/ {EXTENSION} Silvia Bodláková / Matematika / 7. ročník ZŠ / jpg Piekli sme chlieb

Piekli sme chlieb

Späť
z
zlý
dobrý, ale ...

Popis: Zdá sa vám nemožné spojiť výuku náboženstva a matematiky? Nám nie. Deti sa učili o spolupráci a pomoci druhým o chlebe a vážení si jedla na náboženstve. Na matematike máme o nejaký ten týždeň preberať pomer. Keďže som kedysi viedla kurzy varenia podľa našich prastarých mám, vytiahla som jeden z receptov na klasický chlieb podľa mojej pra-prastarej mamy. Založili sme pekne kvások - dohodli si poradie, kto kedy ako nakŕmi, aby bol kvások silný. Každý musel dodržiavať pravidlo, lebo jeho diel práce mohol poškodiť výsledok. Napísali si aké suroviny budeme potrebovať - v rámci finančnej gramotnosti a výuky správneho stravovavia išli po obchodoch a hľadali suroviny a samozrejme chceli kvalitu za nízku cenu. Vysvetlila som im, čo potrebujeme a na čom majú trvať pri kúpe. Ich historky z nákupu sú nanajvýš zaujímavé - hlavne tie z kupovania v Bio obchodoch alebo obchodoch so zdravou stravou. Koľkokrát zistili, že predajcovia vôbec nevedia, čo od nich chcú a kde to majú vyložené. Zohnali sme všetko. Premiešali suroviny - zapísali pomer - surovín, recept, aby mali aj na doma na sviatky a mohli si upiecť. Deti kľudne urobili čo-to aj cez prestávky. Zamiesenie chleba urobili za desať minút a potom kľudne počítali percentá či rysovali kocky. Veď aj tak chlieb kysol 24 hodín. Teraz sme chlieb nepiekli v peci na drevo ako sme zvykli na kurzoch. Teraz sme piekli v obyčajnej modernej pekárničke na chlieb. Nebolo to také ako v peci. Deťom chutilo. Pričuchli trochu ku klasickému pečeniu chleba. Niektorí aj naštudovali podľa mojich poznámok na hodine na internete aké múky sa dávali do chleba kedysi, že sme pšenicu nepoznali ani špaldu a prečo sa kedysi nedávala do cesta na chlieb soľ... A ako vznikol zvyk ponúkať pri vítaní hostí chlieb posypaný soľou. Spojili sme niekoľko vecí v tomto projekte. V prvom rade však praktickú činnosť, ale zároveň sme nerušili bežný vyučovací proces. Nakoľko každá činnosť prebiehala alebo cez prestávku alebo nanajvýš 10 minút z hodiny náboženstva či matematiky. A aj vďaka takémuto projektíku mi deti na matike viac vypočítali. Čiastočne pochopili, že matematika je aj v kuchyni. Jeden deň sa najedli. Domov si odniesli kvások, o ktorý sa chcú starať, aby mali na prvý sviatok vianočný svoj vlastný čerstvý chlieb.


Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Alena Peťovská | (12.12.2021 22:59 - neprečítaný)

Veľmi pekný nápad!


*Pridať komentár

Učiteľ: Silvia BodlákováViac 

Predmet: Matematika, Všeobecné
Ročník: 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 8. ročník ZŠ (Tercia OG)

Autor: Silvia Bodláková
Typ dokumentu: Metodický materiál
Vytvorené dňa: 19.12.2019 06:13
Formát súboru:
Veľkosť: 726 kB

Licencia:

Jazyk: Slovenčina Slovenčina

  Podrobne  

História dokumentu

Od tohto autora

Súvisiace dokumenty

Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.

Podobné dokumenty

Prírodoveda, Vlastiveda 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ Eva Gastnerová
Prírodoveda, Svet práce, Školský klub detí, Triednictvo, Vlastiveda 0. ročník ZŠ, 1. ročník ZŠ, 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ, 5. ročník ZŠ, 6. ročník ZŠ (Prima OG) Lenka Lešová
Prírodoveda 2. ročník ZŠ Viera Jančová
nešpecifikovaný 0. ročník ZŠ, 1. ročník ZŠ, 2. ročník ZŠ, 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ, 5. ročník ZŠ, 6. ročník ZŠ (Prima OG), 7. ročník ZŠ (Sekunda OG), 8. ročník ZŠ (Tercia OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Miriam Vyparinová
Fyzika, Matematika 6. ročník ZŠ (Prima OG) Alena Mrafková
Matematika 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Júlia Karaffová
Matematika 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Veronika Sučáková
Dejepis 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Jana Vojtičková
Matematika, Špeciálna pedagogika 1. ročník ZŠ Zuzana Tabernausová
Náboženská výchova 1. ročník ZŠ Janka Švantnerová
Dejepis 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Claudia Szikhartová
Matematika 6. ročník ZŠ (Prima OG), 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Anna Gočíková
Dejepis 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Martina Krnáčová
Dejepis 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Marek Danko