

Budú nové učebnice pre deti so znevýhodnením (variant A/B)?
Nie, používať sa budú aktuálne, obsah sa prispôsobí individuálne.

Čo ak dieťa nedosiahne ciele cyklu?
Ak dieťa nedosiahne všetky ciele má možnosť ich ďalej rozvíjať v ďalšom cykle.
Učiteľ prispôsobí výučbu, aby sa dieťa mohlo postupne posunúť ďalej.
Každé dieťa má vlastné tempo.

Je nové kurikulum pripravené aj pre špeciálne triedy a deti so ŠVVP?
Zatiaľ nie úplne, prebiehajú rokovania. Princíp: intaktní vs. individuálne prispôsobenie
podľa odporúčaní.

Bude sa meniť testovanie (Testovanie 9, prijímačky)?
Áno, plánujú sa zmeny v testovaní T9, aby boli viac v súlade s cieľmi nového kurikula.

Nie je prepájanie príliš mnohých predmetov v jednej hodine mätúce pre deti?
Učitelia si nastavujú týždenné témy a spätná väzba od žiakov ukazuje
pozitívny dopad. Podporuje vnímanie jednej témy v širšom kontexte.

Bude sa dávať vysvedčenie každý rok, alebo len po cykle?
Áno, každoročne. Školy používajú aj slovné hodnotenie, ktoré reflektuje pokrok žiaka.
Potrebné najmä pri prestupe na inú školu.

Ako sa zmení hodnotenie žiakov v súvislosti s novým kurikulom?
Hodnotenie v novom kurikule sa výrazne posúva od tradičného známkovania k celistvému posudzovaniu žiakovho pokroku a rozvoja kompetencií. Už nejde len o to, koľko si žiak zapamätal, ale ako vie získané vedomosti používať v rôznych situáciách, ako spolupracuje, komunikuje, premýšľa a rieši problémy.
Dôležitým prvkom je slovná spätná väzba, ktorá nahrádza jednoduché hodnotenie „správne/nesprávne“ hlbším porozumením. Učiteľ dieťaťu konkrétne povie, čo zvláda, na čom môže pracovať a aký pokrok dosiahlo.
Ďalšou zmenou je využívanie žiackych portfólií, do ktorých si deti zaznamenávajú svoje práce, výtvory a projekty. Tieto portfóliá dokumentujú ich učenie a sú aj nástrojom sebareflexie – žiaci sa učia sami hodnotiť svoj pokrok a hovoriť o ňom. Reflektujú, čo sa im darilo, čo ešte chcú zlepšiť a čo by mohli skúsiť inak.
Hodnotenie v novom kurikule tiež podporuje formovanie zodpovednosti detí za vlastné učenie. Sebahodnotenie a sebareflexia sa preto postupne stávajú bežnou súčasťou vyučovania – a to už aj u najmladších žiakov na 1. stupni.
Mnohé školy volia kombinovaný prístup k hodnoteniu žiakov – v nižších ročníkoch používajú slovné hodnotenie, v neskorších kombináciu so známkami. Každá škola si podľa vlastných podmienok určí formu hodnotenia vo svojom školskom vzdelávacom programe.

Aký dôraz sa kladie na digitálne kompetencie žiakov a ako ich mám rozvíjať vo svojom predmete?
V novom kurikule sa na digitálne kompetencie kladie výrazne väčší dôraz ako v minulosti. Už to nie je len o tom, či žiak vie zapnúť počítač, to je samozrejmosť. Teraz ide o to, aby žiaci vedeli technológie aktívne využívať pri učení sa nových vecí, keď niečo sami vytvárajú, keď s niekým komunikujú online, a hlavne, aby sa v online svete vedeli bezpečne pohybovať a kriticky vyhodniť riziká online sveta. Mnohé školy majú k dispozícií školského digitálneho koordinátora, ktorý dokáže efektívne pomôcť a implementovať digitálnu výučbu v danej téme. V praxi rovnako mnoho učiteľov používa učebnice, ktoré majú interaktivitu a uľahčujú sprístupnenie digitálneho obsahu do výučbu.