagovať | Dagmar Newmanová | (21.01.2018 13:14 - neprečítaný)

Komentár ku: dobrý, ale ...
ten komár - tie komáre , vz. stroj v množ. č.
ten netopier - tie netopiere, vz. stroj v množ. čísle


*Pridať komentár

Učiteľ: Edita PláteníkováViac 

Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
Ročník: 8. ročník ZŠ (Tercia OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG)

Autor: Edita Pláteníková
Typ dokumentu: Učebný materiál
Vytvorené dňa: 31.10.2011 14:43
Formát súboru: rar
Veľkosť: 31 kB

Licencia:

Jazyk: Slovenčina Slovenčina

  Podrobne  

História dokumentu

Od tohto autora

Súvisiace dokumenty

Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.

Podobné dokumenty

Matematika, Pracovné vyučovanie, Svet práce, Špeciálna pedagogika, Všeobecné Nešpecifikovaný Margaréta Binderová
Slovenský jazyk a literatúra 2. ročník SŠ (Sexta OG), 4. ročník SŠ (Oktáva OG) Michal Dindeš
Slovenský jazyk a literatúra 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 8. ročník ZŠ (Tercia OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Edita Pláteníková
Náboženská výchova 6. ročník ZŠ (Prima OG), 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 8. ročník ZŠ (Tercia OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Lucia Havlíčková
Etická výchova, Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník ZŠ, 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ, 5. ročník ZŠ Mária Lehoczká
Slovenský jazyk a literatúra 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Gabika Kreheľová
Slovenský jazyk a literatúra 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Lenka Kotyrová
Slovenský jazyk a literatúra, Školský klub detí 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Karol Kondel
Slovenský jazyk a literatúra 1. ročník SŠ (Kvinta OG), 2. ročník SŠ (Sexta OG) Andrea Tolarovičová
Slovenský jazyk a literatúra, Školský klub detí 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Karol Kondel
Slovenský jazyk a literatúra 8. ročník ZŠ (Tercia OG) Lýdia Šalamonová
Slovenský jazyk a literatúra 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Alexandra Ďurinová
Slovenský jazyk a literatúra 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Mária Mačuhová
Slovenský jazyk a literatúra 8. ročník ZŠ (Tercia OG) Nikoleta Baánová